Sivu 1/2

Moottoriasiaa

Lähetetty: 07 Heinä 2011 08:26
Kirjoittaja Jude
Veneessä on suora nelisylinterinen Ford-diesel 4,1 litraa ja Olympia-vaihde. Valmistusvuosia en tiedä varmuudella. Saattavat molemmat olla 50-luvulta. Venessä on makeavesijäähdytys. Vesi kiertää ensin kölin kautta ja mene sitten syylariin, jossa on sähköinen flekti. Kävin tänään vesillä. Tarkkailin koneen lämpötilaa ja öljyn painetta. Kylmänä öljyn paine oli noin 50 psi. Moottorin lämpötilan noustessa noin 90 asteeseen öljyn paine laski kovasti. Asteikko on epälineaarinen, niin en siinä ajossa pystynyt lukemaan tarkkaa painetta. Moottorin ääneltä en myös tiennyt puhaltaako flekti.

Ajoin laituriin pysäytin koneen ja huomasin, että flekti ei pyöri. Säädin se käynnistymään alhaisemmassa lämpätilassa. Tuo ajossa ollut 90 astetta ei tunnu korkealta lämpötilalta. Säädön jälkeen lämpötila ehkä jää sen alle. Tuli mieleen myös moottoriöljyn vaihtaminen paksummaksi, kun ei tässä kesken kautta viitsi ryhtyä koneremppaan. Ymmärrän, että öljyn lämmetessä sen viskositeetti laskee ja se vaikuttaa öljyn paineeseen. Olisiko suosituksia moottoriöjyksi? Missä kohtaan moottoria arvelette öljyn paineen laskevaan?

Re: Moottoriasiaa

Lähetetty: 07 Heinä 2011 09:33
Kirjoittaja matti
Sulla ei varmaankaan ole siinä öljynjäähdytintä?
Öljyn l-tila noussee melko korkeaksi, tai yksinkertaisesti kone vaatisi jo uudet laakeriliuskat.
Nykyisi löytyy melko edullisia lämpömitareita-vaikkapa sellaisia laser-pisteellä osoiteltavia- vois tutkailla ö-pohjan l-tilaa, olisiko tarvetta jäähdytellä?
Eipähän niitä taida möljyjä jäykempiä kuin 15w40 juurikaan olla?

Matti

Re: Moottoriasiaa

Lähetetty: 07 Heinä 2011 12:18
Kirjoittaja Jude
matti kirjoitti:Sulla ei varmaankaan ole siinä öljynjäähdytintä?

Eipähän niitä taida möljyjä jäykempiä kuin 15w40 juurikaan olla?

Matti
Ei siinä öljynjäähdytintä ole. Paljonko sellainen kustantaa ja mistä voisi ostaa? Täytyy vielä katella miten toi flektin käynnistyminen alhaisemmilla läpötiloilla vaikuttaa öljynpaineeseen. On muuten melkoinen virtasyöppö.

Re: Moottoriasiaa

Lähetetty: 07 Heinä 2011 21:30
Kirjoittaja matti
Muistanko oikein, että sulla kestää puikko kädessä, hitsaa se; päällekkäiset putket sisemmässä virtaa neste kölistä syyläriin (sama halkaisija kuin ko letkuissa) ja päällimmäisessä öljy vastakkaiseen suuntaan (n. 5mm rako putkien välissä).
Hydrauliletkuihin sopiva kaksoisnippa keskeltä poikki ja hitsaamalla kiinni johon letkut.
Lisäksi tarvit väliulosoton öljynsuotimen jalkaan josta öljy jäähdyttimelle.
Toimii, vaikka joku muuta väittäisikin, eihän se ole yhtä tehokas kuin pilleillä varustettu, muttei tarvi ollakkaan.

Matti

Re: Moottoriasiaa

Lähetetty: 08 Heinä 2011 01:05
Kirjoittaja drago
Öljyistä kannattaa kokeilla yksiasteöljyä, esim SAE30, Mobilin Delvac 1330. Perusteluna esimerkiksi MerCruiser ohjekirjassaan käyttämään, jos ei tehtaan omaa 25W-40 öljyä ole saatavilla, SAE30 yksiasteöljyä. Kaverilla aikoinaan oli bensa MerCruiserissa 10-30 öljyt, tunnin ajon jälkeen ei öljynpaineet tahtoneet nousta, vaihto "suoraan 30seen" ja ei paineongelmia enää. Suomen ajokaudella ei kylmyys ole esteenä yksiasteöljyn käytölle. Mulla on Fordin kutosessa yllämainittu Delvac koneessa eikä ongelmia ole.

