Tukilaakeri

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
tuikko
Viestit: 21
Liittynyt: 01.08.2008 9:00
Paikkakunta: Ii

Tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja tuikko » 30.01.2012 15:47

Moro

Veneessäni on 250cm pitkä potkurinakseli. Perässä on normaali kumilaakeri ja vannasputken toisessa päässä VolvoPentan ns. BlackJack, vannasputkea n75cm.
Laatikon päässä on Vetuksen Uniflex 6 joustolaippa ja moottori normaaleilla kumityynyillä.

Millainen ratkaisu tukilaakeriksi olisi paras?
Laippa/Pukkilaakerin voisi tilan puolesta laittaa mutta olisko raadilla muita hyviä ehdotuksia tai toteutuksia?
Uusi akseli on aisi 329.

Terveisin

Timo

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja bonito » 30.01.2012 17:21

Mulla on niin, että suuri osa potkuriakselista on näkyvissä vannasputken jälkeen, eli ainakin metri, ja sattui vielä niin hyvin, että muovinen perälaakerin ulkokehä sopi just vannasputken sisään. Vedin akselin ulos ja työnsin kumilaakerin akselille ja akselin takaisin. Sikaa uuden kumilaakerin pintaan ja se vannasputken takapäästä sisään. Siellä se on pari vuotta ollut eikä ole ollut enää väristyksiä. Voitelusta huolehtii sama vesi kuin Volvon BlackJackinkin voitelusta. Jos sulla on pidempi osa akselia näkyvissä vannasputken etupuolella, niin mulla ei ole tukilaakeri ehdotuksia, kun se pitäisi olla kuitenkin joustava, uivan moottoriasennuksen takia.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja Simon » 30.01.2012 20:11

Eipä tuon tyyppiseen akseliratkaisuun voi ainakaan kiinteää tukilaakeria asentaa, et maininnut akselin paksuutta, mutta ilmeisesti 30 mm, tai yli.
Mielestäni ainoa keino, välttyä enemmiltä värinöiltä on: linjata akseli ja kone mahdollisimman tarkasti, sekä käsitellä sitä akselia hellävaroen.
Tuossa linjauksessa huomioitavaa on myös, että otat sen "blackjakin" irti vannasputkesta, siten pystyt toteamaan akselin oikean keskityksen vannasputkeen.

Paras ja suositeltavin linjaustapa on käyttää kiinteää akselilaippaa ja sen jälkeen vasta asentaa joustolaippa paikoilleen.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 30.01.2012 23:24

Päteekö tämä sama myös minulle Simon. Minullahan on yli 2, miltei 3 m veneeen sisällä näkyvissä olevaa akselia, reipas m vannasputkessa ja siitäkin vielä akselin tuelle ja potkurille lähes m, siis akselia n. 4,5 m. Akseli 30 mm, enkä nyt menisi sanomaan mitä tavaraa se on, joskaan siinä ei noin silmämääräisesti ole mitään syöpymiä. Aikaisemman koneen aikana siinä oli sellaiset pyöreät liukulaakeripukit, 2 kpl, ennen merivaihdetta, saattoi olla muutakin, en vaan pannut merkille. Käyttöveneessäni ei runsaan metrin matkalla ole mitään erillisiä laakereita ennen vannasputkea.
Onko Laserista mitään hyötyä linjauksessa.
Donna 28 :)
Viimeksi muokannut Donna 28, 30.01.2012 23:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja palonte » 30.01.2012 23:26

