Sivu 1/1
Jäähdytyksen lämmönvaihdin
Lähetetty: 28 Huhti 2012 20:05
Kirjoittaja Jude
Tämä nyt liittyy teräsveneeseen, mutta puuveneissä on myös moottorin jäähdytyksessä levylämmönvaihtajia. Meidän teräsveneessä on nyt täysin makeavesijäähdytys. Jäähdytysneste kiertää moottorista ensin veneen pohjaan sisälle hitsatun kahden noin ison miehen kämmenen kokoisen kennon kautta kuorma-auton jäähdyttimeen. Jäähdyttimen läpi puhaltaa jäähdytysilmaa flekti. Nykyinen jäähdytys on niukin naukin riittävä. Varjopuolena nykyisessä jäähdytyksessä on ohjaamon lämpeneminen etenkin lämpimillä ilmoilla tukalan kuumaksi.
Olen ajatellut asentaa veneeseen levylämmövaihtimen jäähdyttämään moottoria. Merivesi kiertäisi jäähdyttimen ensiopuolella ja jäähdyttäisi toisiopuolella kiertävää moottorin jäähdytysnestettä. Kun en ole vielä perehtynyt syvällisesti asiaan, niin ajattelia kysyä asiasta tietävimmiltä.
Makeavesipuolella jäähdytysnestettä kierrättää tällaisissa ratkaisuissa ilmeisesti moottorin kiertovesipumppu?
Miten raakaveden kierrätys on ratkaistu ensiopuolella?
Meidän kone on vanha Fordin nelisylinterinen diesel. Siinä on tilavuutta runsaat 4 litraa ja hevosvoimia noin 80. Olisiko jollakin suosituksia levylämmönvaihtimeksi? Merkki ja tyyppi kiinnostaisi. Lämmönvaihdin kannattaisi varmasti hiukan ylimitoittaa, koska vene on täysin katettu ja lämpöeristetty?
Re: Jäähdytyksen lämmönvaihdin
Lähetetty: 28 Huhti 2012 22:07
Kirjoittaja ms.venla
Mulla on putkilämmönvaihdin, jossa raakavesipuolella pumppaa siipipyörä pumppu (johnson pump) ja makeavesipuolella moottorin oma pumppu, auton moottori on kyseessä. Raakavesi pumppu imee pohjanläpi ja pumppaa öljyn lauhduttimen kautta lämmönvaihtimeen, josta pakoputken kautta pihalle. Glygoli kiertää kuten autossakin, ylävesi letkusta vaihtimeen ja vaihtimesta pumpulle.
Re: Jäähdytyksen lämmönvaihdin
Lähetetty: 28 Huhti 2012 22:35
Kirjoittaja Veli-Matti
Kun sulla on Jude kerran rautavene niin mikset tee jäähdytintä suoraan pohjaan? Hitsaat vaan sopivaan kohtaan kotelon ja johdat pakkasnesteen sen kautta. Ei tarvitse lisäpumppuja ja muita hilavitkuttimia eikä kulujakaan tule montaa euroa...
Toinen melkein yhtä yksinkertainen ratkaisu on köliä kiertävä putki.
Muistikuva on että ahtamaton 100hp pärjää n. 22-24 litran nestemäärällä ja 0,5m2 jäähdytyspinta-alalla - varmista nyt kumminkin jostain paremmasta paikasta mulla kun tuo dementia on kansihenkilön mielestä alkanut pikkuhiljaa vaikuttamaan...
Re: Jäähdytyksen lämmönvaihdin
Lähetetty: 29 Huhti 2012 06:36
Kirjoittaja Jude
ms.venla kirjoitti:Mulla on putkilämmönvaihdin, jossa raakavesipuolella pumppaa siipipyörä pumppu (johnson pump) ja makeavesipuolella moottorin oma pumppu, auton moottori on kyseessä. Raakavesi pumppu imee pohjanläpi ja pumppaa öljyn lauhduttimen kautta lämmönvaihtimeen, josta pakoputken kautta pihalle. Glygoli kiertää kuten autossakin, ylävesi letkusta vaihtimeen ja vaihtimesta pumpulle.
