Sivu 1/2
Perälaakerista taas.
Lähetetty: 18 Huhti 2011 21:35
Kirjoittaja Jyde
Kävin tuossa nyt lumien sulettua tutkimaan mahdollisia syitä viime kesänä vaivanneeseen pienehköön kolinaan potkurin puolelta. Klappiahan löytyi perälaakerista vähintäänkin riittävästi. Nyt kysyisinkin paremmin asiaatuntevilta, voiko veneessäni oleva "perälaakeripaketti" edes teoriassa olla mitään vakiokamaa, vai onko kyseessä joku tee-se-itse kyhäelmä.
Paketti sivusta:
Ja vannasputken päästä, kierrekin näkyvissä:
Potkurin päästä:
Koska paketissa ei ole minkäänsortin vesireikiä, ei lienee kyseessä koskaan ole ollutkaan mikään kumilaakeri. Kannattaako tuohon lähteä edes kyselemään mistään veneliikkeestä uutta laakeria, vai onko käännyttävä jonkin metallifirman puoleen joka sorvaisi uuden holkin jostain sopivasta metallista. Akseli oli halkaisijaltaan tönärillä mitaten joitakin kymppejä vaille 35mm, ja laakeriholkin pesä n. 41mm. Vene ja omistaja on Kotkan seudulla, jos joku osaisi jotain auttavaa tahoa tästä läheltä vaikka mainostaa.
Tässä vielä kuva josta näkyy kuinka väljäksi tuo laakerointi on kulunut:
Pitkä matka ei ole enää siihen että happoset osat olisivat kohdanneet.

Re: Perälaakerista taas.
Lähetetty: 19 Huhti 2011 08:01
Kirjoittaja palonte
Kyllä tuohon tilalle varmasti ostaa voi "vakiokamaa", eli esim. vaikka Mepratuote myy valmiita paketteja, mutta miksi pitäisi ? Kun kerran on valmis, laatumateriaalista, hyvin tehty laakerirunko, niin ostat tuonne uuden kumilaakerin, kiikutat rungon ja laakerin sorvarille ja sanot että "puristusliitos sovite, kiitos" ja lopuksi hydrauliprässillä kasaan.
Pari reikää kannattanee kylkeen porata, että voitelu on taattu. Ratkaisu kestää 10 - 20 vuotta ajomääristä riippuen. 35mm akselin kumilaakerit taitaa olla ulkohalkaisijoiltaan luokkaa 50mm ja jos pesä on nyt 41, ei pitäisi olla mitään estettä. Laakeri maksaa jonkun kympin sorvari jos on ahne ottaa satasen, mutta häneltä löytynee varmaan se prässikin sitten samaan rahaan.
Re: Perälaakerista taas.
Lähetetty: 19 Huhti 2011 17:33
Kirjoittaja Jyde
Näytin tänään pakettia työmaalla pyörivälle metallifirman johtajalle ja lupasivat sorvailla siihen uuden holkin jostain laakeriksi kelpaavasta metallista. Silloinhan voiteluna toimisi vaseliini, jota työnnettäisi talipoksilta asti laakeriin. Rasvanipankin siihen kupeeseen voisi laittaa, jonka voisi ehkä jatkaa jollain "jarruputkella" vesirajan yläpuolelle tai vaikka veneeseen sisälle asti.
Toki tuo kumilaakeri voisi olla voitelun kannalta huolettomampi, mutta vaatisi sitten varmaan ne reiät vedelle. Niiden porauspaikka onkin sitten kysymysmerkki, kun käsittääkseni se kumilaakerinkin ulkokuori on umpinainen ja 35mm akselin kumilaakeri on jo niin pitkä että sen pää tuossa paketissa on väistämättä kiinnityslaipan veneen puolella. Laippahan taas tiivistyy veneen persuuksiin joten ainoa reitti voitelun järjestämiseksi olisi huolehtia siitä että pilssissä on aina tarpeeksi vettä.
Laakerille ei kuitenkaan vielä muutamaan päivään mitään tapahdu, joten kertokaa vielä rohkeasti omia mielipiteitä asiasta! Tämä on elämäni ensimmäinen perälaakeri kourassani, eikä tutusta veneilyporukastakaan löydy kuin ehjänä pysyneen laakerin omistajia tai mumisijoita joille koko perälaakerin on silloin joskus kasannut joku aivan muu...
Re: Perälaakerista taas.
Lähetetty: 19 Huhti 2011 20:10
Kirjoittaja pellamo
Olet aivan oikealla tiellä mielestäni.
Siihen kun oikeasta aineesta tekevät holkin niin kestää varmasti myös vuosia ja kymmeniä
kun vielä muistat pistää rasvaa silloin tällöin nimenomaan sieltä veneen sisällä olevasta nipasta.
Ei se perälaakeri kaipaa sun systeemissä omaa nippaa vaan todellakin painat vaan täyteen oikeeta vesivaseliinia sisällä olevan nipan kautta(niin että pursuaa ulos) ja ajomäärien mukaan pikkuisen lisää "silloin tällöin"....Hyvä siitä tulee

