Sivu 1/3
polttoainejärjestelmä
Lähetetty: 30 Syys 2011 15:52
Kirjoittaja MikkoV
Tervehdys! Minun 8,6metrisessä mäntymeriläis projektissa oli alun perin kaksi n.60litraista bensiini tankkia, kummatkin omilla puolillaan veneen laidassa. Jotenkin koin tämän tavan vaikeaksi että yksi tankki perässä tai keulassa olis parempi. Miettisin jos voisin hyödyntää näitä vanhoja jos vaikka molemmat sopisivat perään. Sitten se yksinkertainen typeräkin kysymys kun aloin miettimään tätä täyttö asiaa. Toimiiko systeemi niin että kannessa on yksi täyttöreikä ja sen jälkeen esim. y-haara josta letkut menevät omiin tankkeihinsa? Mitä ongelmia saattaa syntyä vai toimiiko hyvin näin? Fiksut varmasti laittaisivat vain yhden tankin mutta yksi 60litrainen on turhan pieni enkä raaskisi alkaa ostamaan uutta jos näitä kahta voisi hyödyntää.
Mitenkohän oikeassa maailmassa maailmassa näitä tupla tankki järjestelmiä rakennetaan.
Miten osaisitte arvoida kun moottorina on tuollainen B20 Volvo penta niin kuinka paljon sellainen mahtaa kuluttaa polttoainetta? Jos puhutaan nopeuksilla alle kymmenen solmua.
Kiitoksia ohjeista ja vinkeistä.
Re: polttoainejärjestelmä
Lähetetty: 30 Syys 2011 18:21
Kirjoittaja matti
MikkoV kirjoitti:
Mitenkohän oikeassa maailmassa maailmassa näitä tupla tankki järjestelmiä rakennetaan.
Miten osaisitte arvoida kun moottorina on tuollainen B20 Volvo penta niin kuinka paljon sellainen mahtaa kuluttaa polttoainetta? Jos puhutaan nopeuksilla alle kymmenen solmua.
Kiitoksia ohjeista ja vinkeistä.
Aika usein kuten veneessäsi; molemmin puolin venettä tankit keskiveneessä.
Em systeemi pienentää/hidastaa veneen rullausta-siis sivukallistumaa puolelta toiselle-miellyttävämpi ajella.
Jos siirrät tankit perään tai keulaan; se muuttaa veneen viippausta, jos keulassa -ajossa ei nosta keulaa kun on painoa, mutta saattaa näyttää laiturissa, että on nokallaan, kuten onkin, lisäksi meno muuttuu märäksi määrätyissä olosiuhteissa kun painava keula alkaa sukellella. Siis se vakauttava paino joka siirrettiin sivuilta pituussuuntaiseksi vakauttaa venettä pituussuunnassa ja estää veneen keulan nousua aalloille.
Matti
Arvaus 5-8 l/h
Re: polttoainejärjestelmä
Lähetetty: 02 Loka 2011 22:14
Kirjoittaja rickenbacker
Minulla oli vesitankit joskus yhdella täyttöhelalla ja y-haara letkussa. Käytännössä toinen tankki täyttyi ensin ja vasta kun täyttöaste ylsi y-haaralle, alkoi toinen tankki täyttyä. Tällöin y-haara pitää olla reilusti korkemmalla kuin tankin ilmaletkun läpivienti.
Joskus tuli tehtyä polttoainejärjestelmään kahden tankin välille yhdysputki, jolloin myöskin selvittiin yhdellä täyttöhelalla ja saatiin tankkien polttoaineiden pinta samaksi. Purin ko. putken myöhemmin laittomana.
Re: polttoainejärjestelmä
Lähetetty: 03 Loka 2011 15:53
Kirjoittaja palonte
rickenbacker kirjoitti:Joskus tuli tehtyä polttoainejärjestelmään kahden tankin välille yhdysputki, jolloin myöskin selvittiin yhdellä täyttöhelalla ja saatiin tankkien polttoaineiden pinta samaksi. Purin ko. putken myöhemmin laittomana.
Heräsi kyssäreitä.
Mitkä lait säätelevät veneenrakennusta, kun katsastus ei ole pakollista ?
Mitenkäs jos rakentaisi yhdysputken ja varustasi sen "nokian hanalla", jota pidetään auki vain tankatessa ja hetken sen jälkeen.
