BMC 1.8D ja Jabsco 80l/min

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

BMC 1.8D ja Jabsco 80l/min

Viesti Kirjoittaja patrick » 05.07.2011 16:34

Aiheuttaako ko. pumppu lisätoimenpiteitä jäähdytysveden suhteen?
Vanha pumppu oli todella surkean kokoinen, eikä lämmöt pysyneet aisoissa yli 1200rpm.
Satuin löytämään 1" lähdöillä olevan pumpun, mutta rupesi epäilyttämään että pystyykö sillä täyttämään koko pakoputken vedellä? Eli pitäisikö lämmönvaihtimen jälkeen osa vedestä ohjata esim. kyljestä ulos, vai antaako vaan kaiken mennä putkeen?

PS:Milläköhän kierrosluvulla tuota konetta uskaltaa maksimissaan käyttää jatkuvasti?

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: BMC 1.8D ja Jabsco 80l/min

Viesti Kirjoittaja bonito » 06.07.2011 8:05

Jäähdytysveden määrä 80 l/min alkaa olla sitä luokkaa, että on viisasta johtaa osa siitä läpi laidan. Moottorin pakokaasunpoisto vaikeutuu, kun vettä on putkessa litrakaupalla. Seurauksena voi olla nokeutuminen, vähän samaan tapaan kuin liian suuren potkurin pyörittämisestä. 1/2" Jabscon tuottama vesimääräkin riittäisi. Periaatteessa dieseliä voi kierrättää vaikka täysillä, sen kierrosluku määräytyy ruiskutuspumppuun tehdyllä säädöllä, ylikierroksille ei pääse. Potkuri pitäisi olla sellainen, että kone ottaa kaikki kierrokset. Yleensä "äkkipaatit" ajavat jatkuvasti 4/5 kierroksilla, uppoumaveneellä se ei ole järkevää, kulutus ja meteli kasvaa enemmän kuin nopeus, joku 2400-2800 pitäis riittää, ehkä vähemmänkin. Sitä Jabscoa voi kuristaa, kokeile 1/2" :lla, jos jäähtyy, mahtuu vedet putkeenkin.

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: BMC 1.8D ja Jabsco 80l/min

Viesti Kirjoittaja patrick » 06.07.2011 10:37

Siis liittimet pumppuun joissa on 12mm reijät?
Vene on 10.3m salonkivene, ja kelaa vähän turhankin helposti kaikki kierrokset.
Kulkuasentoon ei kaasun määrä vaikuta, ainakaan negatiivisesti. On varmasti alkuperäisellä kiukaalla (suora 8) mennyt liu`ussa, kun tuntuu noillakin tehoilla liikkuvan liukkaasti 8]

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: BMC 1.8D ja Jabsco 80l/min

Viesti Kirjoittaja bonito » 09.07.2011 17:00

Kun kirjoitit Jabscosta 1" lähdöllä, oletin ilman muuta, että se on R 1", joka on päältä 33,7 milleissä, R 1/2" on päältä 21,2mm, reiän ollessa n. 15 millin luokkaa. Tarkoitin nimenomaan R1/2", tuo R tarkoittaa putkikierrettä, joka on isompi kuin tuumamitat milleissä.

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: BMC 1.8D ja Jabsco 80l/min

Viesti Kirjoittaja patrick » 11.07.2011 20:20

Sekoilin itse mitoissa :))
Kierre siis on R1" Jos laittaisi lämmönvaihtimen jälkeen kaksi hanaa, joilla voisi säätää virtausta kyljen ja putken välillä?

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: BMC 1.8D ja Jabsco 80l/min

Viesti Kirjoittaja kaller » 12.07.2011 9:51

Minulla oli aiemmassa koneessa jossa ei ollut termostaattia vedenkierto toteutettu juuri noin eli pumpulta tuli y-haaralle vesi josta sitten toinen meni koneelle ja toinen suoraan kyljestä pihalle. Toimi todella hyvin kun kahden hanan kanssa pystyi suoraan säätämään virtausta koneelle sopivaksi ja lämpöjä pystyi passaamaan siten kun tarvitsi.

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: BMC 1.8D ja Jabsco 80l/min

Viesti Kirjoittaja patrick » 13.07.2011 14:04

Tuo uusi pumppu on senverran isokokoinen, että taidan päätyä siihen kuristimeen kun ei hanat mahdu koneen alle.
Eli siis laitanko lähtöön R1/2" liittimen, ja jätän pohjasta tulevan ~20mm letkun ennalleen?
Paljonkohan tuo tuottaa painetta? Koska saahan 15mm reijästäkin aika paljon vettä läpi :)
Vai laittaisiko isomman hihnapyörän...

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: BMC 1.8D ja Jabsco 80l/min

Viesti Kirjoittaja bonito » 13.07.2011 23:54

Mielestäni voit kokeilla juuri niin kuin itse meinaat, se ei riko mitään. Mulla oli R1" jabsco Foortissa ilman pohjasihtiä, järjestelmä tukkeutui jääsutusta alkutalvesta, vettä tuli vain vähän pakoputkeen, jolloin pakoputkesta tuli vain höyryä ja äänikin koveni, hetken odottelun jälkeen vettä tuli taas normaalisti. 14v aikana vaihdoin vain kaksi kumisiipeä, eikä kumpikaan ollut vielä loppuun kuluneita. Näin lämpimänveden aikaa paljastuu myös se, riittääkö vesimäärä jäähdytykseen.

