Deutz
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: 05.08.2011 13:26
- Paikkakunta: Satakunta
Deutz
Varaston perällä on lojunut jo jonkun aikaa ilmajäähdytteinen deutzin kone.
4 pyttynen tyypiltään 4FL 912 64hv/2650 rpm.
Olisiko tälläisestä veneen moottoriksi?
Ollut alunperin leikkuupuimurissa, joten tuskin edes 2000 tuntia on käynyt.
Paattia ei kyllä ole, mutta moottori sentään löytyisi, joten ei aivan ylitsepääsemätön homma..
4 pyttynen tyypiltään 4FL 912 64hv/2650 rpm.
Olisiko tälläisestä veneen moottoriksi?
Ollut alunperin leikkuupuimurissa, joten tuskin edes 2000 tuntia on käynyt.
Paattia ei kyllä ole, mutta moottori sentään löytyisi, joten ei aivan ylitsepääsemätön homma..
-
- Viestit: 2172
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Deutz
Teoriassa kyllä, mutta äänieristys ja lämmön poissiirron vuoksi ainakin minä unohtaisin!
Ollut mukana venerojektissa johon tuli Mf 188 puimurista kone , perkins, sopii veneeseen paljon paremmin.
Kustannukset; leikkuupuimuri 250€(syöttöpumppu rikki), käytetty s-pumppu 400€, -puimurin myynti (muistaakseni 250€)= koneen hinta yht. 400€
Kun löytää sopivaan paikkaan, niin selviää vähillä euroilla.
Matti
Ollut mukana venerojektissa johon tuli Mf 188 puimurista kone , perkins, sopii veneeseen paljon paremmin.
Kustannukset; leikkuupuimuri 250€(syöttöpumppu rikki), käytetty s-pumppu 400€, -puimurin myynti (muistaakseni 250€)= koneen hinta yht. 400€
Kun löytää sopivaan paikkaan, niin selviää vähillä euroilla.
Matti
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 06.02.2008 0:51
- Viesti:
Re: Deutz
Kyllä Deutzin voi hyvinkin asentaa veneenmoottoriksi, manner -Euroopassa kyseiset asennukset ovat hyvinkin yleisiä...
Miksei Suomessa, joku voisi kysyä? No, ehkä täällä juuri niinkuin edellisestä viestistä ilmenee, on vallallaan käsitys että kyseiset moottorit ovat meluisia ja on mukamas jäähdytysongelmia... Ja paskat... Omakohtaisella kokemuksella voin kertoa että näin ei lainkaan ole, varsinkaan jos noudattaa valmistajan ohjeita asennuksesta.
Omassa edesmenneessä veneessä oli kaksi niitä ja koneiden kanssa ei ikinä ollut mitään ongelmia. Jos sellaisen käyttämistä suunnittelet niin voin tarvittaessa neuvoa tai lainata sinulle asennusohjeet kyseistä asennusta varten.
Miksei Suomessa, joku voisi kysyä? No, ehkä täällä juuri niinkuin edellisestä viestistä ilmenee, on vallallaan käsitys että kyseiset moottorit ovat meluisia ja on mukamas jäähdytysongelmia... Ja paskat... Omakohtaisella kokemuksella voin kertoa että näin ei lainkaan ole, varsinkaan jos noudattaa valmistajan ohjeita asennuksesta.
Omassa edesmenneessä veneessä oli kaksi niitä ja koneiden kanssa ei ikinä ollut mitään ongelmia. Jos sellaisen käyttämistä suunnittelet niin voin tarvittaessa neuvoa tai lainata sinulle asennusohjeet kyseistä asennusta varten.
Porraspohja spesialisti.
-
- Viestit: 2172
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Deutz
Lähtötilanteena ajattelin koneen asentamista johonkin pellinkiläiseen tai summalaiseen fiskariin, luulen, että vesijäähdytteisen perkinssin asentaminen on muutaman satasen verran helpompi verrattuna deutziin. Konekoppa tulisi olla niin pieni kuin mahdollista, tosin jos on 6m leveä vene jossa varsinainen konehuone, niin mikäs siinä.
Matti
Matti
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 06.11.2008 23:25
- Paikkakunta: pohjanmaa
Re: Deutz
Minun tiedossa on tehdas-asennuksena n.9m veneessä vastaavanlainen kone.
