Sivu 1/2

Dieseltankin poraaminen

Lähetetty: 06 Touko 2011 11:44
Kirjoittaja MikkoA
Tarttis saada porattua 14 mm:n reikä 60 litran dieseltankkiin. Mahdankohan olla suunnittelemassa veneen ja itseni hävitystä, jos en ensin tyhjennä säiliötä ja kanna sitä pihalle? Pitäisikö se vielä täyttää vedelläkin? Diesel kun ei taida ihan helpolla syttyä, mutta miten on tankissa olevien höyryjen laita?

Re: Dieseltankin poraaminen

Lähetetty: 06 Touko 2011 12:03
Kirjoittaja CC
Dieselin tai höyryjen puolesta voit huoleta porata. Porausmurujen pyydystämiseen pitää keksiä jotain, niitä ei kannata päästää tankkiin.

Re: Dieseltankin poraaminen

Lähetetty: 06 Touko 2011 12:10
Kirjoittaja Jyde
Kannattaa ennemmin ehkä täyttää se tankki mahdollisimman täyteen dieseliä. Totuushan on se että oli kyseessä bensa tai löpö, ei tankissa oleva seos ole enää syttymiskelpoinen jos nestettä on vähänkään kyydissä. "Tyhjät" tynnyrit ja tankit sensijaan räjähtävät.

Re: Dieseltankin poraaminen

Lähetetty: 06 Touko 2011 13:13
Kirjoittaja Veli-Matti
Kyllä se poraamisen kestää.

Ja veikkaampa että kestää myös niiden lastujen menemisen sinne tankkiin - siellähän nimittäin pitäisi olla pohjasta irti oleva imuputki ja sitten putkistossa esisuodatin ja moottorissa varsinainen suodatin. Jos tuon paskantorjuntapatteriston läpi menee poralastuja niin maanvetovoima on kyllä vähintäänkin kääntynyt ylösalaisin.

Aika hauska ajoitus kysymyksellä tuota samaa olen funtsaillut viime päivinä sillä minulla on haettuna 10mm lasilevy jonka meinaan laittaa tankkiin porattavan 64mm reiän päälle jotta saan kurkistella mitä tankissa tapahtuu vai tapahtuuko siellä yhtään mitään...

Niin muuten tehdään "oikeillakin" korjaamoilla tankkeihin pitää jostakin syystä lisätä lähtöjä tai lisäyhteitä...

Re: Dieseltankin poraaminen

Lähetetty: 06 Touko 2011 13:27
Kirjoittaja bonito
Jos tankissa on manusluukku, homma on helppo. Mulla oli metallinen kuppi, jonka kiilasin pohjasta 20x20 rimalla, mittasin paikan manusluukun reunasta ja porasin reiän, tietysti tankki pitää olla tyhjä, ettei tarvi liottaa käsiään dieselissä.

Jos ei ole manusluukkua sitten se onkin jo vähän vaikempi juttu. Poraaminen itsestään ei sytytä dieseliä, kun se ei syty sillä lailla leimahtamalla kun bensiini. Tai ei ainakaan löpö syttynyt kovin helposti, sen piti sytyttää tulitikulla, kaasuuntuneena kyllä on herkempää syttymään.

Re: Dieseltankin poraaminen

Lähetetty: 06 Touko 2011 13:28
Kirjoittaja MikkoA
Kiitos yhdenmukaisista vastauksista, järjestitte niillä juuri muutaman tunnin lisäaikaa muille venehommille...

Mitä muuten V-M oikein haluat seurailla siellä tankissa? Loisketta, mömmön kehittymistä vaiko ihan jotain muuta?

Re: Dieseltankin poraaminen

Lähetetty: 06 Touko 2011 14:54
Kirjoittaja Veli-Matti
No kun viisat väittävät että dieselissä alkaisi kasvaa jonkinsortin eläviä ja meinaan katsoa että minkäs näköisiä siimahäntiä sinne tankkiin oikein kasvaa... :-)

No ei vaiskaan, kyllä se on vähän semmoista tekemisen puutetta pienenä tekosyynä se että kun kanisteritankkauksessa ei hälypilli toimi hitaan virtauksen takia niin ei oikein tiedä milloin tankki on täynnä. Polttoainemittarista ei ole apua tankkauksen hienosäädössä sillä sen tappi on pohjassa kun tankkiin vielä menee jokusen kymmenen litraa polttoainetta.
Ja kun kyseessä on itse tehty lasireikineen ja ylijäämä massat sekä ehkä vartin omatyö niin samahan se on tehdä pois kuljeksimasta... ;-)

Re: Dieseltankin poraaminen

Lähetetty: 07 Touko 2011 12:10
Kirjoittaja eklu
Laitat sitkeää vaseliiniä ta mitä se oikea aine "Rocol" on terään ja puhdistat ennenkuin olet läpi niin montaakaan murua ei tankkiin asti mene. Rosteri sit rikkoo terän nopeasti josei se leikkaa kokoajan ele paina sitä reilusti ja kierroksia vähän.

