Sivu 1/1
Oletteko nähneet mun kipinääni?
Lähetetty: 27 Elo 2011 16:56
Kirjoittaja palanen
Kipinä katosi kun purin magneeton. Piti saada sytytystä säädettyä uusiin ulottuvuuksiin ja tein uuden reiän säätöruuville. (Paikka reiälle oli yllättäen valmiina) Nyt olen pari tai viis kertaa purkanu ja koonnu magneeton, enkä ymmärrä mikä on pielessä. Mitä kannattais tarkistaa ja miten? Perus järjen sanomia juttuja jo kokeilin eli esim. tulpanjohto on tarpeeksi syvällä ja kerran jo vaihdettukin. Löytyykö jostain netin syövereistä esim. Sem- magneeton käyttö- tai huoltoohjetta?
Pitääkö muuten kipinän tulla männän yläkuolokohdan jälkeen? Kansi on auki ja nyt ois hyvä säätää sopiva paukahduksen kohta 1 pyttyselle olympialle.
tv: Palanen
Re: Oletteko nähneet mun kipinääni?
Lähetetty: 27 Elo 2011 17:39
Kirjoittaja Viinamäenmiäs
Kipinöiden syysmuutto on ilmeiseti alkanut koska omastani katosi myös. Naapurimaasta löytyy ruotsinkielinen. Linkki kuvassa

... ja nyt näkyy kuvakin lähteneen.
Re: Oletteko nähneet mun kipinääni?
Lähetetty: 30 Elo 2011 12:02
Kirjoittaja Lister
palanen kirjoitti:Kipinä katosi kun purin magneeton. Piti saada sytytystä säädettyä uusiin ulottuvuuksiin ja tein uuden reiän säätöruuville. (Paikka reiälle oli yllättäen valmiina) Nyt olen pari tai viis kertaa purkanu ja koonnu magneeton, enkä ymmärrä mikä on pielessä. Mitä kannattais tarkistaa ja miten? Perus järjen sanomia juttuja jo kokeilin eli esim. tulpanjohto on tarpeeksi syvällä ja kerran jo vaihdettukin. Löytyykö jostain netin syövereistä esim. Sem- magneeton käyttö- tai huoltoohjetta?
Pitääkö muuten kipinän tulla männän yläkuolokohdan jälkeen? Kansi on auki ja nyt ois hyvä säätää sopiva paukahduksen kohta 1 pyttyselle olympialle.
tv: Palanen
Kerroppa tarkemmin magneeton merkki ja tyyppi?
Tuleeko kipinää jos laitat asetukset alkuperäisiin arvoihin, siis sen rajoitusruuvin sinne missä se aluksi oli?
Kipinä pitää tulla ennen yläkk, muuten ei ole koneessa voimaa, paukkuu putkessa ja lämpenee tarpeettoman paljon.
Kyllä siihen magneettoon vielä kipinä löytyy, kun perusjutut laitetaan ensin kohdalleen. Jos ei ne auta, niin sitten siirrytään erikoistoimenpiteisiin, esim. puolan käämintään ja uudelleen magnetointiin.
Uudelleenmagnetointia suosittelisin muutenkin, jos magneetto on purettu useaan kertaan. Tämä on aiheuttanut jo sen, että magneettisuus on heikentynyt parhaasta iskustaan. Toki kipinää voi vielä tullakkin, mutta ei täydellä teholla.
Re: Oletteko nähneet mun kipinääni?
Lähetetty: 18 Syys 2011 11:43
Kirjoittaja palanen
Semin magneetto se on, yks pyttyselle Olympialle ilmeisesti jälkikäteen vaihdettu. Ainakin ruuvireiät pohjassa osuvat eri kohtiin kuin alkuperäiset koneen rungossa ovat olleet ja joku on sahannut reiän paikkoja sopivammiksi. Mitään tyyppimerkintöjä ei ole. 2 Kuvaa:
https://picasaweb.google.com/pkalanen/M ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
Toisesta kuvasta näkyy pohjassa oleva kiinnitysruuvi ja moottorin hyllyyn sahattu kolo ja toisesta näkyy rajoitusruuvin alkuperäistä reikää, ruuvi uudessa.
Toki kokeilin jo "Eiku" menetelmällä palata takaisin sen rajoitusruuvin kanssa, mutta ei auttanut. Ilmeisesti koko ruuvinreiän uusiminen oli turha, kun ajattelin ettei sen kipinän kuulu tulla ennen kuin mäntä on ylhäällä..