Re: Moottoriasiaa

Lähetetty: 08 Heinä 2011 07:05
Kirjoittaja Jude
matti kirjoitti:Muistanko oikein, että sulla kestää puikko kädessä, hitsaa se; päällekkäiset putket sisemmässä virtaa neste kölistä syyläriin (sama halkaisija kuin ko letkuissa) ja päällimmäisessä öljy vastakkaiseen suuntaan (n. 5mm rako putkien välissä).
Hydrauliletkuihin sopiva kaksoisnippa keskeltä poikki ja hitsaamalla kiinni johon letkut.
Lisäksi tarvit väliulosoton öljynsuotimen jalkaan josta öljy jäähdyttimelle.
Toimii, vaikka joku muuta väittäisikin, eihän se ole yhtä tehokas kuin pilleillä varustettu, muttei tarvi ollakkaan.

Matti
Juu, kyllä osaan hitsata. Siinä voisi olla ratkaisu. Katselen kuitenkin vielä ensin, kuinka puhaltimen käynnistyminen alhaisemmassa lämpötilassa vaikuttaa moottorin ja öljyn lämpöön. Siinä puhaltimen ilman otossa ja ulos puhaltamisessa on myös paranneltavaa. Puhallin imee kylmää ilmaa pilssistä ja puhaltaa sen rungon ja eristeen välistä ulos. Noin sen pitäisi toimia. Saattaa olla, että se sama lämmennyt ilma menee syylarista läpi ja palaa takaisin pilssiin ja pyörii siellä kuin pieru molskihousuissa. Tää on teräsvene.

Re: Moottoriasiaa

Lähetetty: 08 Heinä 2011 07:20
Kirjoittaja Jude
drago kirjoitti:Öljyistä kannattaa kokeilla yksiasteöljyä, esim SAE30, Mobilin Delvac 1330. Perusteluna esimerkiksi MerCruiser ohjekirjassaan käyttämään, jos ei tehtaan omaa 25W-40 öljyä ole saatavilla, SAE30 yksiasteöljyä. Kaverilla aikoinaan oli bensa MerCruiserissa 10-30 öljyt, tunnin ajon jälkeen ei öljynpaineet tahtoneet nousta, vaihto "suoraan 30seen" ja ei paineongelmia enää. Suomen ajokaudella ei kylmyys ole esteenä yksiasteöljyn käytölle. Mulla on Fordin kutosessa yllämainittu Delvac koneessa eikä ongelmia ole.
Siinä voisi olla sopiva öljy. Käyn kuitenkin vielä ajelemassa ja katsomassa, miten moottorin lämpötilalle ja öljyn paineelle käy pienten muutosten jälkeen. Jos keulapiikin luukku on kiinni, niin pilssiin ei mene korvauslimaa kuin keulakannella olevan ehkä parituumaisen putkikäyrän kautta. Jätän seuraavalla ajokerralla keulapiikin luukun auki. Jätän myös perästä erään luukun auki pilssiin. Luulen, että noilla toimenpiteillä puhallin saa suuremman määrän kylmempää ilmaa puhallettua syylarin läpi. Koneen pitäisi silloin käydä kylmenpänä, kun vielä puhallin on säädetty käynnistymään aikaisemmin.

Luulisi kylmemmässä koneessa myös öljyn olevan kylmempää.

Re: Moottoriasiaa

Lähetetty: 08 Heinä 2011 23:55
Kirjoittaja RistoA
Mikäs siellä on öljyn lämpötila?

Risto

Re: Moottoriasiaa

Lähetetty: 09 Heinä 2011 07:37
Kirjoittaja Jude
RistoA kirjoitti:Mikäs siellä on öljyn lämpötila?
Risto
Öljyn lämpötilaa en tiedä.
matti kirjoitti:Nykyisi löytyy melko edullisia lämpömitareita-vaikkapa sellaisia laser-pisteellä osoiteltavia- vois tutkailla ö-pohjan l-tilaa, olisiko tarvetta jäähdytellä?
Matti
Jos löytäisin tuollaisen Matin mainitseman lämpömittarin edullisesti, niin pääsisin mittailemaan.

