Sivu 1/1
Sole mini 23 merikytkimen irroitus
Lähetetty: 09 Loka 2011 19:45
Kirjoittaja Jampe9
Olisiko kukaan irrottanut Sole mini 23:n perästä merikytkintä? Nyt pitäisi kytkin saada irti mutta tuli pieni tenkkapoo miten se tehdään kun kytkinotelon ja kaavelikopan välissä ei näyttäisi olevan lainkaan saumaa (?) Tosin kytkinkotelon perässä on levy jossa pultteja. Voisiko olla niin että irrotettaessa kytkin, jää kytkinkotelo kaavelikoppaan kiinni mutta ulos tulee pelkät kytkimen sisukset? Mikäli näin, niin tohtiiko tuota edes mennä itse tekemään ettei sieltä pimpahda saavikaupalla vietereitä, neulalaakereita ym. pikkuosaa jota ei maallikon pähkäilyllä enää saakaan kokoon?
Yhden Volvo Pentan kytkimen olen vaihtanut mersun koneeseen mutta se oli todella helppo juttu: ei muuta kun pultit irti ja kytkin koteloineen irti ja uusi sijaan. Onko kellään siis kokemusta/tietoa miten tuo Solen kytkin siis pitäisi ottaa irti tekemättä mitään peruuttamatonta vahinkoa. Räjäytyskuvasta ei ota sikakaan mitään selvää.
Re: Sole mini 23 merikytkimen irroitus
Lähetetty: 09 Loka 2011 20:52
Kirjoittaja matti
Olisiko niin, että se koppa on yhtä valua? irronnee kaaveleineen päivineen; siitä koneen puolelta kaavelia missä startin pultit, niin pultit auki ja kytkin kaaveleineen irti taakse vetämällä.
Uteloittaa, että miksi kytkin pitää saada irti?
Matti
Re: Sole mini 23 merikytkimen irroitus
Lähetetty: 10 Loka 2011 16:36
Kirjoittaja Jampe9
Kiitoksia! Sen takia pitää ottaa irti kun öljy ei pysy sisällä eli stefan kautta nokkuu pois liian nopeasti. Tämä varmaan vioittui keväisessä episodissa jossa kaikenmaailman kaapelit ym. takertuivat pyörivän akselinlaipan ympärille juuri siihen kytkikotelon ja akselilaipan väliin.
Eihän tuo muuten mitään, vaikka kaavelikin pitäisi irrottaa mutta kun siinä kaavelikopassa on myös moottorin kiinnikejalat. Typerästi suunniteltu. Kytkinremonttia varten pitää irrottaa moottorikin tai ainakin sen verran että saa tunkata sen irti niistä takimmaisista jaloista jotta saa kaavelin irti koneesta. Sitä varten pitääkin sitten taas irrotella letkua, johtoa ym. härpäkettä. Italiaanojen logiikkaa...
Re: Sole mini 23 merikytkimen irroitus
Lähetetty: 20 Loka 2011 08:31
Kirjoittaja pellamo
Joo...Italialaisten logiikkaan kun ei millään mahdu se että täällä Härmässä on tapana ainakin kerran vuodessa kääräistä kaikki kaapelit ja vaijerit ropelliakselille
Ei vaan oletko varma ettei stefaa saa vaihdettua purkamatta sitä kytkintä irti?
Re: Sole mini 23 merikytkimen irroitus
Lähetetty: 20 Loka 2011 15:52
Kirjoittaja Jampe9
No nyt viimeistään olen, kun soitin Teknomarinen miähelle ja kysyin niin kyllä se meinas että irti vaan, vauhtipyörän koteloa myöten! Typerästi suunniteltu moottori, muuten koko lailla huoleton mutta typerästi suunniteltu.
Re: Sole mini 23 merikytkimen irroitus
Lähetetty: 20 Loka 2011 17:35
Kirjoittaja matti
pellamo kirjoitti:
Ei vaan oletko varma ettei stefaa saa vaihdettua purkamatta sitä kytkintä irti?
Em tarkoittaa; katso sinne laipan sisälle, jos siellä on mutteri, niin laippa lähtee irti ja kaiken maalaisjärjen mukaan sen stefan voi vaihtaa irrottamatta kytkintä.
Luulen, että TM:ssä on irtolaippa.
Jos kytkin on hurth, niin stefa onkin tosi työläs vaihtaa, sillä ala-akseli on taottu yhtenäinen murikka laippoineen päivineen-joutuu purkamaan koko kytkimen atomeiksi.
Matti
Re: Sole mini 23 merikytkimen irroitus
Lähetetty: 22 Loka 2011 13:42
Kirjoittaja Jampe9
No pittääpä katsoa onko siellä mutteri, kunhan saan tästä inspiraation ja lähden ajelemaan tuonne saaristoon päin... aika vaan ei tahdo riittää kaikkeen kun on toinenkin vene samanaikaisesti työn alla ja muuta välttämätöntä siviili-elämän aktiviteettia. Hyvä uutinen oli se ettei akseli ainakaan ollut väärin rihdattu josta syystä olisi kulahtanut/väljähtänyt ja sen takia ei öljyt pysyisi sisällä. TM:stä nimittäin käskettiin kokeilla irrottaa akseli kytkimen laipasta ja koittaa heiluttaa, liikkuuko/lonksuuko kytkimen laippa, -niin ei lonksu eikä inahdakaan mihinkään päin, paitsi tietysti pyörii, joten selvinnen sittenkin "pelkällä" stefan vaihdolla.