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: BMC 1.8D ja Jabsco 80l/min

Viesti Kirjoittaja patrick » 10.08.2011 10:03

Mikä tässä oikein mättää?
Katsoin huvikseni vanhan pumpun specsit (jabsco 6540-200) ja se näyttäisi tuottavan enemmän kuin uusi (jabsco 52080-2001) vaikka on 3 kertaa pienempi!
Olisikohan vika nyt kuitenkin jossain muualla?
Oljynlauhdutin on muuten sijoitettu ennen lämmönvaihdinta, pitäisikö olla jälkeen?
Hihnapyörät kampuran päässä ja pumpussa ovat jotakuinkin samankokoiset, mutta tuo konehan kiertää yli 4000rpm, ja pumppujen tiedot loppuvat 2000rpm.
Pitääpä katsoa ettei ole pillit tukossa.

EDIT:Olikin nettisivulla väärät tiedot. Eihän se tuota kun ~20litraa.

http://www.depcopump.com/datasheets/jab ... nglish.PDF" onclick="window.open(this.href);return false; Tuolla tuotto melkein 300 litraa :)

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: BMC 1.8D ja Jabsco 80l/min

Viesti Kirjoittaja Mile » 10.08.2011 13:20

Onhan se pakoputki/letku riittävän isoa kokoa? Kyllä se vesi sieltä mahtuu menemään ellei ihan pientä letkua ole. Toki hyvä jos ei kovin isoa nostoa tule matkalla.

Jos kyseessä on marinoitu vehje niin kannattaa katsoa mitä kokoa pakoletku on vastaavan tehoisissa kaupallisissa merimoottoreissa.

Omassa 1.9 L, 155 heppasessa dieselissä pakoletkun koko on 90 mm , ja pumppuna Jonhson Pump F7 joka muistaakseni tuottaa joku 100L /min.

Jos koneesi on vapari, niin silloin varmaan 60 mm pakoletku riittää. Nigel Calderin kirja:
http://www.amazon.com/Marine-Diesel-Eng ... 0070096120" onclick="window.open(this.href);return false;

on hyvä ostos kaikille diesel-veneilijöille .. ellei sitten ole syntyjään moottorimekaanikko.

Tuo 60 mm repäisin tästä Nanni-Kubotan esitteestä : http://epaper01.mmd.net/reader/?issue=9 ... 4dc14dd473" onclick="window.open(this.href);return false;

merisvesipumpun letkun koko on näköjään 32 mm .
Mile

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: BMC 1.8D ja Jabsco 80l/min

Viesti Kirjoittaja Mile » 10.08.2011 13:22

Toi Nanni olikin melko hidaskierroksinen .. ehkä 75 mm olisi parempi 4000 rpm kiertävälle 1.8L koneelle.
Mile

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: BMC 1.8D ja Jabsco 80l/min

Viesti Kirjoittaja patrick » 10.08.2011 14:21

Kierroksenrajoitin on 4900rpm kohdalla!
Saas nähdä miten käy kun noilla kierroksilla hetken ajelee :))
Pitää mitata tuo pakoputki. En tiedä onko tehdas marinoitu, mutta lämmönvaihdin on Bowman 180 ja putki muistaakseni lähtöön nähden sopiva.
Pitääpä sorvata hieman isompi hihnapyörä jottei pumppu tykkää kyttyrää. Max kierrokset ko. pumpulle 3000rpm.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: BMC 1.8D ja Jabsco 80l/min

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 15.08.2011 16:57

Perkinssini kiertää maksimissaan 2200 rpm ja kyllä minullakin on tuollainen Jabscon pumppu ja pakoputkesta tulee todella paljon vettä, mutta en ole havainnut siitä mitään haittaakaan olevan, päin vastoin, aina ei tarvitse olla vaihdekaan päällä, kun jo liikutaan. Vesi tulee peräpeilistä vesirajan tietämistä pois pakokaasuineen.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: BMC 1.8D ja Jabsco 80l/min

Viesti Kirjoittaja patrick » 16.08.2011 11:01

Tulee kyllä kiitettävästi vettä, mutta kone lämpiää edelleen!
Tein pumppuun 170mm hihnapyörän jotta pumppu pyörii max kierroksilla ~ 3000rpm, ja väsäsin pumppuun liittimen jossa 10mm reikä.
Kävin optimistina hakemassa uuden termostaatin jotta koneen saisi lämpimäksi, mutta onneksi kokeilin ensin :)) Yli 2000rpm rupeaa huitelemaan jo 90c lämpöjä, urku auki ei tarvitse ajaa kuin alle minuutti niin johan rupeaa lämpöä löytymään!
Pitää varmaan siirtää se öljynlauhdutin lämmönvaihtimen taakse ja rassata pillit puhtaaksi.

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02.03.2010 5:32

Re: BMC 1.8D ja Jabsco 80l/min

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 17.08.2011 9:05

Minulla on kaikissa vehkeissä öljynlauhdutin pumpun imupuolella heti pohjaläpiviennistä seuraavana, kahdesta syystä: 1. Hyvin jäähdytetty öljy jäähdyttää myös moottoria, 2. Jos sattuu öljylauhdutin menemään rikki, ei merivesipumppu paina vettä öljyn joukkoon.

Joka tapauksessa ehdottaisin että rassaat ne tuubit ensimmäiseksi.

Vastaa Viestiin