Sivu 1/1
Millä tiivistää kierretyt putkiosat?
Lähetetty: 13 Heinä 2011 17:27
Kirjoittaja venho
Veneeseeni tulee jonkinverran kierrettyjä putkiosia niin moottorin yhteyteen kuin käyttövesi ja septisysteemiinkin.
Aiemmissa veneissä olen käyttänyt hyvälaatuista putkiteippiä, mutta nyt paikallisessa putkiliikkeessä myyjä, joka on myös paljon tehnyt putkitöitä kotitalouksiin, ehdotti perinteistä hamppu/kitti yhdistelmää.
Talossani kun tein pannuhuoneremontin käytin kyllä hamppua kierteissä, mutta miten lienee veneissä.
Suurin rasite lienee lämpötilavaihtelut?
Mutta mitä olette itse kukin veneissänne käyttäneet? Ehdotuksia.
Re: Millä tiivistää kierretyt putkiosat?
Lähetetty: 13 Heinä 2011 21:19
Kirjoittaja Notreal
Sanoisin, että hamppu käy jos liitos on yli 1" kokoinen, muutoin käyttäisin
kierteisiin tarkoitettua tiivistysliimaa, teflon teippi ei muuten kestä klygoolia...
Re: Millä tiivistää kierretyt putkiosat?
Lähetetty: 13 Heinä 2011 23:40
Kirjoittaja bonito
Olen käyttänyt hydrauliikkaliimaa, joka ei ole kovaa. Osia on voinut asennusvaiheen jälkeen vielä kiertää takaisin päin varttikierroksen seuraavana päivänä, tiiveyden siitä kärsimättä(keskuslämmitys putket, joissa klykolia). Hamppu ja permateks on myös hyvä yhdistelmä.
Re: Millä tiivistää kierretyt putkiosat?
Lähetetty: 14 Heinä 2011 23:04
Kirjoittaja venho
Hamppua on jäljellä, joten taidan käyttää sitä.
Mistä syystä Nortti meinaat ettei alle 1" kierteisiin hamppua? En heti hoksaa mikä voisi olla syynä.
Oli kyllä hyvä tieto ettei putkiteippi kestä glykolia kun olisin mahdollisesti sitäkin osittain käyttänyt. Kestää ilmeisesti paremmin esim.öljyjä. Muistan joskus ammoin korjanneeni yhdestä pulpettiveneestä vuotavan bensiinitankin mittarianturinlaipan putkiteipillä.
Re: Millä tiivistää kierretyt putkiosat?
Lähetetty: 15 Heinä 2011 01:41
Kirjoittaja Notreal
venho kirjoitti:Hamppua on jäljellä, joten taidan käyttää sitä.
Mistä syystä Nortti meinaat ettei alle 1" kierteisiin hamppua? En heti hoksaa mikä voisi olla syynä.
Oli kyllä hyvä tieto ettei putkiteippi kestä glykolia kun olisin mahdollisesti sitäkin osittain käyttänyt. Kestää ilmeisesti paremmin esim.öljyjä. Muistan joskus ammoin korjanneeni yhdestä pulpettiveneestä vuotavan bensiinitankin mittarianturinlaipan putkiteipillä.
Johtuu hampun koosta, pieniin kierteisiin ei saa oikein oikeassa suhteessa hamppua mahtumaan, tai sanotaanko ettei ole tarkoittettukkaan kovin pieniin liitoshalkaisijoihin.
Eihän mikään toki estä laittamasta pieniinkin kierreosiin, mutta hampun "toimintaperiaate" ei ehkä toimi kunnolla...
Re: Millä tiivistää kierretyt putkiosat?
Lähetetty: 15 Heinä 2011 14:11
Kirjoittaja anteros
Hylomar o aika hyvä joka paikkaan, kierteisiin , vanhojen tiivisteiden ja o-renkaiden kanssa ym. Sitä saa esim. (auto)tarvikeliikkeistä, se on sellaista sinistä liisteriä tuubissa.
http://www.hylomar.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Millä tiivistää kierretyt putkiosat?
Lähetetty: 15 Heinä 2011 14:48
Kirjoittaja CC
Hylomar ei vaan sovi paikkaan, jossa on painetta ja "tilaa" kierteessä. Paine ajaa sen pois sieltä.
Re: Millä tiivistää kierretyt putkiosat?