Re: Dieseltankin poraaminen

Lähetetty: 08 Touko 2011 00:38
Kirjoittaja Pellis
Tein tänä keväänä manusluukkut tankkeihin , kun tankissa oli vain 40 mm korkit etu- ja takaosastoissa. Nyt on luukut kaikissa kuudessa osastossa. Porasin ja sahasin pistosahalla reiät huoleti, vaikka tankissa oli vielä naftan hajut jäljellä. Ei räjähtänyt ainakaan minulla. Pelotti kyllä ja oli sammutusvälineistö siinä saatavilla. Oli vajaa puoli ämpärillistä ruosteista kuraa 2 x 135 l tankin pohjalla. Racorin suodin on selkeästi pelastanut kolme kesää... Nyt piti epoksipinnoittaa kylmägalvanoitu rautatankki sisäpuolelta. Saapa nähdä miten kestää? Vielä uusi paluulinja putkella tankkiin, ettei kuohu ja huohotusläpivientien parannus sekä tankkausletku uusiksi.

Taitaa mennä veteen "jerrykannu ja kaksi letkua trasselitöpöllä" menetelmällä, kun pitäis vielä jotenkin jälkikovettaa tuo pinnoitus ja muuten olis jo ensi viikolla laskukuntoinen.

Re: Dieseltankin poraaminen

Lähetetty: 08 Touko 2011 09:17
Kirjoittaja Veli-Matti
Hyvähän se on sammutusvälineistöä olla mutta kyllä polttoainetankkiräjähdyksessä on enempi tarpeen pomminpurkajan suojavarusteet ;-)

Itse funtsailin kanssa tuota epoksipinnoitusta kun lisäilin loiskelevyjä tankkiin mutta jätin kuitenkin tekemättä kun en olisi saanut takuuvarmasti kaikkea löpöä pois metallin huokosista. Marssijärjestyksen olisi funtsailujeni mukaan pitänyt olla löpön polttaminen pillillä tankin sisäpinnasta ja sitten vähintäänkin hiekkapuhallus. Tulin siihen tulokseen että ruoste on vähemmän haitallista kuin mahdollisesti liuskoina irtoava epoksipinta joka voi tukkia imuputken suun koneen käydessä...

Re: Dieseltankin poraaminen

Lähetetty: 09 Touko 2011 08:39
Kirjoittaja MikkoA
No niin, reikä tuli tehtyä ja elävien kirjoissa ollaan edelleen. Täytyy myöntää, että vakuutteluistanne huolimatta oli silti aika jännää. Laitoin imurin sentin päähän terästä imemään ainakin alkuvaiheen murut pois. Jos ja kun tankkiin tippui jotakin, imuputken päähän lisätty verkkosuodatin (Hämeen Dieselistä, hinta peräti 1,70 e) ja ne kaksi muuta suodinta pitänevät rojut kaukana ruiskutuspumpusta. Lämppäri saa selvitä yhdellä erottimella. Huoltoluukkukin olisi kiva, sitä voi harkita vaikka ensi talvena eli siis käytännössä keväällä päivää ennen vesillelaskua...

Re: Dieseltankin poraaminen

Lähetetty: 09 Touko 2011 21:08
Kirjoittaja Veli-Matti
"Huoltoluukkukin olisi kiva, sitä voi harkita vaikka ensi talvena eli siis käytännössä keväällä päivää ennen vesillelaskua..." - MikkoA

Niimpä... ;-)

Re: Dieseltankin poraaminen

Lähetetty: 11 Touko 2011 00:21
Kirjoittaja Pellis
Ei ollut kiva homma tuo putsaaminen juu. Käynyt itselläkin mielessä tuo suikaloitumisilmiö, mutta kortit ovat jo pöydässä...Tolulla lutrasin ensin huolella ja sitten asetonilla. Veemäinen työ kaiken kaikkiaan. Selviää nyt sitten mitä käy. Pitää vielä jälkikovettaa ennen tankkausta. Wallaksen putken työnnän tankkiin. Pitänee jälleen olla palovahdissa operaation ajan, vaikkei lämpö yli 60 asteen nouse kuitenkaan. Huohotusläpiviennit nostin veneen keulaheitosta etuhytin sivusarjaan. Nyt ei pitäisi tulla vettä tankkiin meren "läpi" ajellessa...

Re: Dieseltankin poraaminen

Lähetetty: 11 Touko 2011 19:41
Kirjoittaja Veli-Matti
Nyt on mullakin akvaarionäkymä tankkiin ;-)

Tosin aikaa meni kaavailtua enemmän kun porasin /&¤%(&#&%#&/%¤¤() yhden M5 kierteen hiukan sivuun ja lasiin piti porata isompi reikä. Lasi on liimalla ja neljällä ruuvilla kiinni siten että sisimpänä on kuitenkinohut O-rengas joka hoitanee varsinaisen tiivistyksen.

Jotenkin sitä vaan on varovainen kun poraa noita reikiä tankkiin - takaraivossa oli kokoajan pienenpieni mielikuva taivaan tuuliin räjähtävästä summalaisesta ja näin itseni kieppumassa pilvenreunalle soittelemaan harpulla etnoheviä :-) :-)

Ja tästäpä tulikin mieleen taas Kinden Hooveri...

Re: Dieseltankin poraaminen

Lähetetty: 11 Touko 2011 22:51
Kirjoittaja Ande
Haha jostain syystä mieleen tuli heti tietty pölynimuri :D :D