Sivu 1/2
Paisuntasäiliö
Lähetetty: 28 Helmi 2011 17:09
Kirjoittaja Pellis
Tuleeko Bowmanin lämmönvaihtimeen oikeaoppisesti paineistettu paisunta-säiliö vai vapaasti ulkoilmaan hengittävä? Eikö kiehumispiste ole korkeampi ja jäähdyttää paremmin, jos painestaa?
Re: Paisuntasäiliö
Lähetetty: 28 Helmi 2011 17:15
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
En tosta jäähdytyskyvyn parannuksesta tiedä, mutta "oikeata" paisuntasäiliötä käyettäessä jäähdytysnesteestä häviää kaikki happi, eli ei syövytä moottoria. Avopaisuntaa käytettäessä nesteeseen on aina sitoutuneena hieman happea.
Itse ainakin käyttäisin kunnollista paineistettua paisuntasäiliötä
Re: Paisuntasäiliö
Lähetetty: 28 Helmi 2011 22:11
Kirjoittaja Pellis
Näin teenkin, hommasinkin jo volkkarin paisarin romikselta. Oli uusi tieto tuo korroosion pieneneminen makeavesipuolella. En tiedä onko tuossa merivesipuolella taasen sinkkejä missään. Kyseessähän on vain marinoitu Transiitin kone, johon viime keväänä teetin täydellisen koneremontin. Meinasin tehdä niin, että laitan metallisen merivesisihdin pohjalle sinkin lepäilemään ja maadoitan sihdin johdolla koneeseen. Käsittääkseni tuon pitäisi suojata sitten merivesipuolta galvaaniselta korroosiolta ja sinkin tilaakin on helppo seurailla lasin läpi. Liekö aivan vatipäinen kokeilu?
Re: Paisuntasäiliö
Lähetetty: 28 Helmi 2011 23:17
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Ei tuo tietysti mikään mitätön ratkaisu ole, mutta ei varmasti paras mahdollinenkaan. Itse en kyllä välttämättä laittaisi minkäänlaisia sinkkejä enää merivesipuolelle, koska eihän siellä muuta ole kuin pumppu ja lämmönvaihdin, joihin merivesi on kosketuksissa.
Lohkokaan ei enää ruostu tuon marinoinnin jälkeen, joten tuo suojaus lienee turhaa. Tietämättä, millainen lämmönvaihdin sinulla on, niin luulisin, että sisuskalut siinä lämmönvaihtimessa on ainakin vähän normaalia paskarautaa parempaa tavaraa.
Re: Paisuntasäiliö
Lähetetty: 01 Maalis 2011 09:01
Kirjoittaja bonito
Bowmannin tuubit ovat kuparinikkeliä, joka kestää syöpymistä merivedessä paremmin, "Cu-Ni alloys are widely used for marine applications due to their excellent resistance to seawater corrosion, high inherent resistance to biofouling and good fabricability. They have provided reliable service for several decades whilst offering effective solutions to todays technological challenges." sama isompana,
http://www.copper.org/applications/cuni/" onclick="window.open(this.href);return false; , mun selaimeni kääntää sen suomeksi, joskin vajaasti. Mulla on ollut happosia osia merivesijärjestelmässä, kumiletkujen välissä, se ei ainakaan ole aiheuttanut galvaanista korroosiota Bowmanniin.
Re: Paisuntasäiliö
Lähetetty: 01 Maalis 2011 18:27
Kirjoittaja Pellis
Täytyy silti kokeilla ihan piruuttaan. Mikäli sinkkiä katoaa, niin sittenhän kyseinen on tarpeellinen.
Re: Paisuntasäiliö
Lähetetty: 02 Maalis 2011 09:16
Kirjoittaja TeddyDiver
"Mulla on ollut happosia osia merivesijärjestelmässä, kumiletkujen välissä, se ei ainakaan ole aiheuttanut galvaanista korroosiota Bowmanniin"
Mutta kuis ne happoset sitten? CuNi 0,15V vs 18%Cr teras 0,50V eli ero on samaa luokkaa kuin rauta 0,85V vs sinkki 1,25V...
Ei niin etta haluisin masentaa, mutta...
Re: Paisuntasäiliö
Lähetetty: 02 Maalis 2011 09:35
Kirjoittaja Notreal
Pellis kirjoitti:Tuleeko Bowmanin lämmönvaihtimeen oikeaoppisesti paineistettu paisunta-säiliö vai vapaasti ulkoilmaan hengittävä? Eikö kiehumispiste ole korkeampi ja jäähdyttää paremmin, jos painestaa?
Ymmärtääkseni jäähdytysteho ei paineen nousun myötä parane mutta kiehumispiste kyllä nousee mikä on hyvä asia.
Re: Paisuntasäiliö
Lähetetty: 02 Maalis 2011 19:39
Kirjoittaja bonito
Teddylle, En kyllä suorittanut mikroskooppisia tutkimuksia, mutta 9v. aikana ei tullut mitään ongelmia. Toisaalta ostin kerran käytetyn Bowman EC 140 öljynlauhdyttimen, jonka myynti-ilmoituksen kuvassa näkyi molemmissa päissä olleen HK-hitsattavat putkinipat, jotka olivat kierteellä kiinni päädyssä. Paketin avattuani niitä ei enää ollut. Siinä lauhduttimessa tuubit vuosivat alinomaa, niissä oli pirun pieniä reikiä, joiden oletan tulleen kalvaanisesta syöpymisestä. Kolmannen tuubin vaihdon jälkeen otin sen pois käytöstä. Siitä saa joku vielä tehokkaan lauhduttimen, kun paikallinen tinuri vaihtaa kaikki tuubit, jotka ovat suorasta kupariputkesta. Mulla oli siinä paatissa vakituisena lauhduttimena samanlainen Bowman, siinä oli pronssista valetut päädyt, joissa oli valetut letkuyhteet, vaikka puolen metrin päässä oli 1"R HK-putkea, ei syöpymiä ilmaantunut 9v. aikana, se syöpynyt lauhdutin oli sen aikaa käytössä, kun tinuri sai tinattua 20 tuubia siihen toiseen, joka paleltui

