Sivu 1/1

Volvo MB 18 F

Lähetetty: 13 Heinä 2011 11:28
Kirjoittaja jtp
Terve,

Nyt pitkään puuveneestä haaveilleelle, tämän palstan ahkeralle lukijalle on myönnetty ostolupa ;-).

Kiinnostukseni kohteessa on tämmöinen moottori:

Moottori
Merkki: Volvo, Moottorityyppi: 4-tahti, Jäähdytys: Merivesi, Teho: 56 Hv, Polttoaine: Bensiini, Vuosimalli: 1965
Malli : MB 18 F
- Moottori kunnostettu vuonna 2010; pakosarja uusittu + kansi vaihdettu + tiivisteet vaihdettu.

Onkohan tuommoinen tuttu jollekin tämän palstan tietäjälle?
Millainen malmikasa on kyseessä? Yritin kuuklatakin, mutta juuri tuosta mallista ei silmiini osunut mitään tietoa. Osiahan Volvoihin taitaa löytyä helposti ja kai nuo aika luotettavia pelejä ovat, vai kuinka?

Itseäni askarruttaa lähinnä tuo merivesi jäähdytys, alus on kuitenkin seilannut merellä jo vuodesta 1968, joten onko tuossa mitään mistä pitäisi huolestua?

-Jukka-

Re: Volvo MB 18 F

Lähetetty: 13 Heinä 2011 23:02
Kirjoittaja ms.venla
Tavallinen amazonin konehan tuo on, liekkö muutettu petroolille? Meillä oli semmoinen 30 vuotta veneessä, kunnes petrolin myynti loppui.

Re: Volvo MB 18 F

Lähetetty: 16 Heinä 2011 12:41
Kirjoittaja jtp
Hyvä kun sain vahvistuksen epäilyille että Matsonin keulalla olis ollu.
Myyjän mukaan olis tehtaan marinoima eikä puhetta petroolikäytöstä ollut.
Mites toi mahdollinen petroolikäyttö on koneeseen vaikuttanut, eli kuinka toiminnee pelkällä bensalla??

Onko kenelläkään vinkkejä ja/tai kokemuksia siitä että mistä tuollaiset merivesijäähdytetyt koneet ensiksi laukeaa, onko kannet kulutustavaraa ja jäähdytyskanavat blokissa herkkiä syöpymään ja miten vois varmistaa (purkamatta koko konetta) niiden kuntoa??

Kiitokset tietäjälle!!

-Jukka-

Re: Volvo MB 18 F

Lähetetty: 22 Heinä 2011 06:52
Kirjoittaja ms.venla
Näistä volvoista moni oli muutettu petrooli käyttöön,kun ne veneisiin laitettiin. Niissä on esilämmitetty imusarja, siitä tunnistat sen. Kantta on korotettu tai vastaavasti vaihdettu matalammat petroli männät, jotta saatiin puristus suhdetta alemmas, joka tietysti hieman laskee tehoa. Ei se petroli käyttö ole vauriota tehnyt, jos on huollettu asiallisesti. Bentsiinillä toimii mainiosti, pikkuisen enemmän saattaa ainetta mennä, mutta voi muuttaa bensiinille takaisin. Korroosio ei täällä järvikäytössä ole ollut ainakaan ongelma, kone on varastossa ehjänä 30 vuoden ajon jälkeen ja sitä ennen oli jo autossa jollain :-)

Re: Volvo MB 18 F

Lähetetty: 24 Heinä 2011 05:53
Kirjoittaja Fiskari61
Eikös tuo b18 ole luja moottori. Mulla on tommonen käytössä parasta aikaa, tosin makeavesijäähdytettynä. Käsittääkseni pitäisi olla suunnilleen kestävin tuonkokoinen bensamoottori mitä löytyy, mm. jakopää rullilla . Jotain huolto-osia saa ihan biltemasta ja motonetista (just hain startin biltemasta). Pyhimys-volvon osina löytyy motonetista. Mulla on laitettu kärjetön sytytys ja Weberin kaasari joskus, muuten vakiota. Tuolta löytyy paljon asiaa b18 moottorista: http://volvo1800pictures.com/. Documents linkin alta löytyy huoltomanuaaleja yms.

Re: Volvo MB 18 F

Lähetetty: 24 Heinä 2011 19:24
Kirjoittaja jtp
No niin, kehukaapa tota myllyä vielä lisää niin ei pääse venekuume ainakaan laskemaan ;-)

Onko kellään tietoa tai valistunutta arvausta että mitä toi "F" tossa tyyppinimessä tarkoittaa??
Wikipedia ei tunne kuin A:n, B:n, C:n ja D:n

http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B18_engine "There are actually four variations of this engine, B18A (the single carburetor version), B18B (dual carburetor version fitted variously with dual SU or Zenith/Stromberg sidedraft carburetors), B18C (the version fitted in the gasoline powered versions of the Volvo BM 320 tractor) and B18D (also dual carburetor but with a lower compression ratio)."

-Jukka-

Re: Volvo MB 18 F

Lähetetty: 25 Heinä 2011 20:31
Kirjoittaja Notreal
jtp kirjoitti:No niin, kehukaapa tota myllyä vielä lisää niin ei pääse venekuume ainakaan laskemaan ;-)

Onko kellään tietoa tai valistunutta arvausta että mitä toi "F" tossa tyyppinimessä tarkoittaa??
Wikipedia ei tunne kuin A:n, B:n, C:n ja D:n

http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B18_engine "There are actually four variations of this engine, B18A (the single carburetor version), B18B (dual carburetor version fitted variously with dual SU or Zenith/Stromberg sidedraft carburetors), B18C (the version fitted in the gasoline powered versions of the Volvo BM 320 tractor) and B18D (also dual carburetor but with a lower compression ratio)."

-Jukka-
Se "F" on veneilyn F1-sarjassa käytetyn Volvomoottorin merkintä 8-|

Re: Volvo MB 18 F

Lähetetty: 26 Heinä 2011 11:21
Kirjoittaja L9997
Volvolla oli kuusikymmentäluvulla valikoimissaan ainakin neljä venekäytöön jo tehtaalla rakennettua kaasuttimella/kaasuttimilla varustettua nelisylinteristä moottoria, BB 100, MB 18F, BB 30B ja BB 30F. Ne perustuivat samaan perusmoottoriin ja erosivat toisistaan kaasuttimien, puristussuhteen ja tehon osalta. F-moottoreissa käytettiin polttoaineena moottoripetroolia ja muissa bensiiniä. F tulee ilmeisesti ruotsin sanasta fotogen (petrooli).

Re: Volvo MB 18 F

Lähetetty: 26 Heinä 2011 21:10
Kirjoittaja jtp
Ok, siis alunperin petroolikone. Nyt ilmeisesti täysin bensakäyttöinen, kun tuon petroolin saatavuus taitaa olla aika heikkoa ;-)

Ja Nortille; vai Formula... melkoinen pikamenijähän on tosiaan kyseessä, taitaa ottaa huimat 6,5 solmua :-0

-Jukka-