Moottorin ilmanotto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
jjude
Viestit: 55
Liittynyt: 21.05.2007 18:45

Re: Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja jjude » 22.05.2012 14:15

Pellis kirjoitti: Imuäänet katosivat!
Todella mielenkiintoinen rakennelma (ja yksinkertaisen selkeä).
Minkä kokoinen kone, jossa tuo oli?
Itellä myös ongelmana imuäänet Valmetin 6-koneessa.
Jos tekis tuollaisen mutta isommilla putkilla.
Onko muilla ideoita vaimentimen tekoon?
Nyt on perus traktosin ilmanputsari, mutta edelleen ääntää...

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja raimå » 22.05.2012 22:57

Heh, vähän päinvastaista ongelmaa siis havaittavissa. Itse heitin "raaderin" haikaranpesän tänään romukoppaan ja pistin kiinni Bilteman kartio vapaavirtaus putsarin. Ulkonäöstäkin tuli varmaan 50hv lisää:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja Pellis » 23.05.2012 21:24

Itellä myös ongelmana imuäänet Valmetin 6-koneessa.
Jos tekis tuollaisen mutta isommilla putkilla.
Tämä on 2,4 litrainen Transitin dieseli joka kiertää huikeat 3600 kierrosta eli menee noin 70 litraa sekunnissa.

En ole vielä kokeillut ajella tuolla ilman noita letkuja. Nyt on vedetty ruuveilla päältä kiinni tuo sisällä oleva 75 mm "impulssikaappari", jossa on porattu muutamia pieniä reikiä paineen tasaukseen. Tärkeäähän tuossa on että mikään osa ei vahingossakaan tipahta ja siirry imukanavaan, eli ei mitään muttereita tuonne sisään. Samoin, jos tuo Sisäosa jostain syystä (tärinä) irtoaa niin tuo putken pää pitää sahata niin, ettei tulppaa imukanavaa.
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja Lampila » 24.05.2012 16:58

Jos noille imuilmoille tehdään pitempi putkitus niin teollisuudessa tyhjöputkistot mitoitetaan 20m/s nopeuksiin (siis ilmannopeus putken sisällä). Eli mieluummin alle tuon niin ei tule merkittäviä painehäviöitä.
- Pohjalla on paremmin -

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja Pellis » 26.05.2012 20:57

Kävin äsken ajelemassa ja vene oli jopa hiljaisempi kuin ennen noiden letkujen poistoa??? En keksi nyt muuta selitystä, kuin että tällä hetkellä "impulssikaappari" on asennettu suoraan linjaan imuputken pään kanssa, kun aiemmin tuossa oli poikkeamaa. Toisin sanoen ne letkut olivat ihan turhia. :)
Potkuriongelmalta tai pakolinjan vastapaineelta vaikuttaa tuo lämpöhomma tai sitten on pakoputkessa liikaa vettä haittaamassa. Yli 10 solmun nopeuksilla lämmöt alkaa nousemaan yli 90 asteen. Huiput oli tänään 12,2 solmua. Ohivirtausta voisi vielä kokeilla tuohon merivesijäähdytykseen jossain määrin 8}
Oksa on puun kukkanen.

jjude
Viestit: 55
Liittynyt: 21.05.2007 18:45

Re: Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja jjude » 26.05.2012 21:04

Pellis kirjoitti:Kävin äsken ajelemassa ja vene oli jopa hiljaisempi kuin ennen noiden letkujen poistoa??? En keksi nyt muuta selitystä, kuin että tällä hetkellä "impulssikaappari" on asennettu suoraan linjaan imuputken pään kanssa, kun aiemmin tuossa oli poikkeamaa. Toisin sanoen ne letkut olivat ihan turhia. :)
Et viitsisi piirtää selventävää kuvaa tästäkin "versiosta"?

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja Pellis » 26.05.2012 22:26

Piirretään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
Mikko V
Viestit: 16
Liittynyt: 02.05.2010 19:37

Re: Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja Mikko V » 28.05.2012 8:59

Simppelin näkönen härveli. Kerropas yksinekrtaselle mihin tossa "impulssikaapparissa" se äänenvaimennus perustuu? Ilmeisesti tossa ei kuitenkaan ole mitään välilaipioita.

Josko vaikka rakennushommiin..

M.

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja Pellis » 28.05.2012 20:02

1. Paineaalto tulee imukanavasta ja törmää "impulssikaapparin" takaseinään.
2. Samalla osa energiasta pullahtaa noista pienistä rautasahan terällä tehdyistä viilloista, jotka tehty kaapparin kylkeen. Reiät eivät saa olla liian isoja, koska mökä tulee ulos reiästä myös.
3. Tuossa "umpisuolessa" on myös tilavuuseroa varsinaiseen virtauskanavaan nähden, joka tasaa painetta putkessa, mitä enemmän tuota tilavuuseroa on, sitä tehokkaammin toimii.

Alussa laitoin pelkän putken ilman "kaapparia", jolloin meteli oli niin kova, että sattui korviin. Mökää tuli kuin torvesta ja papatus tuntui sisuksissa asti. Fordin koneet pitää kovaa mökää, koska voimaa on! :-)
Oksa on puun kukkanen.

Vastaa Viestiin