Sivu 1/2
Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat
Lähetetty: 08 Kesä 2011 11:22
Kirjoittaja Jude
Tällä palstalla vierailevista ainakin kahdella on Olympia-vaihde (kytkin). Minulla on sellainen veneessä. Olen yrittänyt löytää Olympia-vaihteen käyttö- ja huolto-ohjeita sekä räjäytyskuvia tuloksetta. Onko tiedossa, mistä sellaiset saisin hankittua?
Kytkin on toiminut kerran suoritettua säätöä lukuunottamatta hyvin. Jo pelkästä räjäytyskuvasta olisi kovasti hyötyä huoltoa ja mahdollisia ongelmia ajatellen.
Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat
Lähetetty: 09 Kesä 2011 08:34
Kirjoittaja bonito
http://digi.lib.helsinki.fi/pienpainate ... currPage=8" onclick="window.open(this.href);return false; , Tästä linkistä löytyy ohje kytkimen säätöön ja täältä
http://www.uurastajan.com/olympia%20kayttoohje" onclick="window.open(this.href);return false; , englanninkielisestä manuaalista löytyy loppupäästä räjäytyskuva 1 ja 2 syl Olympia moottoreista. 1-syl kuvasta näkyy kytkimen kohta paremmin. Kansalliskirjaston pienpainatteista löytyy Olympia ja Wickströmien manuaaleja melko hyvin.
Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat
Lähetetty: 09 Kesä 2011 11:34
Kirjoittaja Jude
Kiitos, sieltähän ne löytyi ohjeet kytkimen säätöön otsikon "Takaisinottolaitteen hoito" alta sivuilta 8 ja 9.
Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat
Lähetetty: 09 Kesä 2011 13:59
Kirjoittaja Jude
Ohjeet on luettu. Vanhaa kieltä se on, mutta luulen ymmärtäväni. Yksi kysymys kuitenkin olisi Bonitolle ja muille asiasta tietäville. Kun ohjeissa puhuvat suunnista oikea ja vasen, niin ilmeisesti tarkastelevat silloin vaihdetta veneen keulasta päin?
Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat
Lähetetty: 09 Kesä 2011 17:07
Kirjoittaja bonito
Vanhaa ja suomenruotsalaisten suomentamaa, kyllä minä ymmärtäisin niin, että jos pakkivanteen kiristyksessä puhutaan oikeasta, se tarkoittaa ruuvia oikealle kiristettäessä että se kiristyy, niin kuin myötäpäivään. Mulla oli -81 vuonna 2f45, mutta en muista kummalla puolella kytkimen luukkua pakin kiristys oli perästä katsoen, mutta olettaisin että ko kohtaa katsotaan perästä. Taitaa olla oikealla, kun ei halkaisukuvassa näkynyt pakkivanteen kiristysruuvia ollenkaan, sen täytyy olla sillä puolella, joka kuvatuksessa on leikattu pois

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat
Lähetetty: 09 Kesä 2011 17:31
Kirjoittaja Jude
Minulla pakki toimii ja olen sen osannut säätää. Ohjeita lukiessa sanoivat säätöruuvin olevan vaihteen oikealla reunalla. Minulla se on kyllä perästä katsottuna vasemmalla. Eteenpäin ei ole luistanut, joten luukkua ei ole tarvinnut avata. Luistoa eteen poistettaessa kehoittavat muistaakseni kääntämään oikealle jotakin rengasta. Se kai täytyy tulkita niin, että perästä kun katsoo luukusta sisää, niin rengasta on käännettävä myötäpäivään, jotta kiristyy. Ei tämä minulle ole ajankohtaista, kunhan pähkäilen. Donnalle tälläinen tieto on ajankohtaista ja tarpeellista.
Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat
Lähetetty: 09 Kesä 2011 19:39
Kirjoittaja Jude
Olympia-vaihteen hoito