Re: Perälaakerista taas.
Lähetetty: 19 Huhti 2011 23:24
Kirjoittaja janix76
jepjep itselläni on toden näköisesti vastaava koska kun veneen ostin niin ohjeena oli että aina kun lopetat ajelun niin muutaman kerran painat vaseliinia tästä nipasta ja kun venhosen ylös nostin niin putken toinen pää löytyi potkurin akselin laakeri rungon toisesta päästä. syy kait se on et ei vettä hyvin paljoa pääse vannas putkeen mene ja tiedä sitten
Re: Perälaakerista taas.
Lähetetty: 21 Huhti 2011 20:20
Kirjoittaja Elwood
Samalla kun sen perälaakerin holkin sorvaa, niin kannattaa tehdä paikka huulitiivisteelle sinne ulkopäähän.. huuli ulospäin ja ruostumattomalla jousella niin sieltä pääsee vielä ylimääräinen rasva ulos huulen välistä ja eikä pääse vesi huuhtelemaan vaseliinia pois laakerilta. Näin minä olen tehnyt, kun olen noita holkittanut
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
. Vielä kun muistat laittaa joskus rasvaa ja pidät uloimman tiivisteen kunnossa, niin tuo on lähes ikuinen

Re: Perälaakerista taas.
Lähetetty: 21 Huhti 2011 21:20
Kirjoittaja pellamo
Ei sinne mitään stefoja eli huulitiivisteitä PERÄLAAKERIIN tarvi.....ei niitä ole tarvittu ennenkään ja hyvin on kestäneet puslat kymmeniä vuosia.
Se kumilaakerin laitto sinne perään(viitaten alkupään keskusteluun) on siksikin hankalaa että jos ja kun sisäpoksi on vaseliinia vailla niin pienikin määrä sitä ajautuu pikkuhiljaa sinne perään ja se kumilaakeri turpoaa ja kärsii siitä......menee tiukaksi ja ääntää juristen(ei toki kiinni leikkaa)
Re: Perälaakerista taas.
Lähetetty: 21 Huhti 2011 21:43
Kirjoittaja Jyde
Nyt se sitten lähti uuden holkin sorvaukseen, tyydyn tuohon pelkkään holkkiin näin aluksi ja katsellaan sitten syssymmällä taas mihin kuntoon tuo holkki on mennyt. Täytyy tässä ajan salliessa mennä jo valmiiksi työntämään tuo vannasputki tyhjäksi kaikesta vanhasta vaseliinista uudella puhtaalla kunnon vesivaseliinilla. Ja yritetään muistaa kesällä lisäillä rasvaa säännöllisesti.
Re: Perälaakerista taas.
Lähetetty: 21 Huhti 2011 22:03
Kirjoittaja pellamo
Hyvä siitä tulee
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
se on saletti

Re: Perälaakerista taas.
Lähetetty: 21 Huhti 2011 23:27
Kirjoittaja Simon
Kyllä vaan