Pyörittääkö sähkömoottori raakavesipuolen pumppua?
Meillä tuo raakaveden paluu täytyisi toteuttaa pohjan läpi, koska pakoputki on hytin katolla.
Re: Jäähdytyksen lämmönvaihdin
Lähetetty: 29 Huhti 2012 06:46
Kirjoittaja Jude
Veli-Matti kirjoitti:Kun sulla on Jude kerran rautavene niin mikset tee jäähdytintä suoraan pohjaan? Hitsaat vaan sopivaan kohtaan kotelon ja johdat pakkasnesteen sen kautta. Ei tarvitse lisäpumppuja ja muita hilavitkuttimia eikä kulujakaan tule montaa euroa...
Toinen melkein yhtä yksinkertainen ratkaisu on köliä kiertävä putki.
Muistikuva on että ahtamaton 100hp pärjää n. 22-24 litran nestemäärällä ja 0,5m2 jäähdytyspinta-alalla - varmista nyt kumminkin jostain paremmasta paikasta mulla kun tuo dementia on kansihenkilön mielestä alkanut pikkuhiljaa vaikuttamaan...
Siellä pohjassa jo pari pientä koteloa joiden kautta pakkasneste kiertää kuorma-auton syylarin kautta takaisin koneelle. Ei viitsisi lähteä enää hitsailemaan valmista hyvää runkoa. Tuo sinun muistelema 0,5 m2 tarkoittasi, että pohjasssa oleva jäähdytyspinta tulisi noin 15 kertaiseksi. Se toimisi varmasti, jos vielä pitäsi syylarin paikoillaan.
Re: Jäähdytyksen lämmönvaihdin
Lähetetty: 29 Huhti 2012 08:07
Kirjoittaja bonito
Kyllä minäkin komppaan Veli-Mattia tässä asiassa, silloin kun tein alumiiniveneeseen pohjajäähdytystä, Valmetin Linnavuoren korjaamopäällikkö neuvoi käyttämään teräsveneissä käytettyä 100 hv/ 1 neliömetri sääntöä, eihän siinä mene metallimieheltä kuin pyhätön viikko, kun sellaisen rakentaa, vaikka puolineliötä per puoli. Laitoin omaani vähän haittalevyjä, ettei klykoolivesi oikaisisi suorinta tietä koneeseen menevään putkeen. Jos vielä hitsaa ne puikolla, ei sisäpohjan maali haittaa, jos sitä jää johonkin hiomatta, Migillä tulee reikäsaumaa maalista.
Re: Jäähdytyksen lämmönvaihdin
Lähetetty: 29 Huhti 2012 10:43
Kirjoittaja Jude
bonito kirjoitti:Kyllä minäkin komppaan Veli-Mattia tässä asiassa, silloin kun tein alumiiniveneeseen pohjajäähdytystä, Valmetin Linnavuoren korjaamopäällikkö neuvoi käyttämään teräsveneissä käytettyä 100 hv/ 1 neliömetri sääntöä, eihän siinä mene metallimieheltä kuin pyhätön viikko, kun sellaisen rakentaa, vaikka puolineliötä per puoli. Laitoin omaani vähän haittalevyjä, ettei klykoolivesi oikaisisi suorinta tietä koneeseen menevään putkeen. Jos vielä hitsaa ne puikolla, ei sisäpohjan maali haittaa, jos sitä jää johonkin hiomatta, Migillä tulee reikäsaumaa maalista.
