Jäähdytyksen lämmönvaihdin
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07.03.2005 19:05
Jäähdytyksen lämmönvaihdin
Tämä nyt liittyy teräsveneeseen, mutta puuveneissä on myös moottorin jäähdytyksessä levylämmönvaihtajia. Meidän teräsveneessä on nyt täysin makeavesijäähdytys. Jäähdytysneste kiertää moottorista ensin veneen pohjaan sisälle hitsatun kahden noin ison miehen kämmenen kokoisen kennon kautta kuorma-auton jäähdyttimeen. Jäähdyttimen läpi puhaltaa jäähdytysilmaa flekti. Nykyinen jäähdytys on niukin naukin riittävä. Varjopuolena nykyisessä jäähdytyksessä on ohjaamon lämpeneminen etenkin lämpimillä ilmoilla tukalan kuumaksi.
Olen ajatellut asentaa veneeseen levylämmövaihtimen jäähdyttämään moottoria. Merivesi kiertäisi jäähdyttimen ensiopuolella ja jäähdyttäisi toisiopuolella kiertävää moottorin jäähdytysnestettä. Kun en ole vielä perehtynyt syvällisesti asiaan, niin ajattelia kysyä asiasta tietävimmiltä.
Makeavesipuolella jäähdytysnestettä kierrättää tällaisissa ratkaisuissa ilmeisesti moottorin kiertovesipumppu?
Miten raakaveden kierrätys on ratkaistu ensiopuolella?
Meidän kone on vanha Fordin nelisylinterinen diesel. Siinä on tilavuutta runsaat 4 litraa ja hevosvoimia noin 80. Olisiko jollakin suosituksia levylämmönvaihtimeksi? Merkki ja tyyppi kiinnostaisi. Lämmönvaihdin kannattaisi varmasti hiukan ylimitoittaa, koska vene on täysin katettu ja lämpöeristetty?
Olen ajatellut asentaa veneeseen levylämmövaihtimen jäähdyttämään moottoria. Merivesi kiertäisi jäähdyttimen ensiopuolella ja jäähdyttäisi toisiopuolella kiertävää moottorin jäähdytysnestettä. Kun en ole vielä perehtynyt syvällisesti asiaan, niin ajattelia kysyä asiasta tietävimmiltä.
Makeavesipuolella jäähdytysnestettä kierrättää tällaisissa ratkaisuissa ilmeisesti moottorin kiertovesipumppu?
Miten raakaveden kierrätys on ratkaistu ensiopuolella?
Meidän kone on vanha Fordin nelisylinterinen diesel. Siinä on tilavuutta runsaat 4 litraa ja hevosvoimia noin 80. Olisiko jollakin suosituksia levylämmönvaihtimeksi? Merkki ja tyyppi kiinnostaisi. Lämmönvaihdin kannattaisi varmasti hiukan ylimitoittaa, koska vene on täysin katettu ja lämpöeristetty?
- ms.venla
- Viestit: 1017
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Re: Jäähdytyksen lämmönvaihdin
Mulla on putkilämmönvaihdin, jossa raakavesipuolella pumppaa siipipyörä pumppu (johnson pump) ja makeavesipuolella moottorin oma pumppu, auton moottori on kyseessä. Raakavesi pumppu imee pohjanläpi ja pumppaa öljyn lauhduttimen kautta lämmönvaihtimeen, josta pakoputken kautta pihalle. Glygoli kiertää kuten autossakin, ylävesi letkusta vaihtimeen ja vaihtimesta pumpulle.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Jäähdytyksen lämmönvaihdin
Kun sulla on Jude kerran rautavene niin mikset tee jäähdytintä suoraan pohjaan? Hitsaat vaan sopivaan kohtaan kotelon ja johdat pakkasnesteen sen kautta. Ei tarvitse lisäpumppuja ja muita hilavitkuttimia eikä kulujakaan tule montaa euroa...
Toinen melkein yhtä yksinkertainen ratkaisu on köliä kiertävä putki.
Muistikuva on että ahtamaton 100hp pärjää n. 22-24 litran nestemäärällä ja 0,5m2 jäähdytyspinta-alalla - varmista nyt kumminkin jostain paremmasta paikasta mulla kun tuo dementia on kansihenkilön mielestä alkanut pikkuhiljaa vaikuttamaan...
