Toyotan 2,44l dieselmoottori veneeseen

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Hemppa
Viestit: 25
Liittynyt: 07.03.2004 0:36
Paikkakunta: Kuopio

Toyotan 2,44l dieselmoottori veneeseen

Viesti Kirjoittaja Hemppa » 15.01.2005 20:19

Täällä näyttää olevan alan miehiä jotka osavat kaivaa esille moottoreiden ohjekirjoja.
Minulla on hallin lattialla vm 84 Hiacen moottori. Myyjän mukaan moottorilla on ajettu noin 340 000 km.
Minulla on tarkoitus avata moottori ja tarkistaa onko sen siinä kunnossa , että se kannattaa marinoida veneeseen. Jos kone näyttää hyvältä niin aion viedä kannen venttiilipajalle kunnostettavaksi ja sylinterit aion hoonata ja vaihtaa mänänrenkaat ja uusia kampiakselin- ja kiertokankien laakeriliuskat.
Olen aikaisemmin kunnostanut autokäyttöön onnistuneesti muutaman moottorin ja luulen, että kasaaminen tulee onnistumaan tälläkin kertaa. Tähän hommaan tarvitsen kyseisen moottorin ohjekirjan jossa on riittävät tiedot koneesta.
Olisiko kellään tietoa mistä saisin asevelihintaan riittävät manuaalit?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16.01.2005 2:01

Eiköhän noinkin uudesta koneesta saa parhaiten tietoa kun marssii paikkakunnan kirjastoon ja lainaa Alfamerin kirjan Toijota Hiasesta. Kopsailee siitä sitten mitä tarttee eikä maksa mitään...
Tuo Toijota on aika jännä patti marinoitavaksi sillä siihenhän saa koko marinointipaketinkin ihan valmiina kaupasta. "Suurista" marinointi määristä huolimatta (kysynnänhän pitäisi pudottaa hintoja) esim. kaaveli maksaa 400€ ja koko paketti käsittääkseni parisen tonnia ja vaihde sitten mahdollisesti vielä päälle.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
wikumies
Viestit: 128
Liittynyt: 02.12.2003 19:28
Paikkakunta: veneliitto5544@gmail.com

hiace

Viesti Kirjoittaja wikumies » 17.01.2005 21:32

barlit käyttää tojon konetta ollut hyvä piikkiön venevarusaja löytyy puh tiedustelusta marinoi kyseistä konetta kiskon hiace pojilta saat ohjekirjan t. wikumies ps. suosittelen 2.4 dsl

kimmo
Viestit: 67
Liittynyt: 10.08.2003 12:08
Paikkakunta: helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kimmo » 06.03.2005 10:58

moro.

Mulla o sama kone,kaaveli ei tosin maksa ku 179€ venevarustajan nettisivujen mukaan http://www.saunalahti.fi/~seppniem/ . Mitään kokemuksia koneesta ei oo ku ei päässy viel koittaa.Mull o muuten 1 velvetin hydraulinen kytkin ylimääräsenä,mikä vois lähtee edullisesti jos oot semmosta vailla.

Kimmo

Hemppa
Viestit: 25
Liittynyt: 07.03.2004 0:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hemppa » 06.03.2005 11:27

Terve

Kyselinkin jo kaavelia ja pyysivät siitä yli 200€.
Hinnassa lienee neuvottelun vara, vai oletko hankkinut kaavelin aikaisemmin vanhalla hinnalla.

Kiitos kytkintarjouksesta, mutta ennätin hankkia jo käytetyn merikytkimen, painelaakerin ja nivelen.
Ostin ylikokoisen kytkimen siltä varalta jos haluan myöhemmin suuremman moottorin veneeseni.

Miten olet rakentanut moottorin pakosarjan ja jäähdytysveden lämmönvaihdon? Ostiko valmiin paketin vai rakentelitko itse erilliset laitteet.
Olen suunnitellut hitsailla mustasta raudasta vesijäähdytetyn pakosarjan ja ostaa erillisen lämmönvaihtimen.

Kuinka asensit merivesipumpun?
Kampiakselin päähän, vesipumpun päähän vai käytätkö pumpua erillisessä hihnalla?
Kampiakselin päähän kiinnittäminen tuntuu minusta hiukan huonolta ratkaisulta.

kimmo
Viestit: 67
Liittynyt: 10.08.2003 12:08
Paikkakunta: helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kimmo » 06.03.2005 12:08

Moi

kaaveli ja vetolevy tuli mukana ku ostin ton koneen.Meri-/makeavesi lämmönvaihtimet otin vanhasta koneesta,eli siinä on koneen vedelle,öljylle ja vaihteistolle omat lämmönvaihtimet.Jäähdytetty pakosarja ois tarkotus tehdä rosterista ku vaan ois aikaa.mulla on jabscon merivesipumppu mikä ois tarkotus laittaa hihnavetoseks,siin ois kyl laippa et vähä hiomalla sen vois saada kampiakselin päähän,mut mielessä o käyny sähkösen merivesipumpunkin hankkiminen vois sijottaa sen sillo vähä vapaammin,kellään muuten kokemuksia siitä?Tuol mun sivulla on pari vähä epäonnistunutta otosta siitä koneesta.Se pitäs viel maalataki,mut pitää kattoo mihi kaikkee riittää aika jos meinaa saada sen viel vesillekki tulevana kesänä.

Kimmo

Vastaa Viestiin