Re: Moottoriasiaa

Lähetetty: 09 Heinä 2011 07:46
Kirjoittaja vilreu
Se flektin säätäminen ei auta, jos koneessa on toimiva termostaatti. 90 on ihan normaali mottorin käyntilämpötilä. Tuo oikean öljyn käyttö on hyvä vinkki.
p.s. Se 15W-40 ei sitten muuten ole lämpimänä yhtään jäykempää kuin 5W-40;)

Re: Moottoriasiaa

Lähetetty: 09 Heinä 2011 08:11
Kirjoittaja Jude
vilreu kirjoitti:Se flektin säätäminen ei auta, jos koneessa on toimiva termostaatti. 90 on ihan normaali mottorin käyntilämpötilä. Tuo oikean öljyn käyttö on hyvä vinkki.
p.s. Se 15W-40 ei sitten muuten ole lämpimänä yhtään jäykempää kuin 5W-40;)
Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että se on SAE 30 moottoriöljy, jota suositellaan käytettäväksi vanhassa väljässä koneessa?

Re: Moottoriasiaa

Lähetetty: 09 Heinä 2011 08:20
Kirjoittaja vilreu
Pieni tarkennus:
Siis W lukema tarkoittaa öljyn viskositeettia kylmänä. Mikään purkin kyljessä oleva teksti ei kerro öljyn viskositeettia kuumana. Se jälkimmäinen lukema kertoo muistaakseni sen öljyn voitelukyvyn säilymisestä mahdollisimman laajalla lämpötila alueella. Eli perus 30 öljy (ihan sama mitä se W luku on) ja se että sitä suositellaan raskaan kaluston käyttöön pitäisi olla sopivin.

Re: Moottoriasiaa

Lähetetty: 09 Heinä 2011 15:10
Kirjoittaja Jude
vilreu kirjoitti: Eli perus 30 öljy (ihan sama mitä se W luku on) ja se että sitä suositellaan raskaan kaluston käyttöön pitäisi olla sopivin.
Kiitos, käyn ostamassa SAE 30 Heavy Duty Motor Oil:ia ja kaadan sitä moottoriin. Öljyä en lähde vaihtamaan vaan lisään tuota hiukan sekaan. On mielenkiintoista nähdä miten öljynpaineet muuttuu. Luulisi sen ohuemman öljyn pikkuhiljaa häviävän koneesta, kun aina tarpeen vaatiessa kaadan koneeseen SA 30 -öljyä.

Tuosta, kun viitsisi tehdä taulukon, jossa olisi moottorin lämpötila ja ölynpaine rinnakkain jokaisen öljyn lisäyksen jälkeen. Öljynpaineenmuutos tulisi dokumentoitua. Lokikirjaan voisin tuollaisen taulukon tehdä. Täytyy vielä veneellä tarkista, mitä öljyä olen nyt käyttänyt. Siellä on vajaa purkki sitä aiemmin käyttämääni öljyä.

Re: Moottoriasiaa

Lähetetty: 09 Heinä 2011 23:38
Kirjoittaja RistoA
Öööh..
Öljyjen viskositeettimerkinnät ja pari muuta juttua löytyy http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy Elikkä isompi numero kertoo öljyn jäykkyydestä 100C asteessa. Alempi numero pakkasessa. Tässä tapauksessa varmaan kannattaisi kokeilla jotain traktoriöljyä, jonka viskositeettimerkinnässä isompi numero on luokkaa 50, tai jotain.
Öljyn normaali käyntilämpötila on 100-120 astetta, hyväksyttävän yläraja on asenteesta ja öljystä riipuen 130-160-180.

Risto

Re: Moottoriasiaa

Lähetetty: 09 Heinä 2011 23:51
Kirjoittaja Veli-Matti
On olemassa myös (todella) vanhoihin koneisiin tarkoitettuja moottoriöljyjä joiden kuumaviskositeetti on 60 ja 80. Hankintapaikkaa en tiedä mutta mobilistipiireistä voi saada tietoa...