Sivu 1/1

W2 tiivisteiden vaihtoa.

Lähetetty: 22 Kesä 2011 18:56
Kirjoittaja Rufus
Täältä, jos jostain löytyy kokemusta W2 kansipahvien vaihdosta. Viime kesänä painittiin moottorin lämpöongelmien kanssa, kunnes vesilinjat avattiin ja tämä probleema poistui. Nyt muutaman ajokerran jälkeen huomasin perskutarallaa, että öljyissä on vettä. Olisikohan ehtinyt polttaa kansipahvit kun kävi niin kuumana? Toivottavasti, ettei tuu pahempaa ylläriä. No, tilasin Vaasasta kuitenkin uudet kannentiivisteet ja vesipumpun stefat. Kyseistä hommaa en ole veneenmoottoriin tehnyt, nyt täytyy kuitenkin tehdä, pitäähän sitä prutkuttamaankin päästä. Nyt voisi arvoisa raati kertoa, että mitä kaikkea sitä voi ensikertalainen siinä tehdä väärin? Lukuisista vastauksista kiitellen ja hyvää juhannusta toivottaen, Rufus.

Re: W2 tiivisteiden vaihtoa.

Lähetetty: 23 Kesä 2011 22:31
Kirjoittaja pellamo
Ei se saa vettä öljyn sekaan kannentiivisteiden kautta muuten kuin suoraan sylinteriin vuotamalla....Se taas aiheuttaisi käynnin pätkimistä ja selviä merkkejä vedestä tulpissa...
Väittäisimpä että sulla on ainoa vika ne vesipumpun stefat.Sieltä se vesi pääsee suoraan kampikammioon.
Kaukaa haettu toinen tapa vetisiin öljyihin on kunnon vesilasti veneessä jolloin esim.merivaihteen tiivisteiden kautta on päässyt vesi sinne öljyihin.....
Kyllä se siitä :)

Re: W2 tiivisteiden vaihtoa.

Lähetetty: 24 Kesä 2011 15:41
Kirjoittaja Rufus
Kiitos osanotosta. Käyntihäiriötä oli viimeisellä pitemmällä reissulla, noin parin tunnin ajon jälkeen moottori sammuili itestään, mutta lähti startatessa uudestaan käyntiin. Ensin epäilin bensansyöttöongelmia, mutta tankki ja letkut on keväällä puhdistettu ja suodatin vaihdettu. Kun otin konekopan pois ja tarkastelin moottorin käyntiä niin huomasin, että huohotin putkesta puski aika lailla höyryä. Siitä sitten nilkutettiin kotilaituriin ja siellä tarkistettuani öljyt, huomasin veden niissä.
Jospa aloittaisin niistä vesipumpun stefoista ja jos vika ei sillä korjaannu niin vaihdan kannentiivisteetkin. Olisko tossa kannen irrottamisessa ja takaisin kiristyksessä jotain huomioitavaa? Tosimies varmaan vaihtaa ne vaikka vesillä, toisella kädellä ja silmät kiinni, mut ettei tulis enempää tuhoa aikaiseksi, niin olisi hyvää kuulla kokemuksia.

Re: W2 tiivisteiden vaihtoa.

Lähetetty: 24 Kesä 2011 23:35
Kirjoittaja eklu
No palosarja vähän kiinni ettei kannet sojota minne sattuu ku riivinreijät on isot, ja nuuten normaalisti.

Re: W2 tiivisteiden vaihtoa.

Lähetetty: 24 Kesä 2011 23:37
Kirjoittaja jerkkuli
voihan kannessakin olla halkeama,jos on pahasti syöpynyt ohueksi.

Re: W2 tiivisteiden vaihtoa.

Lähetetty: 24 Kesä 2011 23:43
Kirjoittaja eklu
Vio olla ihan puhkikin, mähän tossa eikaisemmin kerroin mistä niirä saa.

Re: W2 tiivisteiden vaihtoa.

Lähetetty: 29 Kesä 2011 21:44
Kirjoittaja Rufus
Aargh! Vaihdoin tänään kannentiivisteet, mitkä olivatkin äkkiä katsottuna ehjät. Tämän jälkeen vaihdoin vesipumpun stefan, mikä näytti päällisin puolin hyväkuntoiselta. Uusi stefa oli hieman erilainen kun vanha ja siipipyörästä oli pari siipeä poikki. No, kuitenkin käynnistettyäni koneen kaikki pelasi, mutta taas öljytikku harmaana vedestä! Mitä mahdollisia syitä tähän vielä voi olla? Huomenna koitan metsästää täältä tampereelta vielä juurikin oikea stefaa ja uutta siipipyörää johnsonin vesipumppuun, saa nähdä löytyykö. Kokemuksia, vertaistukea ja neuvoja vastaanotetaan, kiitos. 8-|

Re: W2 tiivisteiden vaihtoa.