Elikkäs, jos happonen on fyysisesti kiinni lauhduttimessa, jossa on kuparinikkelituubit, syöpymistä saattaa ilmetä, jos on letku välissä, niin tuskin.
Re: Paisuntasäiliö
Lähetetty: 02 Maalis 2011 21:43
Kirjoittaja jkanerva
Niin, paisuntasäiliössä paine kasvattaa kiertävän nesteen kiehuntapistettä.
Mutta minkäslainen paisari sulla on? Mulla oli M/S Tanjan Ford Traderissa se paisari mikä tulee kiinni ns vakiokoneen termostaattille.
Nyt mennään Sole Dieselillä.
-juuso-
Re: Paisuntasäiliö
Lähetetty: 03 Maalis 2011 12:34
Kirjoittaja Viilari
Jäähdytysteho paranee kun jäähdytysnesteen lämpötila nousee.F1 autoissa suurin sallittu j-nesteen paine 3,75 bar jolla päästään n.150 asteen
nesteen lämpötilaan mikä mahdollistaa pienempikokoiset jäähdyttäjät.
Re: Paisuntasäiliö
Lähetetty: 03 Maalis 2011 14:03
Kirjoittaja Notreal
Viilari kirjoitti:Jäähdytysteho paranee kun jäähdytysnesteen lämpötila nousee.F1 autoissa suurin sallittu j-nesteen paine 3,75 bar jolla päästään n.150 asteen
nesteen lämpötilaan mikä mahdollistaa pienempikokoiset jäähdyttäjät.
Jaa, että F1:ssä paranee, no kyllä sitten veneessäkin...

Re: Paisuntasäiliö
Lähetetty: 03 Maalis 2011 16:51
Kirjoittaja Veli-Matti
Saataisiin ne koneet jäähtymään alle 100 asteisellakin nesteellä mutta kun moottorien hyötysuhde on parempi korkeissa lämpötiloissa ja mm. karstoittuminen on vähäisempää ja sitä kautta myös.... jne jne....
Re: Paisuntasäiliö
Lähetetty: 03 Maalis 2011 19:44
Kirjoittaja bonito
Täytyy alkaa tuunaamaan jäähdyttäjän korkkia, riittääkö ilkkarin vieteri

Re: Paisuntasäiliö
Lähetetty: 03 Maalis 2011 19:56
Kirjoittaja Notreal
bonito kirjoitti:Täytyy alkaa tuunaamaan jäähdyttäjän korkkia, riittääkö ilkkarin vieteri

Jep. Mä ainakin hitsaan termarin heti jumiin.
Toisaalta hieman outoa, että pitää antaa lämmetä enemmän että jäähdyttäis paremmin...