Paketti on 1970-80 lukujen taitteesta ja toiminut moitteetta.
Mielestäni ihan hyvä vaihtoehto veneeseen.
Paketti on 1970-80 lukujen taitteesta ja toiminut moitteetta.
Mielestäni ihan hyvä vaihtoehto veneeseen.
Onko lasikuituveneelläkin sielu???
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 06.02.2008 0:51
- Viesti:
Re: Deutz
Matti kirjoitti; "Konekoppa tulisi olla niin pieni kuin mahdollista, tosin jos on 6m leveä vene jossa varsinainen konehuone, niin mikäs siinä."
Ei 912-sarjan Deutz niin leveä ole ettei se fiskariin mahtuisi? ;)
Asennusohjeissa ei tietääkseeni myöskän lue että vaatisi noin paljon tilaa sivuttaissuunnassa...
Kustannuksista voidaan myös olla monta eri mieltä, mutta siihen leikkiin ei nyt jaksa mennä.
Jokainen saa minun puolesta tehdä ihan mitä itse haluaa, eihän tässä ketään pakoiteta asentamaan kyseistä moottoria, vastasin vain alkuperäisen kysyjän kysymykseen.
Christian Strömberg
Ei 912-sarjan Deutz niin leveä ole ettei se fiskariin mahtuisi? ;)
Asennusohjeissa ei tietääkseeni myöskän lue että vaatisi noin paljon tilaa sivuttaissuunnassa...
Kustannuksista voidaan myös olla monta eri mieltä, mutta siihen leikkiin ei nyt jaksa mennä.
Jokainen saa minun puolesta tehdä ihan mitä itse haluaa, eihän tässä ketään pakoiteta asentamaan kyseistä moottoria, vastasin vain alkuperäisen kysyjän kysymykseen.
Christian Strömberg
Porraspohja spesialisti.
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: 05.08.2011 13:26
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Deutz
Motti olisi erittäin yksinkertainen, joten vikaantuvia kohtia olisi vähän, eikä tarvittaisi mitään marinointiosia jäähdytyksen puolesta.
Siinä on 250mm jäähdytyspuhallin. Jos siitä vetäisi lyhyen haitariputken sopivaan kohtaan. Nyt olisi konetila ylipaineistettu, joten vanhan ilman pois johtaminen tuskin on kynnyskysymys.
Tietysti vesivaipaton kone pitää erilaista ääntä kuin perinteinen.
Pitääkin kaivaa motti esille ja laittaa tulille ja verrata vaikka vanhan verkutsonnin käyntiin.
Siinä on 250mm jäähdytyspuhallin. Jos siitä vetäisi lyhyen haitariputken sopivaan kohtaan. Nyt olisi konetila ylipaineistettu, joten vanhan ilman pois johtaminen tuskin on kynnyskysymys.
Tietysti vesivaipaton kone pitää erilaista ääntä kuin perinteinen.
Pitääkin kaivaa motti esille ja laittaa tulille ja verrata vaikka vanhan verkutsonnin käyntiin.
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: 05.08.2011 13:26
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Deutz
Motti heräsi henkiin n. 10 vuoden tauon jälkeen.
Piti joskus tehdä siitä kastelupumpun pyörittäjä, mutta sitten tulikin muutoksia suunnitelmaan.
Vähän pelkäsin että pumppu ja suuttimet ovat saattaneet mennä juntturaan pitkän seisokin aikana, mutta ilmavaivojen jälkeen kone jäi käymään nätisti.
Lähtee todella hyvin käymään eikä savuta ensinkään.
Käyntiäänessä en huomannut isompia eroja vieressä olleeseen 4-pyttyseen perkinssiin.
Tahtoo kaikki suoraruiskutusvehkeet olemaan kovaäännisiä verrattuna hehkutettaviin esikammiomyllyihin.
Miten tuollainen 64hv veisi esim 3tn painavaa 8x3 metrin uppoumarunkoista paattia?
Tuosta moottorista on olemassa myös 80hv versio, onkohan lisäpollet otettu ainoastaan pumpun säädöillä..
Piti joskus tehdä siitä kastelupumpun pyörittäjä, mutta sitten tulikin muutoksia suunnitelmaan.
