Moottorin ilmanotto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja raimå » 20.05.2012 10:36

Moottorina kukkuu Voorttin Super Major mikäli nelipytty raaderi. Nyt on vaihdettu uudet tyynyt alle ja huoltovuoroon tulee uusi makeavesikierron vesipumppu ja termari. Lisäksi nappasin sen vanhan tilaavievän linnunpönttö haikaranpesä ilmanputsarin hyödyttömänä pois ja ajattelin laittaa ilmanottoon jonkun vaahtomuoviriekaleen tai jos oikea kartiosuodatin osuu paikalle niin sen.

Mietin tuota ilmanottoa. Oishan se hyvä että kone hörppis kylmää ja raikasta ilmaa suoraan ulkoa. Kaikki sivut on tosi suljettuja ja ainakin teoriassa tuo raikkaampi/kylmempi ilma antais jopa hevosvoiman lisääkin koneeseen. Mietin että veisin 60 mm röörin suoraan ilmanotosta vessan kautta ulos kannelle, mistä löytyy vanha lämmityslaitteen pakokanavalle reikä 60mm.

Kysymys: voiko ilmanoton viedä suoraan noin pitkä matkaa suoraan koneelle, vai tuleeko jotain imuongelmia kun on niin "ahdas" reikä? Olisiko parempi vaihtoehto tuoda ilmanotto vain osittain esim. kartiosuodattimen kärkeen ja antaa suodattimen sivuilta koneelle mahdollisuus hörppiä ilmaa myös konetilasta?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja CC » 20.05.2012 17:02

raimå kirjoitti: Mietin että veisin 60 mm röörin suoraan ilmanotosta vessan kautta ulos kannelle, mistä löytyy vanha lämmityslaitteen pakokanavalle reikä 60mm.

Kysymys: voiko ilmanoton viedä suoraan noin pitkä matkaa suoraan koneelle, vai tuleeko jotain imuongelmia kun on niin "ahdas" reikä? Olisiko parempi vaihtoehto tuoda ilmanotto vain osittain esim. kartiosuodattimen kärkeen ja antaa suodattimen sivuilta koneelle mahdollisuus hörppiä ilmaa myös konetilasta?
Kannattaisin itse sitä putsarin lähelle tuontia, vaihtuu sitten vähän ilma koko tilassakin. 60mm on kyllä aikas vähän konehuoneen ilmanvaihtoon... Varsinkaan yhtään
pidempänä vetona.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

009
Viestit: 76
Liittynyt: 05.08.2011 13:26
Paikkakunta: Satakunta

Re: Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja 009 » 20.05.2012 19:07

170hv turbokoneeseen annettiin minimi mitoituksesksi 6kpl 75mm rööriä.
Pakoputken kautta poistuu runsaasti kuutioita ja jos ilmantulo ahdistaa, niin ei ole tehoja ja mylly käy kuumana.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja pellamo » 20.05.2012 21:27

Joo.Parempihan se on "hieman" yläkanttiin suosittaa kuin päinvastoin ;-) :)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja raimå » 20.05.2012 21:40

009 kirjoitti:170hv turbokoneeseen annettiin minimi mitoituksesksi 6kpl 75mm rööriä.
Pakoputken kautta poistuu runsaasti kuutioita ja jos ilmantulo ahdistaa, niin ei ole tehoja ja mylly käy kuumana.
Ohhhoh! No juu lienee siis tarpeellista tuoda sitä ilmaa sisään konetilaan. Eli järkevintä varmaan kytkeä virtalukolta virrat päälle asennossa flekti joka syöttää raikasta konetilaan. Ehdotuksia flektille?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

009
Viestit: 76
Liittynyt: 05.08.2011 13:26
Paikkakunta: Satakunta

Re: Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja 009 » 20.05.2012 21:53

Mahtaako tuollaisesta mihinkään olla..
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/386445/0" onclick="window.open(this.href);return false;

Kait moottorin kuluttaman ilmamäärän jotenkin pystyisi laskemaan.
Jotain omia arvailuja..
Esim ahtamattoman moottorin tilavuus 4 litraa, käyntinopeus 2000r/min.
Tuon mukaan kierrättää ilmaa 8000l /min pakoputken kautta pihalle.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja raimå » 20.05.2012 22:03

Bilikasta löytyy vielä halvempi:) http://www.biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Il ... tin-25832/" onclick="window.open(this.href);return false;

No, jos nyt yhden tuollaisen lykkäis niin kyllä se tuolle rouskuttajalle paremman hengityksen takaa. On kuitenkin rouskutellut kiltisti parikymmentä vuotta tuossa veneessä, ottaen ilman pelkästään pilssin kautta.