Muistaakseni Volvon akselitiivistettä ei muille akseleille ole kuin 25mm . Tuolle halkaisijalle noin pitkä akseli on kyllä jo liikaa, eikä tuo pituus paksummillakaan akseleilla enää hyvä ratkaisu ole. Itse laittaisin akselin poikki 20-30cm vannasputken jälkeen ja siihen sitten painelaakeri pukkeineen. Painelaakerilta sitten ristinivelellä akseli voimapakettiin ja siellä olevaan laippaan. Muutenkaan en enää nykyään oikein arvosta vanhaa ratkaisua, jossa akselin työntövoima siirretään veneeseen moottorin kiinnityskumien kautta. Moottorikumien on tuolloin oltava turhan jäykät joten kaikki koneen, voimalinjan ja potkurin värähtelyt saadaan siirrettyä runkoon. Puuveneen runko onneksi vähän vaimentaa, mutta kuitupaatin runko toimii pahimmillaan rumpukotelona, joka vahvistaa kaiken ääneksi. Niin ja tämähän on tietenkin henkilökohtainen näkemys asiasta, jota ei tarvitse uskoa vaan kokemukset voi hankkia myös itse.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Re: Tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja simo » 31.01.2012 7:49

Tuolla on taannoin käytyä tuenta keskustelua.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja bonito » 31.01.2012 8:52

http://www.volvopenta.com/SiteCollectio ... g%20Box%20(Fin" onclick="window.open(this.href);return false;).pdf ,
Kyllä näitä on montaa kokoa, mulla on 35 millinen. Jos linkki ei aukea, googlaa Volvon akselitiiviste sitten se pdf tied. VP Rubber Fin.indd - Volvo Penta

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja palonte » 31.01.2012 9:27

No niinpä näkyy olevan. Kaikkee oppii kun .......
Esitteessä oli hyvät kuvat vapaan akselin max pituudesta (1,5m).
Silti olen erillisen painelaakerin kannalla ja edelleen samoista syistä, vaikka akseli kuinka tukeva olisikin.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

tuikko
Viestit: 21
Liittynyt: 01.08.2008 9:00
Paikkakunta: Ii

Re: Tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja tuikko » 31.01.2012 10:39

Jep, akseli on 30mm paksu/ohkanen.
PythonDrive oli kyllä tapetilla mutta hinta meni yli budjetin.

Eli tukilaakeri pitää olla joustavasti kiinni rungossa?
Jos laittaa laippalaakerin niin kumia alle?

Millaiset pukit Donnalla on liukulaakereissa?
Japen laittamassa Nikolaissa näkyy myös olevan tuhti tukilaakeri keskellä akselia.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 31.01.2012 20:49

En nyt osaa selittää tämän kummemmin, mutta samoja laakereita käytän valta-akselikäyttöisissä nostoseinissä. Siis liukulaakeri on sellainen rengas n. 30 mm pitkä ja samanverran halkaisijaltaan. Se on kiinni tai oikeammin se muljahtelee, ellei sitä lukitse
kuusiokoloavaimella, sen ympärillä on valettu "korva", josta lähtee molempiin suuntiin
sakarat, jotka voi kiinnittää esim 12 mm pultilla puuhun. Korvassa on lisksi voitelunippa.
näitä laakereita on saatavilla viereisestä myymälästä nimeltään Porakopale, joka laakereihin ja pneumatiikkaan erikoistunut liike täällä. Sitä sanotaan laakeripukiksi, näissä meidän työhommissa. Se on siis valua laakeria ja laakeripohjaa lukuunottamatta ja se ei liity mitenkään nivelyksikköihin eikä sen tukemiseen, vaan nämä ovat nivelyksikön ja vannasputken välissä tasajaolla tukemassa akselia.
Donna 28 :P :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja bonito » 31.01.2012 22:31

