Sivu 1/2

Mihin syöttöpumppu korjattavaksi?

Lähetetty: 24 Loka 2011 00:01
Kirjoittaja raimå
Traderin Simms syöttöpumppu hävittää öljyä ja kilkattaa hieman kipakasti varsinkin hieman korkeammilla kierroksilla. Lienee sopiva ajankohta viedä fiksattavaksi. Olisiko kellaan kulllaan ehdotuksia minne päin kannattaisi viedä ja mieluusti pääkaupunkiseudulla?

Re: Mihin syöttöpumppu korjattavaksi?

Lähetetty: 24 Loka 2011 08:53
Kirjoittaja TapsaR
Tuossa taitaa olla syy siihen "kilkattavaan" ääneen: http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... eda8d90be7" onclick="window.open(this.href);return false;

Häviääkö pumpusta öljyt kokonaan vai pelkästään laimenee löpöllä? Tuo öljyn korvaantuminen/laimentuminen löpöllä ei ole vaarallista kun nyt kerran vuoteen laittaa uudet öljyt pumppuun. Pelkästään tuon takia en pumppua pajalle veisi.

Re: Mihin syöttöpumppu korjattavaksi?

Lähetetty: 24 Loka 2011 10:20
Kirjoittaja raimå
Pumpusta häviää tosi nopeasti öljyt ajossa. Vaikuttaisi että häviää jonnekin koneen/pa:n sekaan. Ainakaan ulkoa ei näytä valuvan. En oo ainakaan huomannu että tulisi löpöt toiseen suuntaan, tosin tästä en voi olla varma.

Kurkkasin tuon Masinistifoorumin linkin, mutta en itse tajunnut mistä fiiberikiekosta puhutaan?

Sinänsä kone lähtee kivasti käyntiin ja käy ihan tasaiseen. Aaattelin kuitenkin josko tuohon kilkatukseen puuttuisi ennen kuin mitään hajoaa lopullisesti. Nyt talven aikana olisi kivasti aikaa ropata tai viedä pajalle.

Re: Mihin syöttöpumppu korjattavaksi?

Lähetetty: 24 Loka 2011 11:41
Kirjoittaja Ande
Itse kyselisin täältä.

Mynä-Diesel Oy
Järvenkalliontie 9, 23100 MYNÄMÄKI

Puh: 0600 393 131
Fax: 02 430 7180

Re: Mihin syöttöpumppu korjattavaksi?

Lähetetty: 24 Loka 2011 12:41
Kirjoittaja TapsaR
raimå kirjoitti:Pumpusta häviää tosi nopeasti öljyt ajossa. Vaikuttaisi että häviää jonnekin koneen/pa:n sekaan. Ainakaan ulkoa ei näytä valuvan. En oo ainakaan huomannu että tulisi löpöt toiseen suuntaan, tosin tästä en voi olla varma.

Kurkkasin tuon Masinistifoorumin linkin, mutta en itse tajunnut mistä fiiberikiekosta puhutaan?

Sinänsä kone lähtee kivasti käyntiin ja käy ihan tasaiseen. Aaattelin kuitenkin josko tuohon kilkatukseen puuttuisi ennen kuin mitään hajoaa lopullisesti. Nyt talven aikana olisi kivasti aikaa ropata tai viedä pajalle.
Majorissa ainakin on se fiiberikiekko siinä jakopään ja pumpunvälissä, fiiberikiekko on eräänlainenjoustokytkin.
Mielestäni Traderin kone on vastaava kuin majorin kone, voin olla väärässäkin?

Onko koneesi varmasti Trader ettei se olisi joku uudempi Ford missä pumppu on kiinnisuoraan jakopäässä?

Re: Mihin syöttöpumppu korjattavaksi?

Lähetetty: 24 Loka 2011 19:59
Kirjoittaja raimå
Kyllä se käsittääkseni on trader. Mitä oon muutamaa Fordson Majoria kurkkinut niin aivan samalta se kone päällisin puolin näyttää. Ja itseasiassa samalta voorttin peruskolkottajalta mitä muissakin tuttavien veneissä on/ollut.