Ja kun se ei ilmeisesti ole alkuperäinen magneetto niin logiikka eteni arvattavaa polkua.
Ennen kuin purin ja tein uuden reiän, kipinä tuli kunnolla ja nyt ei yhtään mitään.

Järki sanoo että tein jotain väärin, jokin osa väärinpäin tms., mutta en nyt itse keksi mitä se voisi olla. En muistaakseni tyhjiltäänkään ainakaan hirveesti pyöritellut, siis ilman tulppaa.
Re: Oletteko nähneet mun kipinääni?
Lähetetty: 18 Syys 2011 14:06
Kirjoittaja Lister
Tyypiltään tuo SEM on ilmeisesti EY-???. On tullut tuollaisiakin käämittyä.
Tuossa linkin kuvassa magneeton kansi näyttää olevan oudon korkealla. Onko se aina tuollai, vai onko siinä kansi muuten huonosti kiinni?
Oletko mitannut yleismittarilla ohmiarvoja puolalle? Mitä näkyy tulpanjohdosta ja magneeton rungon väliltä? 5kohm-10kohm väliltä pitäisi toisiokäämin arvo olla.
Oletko käyttänyt kärkiä ja puolan ensiokäämin johtoja pois paikaltaan? Jos jokin eriste menee väärään väliin tai johdot ovat menneet ristiin, niin kipinä voi olla siksi hävikissä.
Onko kondensaattori kytketty oikein, tai oletko käyttänyt sitä irrallan? Se muistaakseni sopii paikalleen molemmin päin.
Eihän se sammuttimen jousi pääse koskettamaan tuohon magneeton kanteen?
Re: Oletteko nähneet mun kipinääni?
Lähetetty: 18 Syys 2011 23:42
Kirjoittaja hb-77
vanha kansi ja uudempi puola tekee tuon virityksen
Re: Oletteko nähneet mun kipinääni?
Lähetetty: 24 Syys 2011 11:04
Kirjoittaja msysta
Kuvan perusteella näyttäisi olevan toi katkojankärjen kannus aika kaukana tuosta epäkeskoakselista. Aukeaako tuo kärkiväli ylipäätään? Näkyykö siinä välissä kipinöintiä? Nimittäin jos se ei aukea tarpeeksi, niin tulpan kipinän tuottamiseen tarkoitettu energia pääsee vapautumaan jo katkojan kärkivälissä.
Ja juu kuten olikin jo todettu, niin sytytyshetki tulee olla ennen yläkuolokohtaa. Ei se kaasuseos heti räjähdä ja sillä välin mäntä ehtii jo eri asentoon.
Re: Oletteko nähneet mun kipinääni?
Lähetetty: 25 Syys 2011 12:15
Kirjoittaja palanen
Kiitoksia vinkeistä. Täytyy ruveta perkaamaan niitä läpi, osa on jo tullut katsottua, mutta varmistan vielä.
Lister kirjoitti:Tuossa linkin kuvassa magneeton kansi näyttää olevan oudon korkealla. Onko se aina tuollai, vai onko siinä kansi muuten huonosti kiinni?
Ei hajuakaan kannen alkuperäisyydestä, kiinni se kuitenkin on. Ja sopii paikalleen. Mistähän sen tyyppimerkin EY-jotain voisi löytää, mitään en apparaatista löytänyt. Ei sillä että se nyt varmaan niin tarpeen olisi, mutta mielenkiinnosta.
tv: palanen
Re: Oletteko nähneet mun kipinääni?
Lähetetty: 25 Syys 2011 21:00
Kirjoittaja Lister
Siinä kannen sivussa on ollut niiteillä kiinni messinkinen tyyppikilpi ja siinä se tyyppi on lukenut. Muualta tyyppimerkintöjä ei löydy. Ei tuo välttämättä ole tyypiltään EY-XXX, mutta voi olla. EY-1R33 magneettoa tuli viime syksynä remontoitua Wikkeen. Pitäisi sieltä SEMistä tulla kipinää tyyppimerkinnästä huoimatta, jos paikat on kunnossa.
Tuo kansi ei näytä olevan kyllä aivan kunnolla kiinni. Eikö kannen ja rungon väliin jää tuossa kuvassa n.10mm rako?