MD1B:n kunnostus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Rate
Viestit: 15
Liittynyt: 22.06.2008 21:02

MD1B:n kunnostus

Viesti Kirjoittaja Rate » 21.06.2011 17:41

Löytyisköhän täältä kokeneita Volvo-miehiä? Asiani koskee MD1B mahdollista remppaa. Tein vuosi sitten 75-mallisen koneesen yläpään kunnostuksen (sylinterin putkitus, uudet männänrenkaat, kannen tarkastus ja kunostus). Tulos oli siinä määrin hyvä, että mielessä on käynyt vielä perusteellisempi kunnostus.

Ennekuin ryhdyn nostamaan 160 kilon möhkälettä ulos purresta, olisi mielenkiintoista tietää, mihion paikkoihin yleensä käyttö jättää jälkensä. Kietokangen alalaakeri on helppo uusia. Mutta miten on kampuran laakereiden kanssa? Kannattaako niitä edes lähteä iroittelemaan?

Onko kukaan tehnyt vanhoihin Volvoihin suurempaa kunnostusta ja mkiktä ovat olleet kokemukset? Vai onko parempi laittaa poijunpainoksi..

vastaisku
Viestit: 31
Liittynyt: 14.08.2006 17:37
Paikkakunta: Kemi

Re: MD1B:n kunnostus

Viesti Kirjoittaja vastaisku » 22.06.2011 23:52

Minulla on juuri valmistunut MD1A joka käytettiin auki ja sylinterissä ja venttiileissä oli tekemistä, muuten ei väljyyksiä löytynyt, venttiileiden koneistus ja uusi sylinteri sekä männänrenkaat ja tiivistesarja Ruotsista cromMarinelta.
Sylinteri löytyi suomenpuolelta, käyttämätön.

velho
Viestit: 27
Liittynyt: 15.05.2011 7:36

Re: MD1B:n kunnostus

Viesti Kirjoittaja velho » 23.06.2011 9:10

Nuo kiertokangen laakerit ovat Suomen puolella todella hakusalla, ja yhdestä paikasta josta tiedustelin, niin hinta on aika hirvittävä. Liki 120 euroa per kiertokanki.
Männänrenkaita, tiivisteitä ym korjaussälää löytyy suht edullisesti niin Suomesta kuin Ruotsista.

Rate
Viestit: 15
Liittynyt: 22.06.2008 21:02

Re: MD1B:n kunnostus

Viesti Kirjoittaja Rate » 23.06.2011 12:03

Itsen hankin männanrenkaat sekä sylinterin alatiivisteet (shimmit) Britaniasta (http://www.keypart.com" onclick="window.open(this.href);return false;). Oli hyvä ja asiallinen palvelu. Kun yläpää on kunnostettu jäljelle jää lähinnä alapään laakerit. Pitää tukia noita kiertokangen laakerimarkkinota. Drevialta Ruotsista ja CromMarinelta taitaa tosiaan löytyä, joskin melko suolaiseen hintaan. Olisi mielenkiintoista kuulla, oletteko avanet/uusineet myös petilaakereita. Funtsin kesän aikana, mitä tehdä. Vielä ei kuitenklaan tekisi mieli luopua uskollisesta jytkyttäjästä..

Vastaa Viestiin