Täytyy kattella tuota fiiberikiekkoa. Pelottaa avata sitä kun ei ymmärrä ajoituksesta hevonpeetä. No harjoittelu tekee mestarin:)

Onko Mynämäen mestarille tuttuja juurikin nää foordit? Pitänee soitella ja kysyä kannattaako tuo pumppu lähettää peruskorjattavaksi!

Re: Mihin syöttöpumppu korjattavaksi?

Lähetetty: 24 Loka 2011 20:41
Kirjoittaja 009
Taitaa olla niin, että kaikki pumput on hyvin tuttuja Mynämäen mestarille..

Re: Mihin syöttöpumppu korjattavaksi?

Lähetetty: 24 Loka 2011 20:57
Kirjoittaja TapsaR
raimå kirjoitti:Kyllä se käsittääkseni on trader. Mitä oon muutamaa Fordson Majoria kurkkinut niin aivan samalta se kone päällisin puolin näyttää. Ja itseasiassa samalta voorttin peruskolkottajalta mitä muissakin tuttavien veneissä on/ollut.

Täytyy kattella tuota fiiberikiekkoa. Pelottaa avata sitä kun ei ymmärrä ajoituksesta hevonpeetä. No harjoittelu tekee mestarin:)

Onko Mynämäen mestarille tuttuja juurikin nää foordit? Pitänee soitella ja kysyä kannattaako tuo pumppu lähettää peruskorjattavaksi!
Jos kone vastaava kuin majoreissa niin kyllä siitä tuo fiiberilöytyy ja se sen äänen pitää.
Masinisti foorumilta kun haeskelet ja kyselet tarvittaessa niin saat tuon fiiberin varmasti laitettua itsekkin siihen. Kun laitat sen uuden fiiberin, ei ennakko miksikään muutu, päin vastoin menee lähemmäksi oikeaa.
Haulla fiibe* löytyi 43 aihetta: http://www.masinistit.com/search.php?mo ... d3f6ee47a5" onclick="window.open(this.href);return false;

Niin katoaako pumpusta kaikki öljyt tai öljy/nafta seokset eli kun tyhjennysropun avaa pumppu on kuiva?
Vai pelkästään öljy korvaantuu naftalla?

Re: Mihin syöttöpumppu korjattavaksi?

Lähetetty: 24 Loka 2011 21:05
Kirjoittaja Simon
Niin tuo Trader, oli kuorma-auto 60 luvulla (olikin mielenkiintoinen peli) ja siitä lähtien tuota Fordin kuutosta on nimitetty Traderiksi.

Alkuaikoina tuo Sims:in pumppu oli tosiaan sijoitettu koneen takaosaan ja jakopään raittaista väliakselilla tuo pumppu pyöri. Siinä väliakselin yhteydessä on tuo fiiperi laippa.

Mutta jo esim 1967 kuutosen malleissa ruiskutuspumppu oli jo jakopäähän sijoitettu.
Toki saman vuoden nelosissa muistaisin myös näin olleen.

Koskahan löytyy edes lähellekkään vastaava konekeksintö, mistä täälläkin keskustellaan ja minähän tuon Traaderin muista mukulasta asti :)

Re: Mihin syöttöpumppu korjattavaksi?

Lähetetty: 24 Loka 2011 21:42
Kirjoittaja TapsaR
Jotain tuollaista epäilinkin että uudemmissa saattaa olla pumppu jakopäässä suoraan kiinni.
Onkohan pumppu sitten painevoideltu moottorista vai omalla voiteluainetilalla?

Re: Mihin syöttöpumppu korjattavaksi?

Lähetetty: 24 Loka 2011 21:57
Kirjoittaja Simon
Kyllä sen pumpun voitelu paikan siirrosta huolimatta toimii niinkuin ennenkin ja huoltokirjassa pumpun öljyt pitää tarkistaa ???? välein, sillä tuo öljy todella lieventyy polttoaineesta, en sanoisi sen olevan vika, vaan "ominaisuus"

Re: Mihin syöttöpumppu korjattavaksi?

