Sivu 1/2
Potkurin vaihto
Lähetetty: 03 Marras 2011 21:47
Kirjoittaja ms.venla
Kannattaako potkurin vaihto tässä tilanteessa?
-moottori vw 1.6d suurin teho 4800r/54hv
-suurin vääntö 110nm/2300r/min
-kytkin hurth hbw150 2,63:1
-tämän hetkinen potkuri 15"x14"
-huippu nopeus 12kn
-moottori jäi huippu kierroksista 800r/min, eli otti 4000r/min
Nousisiko huippu nopeus, jos moottori jaksaisi kiertää täydet kierrokset?
ja onko 14" nousu nyt liian suuri taakka koneelle?
Re: Potkurin vaihto
Lähetetty: 03 Marras 2011 23:36
Kirjoittaja Simon
Noin pikaisesti ajateltuna kaikkiin kysymyksiisi vastaisin kyllä.
Toki tuo huippunopeus ei välttämättä kovasti kasva vaikka potkurista ottaisi tuuman/ pari pois, mutta konetta se kyllä varmasti armahtaisi.
Mitenkäs tuo potkurilla oleva tila? mahtuisiko mahdollisesti isompi halkaisijaltaan?
Re: Potkurin vaihto
Lähetetty: 04 Marras 2011 07:35
Kirjoittaja ms.venla
Ei mahdu isompaa halkaisiaa alle. Vene liikkeessä laskivat potkurin 16"x14" ja nytkään ei jaksa kiertää:) koneessa on tehot tallella, mutta varmaan vääntö laskee kovilla kierroksilla niin paljon. Pelkään että kone hajoaa jos rasitan sitä näin
Re: Potkurin vaihto
Lähetetty: 04 Marras 2011 13:26
Kirjoittaja juovi
-moottori vw 1.6d suurin teho 4800r/54hv
-suurin vääntö 110nm/2300r/min
Pelkään että kone hajoaa jos rasitan sitä näin
^^
mitoittaisin potkurin, niin, että matkanopeudessa, jota nyt melkein koko ajan käytetään, ollaan lähellä vääntömomentin huippua. Tässä kohtaa myös moottorin hyötysuhde pitäisi olla parhaimmillaan (itse asiassa hieman alle tuon vääntömomentin huipun). Homma vain ei taida ihan helposti onnistua näissä hidaskulkuisissa venhoissa.
Omassa veneessä kierrokset hieman alle 2200r/min, kun kulku on kovimmillaan ja ollaan hyvin lähellä vääntömomentin huippuarvoa. Volvo b20 on tuolla kopan alla.
En usko että koneesi hajoaa tuosta käytöstä ja esim. autoissa käytetään harvoin max kierroksia ajettaessa matkanopeutta ja ollaan ennemmin matkavauhdissa lähellä vääntömomentin huippua.

Re: Potkurin vaihto
Lähetetty: 04 Marras 2011 20:25
Kirjoittaja ms.venla
Mulla b18 otti silloin yli 3000 petrolillakin tässä veneessä

Mutta paljonhan vw antaa tehoja ulos tolla 4000 kierroksella. 800 kiekkaa kuitenkin uupuu vielä.
Re: Potkurin vaihto
Lähetetty: 04 Marras 2011 20:54
Kirjoittaja Simon
Kyllähän tuo 800 kierroksen puuttuminen on aika paljon. Noin yleisesti ajatellen kyllä koneen pitäisi ottaa kaikki kierrokset ja potkuri mitoitetaan niiden mukaan, eriasia taas millä kierroksilla haluaa ajella.
Onko kyseessä avattaressa oleva vene? Jos on, niin ilmoittamassasi nopeudessa tuo saattaa olla aika "kyntäjä", toisinsanoen on "ylämäessä" koko ajan. Niin ja vielä tuosta potkurista? Mikähän mahtaa olla lapapinta-ala. "perstuntumalta" tuo aikaisempi ehdotukseni nousun keventämiseksi ainakin parantaa, sanoisinko korjaa ongelmasi.