On nuo ilmamäärät kyllä huikeita...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
js
Viestit: 34
Liittynyt: 09.08.2007 13:09
Paikkakunta: Inkoo/Porvoo

Re: Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja js » 21.05.2012 10:27

Tuota noin. Laita nyt mieluummin tuuletin imemään kuumuutta sekä madollisia pakokaasuja ja muita höyryjä pois moottoritilasta. Itse jätän lisäksi aina tuulettimen päälle muutamaksi minuutiksi koneen sammuttamisen jälkeen.

Kyllä moottori itse jaksaa imeä riittävästi ilmaa sisään kunhan eivät kaikki aukot ole tukossa, ei sitä tarvitse työntää sinne.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja raimå » 21.05.2012 13:26

js kirjoitti:Tuota noin. Laita nyt mieluummin tuuletin imemään kuumuutta sekä madollisia pakokaasuja ja muita höyryjä pois moottoritilasta. Itse jätän lisäksi aina tuulettimen päälle muutamaksi minuutiksi koneen sammuttamisen jälkeen.

Kyllä moottori itse jaksaa imeä riittävästi ilmaa sisään kunhan eivät kaikki aukot ole tukossa, ei sitä tarvitse työntää sinne.
Hmmmm, ei liene kyllä oikea ratkaisu tuo? Kuten mainitsin, on moottorikoppa ympäröity lattialaudoilla ja penkeillä ja ei todellakaan ole mikään "avofiskari":) Onhan se ilmat sieltä saanut aiemminkin mutta kyllä minun järki sanoo niin että jos suht tiiviistä ja pienestä tilasta imee ilmaa pois saattaa koneen imu häriiintyä. Mieti nyt jos tuo 4 litranen kone todella imee sen 4 * 2300rpm = +8000 litraa ilmaa sieltä pienen lootan sisältä ja pilssistä ja samaan koppaan asentaa poistoilman +5000 litraa niin kyllä jotain vaikutuksia lienee olevan. Okei, myönnettäköön että eihän se nyt ilmatiivis laatikko ole.

Eikös uusissa veneissä ole se moottorikopan tuuletus vain ennen starttia käynnissä ja sitten kun tuuletin lopettaa on käynnistys ns. "turvallista".

Saa korjata jos tietää 100% varmuudella tästä:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja CC » 21.05.2012 13:51

raimå kirjoitti: Eikös uusissa veneissä ole se moottorikopan tuuletus vain ennen starttia käynnissä ja sitten kun tuuletin lopettaa on käynnistys ns. "turvallista".
Uus tai vanha, liittyy lähinnä bensakoneisiin. Ja ilmaa imetään pohjalta, mihin mahdollinen bensahöyry menee. Ennen starttia tai muiden sähkövehkeiden kliksuttelua.
Imurin pitää lisäksi tässä tapauksessa olla kipinäsuojattua mallia.
Dieselin höyryjä ei kukaan ole tainut saada räjähtämään, paitsi elokuvissa.

Ja kyllä sen konekopan tuloilmareitin on joka tapauksessa oltava sen verran väljä, ettei tuollainen pikkupuhallin saisi koneen ilmansaantiin vaikuttaa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
js
Viestit: 34
Liittynyt: 09.08.2007 13:09
Paikkakunta: Inkoo/Porvoo

Re: Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja js » 21.05.2012 14:18

Sataprosenttista tietoa minulla ei ole 8]. Mutta minulla on veneessä 6-sylinterinen Ford 2703E, joka siis tarvitsee enemmän ilmaa kuin 4-pyttyinen kone. Sekä yläosaltaan hyvin tiivis ja äänieristetty koppa. Veneen sivulta mootoritilan alaosaan menee 100 mm:n putki tuloilmaa varten. Sekä n. 60 mm:n poistoputki, jossa tuuletin. Ilman saannissa ei ole ollut mitään ongelmaa.