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat
Lähetetty: 09 Kesä 2011 22:47
Kirjoittaja Laarsson
Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat
Minulla pakki toimii ja olen sen osannut säätää. Ohjeita lukiessa sanoivat säätöruuvin olevan vaihteen oikealla reunalla. Minulla se on kyllä perästä katsottuna vasemmalla. Eteenpäin ei ole luistanut, joten luukkua ei ole tarvinnut avata. Luistoa eteen poistettaessa kehoittavat muistaakseni kääntämään oikealle jotakin rengasta. Se kai täytyy tulkita niin, että perästä kun katsoo luukusta sisää, niin rengasta on käännettävä myötäpäivään, jotta kiristyy. Ei tämä minulle ole ajankohtaista, kunhan pähkäilen. Donnalle tälläinen tieto on ajankohtaista ja tarpeellista.
Mulla ei käyttökokemusta ole tuosta vaihteesta ollenkaan , mutta sen sielunelämä on sitäkin selvempi, jurikin noin tuota säädetään , mutta tuo pakkivanteen ruuvi on ainakin mun rojektissa oikealla perästä katsottuna
Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat
Lähetetty: 20 Kesä 2011 20:28
Kirjoittaja Donna 28
Jude ja Laarsson. Kiitokset. Tosin en nyt oikein saanut Juden räjäytyskuvista selvää, missä kohtaa se ruuvi on, mitä pitää veivata.
Mutta jos vaikka punakynällä saisit sen merkattua, niin osuisin kertaheitolla oikeaan. Tosin totesin tänään Pyhää Pietaria pohjan lautasaumoihin stumppaillessa, ettei vene ole vielä Juhannuksena vedessä, hyvä kun olisi heinäkuun alkuun mennessä. Haittana on tasasaumojen rakojen suureneminen koko ajan ja sehän teettää laiturissa useamman tunnin kuin 24 h vahtivuoroa.
Donna 28

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat
Lähetetty: 21 Kesä 2011 17:30
Kirjoittaja eklu
Hyvä kytkin ja kun laittaa tarpeeksi ison koneen niin makkarat paistuu foliossa sen päällä parin tunnin ajolla söytävään malliin.
Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat
Lähetetty: 21 Kesä 2011 22:44
Kirjoittaja Donna 28
Eipä ole onneksi niin isoa konetta. Toisekseen kilot Jouluta on vieläkin poistamatta, niin enpä tiedä siitä makkarasta
Donna 28

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat
Lähetetty: 21 Kesä 2011 23:01
Kirjoittaja eklu
Aikanaan olin siinä vieressä Haldinilla ja tuli käytyä Olumppiatehtaalla ja tuli puhettä miksi ne koplingit on niin äänekkäitä sanoi yksi Jussi joka oli sielä jyrsijänä sen johtuvan siittä että kopassa on parempi akustiikka kuin finlandia talossa. Uskottava se oli kerta Jussi ne teki.
Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat
Lähetetty: 22 Kesä 2011 21:42
Kirjoittaja Laarsson
Värkkäilin tuollaisen kuvan havainnollistamaan mistä mitäkin kiristetään, toivottavasti on apua, vai voi tuolla makkaraa paistaa, no ehkä se joskus valkenee jos saan tuon rojektin veteen
Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat
Lähetetty: 27 Kesä 2011 19:54
Kirjoittaja Donna 28
Tämä viimeinen kuva on juuri sellainen, josta minäkin jo asian ymmärrän. Täytyy tulostaa ja ottaa mukaan - tällä viikolla luulisin tekeväni sen, sillä polttelee niin saama...ti päästä merelle. Tosin ei minun vaihteessani ole kahta öljytikkua, mutta kaipa systeemi luukun alla on muuten sama.
Kiitos.

Donna 28

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat
Lähetetty: 27 Kesä 2011 21:07
Kirjoittaja bonito
Se ettei sulla ole kahta öljytikkua on seurauksena siitä, ettei ole alennusvaihdetta vaan akseli pyörii saman verran, kuin moottori kiertää. Alennusvaihteessa on omat öljyt, muistaakseni ne oli eri viskositeettiä kuin vaihteessa. Mun kytkimeni oli OMSV 2:1 ja sen koppa oli pienempi, kuin kuvassa, mahtaneeko keltaisessa vaihteessa olla alennusta enemmän, kuin 2:1.