Toinen melkein yhtä yksinkertainen ratkaisu on köliä kiertävä putki.
Muistikuva on että ahtamaton 100hp pärjää n. 22-24 litran nestemäärällä ja 0,5m2 jäähdytyspinta-alalla - varmista nyt kumminkin jostain paremmasta paikasta mulla kun tuo dementia on kansihenkilön mielestä alkanut pikkuhiljaa vaikuttamaan...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07.03.2005 19:05
Re: Jäähdytyksen lämmönvaihdin
Pyörittääkö sähkömoottori raakavesipuolen pumppua?ms.venla kirjoitti:Mulla on putkilämmönvaihdin, jossa raakavesipuolella pumppaa siipipyörä pumppu (johnson pump) ja makeavesipuolella moottorin oma pumppu, auton moottori on kyseessä. Raakavesi pumppu imee pohjanläpi ja pumppaa öljyn lauhduttimen kautta lämmönvaihtimeen, josta pakoputken kautta pihalle. Glygoli kiertää kuten autossakin, ylävesi letkusta vaihtimeen ja vaihtimesta pumpulle.
Meillä tuo raakaveden paluu täytyisi toteuttaa pohjan läpi, koska pakoputki on hytin katolla.
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07.03.2005 19:05
Re: Jäähdytyksen lämmönvaihdin
Siellä pohjassa jo pari pientä koteloa joiden kautta pakkasneste kiertää kuorma-auton syylarin kautta takaisin koneelle. Ei viitsisi lähteä enää hitsailemaan valmista hyvää runkoa. Tuo sinun muistelema 0,5 m2 tarkoittasi, että pohjasssa oleva jäähdytyspinta tulisi noin 15 kertaiseksi. Se toimisi varmasti, jos vielä pitäsi syylarin paikoillaan.Veli-Matti kirjoitti:Kun sulla on Jude kerran rautavene niin mikset tee jäähdytintä suoraan pohjaan? Hitsaat vaan sopivaan kohtaan kotelon ja johdat pakkasnesteen sen kautta. Ei tarvitse lisäpumppuja ja muita hilavitkuttimia eikä kulujakaan tule montaa euroa...
Toinen melkein yhtä yksinkertainen ratkaisu on köliä kiertävä putki.
Muistikuva on että ahtamaton 100hp pärjää n. 22-24 litran nestemäärällä ja 0,5m2 jäähdytyspinta-alalla - varmista nyt kumminkin jostain paremmasta paikasta mulla kun tuo dementia on kansihenkilön mielestä alkanut pikkuhiljaa vaikuttamaan...
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26.12.2006 10:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Jäähdytyksen lämmönvaihdin
Kyllä minäkin komppaan Veli-Mattia tässä asiassa, silloin kun tein alumiiniveneeseen pohjajäähdytystä, Valmetin Linnavuoren korjaamopäällikkö neuvoi käyttämään teräsveneissä käytettyä 100 hv/ 1 neliömetri sääntöä, eihän siinä mene metallimieheltä kuin pyhätön viikko, kun sellaisen rakentaa, vaikka puolineliötä per puoli. Laitoin omaani vähän haittalevyjä, ettei klykoolivesi oikaisisi suorinta tietä koneeseen menevään putkeen. Jos vielä hitsaa ne puikolla, ei sisäpohjan maali haittaa, jos sitä jää johonkin hiomatta, Migillä tulee reikäsaumaa maalista.