Kyseessähän on diesel, joten bensiinihöyryjä ei tarvitse paloturvallisuussyistä imeä pois. Mutta toisaalta esimerkiksi pakoputkeen saattaa tulla reikä, enkä nyt hyvin mielelläni halua pakokaasuja hengittää. Konehan sijaitsee keskellä ajohyttiä... Eli jos koppaan työnnettäisiin liikaa ilmaa, niin kaikki kaasut ja hajut työntyisivät hyttiin.

Eli ainoaa oikeaa ratkaisua ei varmaankaan ole, mutta mielestäni kone pystyy kyllä itse imemään riittävästi ilmaa. Ja dieselissä ei välttämättä tarvita poistotuuletintakaan, mutta ei siitä toisaalta haittaakaan ole. Näin siis minun mielestäni, enkä halua sitä mielipidettä kenellekään tyrkyttää. Joku viisaampi voi varmaankin asiaa selventää :).

jjude
Viestit: 55
Liittynyt: 21.05.2007 18:45

Re: Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja jjude » 21.05.2012 14:42

009 kirjoitti: Kait moottorin kuluttaman ilmamäärän jotenkin pystyisi laskemaan.
Jotain omia arvailuja..
Esim ahtamattoman moottorin tilavuus 4 litraa, käyntinopeus 2000r/min.
Tuon mukaan kierrättää ilmaa 8000l /min pakoputken kautta pihalle.
Imuilma neloskoneella = 4L * 2000rpm / 2 => 4000L/min

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 21.05.2012 20:45

Niin toi jjuden laskukaava perustunee siihen että nelitahtikoneessa imutahti on vaan joka toisella kierroksella. Komppaan maalaisjärjellä kyseistä teoriaa.

Juhlavia määriä juo joka tapauksessa on - neljä kuutiota minuutissa tarkoittaa sekunnissakin jo liki seittemmääkymmentä litraa. Kolme ja puoli jerrykannullista siis.

No joo, tapoja tarpeen täyttämiseen on varmasti monia, pääasia että toimii :-)

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja Pellis » 21.05.2012 21:02

Tein pari vuotta sitten imuilman vaimentimen venettäni liikuttavaan dieseliin. Täydellä kaasulla kone lämpiää yli 90 asteen enkä ole uskaltanut ajaa kuin minuutin pätkiä täydellä kaasulla tuon takia. Normiajossa lämmöt on noin 75-80 astetta. Havahduin tätä lukiessani, että olisinkohan tehnyt imuilman vaimentimesta liian ahtaan? Laitoin viime keväänä tulpamerivesiläpiviennitkin - ei vaikutusta. Olen ollut vakuuttunut että syyllinen on liian jyrkkä potkuri. Vaimentimeni on rakennettu 110 mm ja 75 mm pvc viemäriputkista ja imi ilmat tuon 75 mm ja 110 mm väliiin pakattujen 13mm vesiletkujen läpi. Imuäänet katosivat! Neliömäärä oli sama kuin imukanavassa, mutta vastus lienee liiallinen. Nyt poistin nuo vaimennusletkut haittaamasta, eli katsotaanpa miten vaikuttaa...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja raimå » 21.05.2012 22:43

jjude kirjoitti:
009 kirjoitti: Kait moottorin kuluttaman ilmamäärän jotenkin pystyisi laskemaan.
Jotain omia arvailuja..
Esim ahtamattoman moottorin tilavuus 4 litraa, käyntinopeus 2000r/min.
Tuon mukaan kierrättää ilmaa 8000l /min pakoputken kautta pihalle.
Imuilma neloskoneella = 4L * 2000rpm / 2 => 4000L/min
Ah joo, kiitos korjauksesta:)

No samapa miten nää asiat taaplaa jos paatti liikkuu eteenpäin ilman ongelmia:) Ehkä jätän täksi kesäksi hörppimään ihan pilssin kautta ja funtsailen asiaa tarkemmin ajan kanssa. Ja kyllähän se vanha kasku että "jos toimii, älä koske" pätee edelleen.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin