pakoputken jäähdytys

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

pakoputken jäähdytys

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 17 Kesä 2011 17:22

Moi,

Kysytään nyt jos jollain olis neuvoa antavaa näin perjantaina.

Eli perkins on kölijäähdytetty, mutta pakoputki on vesijäähdytteinen. Nyt vanha volvon pumppu on kampiakselin päästä saanut voimaa. Pumppu on ollut puutelineessä ja pysynyt näin hahlossaan.

Kannattaisiko tämä korvata sähköpumpulla koska vettä ei paljoakaan putkeen tarvita? Mistäs pumppun saisi edukkaasti?

Vanhaa pumppua kuulemma joutui viimeisenä vuonna avittamaan putkesta imaisemalla jonka jälkeen nosti vettä OK. Mikäs pumpussa on rikki tässä tapauksessa kun siivapyörä on kuin uusi?

Auttaisiko pumpun pyörimissuunnan kääntö /rasvaus? vai tarvitaanko uusi pumppu.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: pakoputken jäähdytys

Viesti Kirjoittaja bonito » 17 Kesä 2011 18:01

Onko kumisiipi "syönyt" kannen urille, niitä on käännettykin tai tehty uusia rosterista. Joihinkin saa varaosana uuden kielen sisälle, esim Jabscoon. Ne vois vaihtaa, jos pumpun käyttö on muuten kunnossa.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: pakoputken jäähdytys

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 17 Kesä 2011 20:08

Moi,

Pumppu on johnson ja olisko ollut 35 jotain malli. Taisi olla MD2:sen pumppu. Eli jos jollain on niin sille voi tulla tarvetta.

Kanteen en paljon keskittynyt kun sen avasin. Täytyy katsoa seuraavalla kerralla.

Pumpun kehällä oli pientä kulumaa mutta ei mielestäni suurta. Kielestä en osaa sanoa kun en tiedä millainen on kulunut kieli. Voisiko kielen kääntää ja mahtaako auttaa mitään?

Pumppu on tosiaan ollut 14 vuotta siinä käytössä ja ei yhdelläkään ruuvilla koneessa ns. kiilattuna kampiakseliin. Ton sähköpumpun saa varmaan unohtaa. Semmonen tuntuma että ei varmaan kestä kauaa.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

ee.hoo
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Kesä 2006 11:18
Paikkakunta: H:ki

Re: pakoputken jäähdytys

Viesti Kirjoittaja ee.hoo » 17 Kesä 2011 21:03

Wihuri tuo Johnsonin pumppuja maahan,heidän sivuillaan lisätietoa.Kulunut akseli,akselien huonot stefat,rikkinäiset tiivisteet,kaikki hukkaavat painetta muualle.Sähköpumppu ei välttämättä ole huono ratkaisu,lisäksi se itse pumppuosa on sama kuin tuo mekaaninenkin (olettaen että hankit Johnsonin F35B-19 pumpun).

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: pakoputken jäähdytys

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 17 Kesä 2011 22:44

OK,

mitenkäs toimisi tommonen auton kiertovesipumppu jolla nytkierrätetään makeaa vettä ?

eli joten hihnan taakse toinen pumppu.

Uuuteen pumppuun ei viitsisi heti lähteä. Luulisi noita md2 raatoja olevan joissa ehjiä pumppuja.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: pakoputken jäähdytys

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 17 Kesä 2011 23:02

Auton pumppu ei jaksa nostaa vettä, eikä tee imua. kumisiipipyörä pumppu on paras tuohon.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: pakoputken jäähdytys

Viesti Kirjoittaja pellamo » 17 Kesä 2011 23:22

Mielipide:
Elä pistä sähköpumppua.
Kunnosta siipipyöräpumppu.
Vika voi olla vaikka liian paksu omaviritteinen tiiviste....ellei kulunut kansi tai pohja.
Bonito kertoi asiaa.....
Siipipyöräpumpun pitää olla tiivis myös kyljistään.....hyvä siitä tulee 8]
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: pakoputken jäähdytys

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 18 Kesä 2011 10:06

Kiitoksia tulluista vinkeistä!