Mulla oli puuvene -70 luvun lopulla, johon laitoin painelaakerin, moottori asennus oli pakko laittaa pehmeillä kumityynyillä. Vannasputken tiivistyslaakeri oli kiinteä taliboksi. Painelaakeriksi laitoin kaksirivisen pallomaisen rullalaakerin nr 22207, joka kestää aksiaalisia kuormia paljon enemmän kuin normaali painelaakeri, http://www.valkeakoskenlaakeri.com/" onclick="window.open(this.href);return false; . Se kiristettiin akselille kartioholkilla H 308. Laakeria varten tein tukevan rakennelman, joka tuli kaariin ja köliin lujasti kiinni. Rakennelmaan pultattiin laakeripesä(samassa linkissä sininen laakeripesä), jonka sisässä tuo rullalaakeri oli. Vähän se oli tarkka asennettava, jouduinkin käyttämään mellalevyjä, että sain akselin samaan linjaan taliboksiin nähden. Painelaakerin ja moottorin välissä oli nivelakseli. Pähkäiltyäni ongelmaasi, en usko tulevan mitään murheita, vaikka moottori on kumityynyillä ja akseli kiinteällä painelaakerilla, joustava laippa kompensoi värinöitä. Ruostumaton akseli on "vetelämpi" kuin tavallinen vedetty akseli, ja jos tulee jotain jyrinöitä saahan sen systeemin purettua pois. Onko vene lasikuitua vai puuta.

aaltosa
Viestit: 81
Liittynyt: 02.06.2006 10:12

Re: Tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja aaltosa » 01.02.2012 9:51

Tuo Boniton laakerointi on jo melko järeä. Tuossahan laakeripesä on jonkin verran leveämpi kuin itse laakeri; jos halutaan, että laakeri on "uiva", eli pääsee liikkumaan hieman akselin suuntaisesti, laakeri asennetaan yksin, muuten väli täytetään sopivalla vajaalla renkaalla. Yleensä, kun näitä laakereita on akselilla kaksi, toinen on uiva ja toinen kiinteä. Kummalla tavalla Bonito sinun oli?

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja bonito » 01.02.2012 17:31

Se oli kiinteä, koska toimitti painelaakerin virkaa, nivelakselin takia. Oli hyvä painelaakeri, se toimi myös peruuttaessa. Moottori oli Perkins P 3, hevosia vähän, mutta voimaa paljon, 19" kolmilapainen potkuri oli perässä.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja CC » 01.02.2012 18:09

Mulla on ollut Ladyssä kanssa tuollaiset valurautapukissa valmiiksi olevat pallomaiset rullalaakerit hoitamassa yhdistetyn paine- ja tukilaakerin hommaa jo
16 vuotta hyvällä menestyksellä. SKF:n tyyppi taisi olla SYT35 (35mm akseli).
Pelkäksi tukilaakeriksi ehkä turhan järeä ratkaisu, mutta bonuksena se sallii muutaman asteen linjavirheen.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

aaltosa
Viestit: 81
Liittynyt: 02.06.2006 10:12

Re: Tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja aaltosa » 01.02.2012 22:37

CC kirjoitti:Mulla on ollut Ladyssä kanssa tuollaiset valurautapukissa valmiiksi olevat pallomaiset rullalaakerit hoitamassa yhdistetyn paine- ja tukilaakerin hommaa jo
16 vuotta hyvällä menestyksellä. SKF:n tyyppi taisi olla SYT35 (35mm akseli).
Pelkäksi tukilaakeriksi ehkä turhan järeä ratkaisu, mutta bonuksena se sallii muutaman asteen linjavirheen.
Olisiko tyyppi ollut esim. SY 35 TF (lukittu akselille 2:lla kuusiokoloruuvilla)? Siinä ei itse asiassa ole rullalaakeria vaan yksirivinen urakuulalaakeri, jossa on pallomainen ulkokehän ulkopinta. Sietää tosiaan hieman kulmavirhettä, kuten pallomainen rullalaakerikin, mutta kuormankesto on pienempi. Tosin ilmeisesti aivan riittävä tuohon käyttöön. Tuon tyyppisen laakeroinnin kanssa kannattaa huomioida akselin laadun vaikutus laakerin kierroslukukestävyyteen (hiotun ja vedetyn akselin ero muistaakseni 10-kertainen).

Vastaa Viestiin