Mikä mättää polttoaineen saannissa
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 15 Touko 2011 07:36
Mikä mättää polttoaineen saannissa
Moottori on Volvo Penta 11MD. Polttoaine letkut uusia, suodattimet uusia, ilmaus on tehty eikä ilmaa enää tule mistään, käsipumppu on tarkastettu. Kuitenkaan polttoainetta ei tule kummastakaan putkesta siitä suutinten viereltä.
Löpöä tulee jakajalle asti, mutta ei siitä edespäin???
Olisko syy mekanisessa sammuttimessa, jäänyt pohjaan??
Painesuuttimissa jakajalla??
Kone pyörii mutta ei käynnisty.
Räjäytyskuva painesuuttimesta löytyi http://www.marinepartseurope.com/PentaP ... 0/2425.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko kellään vastaavia ongelmia esiintynyt?
Löpöä tulee jakajalle asti, mutta ei siitä edespäin???
Olisko syy mekanisessa sammuttimessa, jäänyt pohjaan??
Painesuuttimissa jakajalla??
Kone pyörii mutta ei käynnisty.
Räjäytyskuva painesuuttimesta löytyi http://www.marinepartseurope.com/PentaP ... 0/2425.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko kellään vastaavia ongelmia esiintynyt?
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa
Onko vika tullut talven aikana, onko ennen ollut lyhyt startti vai piiitkä. Ei noihin suuttimiin yleensä talven aikana tule vikaa, jos ei ole ollut vetistä polttoainetta. Ehdotan, että haet apteekista Kamfertti-tippoja ja lääkeruiskun. Imet n. 10 ml kamferttia ruiskuun ja ruiskutat sen ilmanputsarista sisään, mieluummin pyörivään koneeseen. Jos moottori ei vaan ole ilmautunut kunnolla, niin moottori jatkaa käymistään Kamfertin loputtua, jos ei käy, toista temppu. Jos ei pysy käynnissä, sitten on joku vika. Kamfertissa ei ole niin paljon eetteriä, kuin start pilotissa. Käynnistin sillä muutaman kerran Hiacen talvella, kun kävi ilmi että 3/4 hehkutulpista oli rikki, eikä yhtään lyönyt vastaan startatessa, vaan käynnistyi kuin hehkutettu kone. Mulla on aina Kamferttippoja paatissa. Kerran toissa talvena hain apteekista em. ainetta ja käynnistin ilmaa saaneen, vanhan Chevy Blazerin, jossa oli kasidiesel, vaihtoehtona olisi ollut hinaaminen lumisella tiellä takavetoHiacella, joka on mahdottomuus.
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 15 Touko 2011 07:36
Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa
En usko noitten tippojen auttavan, koskapa löpöä ei tule tuon esittämäni linkin kuvassa olevalle painesuuttimelle, eli sen suuttimen läpi.
Painesuutin kuvassa osat 14 - 18 ja 23 - 24.
Btw, vene koneineen tuli minulle tänä keväänä, eli startin pituudesta en tiedä.
Painesuutin kuvassa osat 14 - 18 ja 23 - 24.
Btw, vene koneineen tuli minulle tänä keväänä, eli startin pituudesta en tiedä.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa
Tarkoitin sitä, että jos sitä sitten tulisi, kun kone hörähtaa muutaman sekunnin yli 500 r/min nopeudella. En nyt heti alkaisi repimään auki, jos kympin sijoituksella vaikka selviäisi.
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa
Onko siinä sammutus jostain kojelaudan vivusta tai nupista vetämällä? Jos on, niin se syöttöpumppu on voinut jumittua talven aikana sammutusasentoon, eikä se palaudu vaikka sitä vaieria remputtas. Yleensä syöttöpumpussa on kyllä luukku josta asian voi tarkistaa ja lenkotella ruuvimeisselillä vivut liikkuviksi.
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa
Koitas lämmittää tuo pumppu vaikka kuumailmapuhaltimella ja renkkaa kaasua startin aikana. Tuon mallin pumpussa on periaatteessa mahdollista,
että kumpikin pumppumäntä jää ylös jumiin, jos kone on seissyt pidempään.
että kumpikin pumppumäntä jää ylös jumiin, jos kone on seissyt pidempään.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 15 Touko 2011 07:36
Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa
Nuo painesuuttimet olen irroittanut ja sieltä näkee mäntien liikkeet, liikkuvat ihan normaalisti. Voisiko olla niin, että järjestelmässä on vielä jossain ilmaa.
Tankissa oli poltto-öljyt kun veneen ostin, ne piti lirutella pois ja vaihtaa dieselit tilalle.
Polttoaineletkut menivät uusiksi kuten myös polttoainesuodattimet. Ensiösuodatin hytin ulkopuolella ja sinne näki kun dieselit valuivat (lasikuppi), toisiosuodatin koneen kyljessä, sinnekin dieselit tulivat. Käsipumppu / pumppu käytettiin eilen irti ja tarkastettiin, kaikki ok.
Tuli mieleen vielä että jos se jakajapumppu ei nosta painetta riittävästi että naftat tulisivat painesuutinten läpi??
Tankissa oli poltto-öljyt kun veneen ostin, ne piti lirutella pois ja vaihtaa dieselit tilalle.
Polttoaineletkut menivät uusiksi kuten myös polttoainesuodattimet. Ensiösuodatin hytin ulkopuolella ja sinne näki kun dieselit valuivat (lasikuppi), toisiosuodatin koneen kyljessä, sinnekin dieselit tulivat. Käsipumppu / pumppu käytettiin eilen irti ja tarkastettiin, kaikki ok.
