Sivu 1/2
pakoputken jäähdytys
Lähetetty: 17 Kesä 2011 17:22
Kirjoittaja suoraa_huutoa
Moi,
Kysytään nyt jos jollain olis neuvoa antavaa näin perjantaina.
Eli perkins on kölijäähdytetty, mutta pakoputki on vesijäähdytteinen. Nyt vanha volvon pumppu on kampiakselin päästä saanut voimaa. Pumppu on ollut puutelineessä ja pysynyt näin hahlossaan.
Kannattaisiko tämä korvata sähköpumpulla koska vettä ei paljoakaan putkeen tarvita? Mistäs pumppun saisi edukkaasti?
Vanhaa pumppua kuulemma joutui viimeisenä vuonna avittamaan putkesta imaisemalla jonka jälkeen nosti vettä OK. Mikäs pumpussa on rikki tässä tapauksessa kun siivapyörä on kuin uusi?
Auttaisiko pumpun pyörimissuunnan kääntö /rasvaus? vai tarvitaanko uusi pumppu.
-Matti
Re: pakoputken jäähdytys
Lähetetty: 17 Kesä 2011 18:01
Kirjoittaja bonito
Onko kumisiipi "syönyt" kannen urille, niitä on käännettykin tai tehty uusia rosterista. Joihinkin saa varaosana uuden kielen sisälle, esim Jabscoon. Ne vois vaihtaa, jos pumpun käyttö on muuten kunnossa.
Re: pakoputken jäähdytys
Lähetetty: 17 Kesä 2011 20:08
Kirjoittaja suoraa_huutoa
Moi,
Pumppu on johnson ja olisko ollut 35 jotain malli. Taisi olla MD2:sen pumppu. Eli jos jollain on niin sille voi tulla tarvetta.
Kanteen en paljon keskittynyt kun sen avasin. Täytyy katsoa seuraavalla kerralla.
Pumpun kehällä oli pientä kulumaa mutta ei mielestäni suurta. Kielestä en osaa sanoa kun en tiedä millainen on kulunut kieli. Voisiko kielen kääntää ja mahtaako auttaa mitään?
Pumppu on tosiaan ollut 14 vuotta siinä käytössä ja ei yhdelläkään ruuvilla koneessa ns. kiilattuna kampiakseliin. Ton sähköpumpun saa varmaan unohtaa. Semmonen tuntuma että ei varmaan kestä kauaa.
-Matti
Re: pakoputken jäähdytys
Lähetetty: 17 Kesä 2011 21:03
Kirjoittaja ee.hoo
Wihuri tuo Johnsonin pumppuja maahan,heidän sivuillaan lisätietoa.Kulunut akseli,akselien huonot stefat,rikkinäiset tiivisteet,kaikki hukkaavat painetta muualle.Sähköpumppu ei välttämättä ole huono ratkaisu,lisäksi se itse pumppuosa on sama kuin tuo mekaaninenkin (olettaen että hankit Johnsonin F35B-19 pumpun).
Re: pakoputken jäähdytys
Lähetetty: 17 Kesä 2011 22:44
Kirjoittaja suoraa_huutoa
OK,
mitenkäs toimisi tommonen auton kiertovesipumppu jolla nytkierrätetään makeaa vettä ?
eli joten hihnan taakse toinen pumppu.
Uuuteen pumppuun ei viitsisi heti lähteä. Luulisi noita md2 raatoja olevan joissa ehjiä pumppuja.
-Matti
Re: pakoputken jäähdytys
Lähetetty: 17 Kesä 2011 23:02
Kirjoittaja ms.venla
Auton pumppu ei jaksa nostaa vettä, eikä tee imua. kumisiipipyörä pumppu on paras tuohon.
Re: pakoputken jäähdytys
Lähetetty: 17 Kesä 2011 23:22
Kirjoittaja pellamo
Mielipide:
Elä pistä sähköpumppua.
Kunnosta siipipyöräpumppu.