Vähän pelkäsin että pumppu ja suuttimet ovat saattaneet mennä juntturaan pitkän seisokin aikana, mutta ilmavaivojen jälkeen kone jäi käymään nätisti.
Lähtee todella hyvin käymään eikä savuta ensinkään.
Käyntiäänessä en huomannut isompia eroja vieressä olleeseen 4-pyttyseen perkinssiin.
Tahtoo kaikki suoraruiskutusvehkeet olemaan kovaäännisiä verrattuna hehkutettaviin esikammiomyllyihin.
Miten tuollainen 64hv veisi esim 3tn painavaa 8x3 metrin uppoumarunkoista paattia?
Tuosta moottorista on olemassa myös 80hv versio, onkohan lisäpollet otettu ainoastaan pumpun säädöillä..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 23.04.2003 18:26
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Deutz
No niin! Ilmajäähdytteinen Deutz!
Itselläni on sellainen kuuskytluvun alusta, aikansa edistyksellisimpiä moottoreita, muun muassa automaattiilmaus ja öljynsuodatin, jonla saa puhtaaksi veivaamalla pikkuvivusta.
Ei sammu ikinä, ellei nyt varta vasten halua lopettaa ajamista ja sammuta itse kaasukahvasta. Ilmajäähdytteisenä meteliä nyt jonkin verran on, mutta se kuuluu asiaan veneilyssä ja ainahan voi ajaa peltorit päässä!
Sen olen huomannut, että deutzilla on faneja. Aina kun ottaa puheeksi moottorit, joku äijä on ollut konemestarina jollain tankkerilla, jossa on ollut useita kymmeniä lohkoja deutzrautaa, ja sitähän sit pitää mennä katsomaan. Mitään kauniimpaa ei ole kuin deutzin ilmajäähdytteinen kolmisylinterinen valssikone. Ei edes ruostu puhki, vaikka liottaisi venettä useammankin vuoden merenpohjassa!
Ja mikä parasta, kesällä voi kutsua kavereita juhliin, jossa naiset juovat samannimistä erittäin laadukasta samppanjaa ja miehet kuuntelevat moottorin ääntä. On testattu usein kotisataman kaislikon keskellä, ja todellakin toimii!
Eli: pannu kiinni ja tulille, saat naisia ainakin, uusiakin! Ja kavereita! Eikä tarvii hävetä laiturissa jonkun nolon wickströmin tai mikä vielä pahempaa, tusinapentan kanssa. Merellä siitä saa nauttia itsekseen, käy takuuvarmasti kuumana (etu: ilmajäähdytteisenä menee punaiselle vasta noin 165 asteessa) eli ei mene ikkunat huuruun kovimmallakaan sateella ja sisällä voi ajaa tosi vähissä vaatteissa. On yhdessä sen koneen kanssa merellä!
Itselläni on sellainen kuuskytluvun alusta, aikansa edistyksellisimpiä moottoreita, muun muassa automaattiilmaus ja öljynsuodatin, jonla saa puhtaaksi veivaamalla pikkuvivusta.
Ei sammu ikinä, ellei nyt varta vasten halua lopettaa ajamista ja sammuta itse kaasukahvasta. Ilmajäähdytteisenä meteliä nyt jonkin verran on, mutta se kuuluu asiaan veneilyssä ja ainahan voi ajaa peltorit päässä!
Sen olen huomannut, että deutzilla on faneja. Aina kun ottaa puheeksi moottorit, joku äijä on ollut konemestarina jollain tankkerilla, jossa on ollut useita kymmeniä lohkoja deutzrautaa, ja sitähän sit pitää mennä katsomaan. Mitään kauniimpaa ei ole kuin deutzin ilmajäähdytteinen kolmisylinterinen valssikone. Ei edes ruostu puhki, vaikka liottaisi venettä useammankin vuoden merenpohjassa!
Ja mikä parasta, kesällä voi kutsua kavereita juhliin, jossa naiset juovat samannimistä erittäin laadukasta samppanjaa ja miehet kuuntelevat moottorin ääntä. On testattu usein kotisataman kaislikon keskellä, ja todellakin toimii!