Tuli mieleen vielä että jos se jakajapumppu ei nosta painetta riittävästi että naftat tulisivat painesuutinten läpi??
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 15 Touko 2011 07:36
Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa
Sammutus samassa vivussa kuin kaasukin.Jape kirjoitti:Onko siinä sammutus jostain kojelaudan vivusta tai nupista vetämällä? Jos on, niin se syöttöpumppu on voinut jumittua talven aikana sammutusasentoon, eikä se palaudu vaikka sitä vaieria remputtas. Yleensä syöttöpumpussa on kyllä luukku josta asian voi tarkistaa ja lenkotella ruuvimeisselillä vivut liikkuviksi.
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: 19 Touko 2006 20:38
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa
Tota kamferiakin hellempi keino on sumuttaa crc:tä tai vastaavaa imusarjaan. Voisi auttaa sinnikkääseen ilmakuplaan kyllä.bonito kirjoitti:Tarkoitin sitä, että jos sitä sitten tulisi, kun kone hörähtaa muutaman sekunnin yli 500 r/min nopeudella. En nyt heti alkaisi repimään auki, jos kympin sijoituksella vaikka selviäisi.
-Oletko nähnyt koneen käyvän? jos näin on niin en oikein usko muuhun vikaan, kuin ilmaan järjestelmässä, kerta olet noita letkujakin uusinut.
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa
Voisko sen pumpun kalvo olla hapertunut/rikki? Jos irrotat pumpun päästä heti suuttimille menevät putket, niin tuleeko polttoainetta siihen asti?
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa
Tota, mitähän nuo nimitykset on? Ekan viestin kuvasta puhut painesuuttimena, mutta ruiskutuspumppu se minusta on. Mitään jakajapumppuavelho kirjoitti: Tuli mieleen vielä että jos se jakajapumppu ei nosta painetta riittävästi että naftat tulisivat painesuutinten läpi??
tuossa koneessa tuskin on? Painesuuttimeksi voisi nimittää ruiskusuutinta, joka taasen on sylinterin kannessa.
Siirtopumppu vehkeestä varmaan löytyy, ja sen homma on viedä polttoaine ekan viestin kuvassa olevaan vehkeeseen. Ja siinä lähtöjen välissä
vähän sivussa olevaan liitäntään. Siitä eka ilmaus vähän letkua löysäämällä, sitten letku kiinni ja kannesta suutinputkien mutterit löysälle.
Vähän starttausta ja muttereiden välistä pitäisi tulla polttoainetta. Mutterit kiinni ja käyntiin.
Ikuna en ole tollasta moottoria kattellut, mutta näin tuon kuvan mukaan...
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa
Se, että ruiskupumpun alaosasta pilkistävä männänpää, missä on myös rulla, liikkuu, ei tarkoita varsinaisen painemännän liikkumista.velho kirjoitti:Nuo painesuuttimet olen irroittanut ja sieltä näkee mäntien liikkeet
Kuten kuvasta näkyy.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa
Gookkeloin kuvan tosta koneesta, ei se ollutkaan perinteinen rivipumppu.. Siis jos polttoainetta tulee tuohon ruiskulle asti mutta ei lähde siitä eteenpäin, kohti sylintereitä, niin eikös se vika ole pakko olla siinä ruiskupumpussa(niin kuin veikkasit)? Tuli semmonen hölmö juttu mieleen, että onko tuossa värkissä sellainen mahdollista, että kun se on nyt ensin valutettu kuiviin, niin se vaatisi jotenkin "siemen" naftat sisään jostain eri paikasta? Voishan sitä koittaa että kaatais naftaa tuolta sylintereille menevistä putkista, ikään kuin väärään suuntaan... Toi CC:n idea että ne männät on jumissa vaikuttais aika loogiselta, koska nehän sen paineen tekee lähtevälle polttoaineelle..Onko toi kone pelannut aikasemmin, ettei siihen ole tehty mitään remppaa, eikä ruisku ole ollut irti? Itse en noista kyllä kauheesti ymmärrä, kunhan huutelen täältä vierestä, kädet verkkarin taskuissa 

- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa
Mielestäni tuo Boniton esittämä temppu kannattaisi ensiksi kokeilla, eli apteekin kautta starttaamaan
Ellei kone tuosta innostu, niin sitten vasta muita konsteja kehiin ja jos kovasti "ahristaa", niin pari tippaa sitä kamferttia sokerinpalaan ja suuhun sulamaan, toimii kuin nitro 


-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 15 Touko 2011 07:36
Re: Mikä mättää polttoaineen saannissa
Googletin minäkin ja löysin vieläkin parempia kuvia koko motista http://www.bluemoment.com/manuals/Volvo ... _17C_D.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
kuvassa nro 116A. näkyvät nuo kaksi paineventtiiliä, niide alle nafta nousee, kuvasta näkyy myös ilmausruuvit 1, 3 ja 4.
Pitää tänään vielä kerran tarkastaa ettei järjestelmässä ole ilmaa.
kuvassa nro 116A. näkyvät nuo kaksi paineventtiiliä, niide alle nafta nousee, kuvasta näkyy myös ilmausruuvit 1, 3 ja 4.
Pitää tänään vielä kerran tarkastaa ettei järjestelmässä ole ilmaa.