Lähetetty: 24 Loka 2011 21:59
Kirjoittaja raimå
Löytyi tällainen hyvinkin valaiseva viesti:

Lähetetty: 20.08.2011, 16:04    Viestin aihe:
Noista numeroista selvisi että kyseessä on vaihtomoottori. Malli on ollut tuotannissa 11/63 - 11/64 eli viimeinen malli. Tunnetaan nimellä New Performance Super Major. Tehoa 53,7 hv/1700 kmin.

Jos ääni lähtee ruiskutuspumpun fiiberistä, on se raksutus aika tavallinen vika Majorissa. Ford Trader kuorma-autossa oli periaatteessa sama kone mutta tehoa ja kierroksia enemmän. Majorin kone ei kuitenkaan ole sisäkaluiltaan aivan samanlainen, eikä siitä kannata yrittää ottaa samaa tehoa. Siinä äänetön kumikytkin.

Jos fiiberi on kovin kulunut vaikuttaa se jo ruiskutusennakkoonkin. Kun moottori on veneessä saattaa vaatia peilin käyttöä että näkee vauhtipyörän asteikon. Kun puhutaan oikeasta ja vasemmasta puolesta katsotaan konetta autossa/traktorissa kuljettajan paikalta. Ruiskutuspumppu on siis oikealla puolella moottoria.

Vauhtipyörän kopassa on siis oikealla, aika alhaalla pieni luukku joka on 2 pultilla kiinni. Siitä luukusta pääsee näkemään ennakon asteet. Homma tapahtuu niin että kierrät moottoria niin että ruiskutuspumpun ja vetolaipan kytkimessä olevat viivat ovat vastakkain. Silloin pitäisi asteikon vauhtipyörällä näkyä. Vauhtipyörä asetetaan (kierretään) niin että 21 astetta on kohdalla. Sen jälkeen löysätään pumpun vetokytkimen etupuolelta ne 2 pulttia jotka menevät pitkulaisiin reikiin ja kierretään kunnes viivat samassa linjassa. Se fiiberi kannattaisi vaihtaa ennen säätöä, muuten joutuu huomioimaan tuon klapin vaikutuksen että se säätö tulee sille puolelle missä se kytkin on vedossa. Muuten menee väärin.

Fiiberin vaihtoa varten pumppu on irroitettava. Aika helppo homma. Dieselhuollosta muoviset peitetulpat putkille ettei tule ongelmia lian kanssa. Putket irti, pumppu on muistaakseni 4 pultilla kiinni. Kaasu ja pysäytysvivun vaijeri irti. Ota pumppu irti siinä asennossa kun viivat ovat kohdalla niin menee kokoonpanokin oikein.

Jos olet vasta hankkinut sen, niin koska on öljyt vaihdettu? Vanhoilla öljyillä voi tulla käynnistysvaikeuksia. Samoin jos ennakko myöhäisellä. Miten lienee kannenpulttien kireyden laita.

On helppo kirjoittaa kun tiedän tarkasti mikä kone. Auttaisi myös jos tiedän kuinka perehtynyt omistaja on moottorihommiin.
-----

Pitänee ensimmäisenä kurkkia tuo fiiberihomma kuntoon. Pumpun yläosassa on "nippa" mistä voi täyttää öljyä kuten käsittääkseni ajoittain pitää tehdä. Mulla on pumpun alaosassa pieni messinkinen "poistoputki" josta alkaa tiputtaa öljyä kun täyttöä riittävästi. Silti noin 30h välein kun olen lisännyt, on saanut ruutata sisään muutaman desin. Tuntuu että pumppu valuu kuivaksi kovinkin nopeasti. En kyllä ole tarkkaillut vuotaako sen putken alapäästä pilssiin vai jonnekin muualle...

Re: Mihin syöttöpumppu korjattavaksi?