Vika voi olla vaikka liian paksu omaviritteinen tiiviste....ellei kulunut kansi tai pohja.
Bonito kertoi asiaa.....
Siipipyöräpumpun pitää olla tiivis myös kyljistään.....hyvä siitä tulee
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Re: pakoputken jäähdytys
Lähetetty: 18 Kesä 2011 10:06
Kirjoittaja suoraa_huutoa
Kiitoksia tulluista vinkeistä!
Kannen kuluma on tietty helppo tarkistaa mutta näkeekö pohjan kulumaa helpolla?
-Matti
Re: pakoputken jäähdytys
Lähetetty: 18 Kesä 2011 11:02
Kirjoittaja velho
Korjaussarjoja VP:n pumppuihin löytyy Crom Marinesta.
Re: pakoputken jäähdytys
Lähetetty: 18 Kesä 2011 13:33
Kirjoittaja pellamo
Paina siipipyörä kunnolla pohjaan ja koita vaikka viivottimella vetää kannen tiivistepintaa
pitkin jolloin sen pitäis ottaa kiinni siipipyörän sivun pintaan.Jos viivotin ottaa siihen niin pistä sileä kansi vaikka pelkällä ohuella tiivisteliimalla paikoilleen ja kokeile.
Yhteen pumppuun tein kerran pohjalle 1mm rosteripellistä "täytteen" ja alkoi toimia..
Re: pakoputken jäähdytys
Lähetetty: 19 Kesä 2011 16:23
Kirjoittaja ee.hoo
http://www.johnson-pump.com/OTHER/Impel ... eneral.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
En mä tota sähkökäyttöistä sivuuttaisi turhan takia.Modifiointi mekaaniseksi ei liene suuri urakka.Myös kampiakselitehoa säästyy,minimaalisesti mutta kuitenkin.Akselin tiivisteitä ei ainakaan jokaisesta tarviikeliikkeestä löydy.
Re: pakoputken jäähdytys
Lähetetty: 19 Kesä 2011 18:08
Kirjoittaja juovi
Modifiointi mekaaniseksi ei liene suuri urakka.Myös kampiakselitehoa säästyy,minimaalisesti mutta kuitenkin.
^^
Kyllähän se sähkökin laturilla tehdään ja eipä taida sekään ihan ilmaiseksi siellä pyöriä..

Re: pakoputken jäähdytys
Lähetetty: 19 Kesä 2011 21:05
Kirjoittaja ee.hoo
^Jep,mutta pyörinee se laturi siellä joka tapauksessa.Akku varastoi virtaa jota laturi sille työntää.
Re: pakoputken jäähdytys
Lähetetty: 19 Kesä 2011 21:52
Kirjoittaja juovi
^Jep,mutta pyörinee se laturi siellä joka tapauksessa.Akku varastoi virtaa jota laturi sille työntää.
^^
Mutta ei sitä ilmaista energiaa oo olemassa. Laturin vastus kasvaa, jos sitä kuormitetaan. Jos ollaan tarkkoja, niin akselitehoa menee enemmän tuon sähköisen pumppun käytössä, vs, jos tarvittava energia otetaan suoraan esim nokkaaksenlin tai kampuran päästä. Näissä siimapyörissä (laturi) ei ole kauhean hyvä hyötysuhde.
Lopputulokseen ei ole suurta vaikutusta, kumpaa käyttää, mutta sähköisellä pumppulla et akselitehoa saa kasvatettua edes hetkellisesti, kun pumppu pyörii koko ajan.
Re: pakoputken jäähdytys
Lähetetty: 19 Kesä 2011 22:07
Kirjoittaja pellamo
Aivan tavallisena sähköalan ihmisenä kannatan joka tapauksessa venehommissa mahdollisimman pitkälti mekaanisia mahdollisimman yksinkertaisia vehkeitä.
Tiedän kyllä että sähköpumput lupsuttaa vuosiakin yhtä soittoa mutta......mutta...
Helpoin tie ei ole aina paras...
Tää on vaan näin mun mielestä.