Alan jo kallistumaan sille jäähdytyspinnan lisäämisen kannalle sinne pohjaan. Meidän rannassa veneet pitäisi vaan laskea vesille viimestään 10.6. Siellä ei sähköäkään saa kuin tipottain. Venepaikka- ja talvisäilytyslaskut tulevat kyllä kiitettävästi ajallaan. Yleisessä rannassa hirvittää sisärakenteiden purku, jotta pääsee hitsailemaan. Ei se itse lämmityspinnan lisääminen niin kovin kummoinen työ olisi. Taitaa homma jäädä ensi syksyyn, jos venettä ei sitä ennen ole tullut myytyä.
Re: Jäähdytyksen lämmönvaihdin
Lähetetty: 29 Huhti 2012 20:03
Kirjoittaja ms.venla
Raakavesipumppua pyörittää kiilahihna jolle on oma siivapyörä asennettu koneeseen. Ei raakavettä tarvitse pakoputken kautta poistaa, voi tehdä veneen kylkeenkin läpiviennin. Sulla varmasti järkevin vaihtoehto on tuo pohjaan asennettava boxi, ei tarvi asentaa ylimääräisiä pumppuja.
Re: Jäähdytyksen lämmönvaihdin
Lähetetty: 29 Huhti 2012 20:58
Kirjoittaja Jude
ms.venla kirjoitti:Raakavesipumppua pyörittää kiilahihna jolle on oma siivapyörä asennettu koneeseen. Ei raakavettä tarvitse pakoputken kautta poistaa, voi tehdä veneen kylkeenkin läpiviennin. Sulla varmasti järkevin vaihtoehto on tuo pohjaan asennettava boxi, ei tarvi asentaa ylimääräisiä pumppuja.
Kiitos tiedosta ja uskon vahvistamisesta. Täytynee ensi syksynä siirtää vene pihaan. Nyt se mahtuisi, kun kaadatin puita. Noinkin yksinkertainen asian kuin jäähdytyspoksien hitsaaminen veneen sisälle sen pohjaan on yleisessä rannassa aika työlästä.
Re: Jäähdytyksen lämmönvaihdin
Lähetetty: 05 Touko 2012 10:13
Kirjoittaja petrooli
Kyllä miekin tekisin tuon "kölijäähdytyksen" ehdottomasti. ja harkitsisin vielä kovasti kuivaa pakoputkistoakin niin olisi melko huoleton vempain pakkasen suhteen. voisi veneilykautta helposti jatkaa molemmista päistä.
Itse vanhaan veneeseeni tuollaista tehtiin ja tosiaan migillä ei sattu pitävää saumaa mitenkään aikaiseksi.
Re: Jäähdytyksen lämmönvaihdin
Lähetetty: 05 Touko 2012 11:22
Kirjoittaja Jude
petrooli kirjoitti:Kyllä miekin tekisin tuon "kölijäähdytyksen" ehdottomasti. ja harkitsisin vielä kovasti kuivaa pakoputkistoakin niin olisi melko huoleton vempain pakkasen suhteen. voisi veneilykautta helposti jatkaa molemmista päistä.
Itse vanhaan veneeseeni tuollaista tehtiin ja tosiaan migillä ei sattu pitävää saumaa mitenkään aikaiseksi.
Mukava, että tulee tuollaisia samanlaista ratkaisua puoltavia mielipiteitä. Sellainen kunnollinen "kölijäähdytys" tulee sitten ensi talvena tehtyä. Kuiva pakoputki veneessä on jo. Pakokaasut menee kopin katolta taivaalle.
Petrooli, eikö sinulla ollut sellainen pikkuruinen teräsvene? Vai muistanko väärin?
Minulla on tuo oma vene myynnissä, mutta se taitaa jäädä myymättä. Uudella potenttiaalisella tyttöystävällä on sellaisia 20+ ikäisiä poikia. Vene olisi aivan sopiva heidän käyttöön, kun saan jäähdytyksen sellaiseksi, että sisällä ei tarvitse kaikilla pitkillä reissuilla hikoilla.