Lähetetty: 15 Heinä 2011 18:51
Kirjoittaja venho
Hylomar saattaa olla parhaimmillaan laakeilla pinnoilla, ei ehkä niinkään kierteissä...luulisin. Yhdestä loppun ajetusta diesel golfista paikkasin vuotavan kansitiivisteen hylomaarilla ja siinä se kyllä toimi hyvin. Em.gofiin oli vaihdettu kansitiiviste jo pariin kertaa aiemmin ja aina vaan puski öljyä kannen raosta, mutta hylomarilla "korjasin" homman:)
Re: Millä tiivistää kierretyt putkiosat?
Lähetetty: 16 Heinä 2011 11:56
Kirjoittaja jarppi
Minä olen käyttänyt hamppua ja teippiä pienemmissä liitoksissa aina 3/8" ylöspäin ja hamppua ja kittiä jostain 1 1/2" eteenpäin. 1/8" ja 1/4" pitää ihan pelkällä teipilläkin. Kyllä se hamppu pieniinkin liitoksiin käy kun ei laita liikaa. Nykyään on olemassa hamppua rullatavarana ja se on niin hienojakoista, että toimii hyvin pienemmissäkin liitoksissa. Teippi ja kittihän on vain liukasteena hampun päällä, ettei hamppu lähde kiertymään mukaan kiristäessä. Kiristyksen jälkeen teippi joutaa vaikka sulaakin välistä pois, koska hamppuhan se on mikä liitoksen tiivistää. Olen töissä useastikin joutunut pakkailemaan uudestaan liitoksia joissa on käytetty pelkkää teippiä. Kittiä käytän suuremmissa jengoissa siksi, että ne on herkempiä kääntää kiinni, kuin teipillä pakatut. Pienemmissä käytän mielelläni teippiä, ettei räpylät paskaannu. Onhan noita tiiviste ja jenkaliimoja paljon myynnissä ja ne on helppoja käyttää, mut niissä tahtoo olla semmoinen ilmiö, että ei kärsi ensikiristyksen jälkeen enää väännellä, koska tuppaavat alkamaan vuotamaan.
Re: Millä tiivistää kierretyt putkiosat?
Lähetetty: 19 Heinä 2011 09:03
Kirjoittaja TeddyDiver
Entisen putkimiehenä tämmönen neuvo.. Eli käsin tehdyt ja muut (tuumaisia) UNF kierteet on ns kartiokierteitä jotka tiivistetään hampulla ja putkikitillä. Muut kierteet joko erillisellä tiivisteellä, liimalla tai teipillä riippuen esim. käyttökohteesta..
Eli käytännössä jos hamppu sopii jenkojen väliin niin sillon käytät sitä.
Re: Millä tiivistää kierretyt putkiosat?
Lähetetty: 19 Heinä 2011 10:16
Kirjoittaja Veli-Matti
Teippiä, hytikkaliimaa tai hamppua&kittiä paikasta riippuen.
Syystä tai toisesta väljiintyneissä kierteissä sitten suorasukaisesti pikaepoksia jos osien uusiminen/korjaaminen ei ole mahdollista.
Re: Millä tiivistää kierretyt putkiosat?
Lähetetty: 26 Heinä 2011 18:15
Kirjoittaja venho
Tulin tänään tehneeksi hiukan putkihommaa ja tiivistin kierteet hampulla ja kitillä. Vertailin putkiliikkeessä eri hamppuja ja kyllä niissä eroja on. On karkeampaa ja hiukan pehmeämpää. En olisi osannut vertailla jos ei "jarppi" olisi maininnut postauksessa asiasta. Ostin juuri sitä metritavaraa ja oli kyllä sitte myös sikahintaista. Liki 20€ pikkuinen purkki. Myyjä kyllä antoi reilun alennuksen kun asioin siellä aika usein.
Putkikoot, mitä tiivistin, oli 3/8 ja 1/2 tuumaa. Onnistui kyllä ihan hyvin, mutta oli tärkeää "rapsauttaa" sivuleikkureilla kymmenkunta naarmua kierteisiin, niin jäi karvat sinne mihin pitääkin. Koe mielessä jätin yhdestä kierteestä naarmut pois niin iso-osa hampusta työntyi edellä ulos.
Tästäpä tuli tämmöinen pieni hamppuketju, mutta tästä on varmaan apua monelle muullekkin veneen rakentajalle tai vaikka kotinikkarille.