Sivu 1/1
Rasvat
Lähetetty: 04 Touko 2011 15:07
Kirjoittaja suoraa_huutoa
Vannasputkeen olen aina löytänyt oikean vaseliinin, mutta nyt tossa uudessa paatissa on potkuriakselin umpärillä laakeri kun mennään runkokaaren läpi.
Laakerissa on rasvanippa päällä, josta tätä laakeria voi rasvata.
Kotoa löytyy MOLYBDEENIDISULFIDIRASVAA (mustaa)
"Litium-pohjainen rasva, jossa molybdeenidisulfidia ja EP-lisäaineita. Sopii kuula-, rulla- ja liukulaakereihin, yleisniveliin ym. Hyvä voitelukyky myös korkeassa kuormituksessa.
Suojaa ruosteelta. Koostumusluokitus: NGLI:2. Lämpöalue -30° - +150° C."
Voiko tuota käyttää? jostain olen lukenut että tämä musta vaseliini sisältää jotain hiovaa ja rikkoisi laakerin mutta sekin kuulostaa hullulta.
Entäs punainen vaseliini ja kirkas. Voiko ne luokitella suoraan johonkin tiettyyn käyttötarkoitukseen?
Kiitoksia taas opeista.
-Matti
Re: Rasvat
Lähetetty: 04 Touko 2011 19:13
Kirjoittaja Notreal
Ymmärtääkseni Litium-pohjaiset ei liukene veteen, eli sen puolesta vaikuttaisi hyvältä.
Punainen vaseliini perinteisesti raskaan kaluston käytössä...
Hiovasta vaseliinistä en ole aikaisemmin kuullut?
Re: Rasvat
Lähetetty: 04 Touko 2011 19:27
Kirjoittaja Jude
suoraa_huutoa kirjoitti:Kotoa löytyy MOLYBDEENIDISULFIDIRASVAA (mustaa)
"Litium-pohjainen rasva, jossa molybdeenidisulfidia ja EP-lisäaineita. Sopii kuula-, rulla- ja liukulaakereihin, yleisniveliin ym. Hyvä voitelukyky myös korkeassa kuormituksessa.
Suojaa ruosteelta. Koostumusluokitus: NGLI:2. Lämpöalue -30° - +150° C."
Voiko tuota käyttää? jostain olen lukenut että tämä musta vaseliini sisältää jotain hiovaa ja rikkoisi laakerin mutta sekin kuulostaa hullulta.
-Matti
Olen kuullut jonkun kauppiaan selittävän tuon rasvan sisältävän grafiittia ja korkean paineen lisäainetta. En mene takaamaan väitteen oikeutta. Musta aine lienee kuitenkin jonkin sortin liukastetta. EP tullee sanoista extra high pressure. Näin luulen, kun en tiedä!
Re: Rasvat
Lähetetty: 04 Touko 2011 21:11
Kirjoittaja RistoA
Molybdeeni ei ole hyvä aine märkien paikkojen rasvoissa. Se toimii aivan erittäin erinomaisesti kuivissa ja kuormitetuissa ja kuumissa paikoissa, mutta veden kanssa se ei sovi.
Mieluummin jotain muuta rasvaa kosteisiin paikkoihin.
Tämmönen on tutkimustulos 90-luvun puolelta paperitehtaan märän pään nosturien voitelukokeista.
Risto
Re: Rasvat
Lähetetty: 04 Touko 2011 21:55
Kirjoittaja suoraa_huutoa
Iltaa !
Paljastettakoon että olen ostanut tuupin bilikasta joskus
Uteliaisuutta otin prässistä tuupin ulos ja siinä sanottiin vielä eritoten että hyvä likaantuneen veden kesto niin makea kuin suolainen vesi.
Tämä vähän vastainen kirjoitus kuin RistoA sanoo. Tosin voihan tohon kirjottaa vaikka että Bin Laden elää. (Nyt sitten on tämäkin palsta on FBI:n valvonnassa. Siinä onkin hommaa kun näitä juttuja tulkkaa.)
Ei tämä varmaan niin tarkkaa ole mutta vois sitten jossain saaressa kertoa pikku pieruissa rasvojen eri käyttötarkoituksia.

Re: Rasvat
Lähetetty: 04 Touko 2011 22:30
Kirjoittaja Simon
Sanoisinko, taidan sanoakkin, en usko suurtakaan vaikutusta luontoon, tahi muutenkaan valitsemaasi voiteluainen ekojärjestelmää horjuttaen.
Enempi on kyse, että sun laakerit on voideltu, toki paperikoneissa on olemassa kovat kriteerit, mutta voiko niitä verata meidän "puksuttimiin", toki jos niitä rasvoja on saatavilla niin miksi ettei

Re: Rasvat
Lähetetty: 05 Touko 2011 01:06
Kirjoittaja rickenbacker
Mobilin rasvaa olen viimeksi ostanut, punaista murrosniveliin sekä painelaakeriin ja sinistä (vedenkestävää) vannasputkiin. Se musta grafiittirasva on aikamoista tököttiä suttamaan paikkoja.
Re: Rasvat
Lähetetty: 05 Touko 2011 08:47
Kirjoittaja Northling
Moro
Musta grafiittirasva on oivallista tykinputkien rasvaamiseen. Sillä me ainakin Tv. Karjalalla rasvattiin 120 mm:n ja 40 mm Boforsit ja 2*25 mm Sergeit aikoinaan.
Nortti
Re: Rasvat
Lähetetty: 05 Touko 2011 12:56
Kirjoittaja Notreal
Nyt on niin rasvaset jutut että on pakko lähtee venettä laittaa...
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Re: Rasvat
Lähetetty: 05 Touko 2011 16:09
Kirjoittaja aaltosa
Aikoinaan laakerialan hommissa myin myös rasvoja. Silloin sain sellaista oppia, että MoS2-partikkelit ovat suurempia kuin vierintälaakerien (kuula- ja rullalaakerit) välykset. Siis aiheuttavat laakerin kehien ja vierimiselimien välissä niihin aluksi pieniä vaurioita, jotka sitten ajan myötä pahenevat ja siten aiheuttavat laakerin ennenaikaisen vaurioitumisen.
Ja toisaalta veneen laakeroinneissa tuskin sellaisia iskumaisia rasituksia tulee, että EP-lisäaineista sanottavaa hyötyä olisi.