Kannen kuluma on tietty helppo tarkistaa mutta näkeekö pohjan kulumaa helpolla?

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

velho
Viestit: 27
Liittynyt: 15 Touko 2011 07:36

Re: pakoputken jäähdytys

Viesti Kirjoittaja velho » 18 Kesä 2011 11:02

Korjaussarjoja VP:n pumppuihin löytyy Crom Marinesta.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: pakoputken jäähdytys

Viesti Kirjoittaja pellamo » 18 Kesä 2011 13:33

Paina siipipyörä kunnolla pohjaan ja koita vaikka viivottimella vetää kannen tiivistepintaa
pitkin jolloin sen pitäis ottaa kiinni siipipyörän sivun pintaan.Jos viivotin ottaa siihen niin pistä sileä kansi vaikka pelkällä ohuella tiivisteliimalla paikoilleen ja kokeile.
Yhteen pumppuun tein kerran pohjalle 1mm rosteripellistä "täytteen" ja alkoi toimia..
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

ee.hoo
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Kesä 2006 11:18
Paikkakunta: H:ki

Re: pakoputken jäähdytys

Viesti Kirjoittaja ee.hoo » 19 Kesä 2011 16:23

http://www.johnson-pump.com/OTHER/Impel ... eneral.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
En mä tota sähkökäyttöistä sivuuttaisi turhan takia.Modifiointi mekaaniseksi ei liene suuri urakka.Myös kampiakselitehoa säästyy,minimaalisesti mutta kuitenkin.Akselin tiivisteitä ei ainakaan jokaisesta tarviikeliikkeestä löydy.

juovi
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Maalis 2011 18:30

Re: pakoputken jäähdytys

Viesti Kirjoittaja juovi » 19 Kesä 2011 18:08

Modifiointi mekaaniseksi ei liene suuri urakka.Myös kampiakselitehoa säästyy,minimaalisesti mutta kuitenkin.

^^
Kyllähän se sähkökin laturilla tehdään ja eipä taida sekään ihan ilmaiseksi siellä pyöriä.. ;-)

ee.hoo
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Kesä 2006 11:18
Paikkakunta: H:ki

Re: pakoputken jäähdytys

Viesti Kirjoittaja ee.hoo » 19 Kesä 2011 21:05

^Jep,mutta pyörinee se laturi siellä joka tapauksessa.Akku varastoi virtaa jota laturi sille työntää.

juovi
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Maalis 2011 18:30

Re: pakoputken jäähdytys

Viesti Kirjoittaja juovi » 19 Kesä 2011 21:52

^Jep,mutta pyörinee se laturi siellä joka tapauksessa.Akku varastoi virtaa jota laturi sille työntää.

^^
Mutta ei sitä ilmaista energiaa oo olemassa. Laturin vastus kasvaa, jos sitä kuormitetaan. Jos ollaan tarkkoja, niin akselitehoa menee enemmän tuon sähköisen pumppun käytössä, vs, jos tarvittava energia otetaan suoraan esim nokkaaksenlin tai kampuran päästä. Näissä siimapyörissä (laturi) ei ole kauhean hyvä hyötysuhde. :)

Lopputulokseen ei ole suurta vaikutusta, kumpaa käyttää, mutta sähköisellä pumppulla et akselitehoa saa kasvatettua edes hetkellisesti, kun pumppu pyörii koko ajan.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: pakoputken jäähdytys

Viesti Kirjoittaja pellamo » 19 Kesä 2011 22:07

Aivan tavallisena sähköalan ihmisenä kannatan joka tapauksessa venehommissa mahdollisimman pitkälti mekaanisia mahdollisimman yksinkertaisia vehkeitä.
Tiedän kyllä että sähköpumput lupsuttaa vuosiakin yhtä soittoa mutta......mutta...
Helpoin tie ei ole aina paras...
Tää on vaan näin mun mielestä.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Vastaa Viestiin