Re: Perälaakerista taas.
Lähetetty: 30 Huhti 2011 08:34
Kirjoittaja Jyde
Laakeri pitäisi tulla maanantaina varustettuna oikein varta vasten tilatusta laakerimetallipötikästä sorvatulla holkilla.
Sellainen hassu juttu tuossa eilen alusta rassatessa tuli huomattua että edellinen omistaja oli ilmeisesti hyvää hyvyyttään tyhjentänyt vannasputken vaseliinista täysin. Siksipä ei kesän aikana nipasta työnnetty vaseliini ikinä tätä perälaakeria tavoittanut. Meinasi usko jo loppua prässiä pumpatessa mutta kyllä se rasva sieltä akselin juuresta viimeinkin tursahti esiin. Jos tuo ties kuinka vanha holkki kesti pari kesää minunkin ajojani pelkällä merivesivoitelulla, voisi tuon uuden olettaa kestävän aika pitkään vaseliinilla voideltuna...
Re: Perälaakerista taas.
Lähetetty: 30 Huhti 2011 19:26
Kirjoittaja Elwood
Ei sitä tarvi tyhjentää vaseliinista, kunhan vain ajaa

.. mitä väljempi perälaakeri niin sitä nopeammin tyhjenee. Kun et nyt sitten tiivistettä ulkopäähän laittanut, niin muista sitten kiertää rasvakuppia kierros (tai painallus prässillä) puolentunnin välein, niinkuin wanhan hyvään aikaan oli tapana
Perusperiaate on kun käytetään eri aineita, että laitetaan tiiviste siihen rajapintaa.. siis jos halutaan pitkän päälle toimiva ratkaisu

esim. jos on rasvavoideltu sisäboksi ja vesivoideltu perälaakeri niin sisäboksin laakerin MOLEMMIN puolin pitää olla tiiviste.. Se perälaakerin puoleinen estää rasvan/öljyn menemisen perälaakeriin, jota jotkut matriaalit eivät siedä.
Käytännössä sitä sitten näkee kaikenlaisia ratkaisuja esim. rasvavoidellun akseliston perälaakerina vesivoideltu holkki ILMAN vesireikiä

yllätys yllätys, se löytyi kun piti korjata väljä perälaakeri...
Re: Perälaakerista taas.
Lähetetty: 30 Huhti 2011 22:26
Kirjoittaja pellamo
Erittäin hyvä ja toimiva laakerointi on tulossa Jyden paattiin noilla tiedoilla
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Re: Perälaakerista taas.
Lähetetty: 03 Touko 2011 17:52
Kirjoittaja Jyde
Nyt se mokkula on sitten asennettu paikoilleen, ja ainakin kuivakäytön perusteella tuntuisi pelaavan mitä parhaimmin. Samalla sitten paljastui se että akselin pää, siis todellakin vain pää on jonkin verran kiero. Siinä varmaan osasyy laakerin tuhoutumiselle merivesi"voitelun" lisäksi. Potkurin kartion juuressa ei vielä heittoa ole, mutta kartion alkupäässä sitä piisasi jo tarpeeksi. Liekö kyseisellä paatilla joskus löydetty kivi joka on juuri kojahtanut potkuriin. Asia on nyt ratkaistu näyttämällä kartiolle hiukan viilaa ja laittamalla pieni rosteriläpyskä potkurin ja kartion väliin. Tällä "kotitarvetasapainoituksella" sain ainakin sen verta tasapainoa löytymään että tärinä kuivilla lakkasi lähes kokonaan. Huomenna veteen ja katsotaan mitä käy.
Re: Perälaakerista taas.
Lähetetty: 04 Touko 2011 16:17
Kirjoittaja Jyde
Ketuiksmän niiku sanotaa. Liian tiukka sovite siitä laakerista tuli kuitenkin, tyhjäkäynnillä sai puksutella kotilaituriin tai jumppasi laakeri kiinni lämmetessään. Huomenna taas ylös ja hoonausta laakeriholkille, kyllä ketuttaa.