Missä tosiaankin sanotaan että tankkeja ei saa yhdistää? Ajoneuvopuolella joskus joudutaan useamman tankin ratkaisuihin ja silloin yleensä jonkinlaisia yhdistyksiä tehdään.
Re: polttoainejärjestelmä
Lähetetty: 03 Loka 2011 19:48
Kirjoittaja Jari Reijonen
Tankkien yhdistäminen alapuolisella putkella kielletään huvivenedirektiivissä. Sehän on määräävä vain ammattimaisessa veneenrakennuksessa.
Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että direktiivin määräykset usein perustuvat turvallisuusajatteluun. Siksi ne toimivat oikein hyvin ohjeena myös itserakentajan ratkaisuja mietittäessä.
Veneen polttoainesäiliössä ei saisi olla yhteitä muualla kuin päällä. Autojen tankkeihin ei sikäli kannata verrata, että niissä mahdolliset vuodot menee maastoon tai haihtuu ilmaan. Veneessä vuotava tavara jää pilssiin aiheuttaen palo-/räjähdysvaaran tai lievempänä vähintään hajuhaittoja.
Re: polttoainejärjestelmä
Lähetetty: 03 Loka 2011 22:43
Kirjoittaja Simon
Aivan totta, näin direktiivit ja ammattimerunkulun säädökset asian yksiselitteisesti määrittelevät.
Mitenkä pursi/ym. seurojen katsastajat suhtautuvat ko. asiaan?
Ja mitenkä me "lättäpäillä'" ajelevat, Vikit/Olympiat ym. hienot koneet. Niin meillähän on se polttoainetankki yleensä keulapenkin alla ja sieltä tankin alapuolelta suora yhteys koneelle
Niin ja nykyään sielä tankissa on todennäköisesti vain bensiiniä, no onhan tuo viranomainen sentään meidän onneksi määrännyt aluksen varusteisiin kuuluvan jauhesammuttimen

Re: polttoainejärjestelmä
Lähetetty: 04 Loka 2011 14:35
Kirjoittaja Veli-Matti
Lättäpäiden ongelma on se että niissä ei ole polttoainepumppua ja siksi lähtö pitää olla tankin alapinnassa. Sitten jos laittaa vaikka sähköpumpun niin vanhat ja väljät kaasarit tiputtelevat pilssiin. Suo siellä vetelä täällä...
Eipä taida olla pilssin bensiinipalossa paljon apua jauhesammuttimesta mutta nopeista jaloista ja uimataidosta on...
Re: polttoainejärjestelmä
Lähetetty: 05 Loka 2011 07:06
Kirjoittaja Elwood
Ei sitten pidä tässäkään keskustelussa sekoittaa ammattimerenkulkua ja huviveneiden ammattirakennusta. Huvivenenormit ei salli tankkiin vesitysydettä mutta ammattimerenkulussa tankkien vedentyhjennys kuuluu päivittäisiin rutiineihin.
Polttoainetta voi saada koko tankillisen pilssiin vaikkei tankin alareunassa olisi yhdettä esim. letku lähtee alspäin, hankautuu puhki pilssissä ja lappo hoitaa tyhjennyksen tai vaikka peltitankki ruostuu puhki kun sieltä ei ole vesiä saatu pois..
Itse en pidä tankin alareunan yhteitä vaarallisina kunhan toteutus on tehty asiallisesti..
Re: polttoainejärjestelmä
Lähetetty: 05 Loka 2011 08:41
Kirjoittaja Veli-Matti
Siinäpä se - kuka tekee minkäkinlaista "asiallista"...
Re: polttoainejärjestelmä
Lähetetty: 06 Loka 2011 19:37
Kirjoittaja Jari Reijonen
Direktiivistä löytyy määräykset polttoaineputkien kiinnittämisestä ja polttoaineen syöttöjohtimen vuodonestosta esim. laponestoventtiilillä tai hanalla. Mustan raudan käyttö bensiinitankeissa on kielletty. Sikäli siis, että jos direktiiviä soveltaa, niin se kannattaa tehdä läpi koko järjestelmän.
Aloittajan kysymykseen tankkien täytön yhdistämisestä direktiivi määrää jokaiselle tankille oman täyttöjohdinjärjestelmän.
Toistan vielä, että nämä määräykset koskevat myytäväksi tarkoitettuja uusia veneitä.
Sen, kuinka tarkasti itserakentaja noudattaa direktiivin ohjeita, jättäköön kukin oman harkintansa varaan.