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07.03.2005 19:05
Re: Jäähdytyksen lämmönvaihdin
Alan jo kallistumaan sille jäähdytyspinnan lisäämisen kannalle sinne pohjaan. Meidän rannassa veneet pitäisi vaan laskea vesille viimestään 10.6. Siellä ei sähköäkään saa kuin tipottain. Venepaikka- ja talvisäilytyslaskut tulevat kyllä kiitettävästi ajallaan. Yleisessä rannassa hirvittää sisärakenteiden purku, jotta pääsee hitsailemaan. Ei se itse lämmityspinnan lisääminen niin kovin kummoinen työ olisi. Taitaa homma jäädä ensi syksyyn, jos venettä ei sitä ennen ole tullut myytyä.bonito kirjoitti:Kyllä minäkin komppaan Veli-Mattia tässä asiassa, silloin kun tein alumiiniveneeseen pohjajäähdytystä, Valmetin Linnavuoren korjaamopäällikkö neuvoi käyttämään teräsveneissä käytettyä 100 hv/ 1 neliömetri sääntöä, eihän siinä mene metallimieheltä kuin pyhätön viikko, kun sellaisen rakentaa, vaikka puolineliötä per puoli. Laitoin omaani vähän haittalevyjä, ettei klykoolivesi oikaisisi suorinta tietä koneeseen menevään putkeen. Jos vielä hitsaa ne puikolla, ei sisäpohjan maali haittaa, jos sitä jää johonkin hiomatta, Migillä tulee reikäsaumaa maalista.
- ms.venla
- Viestit: 1017
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Re: Jäähdytyksen lämmönvaihdin
Raakavesipumppua pyörittää kiilahihna jolle on oma siivapyörä asennettu koneeseen. Ei raakavettä tarvitse pakoputken kautta poistaa, voi tehdä veneen kylkeenkin läpiviennin. Sulla varmasti järkevin vaihtoehto on tuo pohjaan asennettava boxi, ei tarvi asentaa ylimääräisiä pumppuja.
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07.03.2005 19:05
Re: Jäähdytyksen lämmönvaihdin
Kiitos tiedosta ja uskon vahvistamisesta. Täytynee ensi syksynä siirtää vene pihaan. Nyt se mahtuisi, kun kaadatin puita. Noinkin yksinkertainen asian kuin jäähdytyspoksien hitsaaminen veneen sisälle sen pohjaan on yleisessä rannassa aika työlästä.ms.venla kirjoitti:Raakavesipumppua pyörittää kiilahihna jolle on oma siivapyörä asennettu koneeseen. Ei raakavettä tarvitse pakoputken kautta poistaa, voi tehdä veneen kylkeenkin läpiviennin. Sulla varmasti järkevin vaihtoehto on tuo pohjaan asennettava boxi, ei tarvi asentaa ylimääräisiä pumppuja.
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27.12.2006 21:36
Re: Jäähdytyksen lämmönvaihdin
Kyllä miekin tekisin tuon "kölijäähdytyksen" ehdottomasti. ja harkitsisin vielä kovasti kuivaa pakoputkistoakin niin olisi melko huoleton vempain pakkasen suhteen. voisi veneilykautta helposti jatkaa molemmista päistä.
Itse vanhaan veneeseeni tuollaista tehtiin ja tosiaan migillä ei sattu pitävää saumaa mitenkään aikaiseksi.
Itse vanhaan veneeseeni tuollaista tehtiin ja tosiaan migillä ei sattu pitävää saumaa mitenkään aikaiseksi.
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07.03.2005 19:05
Re: Jäähdytyksen lämmönvaihdin
Mukava, että tulee tuollaisia samanlaista ratkaisua puoltavia mielipiteitä. Sellainen kunnollinen "kölijäähdytys" tulee sitten ensi talvena tehtyä. Kuiva pakoputki veneessä on jo. Pakokaasut menee kopin katolta taivaalle.petrooli kirjoitti:Kyllä miekin tekisin tuon "kölijäähdytyksen" ehdottomasti. ja harkitsisin vielä kovasti kuivaa pakoputkistoakin niin olisi melko huoleton vempain pakkasen suhteen. voisi veneilykautta helposti jatkaa molemmista päistä.
Itse vanhaan veneeseeni tuollaista tehtiin ja tosiaan migillä ei sattu pitävää saumaa mitenkään aikaiseksi.
Petrooli, eikö sinulla ollut sellainen pikkuruinen teräsvene? Vai muistanko väärin?
Minulla on tuo oma vene myynnissä, mutta se taitaa jäädä myymättä. Uudella potenttiaalisella tyttöystävällä on sellaisia 20+ ikäisiä poikia. Vene olisi aivan sopiva heidän käyttöön, kun saan jäähdytyksen sellaiseksi, että sisällä ei tarvitse kaikilla pitkillä reissuilla hikoilla.