Sivu 1/2

Lappoventtiili

Lähetetty: 05 Syys 2011 20:38
Kirjoittaja 009
Miten tälläinen lappoventtiili oikein toimii ja mihin väliin laitetaan?
Hallin lattialla on uusi Hyundai kone. Meriveden marssijärjestys on seuraava.
Ahtoilman jäähdytin-merivesipumppu-kytkimen öljynjäähdytin-moottorin lämmönvaihdin-pakokäyrä.
Ei oikein järki sano miten pumpun imupuolelle voisi mitään ilmaa päästävää venttiiliä laittaa..

Re: Lappoventtiili

Lähetetty: 05 Syys 2011 20:51
Kirjoittaja TeddyDiver
Laitat sen merivesipumpun jalkeen..

Re: Lappoventtiili

Lähetetty: 05 Syys 2011 21:02
Kirjoittaja 009
Kaiketikkin sitten pitäisi laittaa Korealaisten letkutukset uusiksi..

Re: Lappoventtiili

Lähetetty: 05 Syys 2011 21:15
Kirjoittaja TeddyDiver
Eniten nakkyy etta on laitettu viimeseks ennen pakokayraa..

Re: Lappoventtiili

Lähetetty: 05 Syys 2011 21:39
Kirjoittaja 009
Olisikos mitään järkeä laittaa laponeston lisäksi magneettiventtiili imurööriin..
Ottaisi virrat vaikka virtalukolta.

Re: Lappoventtiili

Lähetetty: 06 Syys 2011 00:26
Kirjoittaja CC
Onko koneen korkeusasema yleensä sellainen, että edes tarvitaan lappoventtiili? Sehän ei suinkaan kaikissa asennuksissa ole tarpeen.

Re: Lappoventtiili

Lähetetty: 06 Syys 2011 15:43
Kirjoittaja 009
Ainakin pakoputken veden ja pakokaasun sekoitusosa näyttäisi jäävän reilusti vesilinjan alapuolelle.
On vähän liian kallis murikka vedellä täytettäväksi.
Korean ihme.jpg

Re: Lappoventtiili

Lähetetty: 06 Syys 2011 18:23
Kirjoittaja Notreal
Komppaan Teddy Diveriä...
Kuva

Re: Lappoventtiili

Lähetetty: 06 Syys 2011 22:45
Kirjoittaja Northling
Moro

Niin, yllä on esitetty siis pakoputken lappoilmiönesto-järjestelyt, mutta meriveden imupuolen laponesto on yhtä tärkeä, jollei tärkeämpi. Eli merivesipumpun ja lämmönvaihtimen väliin tulee asentaa laponesto jos kone on vesilinjan alapuolella tai lähellä sitä. Harvoissa koneissa sitä on valmiina.???

Yksinkertaisin ja toimintavarmin laponestoon on ns "pissapoika" jossa paineen alla vettä ruiskuaa pikkuletkusta ulos kyljestä koneen käydessä ilman mitään vikaantuvia venttiilejä ja kun pumppu pysää pikkuletkusta pääsee ilma järjestelmään, mikä katkaisee lappoilmiön.

Pakoputken jäähdytysveden takaisinvaluminen voidaa estää myös asentamalla pakoputken lähtöön n. 30 cm käyrä ylöspäin (riippuen aselmoinnista).

Nortti

Re: Lappoventtiili

Lähetetty: 07 Syys 2011 09:27
Kirjoittaja Notreal
Northling kirjoitti:Moro

Niin, yllä on esitetty siis pakoputken lappoilmiönesto-järjestelyt, mutta meriveden imupuolen laponesto on yhtä tärkeä, jollei tärkeämpi. Eli merivesipumpun ja lämmönvaihtimen väliin tulee asentaa laponesto jos kone on vesilinjan alapuolella tai lähellä sitä. Harvoissa koneissa sitä on valmiina.???

Yksinkertaisin ja toimintavarmin laponestoon on ns "pissapoika" jossa paineen alla vettä ruiskuaa pikkuletkusta ulos kyljestä koneen käydessä ilman mitään vikaantuvia venttiilejä ja kun pumppu pysää pikkuletkusta pääsee ilma järjestelmään, mikä katkaisee lappoilmiön.