Lähetetty: 29 Kesä 2011 22:51
Kirjoittaja jerkkuli
Tsekkasithan kansien palotilojen kunnon? Tai niiden seinämävahvuuden?Jos on kovin ohueksi syöpynyt,kanteen voi tulla pieniä halkeemia,jotka ei vielä pahasti vaikuta käyntiin mutta sotkee öljyt.Jos mahdollista niin kokeile ottaa tulpat vuorotellen irti koneen käydessä.Jos tulpanreijästä tulee vesihöyryä niin vika on paikallistettu.Nimim.kyllä wikke vedelläkin käy.

Re: W2 tiivisteiden vaihtoa.

Lähetetty: 29 Kesä 2011 23:07
Kirjoittaja MÖsteri
Moro,

Onpas se nyt hankalaksi heittänyt. Koska öljyt on viimeksi vaihdettu?

Jos kannessa on reikä palotilassa, niin sen huomaa puristuksessa ja siinä, että kone sammuu kun vesi tulee pumpulle. (Tämän olen minä puolestani kokeillut ihan ite :))
Öljyä ei käy mitenkään kovin lähellä kantta. Ja kuten aiemmin sanottiin, niin vettä sylinteriin vuotavan kannentiivisteen kyllä huomaa muuten. Jos männän päälle tihkuva vesi on niin runsasta, että värjää öljyt, niin eipä taida käydä. Tätäkin olen kokeillut :=)

Mikä tämä mainitsemasi huohotinputki oikeastaan on? Onko se kaasuttimen kurkku (ilmanputsari?) tai pakosarjasta alas tuleva öljy putki vaiko jokin jäähdytyssysteemin putki? (Eli onko kone suljetulla jähdytyksellä..?) Siis kun kerroit että tuli höyryä?

Jos vesipumpussa on stefa, niin sen täytyy olla tiivis, muuten menee vesi väärään paikkaan. Toinen paikka mistä kuulemma voi vesi mennä öljyihin on halkeama sylinterissä tai sylinteriputken juuressa eli siinä alemmassa tiivistepinnassa.

Tämä nyt on tällaista kyselyä, mutta kirjeitse on aina...

Re: W2 tiivisteiden vaihtoa.

Lähetetty: 30 Kesä 2011 00:10
Kirjoittaja Rufus
Kiitos näistä asiantuntevista kommenteista!
Kannet vaikuttivat hyväkuntoisilta niin kuin tiivisteetkin.
Öljyt vaihdoin keväällä ennen kauden aloitusta ja sen jälkeen aina niiden harmaantuessa.
Huohotinputki tulee moottorin kyljestä (nyt en muista tarkempaa) ja päätyy kaasuttimen ilmanputsarin päälle. Viimeksi käyntihäiriöiden aikana putkesta puhalsi kuumaa öljyistä höyryä. Johtuisiko se nimenomaan veden sekaisesta öljystä?
Vaihtoehtona taitaa tosiaan olla vääränlainen pumpun stefa tai sitten se huonompi eli vuoto jossain muualla moottorissa, sylinteri, pakosarja tai lohko? Toivottavasti ei.
Huomenna se selviää kun tartun härkää sarvista ja käyn ahnaasti taas vikurin kimppuun.
Toivotaan, että siitä vielä kaverin saisi vesille kun on näin hienot ilmatkin! :)

Re: W2 tiivisteiden vaihtoa.

Lähetetty: 30 Kesä 2011 07:33
Kirjoittaja MÖsteri
Huomenta,

Oikea asenne sulla.

Pakosarjan puhkeaminen ei tuohon vaikuta, tai tuskin vaikuttaa. Sen puhkemamisen huomaa eniten siitä, että pakokaasut tulee ulos.

Katsot vaan kaikki tiivisteet kuntoon, ja voi ne vielä liimatakin shellakalla (saa huoltikselta). Kannnentiivistettä tosin ei tarvitse liimailla, joskin olen senkin joskus huvikseni liimaillut toiselta puolelta. Mutta muut kylmät tiivisteet pysyvät tiiiviimpinä liimattuina.

Vesillehän tästä pitää päästä täällä Åbossakin. 8]

Re: W2 tiivisteiden vaihtoa.

Lähetetty: 30 Kesä 2011 09:57
Kirjoittaja Jape
Yks mahollinen vuotopaikka on pakosarjan tiiviste. Siinä on vesikanava suoraan oljytilan yläpuolella, ja väliä ei ole kovin paljoa.

Re: W2 tiivisteiden vaihtoa.

Lähetetty: 30 Kesä 2011 12:32
Kirjoittaja Fiskari61
Kaukaa haettu toinen tapa vetisiin öljyihin on kunnon vesilasti veneessä jolloin esim.merivaihteen tiivisteiden kautta on päässyt vesi sinne öljyihin.....
Ei niin kaukaa haettu, kun just kävi noin. Veneestä tuli vesillelaskussa sukellusvene ja ihmettelin jälkikäteen miksi öljytikussa näkyy liikaa öljyä. Oli vesi uinut öljytikun reiästä öljyn alle öljypohjaan. Oli hassua, kun öljynvaihdossa tuli ensin ulos puhdasta vettä.