Sivu 1/1

OM636 Moottorin hehkut

Lähetetty: 22.08.2011 13:01
Kirjoittaja -Timi-
Hei vaan hei, uutena käyttäjänä kyselen tyhmiä.
Ostin tuollaisen kuidutetun (Ilmeisesti kirosana täällä ;) ) vanhan fiskarin, johon edellinen omistaja on vaihtanut hajonneen koneen tilalle mersun om636:n.. Hehkut siitä on kytkemättä, ja nyt ihmettelenkin että miten ne pitää kytkeä? Hehkut olivat toisiinsa kytketty rautatangoilla, mutta viimeisestä meni paksu johto suoraan koneen lohkoon.. Eihän tää voi olla oikein vai voiko?

Re: OM636 Moottorin hehkut

Lähetetty: 22.08.2011 13:25
Kirjoittaja juhahe
Kyllä toi kuva niin väittää eli viimeisestä vasemmalla maahan ja ekan hehkun napa oikealla taitaa saada virtaa tuon 2:llä merkityn vastuksen ja pirunsilmän läpi, mutta kyllä se hehkuttaa hyvin hyppylangallakin tarvittaessa suoraan oikeanpuoleisen hehkun navasta - jos nyt oikein muistan...

Re: OM636 Moottorin hehkut

Lähetetty: 22.08.2011 16:36
Kirjoittaja ms.venla
Tuskin tarttee muuta kuin jännitteen yhteen hehkuun , josta ketjutettu jokaiseen. Ei tartte erillistä maata.

Re: OM636 Moottorin hehkut

Lähetetty: 22.08.2011 17:45
Kirjoittaja bonito
Ostin joskus Ruottista 240 D mersun vm. -78, siinä oli vielä se vetostartti ja piiitkät hehkut. Vaihdoin siihen pikahehkut, vaikka se pirunsilmä ei ehtinyt alkaa hehkumaan vielä yhtään, laskin viiteen, vedin startista ja kone käynnistyi normaalisti, kolmisen vuotta sillä ajelin, sitten myin sen eteenpäin. Käynnistyksen kanssa ei ollut ongelmia.

Re: OM636 Moottorin hehkut

Lähetetty: 22.08.2011 18:10
Kirjoittaja Simon
Nuo hehkutulpat on kytketty sarjaan ja tosiaan viimeinen maadoitettu runkoon, kuvan n:o 2 on etuvastus ja n:o 4 "pirunsilmä", mistä näkee hehkutuksen kehittymisen.
Munkin koneessa oli vetonappi jota vedettäessä ensin hehkutti ja lisäävedettäessä starttasi.
Sarjaankytkennän huonopuoli on jos yksikin hehku rikkoutuu, niin käynnistäminen luo haasteita, mutta vähän ohittelemalla sekin onnistuu :)

Re: OM636 Moottorin hehkut

Lähetetty: 22.08.2011 23:35
Kirjoittaja late p51
Mullon autossa om 617(ikivanha taximese) ne hehkut kytketty rinnan lattakuparilla ja kuskinpuoleisesta lähtee piuha releelle. Aina on lähteny. Puoltoista miljoonaa km. ;-)

Re: OM636 Moottorin hehkut

Lähetetty: 23.08.2011 6:53
Kirjoittaja Jape
Jos ne tulppia yhdistävät rautatangot on toisissaan kiinni, eli tulpan päässä saman mutterin alla sekä tuleva että lähtevä tanko, niin silloin toista päätä ei saa kytkeä maihin, silloin tulpat on kytketty rinnan, mutta jos siihen tulppaan tuleva tanko on eri kohdassa kun siitä lähtevä, eli siellä on joku eriste välissä, niin silloin ne on kytketty sarjaan, ja se viimeinen lähtevä piuha pitää kytkeä maihin.