Pakoputken jäähdytysveden takaisinvaluminen voidaa estää myös asentamalla pakoputken lähtöön n. 30 cm käyrä ylöspäin (riippuen aselmoinnista).

Nortti
Tuo imupuolen laponesto onkin minulle uusi asia. 8-|
Mihinkäs se imupuolelta lappoutuva vesi lopulta menee, olettaen että järjestelmässä on lappoventtiili
tuolle ensin mainitussa kohdassa juuri ennen pakokäyrää?

Re: Lappoventtiili

Lähetetty: 07 Syys 2011 10:28
Kirjoittaja Northling
Moro

No juu, meillä siis ei pakokäyrässä ole laponestoa vaan tosiaan vain se takaisin valumisenestokäyrä. Koska kyseessä on siis purjevene, jossa ei ole peräpeiliä, so. pakoputkenpää on aika ylhäällä ja äänenvaimennin taas syvällä ja kallistuessa on suuri vaara että paukkupöntön sisältö kaatuu sylintereihin...
Siitä syystä siis on erillinen laponesto imupuolella, jottei lappo täytä pakoputkea ja sylintereitä sitä kautta kun moottori on vesirajan alapuolella.

Nortti

Re: Lappoventtiili

Lähetetty: 07 Syys 2011 11:20
Kirjoittaja 009
Kaiketikkin niitä on mennyt kalliita ja uusiakin koneita paskaksi juuri siitä syystä että jonkin männän päälle on päässyt vettä. Jos mylly on saatu tässä tilassa käymään, niin tiedossa taitaa olla melkoista ryskettä ja pauketta..
Yksi mäntä ei pääsekkään ylös, jolloin ilmeisesti kiertokanki katkeaa ja hetken päästä valtoimenaan klemppuva veivi löytää tiensä lohkon kylestä ulos.

Re: Lappoventtiili

Lähetetty: 07 Syys 2011 13:24
Kirjoittaja Northling
Moro

juu, kaverilla meni muutamavuosi takaisin juuriasennettu uusi Vulva vaihtokuntoon, kun asentaja unohti pakoputken takaisinvalumisestomutkan.
Taitavat käräjöidä ostaja, asentaja, koneen myyjä vastuista vieläkin?
Ei ole turha kapistus tosiaan...

tässä kuva meidän mutkasta:
Kuva


Nortti

Re: Lappoventtiili

Lähetetty: 07 Syys 2011 20:16
Kirjoittaja venho
Toivottavasti tämä ei vaikuta saivartelulta, mutta tarttuisin samaan asiaan mihin Nortti otti jo kantaa, eli l-venttiili tulee siis painepuolelle eikä imupuolelle.
Northling kirjoittaa ihan oikein, että l-venttiili tulee pumpun ja lämmönvihtimen väliin, joka on siis painepuoli, mutta kirjoittaa kuitenkin imupuolen laponestosta.

Enkä tosiaankaan halua näsäillä tällä kirjoittelulla, mutta oletan että monelle uudelle tulokkaalle saattaa tulla päänvaivaa jos ei juttua selkeytetä.

Totean silti, että imupuolellekin tiedän l-venttiliä asennetun ja vieläpä niin yksinkertaisesti kuin raakavesisuodattimen kanteen kuumalla neulalla reikä. Kysymyksessä oli isompi kone ja suuret virtaukset, joten pienellä ilmamäärällä ei ole juurikaan merkitystä jäähdytysveden seassa.

Suosittelen silti kaikille, että asentaa l-venttiilin painepuolelle ja Northlingin mainitsema takaisinvalumisenestokäyrä pakosarjan jälkeen niin hyvä tulee.

Re: Lappoventtiili

Lähetetty: 07 Syys 2011 21:33
Kirjoittaja 009
Oikeastaan tuo lappoventtiili on ihan väärä sana osalle. Pitäisi olla lapon estoventtiili.
Mistas olette hommanneet noita RST/HST käyriä?
Pitäisi jossain vaiheessa värkätä putkistoon yhdistetty äänenvaimennin/vedenkeruupytty ja hanhenkaula.
Löytyisikö jostain kaaviokuvaa tuollaisesta pöntöstä.