Sivu 1/1

Apua kaivataan!

Lähetetty: 05 Kesä 2012 23:31
Kirjoittaja Oqu
Laskettiin Bertta tänään. Täysin alakerrasta yläkertaan asti kunnostettu VP aq140-moottori lähti käyntiin nätisti, niin kuin tietysti pitikin.

Laskin veneen vetolaite ylhäällä matalan rannan takia, ja siinä asennossa se odottelikin että moottori lämpiäisi ja voisin lähteä kohti mökkilaituria.

Sitten alkoivat ongelmat: Heti kun laskin vetolaitteen veteen, kone alkoi hyytymään ja sammui. Koitin sahata sitä uudestaan käyntiin, tuloksetta. Tarkistin perusasiat eli bensan saannin yms. Ei auttanut. Nostin vetolaitteen ja heti lähti käymään! Laskin vetolaitteen ja kaveri antoi kaasua niin pysyi käynnissä, raskaasti tosin. Heti kun päästi kaasusta niin sammui taas. Ei keksitty vikaan ratkaisua ja koska akkukin rupesi hyytymään ja pilssipumppu sen mukana (vuotoakin siis oli) niin nostettiin se sitten takas ylös.

Mikä ihme voi olla vialla? Itse mietin "tennispallo pakoputkessa"-efektiä, koska vetolaitteen ollessa ylhäällä pakarin rööri on pinnan yläpuolella, mutta eihän nyt vedenpaine voi millään moottoria tukehduttaa, sillä vedessähän sen röörin pitääkin olla!

Re: Apua kaivataan!

Lähetetty: 06 Kesä 2012 14:06
Kirjoittaja patrick
Moottorista vetolaitteeseen johtava nivelakseli pyörii kokoajan koneen käydessä.
Jos asennuksessa on mennyt jotain pieleen, ja akseli puristuu vauhtipyörää vasten konetta laskettaessa (liikkuu jonkun verran konetta trimmatessa).
Jos mercruiserissa menisi pakopalje ruttuun, niin pakokaasut poistuvat silti kilven kanavista(onko elatiivi tosiaan rei`istä 8-| ) tyhjäkäynnillä, pentasta en tiedä.

Re: Apua kaivataan!

Lähetetty: 06 Kesä 2012 20:53
Kirjoittaja Oqu
Toi on mahdollista, mutta eikös silloin potkurikin hieman pyöris, vaikka vaihde olis vapaalla? Ja mielestäni akseli osui kyllä ihan kohdalleen kun asennettiin moottori paikoilleen. Tutkailin tänään venettä (trailerilla) ja kone kävi ihan hyvin, vetolaite ylhäällä ja alhaalla, eli ongelma tuntuis olevan ainoastaan vedessä. Ehkä se kaipaa vaan ajoa että asettuu? Huomenna pakitan sen veteen ja käyttelen trailerin päällä kaikessa rauhassa.

Re: Apua kaivataan!

Lähetetty: 07 Kesä 2012 10:00
Kirjoittaja patrick
Ne akselit pyörii ihan alavaihteistoon asti, jossa siis eteen-taakse rattaat sijaitsee (tosin jossain pentassa taitaa vaihteet sijaita ylä boxissa).
Käännä moottori sellaiseen asentoon, että heiluu vauhtipyörästä muutaman asteen, ja koita trimmata konetta samalla kun pyörittelet vauhtipyörää, mitään vastusta ei saisi tuntua missään asennossa.
Se, että kone sammuisi veden pakovastuksesta, tuntuu kyllä todella oudolta.
Mikä vetolaite sulla on?

Ainiin, ja vaihda sit se siipipyörä uuteen kun kuitenkin käytit ilman vesiletkua :))

Edit:280 tuossa on näköjään uutena ollut, siinä vaihteet on juuri ylhällä, mutta eipä se tähän liity. Mutta jossain kuvassa näkyy joku takaiskuläpä oloinen tuolla pakopalkeen sisällä. Olisikohan jotenkin pois paikaltaan, ja palje runttaisi alas laskiessa sen kiinni...

Re: Apua kaivataan!

Lähetetty: 07 Kesä 2012 12:09
Kirjoittaja CC
Oliskohan kuitenkin bensansaantiongelmaa... Seisokin aikana kaasariin voi jäädä kanaviin ja suuttimiin kaikenlaista, mikä pienentää niitä. Haihtuneesta
bensasta, ja nyky viinabensasta vielä hapettumaakin.
Tyhjäkäyntipiiri on aikas arka ja jos se on vähän laihalla, se tekee just tuota.
Pakoputken pitäisi olla aivan tukossa, että se vaikuttaisi noin.

Re: Apua kaivataan!

Lähetetty: 07 Kesä 2012 17:43
Kirjoittaja Oqu
SP280 on vetolaite. Sain tänään korjaajan paikalle jonka käsittelyssä käynti parani jo rannassa, muttei tarpeeksi joten pajalle lähti. Tuplakaasareiden kaikki säätöruuvit oli ainakin melko heikossa jamassa ja niistä kaasareista lähdetään vikaa etsimään, eli bensapuolelle nyt näyttäisi diagnoosi kääntyvän.. Onneks kaverin paja on noin kilometrin päässä yhteyslaiturista ja lupasi tuloksia jo huomiseksi, veneilykelit täällä Ukissa on meinaan nyt parhaimmillaan monen viikon tauon jälkeen!

Ilmoittelen sitten kun selviää mistä mysteeri johtui!

Re: Apua kaivataan!

Lähetetty: 11 Kesä 2012 18:16
Kirjoittaja Oqu
Tänään selvisi, että koneen imupuolelle on kasausvaiheessa koneistamolla pudonnut ylimääräinen irrallinen pultti, jonka takia nelospytyn imuventtiili oli jumittanut sentin auki.

Olen ollut jo yhteydessä ko. Koneistamoon reklamaation merkeissä ja pitää kyllä todeta että asia otettiin siellä aika huonosti vastaan ja asiakaspalvelu oli muutenkin kaikkea muuta kuin asiakkaan palvelua. Noh, korjaaja tekee työnsä loppuun ja lähettää laskun koneistamoon, jos eivät maksa laskua niin soittelen Kuluttajavirastoon.

Että sellaista, kuluuhan se veneilykesä näinkin!

Re: Apua kaivataan!

Lähetetty: 11 Kesä 2012 19:48
Kirjoittaja Veli-Matti
No voi kekkuli!

On siinä ollut tuuria mukana mutta ennen kaikkea hyvä että asia on kunnossa!

Re: Apua kaivataan!

Lähetetty: 15 Kesä 2012 06:40
Kirjoittaja Oqu
No joo, kansi lähti takaisin koneistamolle ja nyt sitten odotellaan kuinka nopeasti reklamaatio hoidetaan.. Toivottavasti he pitävät asiaa kiireellisenä ettei vesillelasku enää venyisi. Toiveissa olisi päästä juhannukseksi vesille.

Melkoisesti tietysti harmittaa moinen juttu, mutta onneksi on tuo isompi paatti lohtua tuomassa. Eipähän ainakaan uusi moottori kulu turhaan, hehe.