Sivu 1/2
Kysymys potkurinakselista
Lähetetty: 04 Touko 2011 21:00
Kirjoittaja karhu
Irroittelin potkurinakselin laakerin, oli lauennut pesäänsä aivan pieniksi muruiksi. Myöhemmin laakerikauppias totesi ettei ollut vähään aikaan nähnyt niin hirveetä näkyä.
Laakerin irroitusoperaation aikana paikalle ilmestyi veneilijäkolleega joka kiskasi pokurin akselia ulospäin vannasputkesta. Hän totesi, että potkurin edessä, akselin ympärillä oleva kupariholkki pitäisi vaihtaa. Se kun näet tuli akselin mukana ulos ja ollen tiukasti akselissa kiinni.
Joten kysymys kuuluu. Pitääkö kupariholkin olla kiinni akselissa vaiko ei?
Nimim. Kovasti tekis vesille mieli.
Re: Kysymys potkurinakselista
Lähetetty: 05 Touko 2011 01:08
Kirjoittaja rickenbacker
Jos liukupinta on akselin ja holkin välissä, ei kuulu olla kiinni. Jos taas liukupinta on holkin ja vannasputken/perälaakerirungon välissä, kuuluu olla kiinni akselissa.
Re: Kysymys potkurinakselista
Lähetetty: 05 Touko 2011 12:06
Kirjoittaja karhu
Mistä tiedän kummin päin sen pitäisi olla? Holkki on akselissa kiinni erittäin lujasti. Eli puoltaisiko se sitä että homma on nyt niin kuin pitääkin ja veneilevä kolleega on väärässä?
Re: Kysymys potkurinakselista
Lähetetty: 05 Touko 2011 12:58
Kirjoittaja Notreal
Sen kummemmin asiasta tietämättä veikkaisin,
että se holkki kuuluu kiinni sinne pesään eikä akseliin...
Re: Kysymys potkurinakselista
Lähetetty: 05 Touko 2011 13:00
Kirjoittaja Ande
Mä veikkaan että jos sulla on patarauta akseli tuo holkki kuuluu siihen akselin suojaamaan sitä jos taas rosteriakseli niin se ei kuulu siihen...
Re: Kysymys potkurinakselista
Lähetetty: 05 Touko 2011 15:09
Kirjoittaja karhu
Kiiltää kuin uutena, joten rosteria on. Mutta ihmetyttää tosiaan, että miten se siihen on niin jämähtänyt ettei lähde irti sitten millään.
Re: Kysymys potkurinakselista
Lähetetty: 05 Touko 2011 17:56
Kirjoittaja Simon
Nyt on arvailujen paikka, joten yksi kuva kertoisi kaiken, tai melkein

Re: Kysymys potkurinakselista
Lähetetty: 05 Touko 2011 19:56
Kirjoittaja karhu
Tässä pari kuvaa.
Re: Kysymys potkurinakselista
Lähetetty: 05 Touko 2011 19:59
Kirjoittaja ms.venla
Näyttäis siltä että tuo kuuluu pesään, eikä akselin ympärille.Mulla kävi samoin kerran. Tosin akselin laakeri on yleensä väljä eikä tartu kiinni.
Re: Kysymys potkurinakselista
Lähetetty: 05 Touko 2011 20:36
Kirjoittaja Simon
Kerroppa vielä mitä ainetta se murusiksi mennyt laakerimateriaali oli? kumia, laakerimetallia vai jotain muuta
Kuvien perusteella vaikuttaisi tuo pronssinen "laakerivahvike" kuuluvan pakettiin, vaikka onkin kirkas akseli

Re: Kysymys potkurinakselista
Lähetetty: 05 Touko 2011 21:03
Kirjoittaja karhu
Kyseessä oli akselin tukilaakeri, akselin koneen puolimaisessa päässä. Normaali kuulalaakeri. Laakeri oli rikkoutunut ja kuulat pyöri pitkin laakeripesää. Tosiaan ajattelin, että homma on ok kun tämän vaihtaa mutta nyt on epäselvää että pitääkö tuolle kupariholkillekin alkaa tekemään jotain?
Re: Kysymys potkurinakselista
Lähetetty: 05 Touko 2011 22:14
Kirjoittaja Simon
Asia ok. tuon kannatinlaakerin hoitelet ja kuvien perusteella perälaakeri on kunnossa, ellei siinä mitään isompia "klappeja" ole.
Vaikuttaisi olevan normaali taliboksi systeemi, joten vaseliinia kannattaisi puristaa runsaasti,että perälaakerillekkin riittäisi.
Ja vielä selvennys: kyllä tuo pronssi (kupari) on osa akselin kokonaisuutta.
Re: Kysymys potkurinakselista
Lähetetty: 20 Touko 2011 13:25
Kirjoittaja karhu
Tietääkö kukaan helsingin seudulta ammattimiestä joka tekisi näitä hommia, katsoisi perälaakerin, tukilaakerin, akselit ja muut kuntoon? Tai mistä voisi kysyä?
Piti irtisanoa edellinen apumies. Puheet oli suuria mutta tyhjiä ja teot taasen vähäiset.
Re: Kysymys potkurinakselista
Lähetetty: 20 Touko 2011 16:56
Kirjoittaja bonito
Ettei nyt vaan olisi niin, että on valkometalli perälaakeri kyseessä, kun kuvassa se kohta ei oikein näy selvästi. Pronssihela normaalisti krympätään "mustan"akselin päälle, kulutuspinnaksi valkometallilaakeriin. Mielestäni vaseliinia vaan sisäkautta putkeen.
Re: Kysymys potkurinakselista
Lähetetty: 20 Touko 2011 19:03
Kirjoittaja velho
Kone käyntiin monen vuoden seisakin jälkeen, kaikki ok. Heitinpä vaihdetta silmään koneen käydessä, eteen tai taakse niin tällöin alkoi kuulua jurinaa.
Mistä tuo jurina johtuu?
Onko kyseessä pitkän seisakin aiheuttama käytön / rasvan puute?
Joudunko purkamaan akselin ja vannasputken?
Vannasputkessa on se perinteinen kierrettävä rasvakuppi, se on rasvaa täynnä ja olen täyttänyt uudella rasvalla kupin heti kun se on pohjannut.