Lähetetty: 25 Loka 2011 09:20
Kirjoittaja bonito
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=VbR6cb90g9s" onclick="window.open(this.href);return false; , Tässä videossa on vanhempi kuutos Foortti, siinä näkyy tuo syöttöpumpun käyttö, joka on ulkoinen, siinä on se fiiberisysteemi, toisessa videossa näkyy uudempi Foortin kuutonen, jonka käyttö on jakopään sisällä. http://www.youtube.com/watch?v=ZsyqCcbt ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false; , tässä näkyy hyvin pumpun töyttötulppa ja samalla kohtaa alempana, tulppa, josta öljy tulee ulos, kun sitä on tarpeeksi, näkyy olevan Simmsin pumppu. Kumpi on tutumman näköinen. Vanhempi pumppu on helpompi ottaa kainaloon, uudemmassa täytyy käydä ensin jakopään etuosan kimppuun. Molemmat esillä olevat ovat kuutoskoneita vain siitä syystä, että ne tulivat ensin vastaan, nelosmoottorin pumput ovat samanlaiset. Jälkimmäisen näköinen pumppu oli mulla 2703 E moottorissa, jollaisia oli K-mallin Tradereissa vm. -67

Re: Mihin syöttöpumppu korjattavaksi?

Lähetetty: 25 Loka 2011 17:52
Kirjoittaja raimå
bonito kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=VbR6cb90g9s , Tässä videossa on vanhempi kuutos Foortti, siinä näkyy tuo syöttöpumpun käyttö, joka on ulkoinen, siinä on se fiiberisysteemi, toisessa videossa näkyy uudempi Foortin kuutonen, jonka käyttö on jakopään sisällä. http://www.youtube.com/watch?v=ZsyqCcbt ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false; , tässä näkyy hyvin pumpun töyttötulppa ja samalla kohtaa alempana, tulppa, josta öljy tulee ulos, kun sitä on tarpeeksi, näkyy olevan Simmsin pumppu. Kumpi on tutumman näköinen. Vanhempi pumppu on helpompi ottaa kainaloon, uudemmassa täytyy käydä ensin jakopään etuosan kimppuun. Molemmat esillä olevat ovat kuutoskoneita vain siitä syystä, että ne tulivat ensin vastaan, nelosmoottorin pumput ovat samanlaiset. Jälkimmäisen näköinen pumppu oli mulla 2703 E moottorissa, jollaisia oli K-mallin Tradereissa vm. -67
No jälkeisempihän se on mutta mun Simms taitaa olla ulkonäöltään hieman eri. Eli eipä taida fiiberit olla kalkatuksen syynä:) http://www.flickr.com/photos/unelmastud ... 744447923/" onclick="window.open(this.href);return false; Ja nelonenhan tuo mun kone on. Älkää tuomitko rähjäistä olemusta, on se siistiytynyt ed. omistajan jäljiltä.

Eli jakoketju? vissiin irti ja sitte pumppu kainaloon ja pajalle:) Ja vielä tarkennuksena että kalkatus ja kilinä kuuluu satavarmasti pumpulta.

Re: Mihin syöttöpumppu korjattavaksi?

Lähetetty: 25 Loka 2011 17:57
Kirjoittaja Notreal
raimå kirjoitti:Täytyy kattella tuota fiiberikiekkoa. Pelottaa avata sitä kun ei ymmärrä ajoituksesta hevonpeetä. No harjoittelu tekee mestarin:)
Eikös siinä koneessa ole alapuolulinen nokka-akseli eli rattaalla, ei minulla ainakaan mitään ketjua ole...( 2713E / 1977 ).
Kuten aikaisemmin jo kirjoitettiinkin, kone pyöritetään ajoitusmerkin kohdalle ja sitten voi pumpun irroittaa.
Takaisin laitossa ( kone taas ajoitusmerkin kohdalle ) löytyy tuon jälkimmäisen videopumpun hammasrattaasta ajoitusmerkki jossa oikea kiinnitysasento...