Eli: pannu kiinni ja tulille, saat naisia ainakin, uusiakin! Ja kavereita! Eikä tarvii hävetä laiturissa jonkun nolon wickströmin tai mikä vielä pahempaa, tusinapentan kanssa. Merellä siitä saa nauttia itsekseen, käy takuuvarmasti kuumana (etu: ilmajäähdytteisenä menee punaiselle vasta noin 165 asteessa) eli ei mene ikkunat huuruun kovimmallakaan sateella ja sisällä voi ajaa tosi vähissä vaatteissa. On yhdessä sen koneen kanssa merellä!
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 23.04.2003 18:26
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Deutz
No niin! Ilmajäähdytteinen Deutz!
Itselläni on sellainen kuuskytluvun alusta, aikansa edistyksellisimpiä moottoreita, muun muassa automaattiilmaus ja öljynsuodatin, jonla saa puhtaaksi veivaamalla pikkuvivusta.
Ei sammu ikinä, ellei nyt varta vasten halua lopettaa ajamista ja sammuta itse kaasukahvasta. Ilmajäähdytteisenä meteliä nyt jonkin verran on, mutta se kuuluu asiaan veneilyssä ja ainahan voi ajaa peltorit päässä!
Sen olen huomannut, että deutzilla on faneja. Aina kun ottaa puheeksi moottorit, joku äijä on ollut konemestarina jollain tankkerilla, jossa on ollut useita kymmeniä lohkoja deutzrautaa, ja sitähän sit pitää mennä katsomaan. Mitään kauniimpaa ei ole kuin deutzin ilmajäähdytteinen kolmisylinterinen valssikone. Ei edes ruostu puhki, vaikka liottaisi venettä useammankin vuoden merenpohjassa!
Ja mikä parasta, kesällä voi kutsua kavereita juhliin, jossa naiset juovat samannimistä erittäin laadukasta samppanjaa ja miehet kuuntelevat moottorin ääntä. On testattu usein kotisataman kaislikon keskellä, ja todellakin toimii!
Eli: pannu kiinni ja tulille, saat naisia ainakin, uusiakin! Ja kavereita! Eikä tarvii hävetä laiturissa jonkun nolon wickströmin tai mikä vielä pahempaa, tusinapentan kanssa. Merellä siitä saa nauttia itsekseen, käy takuuvarmasti kuumana (etu: ilmajäähdytteisenä menee punaiselle vasta noin 165 asteessa) eli ei mene ikkunat huuruun kovimmallakaan sateella ja sisällä voi ajaa tosi vähissä vaatteissa. On yhdessä sen koneen kanssa merellä!
Itselläni on sellainen kuuskytluvun alusta, aikansa edistyksellisimpiä moottoreita, muun muassa automaattiilmaus ja öljynsuodatin, jonla saa puhtaaksi veivaamalla pikkuvivusta.
Ei sammu ikinä, ellei nyt varta vasten halua lopettaa ajamista ja sammuta itse kaasukahvasta. Ilmajäähdytteisenä meteliä nyt jonkin verran on, mutta se kuuluu asiaan veneilyssä ja ainahan voi ajaa peltorit päässä!
Sen olen huomannut, että deutzilla on faneja. Aina kun ottaa puheeksi moottorit, joku äijä on ollut konemestarina jollain tankkerilla, jossa on ollut useita kymmeniä lohkoja deutzrautaa, ja sitähän sit pitää mennä katsomaan. Mitään kauniimpaa ei ole kuin deutzin ilmajäähdytteinen kolmisylinterinen valssikone. Ei edes ruostu puhki, vaikka liottaisi venettä useammankin vuoden merenpohjassa!
Ja mikä parasta, kesällä voi kutsua kavereita juhliin, jossa naiset juovat samannimistä erittäin laadukasta samppanjaa ja miehet kuuntelevat moottorin ääntä. On testattu usein kotisataman kaislikon keskellä, ja todellakin toimii!
Eli: pannu kiinni ja tulille, saat naisia ainakin, uusiakin! Ja kavereita! Eikä tarvii hävetä laiturissa jonkun nolon wickströmin tai mikä vielä pahempaa, tusinapentan kanssa. Merellä siitä saa nauttia itsekseen, käy takuuvarmasti kuumana (etu: ilmajäähdytteisenä menee punaiselle vasta noin 165 asteessa) eli ei mene ikkunat huuruun kovimmallakaan sateella ja sisällä voi ajaa tosi vähissä vaatteissa. On yhdessä sen koneen kanssa merellä!