Kunhan muistaa, että bensiinijärjestelmän kanssa säästellessä voi saada aikaiseksi sen ison jytkyn...

Re: polttoainejärjestelmä
Lähetetty: 07 Loka 2011 01:53
Kirjoittaja raimå
Unohtakaa nyt herranjumala direktiiveistä puhuminen täällä! Unohdetaan samalla ammattiliikenne ja unohdetaan myös uusien veneiden suunnittelu - täällähån on jumalavita pelkästään vanhempaa puuta ja rautaa käyttäjillä!
Jos pennit on tiukassa etkä halua uusia haponkestäviä tankkeja teettää niin suosittelen erittäin lämpöisesti niiden sijoittamista koneen etupuolelle. Mitä edemmäs sijoitat niin sitä suorempaan vene kulkee kelissä kuin kelissä, koska köli vetää venettä suoraan läpi pienten aaltojen. Ja josset omista jotain "4 tonnista romuvarastoa" tuskin upottaa keulapiikkiä läpi aaltojen. Yleensä tilanne on kuitenkin se, että paino on liian takana. Kukaanhan matkustajista harvemmin taittaa matkaa keulassa loikoillen vaan yleensä siellä koneen sivuilla/takapuolella ja näin kulku on hyvästäkin balanssista huolimatta takapainoista.
Itse teetätin tankit ja laitoin 16mm yhteen pa-letkulla. Lisäks kummaltakin tankilta tulee vedenerottajalle omat tulot ja siitä sitten yhdellä letkulla syöttöön. Kuten asiaan kuuluu, kannattaa testata klemmareiden kireys vuosittain niin ei tarttee korjailla ylimääräisiä litkuja pilssistä.
Re: polttoainejärjestelmä
Lähetetty: 07 Loka 2011 14:08
Kirjoittaja Jari Reijonen
Alkuperäinen kysymys oli: "Mitenkohän oikeassa maailmassa maailmassa näitä tuplatankki järjestelmiä rakennetaan?"
On helppo erehtyä ajattelemaan, että kysyjä tarkoittaa juurikin ammattilaisia. Silloin viitataan direktiiveihin.
Yritin myös vihjata, että direktiivit toimii ihan hyvänä ohjenuorana, jos kysyjältä on itseltä hukassa, mitä asioita tulisi ottaa huomioon. Tuli myös kahdesti mainittua, että direktiivi ei sido itserakentajaa. Kapish?!
Nopealla googletuksella en löytänyt netistä käyttökelpoista linkkiä direktiiviin, mutta käytännössä samat asiat löytyy täältä
http://virtual.vtt.fi/virtual/proj3/tyo ... uku_22.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei oo pakko klikata.
Peace.
Re: polttoainejärjestelmä
Lähetetty: 07 Loka 2011 14:46
Kirjoittaja IlkkaL
Fiksuahan se on kertoa kysyjälle miten järjestelmät pitäisi oikeasti tehdä.
Jos vene kuuluu katsastettaviin, niitä johto- ja putkiviritelmiä joku saattaa oikeastikin syynätä. Onpahan parempi tietää itse missä kohtaa on oikaissut, vaikka luottaisikin siihen kun Reiska netissä sanoi että näin ne on aina tehty.
Minun veneessäni veneseuran katsastaja alkoi tarkistelemaaan polttoainetankin ja korkin puuttuvaa maadoitusta, ja kun kysyin, että akun miinukseen siis vedetään johto, kommentti oli että ei tietenkään kun koneen runkoon. Nämähän ovat käsittääkseni aivan sama asia, mutta katsoin vain hoitaa asia kuntoon. Nyt se piuha on siis koneen rungossa akun miinusnapaan liitettynä.
Re: polttoainejärjestelmä
Lähetetty: 07 Loka 2011 21:56
Kirjoittaja MikkoV
Tulipa mielenkiintoinen direktiivi keskustelu mun yksikertaisesta aiheesta... :D Tarkennan että oma projektini ei ole siis mikään katsastettu enkä tule katsastamaankaan.
Re: polttoainejärjestelmä
Lähetetty: 07 Loka 2011 23:48
Kirjoittaja pellamo
raimå on vähintäänkin oikeessa
Direktiivit ja pilkunhässimiset kuuluu muille voorumeille!
Tämä ns:Isänmaa tirektiiveineen ja kansalaisineen alkaa muistuttaan jo sitä V......n ameriikka jossa terveen järjen käyttökin on tarralla kielletty ilman kypärää
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)