Re: OM636 Moottorin hehkut

Lähetetty: 23.08.2011 9:52
Kirjoittaja Pukatti
Sen perusteella mitä olen pääsyt ammattikoulun sähköpuolelta vuonna...60jkr niin Japen selitys tuntuu oikealta. Tulpat ei siten maadoitakaan kierteestä. Ja jos latat on kytketty suoraan toisiinsa ja viimeksi maihin on se 100% oikkari kyseessä.

Re: OM636 Moottorin hehkut

Lähetetty: 23.08.2011 11:03
Kirjoittaja -Timi-
Loistavaa, kiitos suuresti vastauksista. Käyn tänään vielä ihmettelemässä laitosta, ja savun hälvettyä tarkastamme kytkennät. Otan vaikka vielä kuvan varmistukseksi.. :)

Re: OM636 Moottorin hehkut

Lähetetty: 24.08.2011 20:44
Kirjoittaja -Timi-
Tuossa olisi nyt pari kuvaa hehkuista... Mulla loppui jo ymmärrys, hehkuissa näkyy selvästi tuo kierreosa, johon mun käsityksen mukaan kuuluisi tulla plus.. Sitten on eriste, jonka jälkeen pitäisi maadoittaa?
Mutta: Yleismittarin piippausasennossa nuo kaksi kohtaa kun yhdistää, niin johan piippaa.. Eli eriste rikki?
Ja tuossa ensimmäisessä kuvassa näkyy paikoillaan olevat hehkut ja niiden väliset tangot.. Ei niidenkään järjestys mun kaaliin mene? Ymmärtäiskö joku fiksumpi paremmin kuin minä? :D

Kuva

Kuva

Re: OM636 Moottorin hehkut

Lähetetty: 24.08.2011 21:03
Kirjoittaja Jyde
Tuonne vasemman puoleisen tulpan kierteeseen vaan plussa, sillä se pelaa. Sarjaankytkettävät tulpat ovat "maasta irti" joten ei ole väliä kummasta navasta aina seuraavalle mennään, siksi tuo kytkentä saattaa näyttää "maallikosta" oudolle. Ja hehkutulpan resistanssin mittaamiseen pitäisi olla jo vähän perusyleismittaria sivistyneempi laite, se kun on luokkaa n. 0,5 ohmia, sarjaankytkettävässä ehkä vielä vähemmän. Pelkkä piippari huutaa komiasti vielä mittarista riippuen satojen ohmienkin arvoilla.

Re: OM636 Moottorin hehkut

Lähetetty: 25.08.2011 9:08
Kirjoittaja L9997
Mulla on samanlainen kone veneessäni. Asia on juuri niin kuin Jyde kirjoitti. Plussa vasempaan hehkuun ja oikeasta maahan niin kuin kuvasta näkyy. Jos ei toimi, on jossain hehkussa vikaa.

Re: OM636 Moottorin hehkut

Lähetetty: 25.08.2011 9:25
Kirjoittaja -Timi-
Kiitoksia jälleen, jos illalla taas kerkeisi testaamaan.. :)
Mitenkä muuten sellainen asia, tuohan on "merivesijäähdytteinen".. Uskaltaahan sitä varmasti käyntiin koittaa ilman sitä vettä? :-)

Ja edelleen pahoitteluni, täysi aloittelija näissä ilman renkaita kulkevissa vehkeissä... :P

Re: OM636 Moottorin hehkut

Lähetetty: 25.08.2011 20:21
Kirjoittaja KooTa
Minä en malttanut olla kokeilematta omaa Mersuani heti sen talliin saatuani (talvella). Kyllä koneen käyntiin voi ilman jäähdytystä laittaa, mutta älä käytä pitkää aikaa.

Re: OM636 Moottorin hehkut

Lähetetty: 26.08.2011 0:17
Kirjoittaja Ande
Heh myin joskus paatin missä oli perkinsin M4.108 vähän ajan päästä kuului, että kansipahvi oli palanut kun olivat liian innokkaasti kuivana käyttäneet..