Vielä yksi kysymys: minkähän väristä savua eri kierroksilla tuprutteli?
Re: Potkurin vaihto
Lähetetty: 04 Marras 2011 20:56
Kirjoittaja ms.venla
Potkuri on 3lapainen ja peitto muistaakseni 55%. Vene on puoliliukuva ja kuvan vene. Täytyy rueta ettiin potkuria 15"x13" tässä talven aikana.
Re: Potkurin vaihto
Lähetetty: 04 Marras 2011 21:17
Kirjoittaja pellamo
Volskun vääntö on siinä parhaimmillaan.
Oletko muuten kokeillut paljonko se kone kiertää aivan vaan vapaalla kaasua pohjassa käyttämällä?
Eihän sun uutta potkuria tarvi hommata kun väännätät osaavalla sepällä tuuman nousua pois(jos siihen päädyt)
Re: Potkurin vaihto
Lähetetty: 04 Marras 2011 21:20
Kirjoittaja ms.venla
Tais ottaa ilman kuormaa 5100 r/min. Ei viittis koskea tohon potkuriin jos 13" nousu onkin huonompi. Matka kierroksina oon pitäny 3500 ja nopus on silloin 9kn
Re: Potkurin vaihto
Lähetetty: 04 Marras 2011 22:31
Kirjoittaja pellamo
Mun mielestä se on niin lähellä oikeeta että ei kannattane vaihtaa/muunnella ropellia varsinkaan kun et kuitenkaan kaasu pohjassa koko ajan kruisaile..
Mulla on piiiitkääää kokemusta siitä koneesta autopuolelta ja sanompa ettet noilla mitoituksilla sitä särje.
Hyvät öljyt,jäähdytys ja jakoremmi.Siinä ne sanat joilla sun kone kestää ihmisiän
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Re: Potkurin vaihto
Lähetetty: 04 Marras 2011 23:14
Kirjoittaja ms.venla
Remmin vaihdoin viime keväänä ja ölyt(5w 50) ja suodattimen nyt syksyllä. Toivottavasti kestää vielä monta vuotta.
Re: Potkurin vaihto
Lähetetty: 04 Marras 2011 23:28
Kirjoittaja juovi
Mun mielestä se on niin lähellä oikeeta että ei kannattane vaihtaa/muunnella ropellia varsinkaan kun et kuitenkaan kaasu pohjassa koko ajan kruisaile..
^^
Oon samaa mieltä Pellamon kanssa. Käytä eurot vaikka muuhun akuutimpaan hommaan. Ei tuo kone tuosta hajoa, vaikka ei ihan täysillä laula. En kyllä ihan alkujaankaan ymmärrä miten tuo kone tuosta enemmän rasittuisi, jos ei ihan saavuta kaikkia kierroksia.
Re: Potkurin vaihto
Lähetetty: 05 Marras 2011 12:33
Kirjoittaja ms.venla
"Vielä yksi kysymys: minkähän väristä savua eri kierroksilla tuprutteli?"
Taisi tulla normaalia harmaata savua kaikilla kierroksilla. Ja vastasi hyvin kaasuun
Re: Potkurin vaihto
Lähetetty: 05 Marras 2011 21:16
Kirjoittaja jstrang
Tere
Mulla olis 14R13 ropelli ja pitäs saada isompi.
Vois vaihtaa keskenään, jos akseli sama?
Akseli 25mm
Janne
Re: Potkurin vaihto
Lähetetty: 06 Marras 2011 08:45
Kirjoittaja bonito
Käänny Mepran puoleen, heillä on joku prässi ja muotti millä saadaan kaikki lavat pysymään mallissaan, kaverilta otettiin nousua pois 21" potkurista ja hyvä tuli. Jos sulla on tarkka paino veneestäsi niin he myös laskevat oikean nousun ja tekevät sen mukaan. Kyllä moottorin pitää ottaa kaikki kierrokset, ettei tarvi koko ajan ajaa jyrkkään ylämäkeen, kun jo muutenkin on loivaa mäkeä, noin maantieajoon verrattuna, pa-kulut pienenee eikä perälauta mustu