Paisuntasäiliö

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja Pellis » 28.02.2011 18:09

Tuleeko Bowmanin lämmönvaihtimeen oikeaoppisesti paineistettu paisunta-säiliö vai vapaasti ulkoilmaan hengittävä? Eikö kiehumispiste ole korkeampi ja jäähdyttää paremmin, jos painestaa?
Oksa on puun kukkanen.

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 28.02.2011 18:15

En tosta jäähdytyskyvyn parannuksesta tiedä, mutta "oikeata" paisuntasäiliötä käyettäessä jäähdytysnesteestä häviää kaikki happi, eli ei syövytä moottoria. Avopaisuntaa käytettäessä nesteeseen on aina sitoutuneena hieman happea.

Itse ainakin käyttäisin kunnollista paineistettua paisuntasäiliötä
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja Pellis » 28.02.2011 23:11

Näin teenkin, hommasinkin jo volkkarin paisarin romikselta. Oli uusi tieto tuo korroosion pieneneminen makeavesipuolella. En tiedä onko tuossa merivesipuolella taasen sinkkejä missään. Kyseessähän on vain marinoitu Transiitin kone, johon viime keväänä teetin täydellisen koneremontin. Meinasin tehdä niin, että laitan metallisen merivesisihdin pohjalle sinkin lepäilemään ja maadoitan sihdin johdolla koneeseen. Käsittääkseni tuon pitäisi suojata sitten merivesipuolta galvaaniselta korroosiolta ja sinkin tilaakin on helppo seurailla lasin läpi. Liekö aivan vatipäinen kokeilu?
Oksa on puun kukkanen.

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 01.03.2011 0:17

Ei tuo tietysti mikään mitätön ratkaisu ole, mutta ei varmasti paras mahdollinenkaan. Itse en kyllä välttämättä laittaisi minkäänlaisia sinkkejä enää merivesipuolelle, koska eihän siellä muuta ole kuin pumppu ja lämmönvaihdin, joihin merivesi on kosketuksissa.

Lohkokaan ei enää ruostu tuon marinoinnin jälkeen, joten tuo suojaus lienee turhaa. Tietämättä, millainen lämmönvaihdin sinulla on, niin luulisin, että sisuskalut siinä lämmönvaihtimessa on ainakin vähän normaalia paskarautaa parempaa tavaraa.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja bonito » 01.03.2011 10:01

Bowmannin tuubit ovat kuparinikkeliä, joka kestää syöpymistä merivedessä paremmin, "Cu-Ni alloys are widely used for marine applications due to their excellent resistance to seawater corrosion, high inherent resistance to biofouling and good fabricability. They have provided reliable service for several decades whilst offering effective solutions to todays technological challenges." sama isompana, http://www.copper.org/applications/cuni/" onclick="window.open(this.href);return false; , mun selaimeni kääntää sen suomeksi, joskin vajaasti. Mulla on ollut happosia osia merivesijärjestelmässä, kumiletkujen välissä, se ei ainakaan ole aiheuttanut galvaanista korroosiota Bowmanniin.

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja Pellis » 01.03.2011 19:27

Täytyy silti kokeilla ihan piruuttaan. Mikäli sinkkiä katoaa, niin sittenhän kyseinen on tarpeellinen.
Oksa on puun kukkanen.

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 02.03.2011 10:16

"Mulla on ollut happosia osia merivesijärjestelmässä, kumiletkujen välissä, se ei ainakaan ole aiheuttanut galvaanista korroosiota Bowmanniin"
Mutta kuis ne happoset sitten? CuNi 0,15V vs 18%Cr teras 0,50V eli ero on samaa luokkaa kuin rauta 0,85V vs sinkki 1,25V...

Ei niin etta haluisin masentaa, mutta...

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja Notreal » 02.03.2011 10:35

Pellis kirjoitti:Tuleeko Bowmanin lämmönvaihtimeen oikeaoppisesti paineistettu paisunta-säiliö vai vapaasti ulkoilmaan hengittävä? Eikö kiehumispiste ole korkeampi ja jäähdyttää paremmin, jos painestaa?
Ymmärtääkseni jäähdytysteho ei paineen nousun myötä parane mutta kiehumispiste kyllä nousee mikä on hyvä asia.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja bonito » 02.03.2011 20:39

Teddylle, En kyllä suorittanut mikroskooppisia tutkimuksia, mutta 9v. aikana ei tullut mitään ongelmia. Toisaalta ostin kerran käytetyn Bowman EC 140 öljynlauhdyttimen, jonka myynti-ilmoituksen kuvassa näkyi molemmissa päissä olleen HK-hitsattavat putkinipat, jotka olivat kierteellä kiinni päädyssä. Paketin avattuani niitä ei enää ollut. Siinä lauhduttimessa tuubit vuosivat alinomaa, niissä oli pirun pieniä reikiä, joiden oletan tulleen kalvaanisesta syöpymisestä. Kolmannen tuubin vaihdon jälkeen otin sen pois käytöstä. Siitä saa joku vielä tehokkaan lauhduttimen, kun paikallinen tinuri vaihtaa kaikki tuubit, jotka ovat suorasta kupariputkesta. Mulla oli siinä paatissa vakituisena lauhduttimena samanlainen Bowman, siinä oli pronssista valetut päädyt, joissa oli valetut letkuyhteet, vaikka puolen metrin päässä oli 1"R HK-putkea, ei syöpymiä ilmaantunut 9v. aikana, se syöpynyt lauhdutin oli sen aikaa käytössä, kun tinuri sai tinattua 20 tuubia siihen toiseen, joka paleltui 8} Elikkäs, jos happonen on fyysisesti kiinni lauhduttimessa, jossa on kuparinikkelituubit, syöpymistä saattaa ilmetä, jos on letku välissä, niin tuskin.

jkanerva
Viestit: 4
Liittynyt: 19.06.2007 15:03
Paikkakunta: Vantaa

Re: Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja jkanerva » 02.03.2011 22:43

Niin, paisuntasäiliössä paine kasvattaa kiertävän nesteen kiehuntapistettä.
Mutta minkäslainen paisari sulla on? Mulla oli M/S Tanjan Ford Traderissa se paisari mikä tulee kiinni ns vakiokoneen termostaattille.
Nyt mennään Sole Dieselillä. 8|

-juuso-

Viilari
Viestit: 101
Liittynyt: 21.07.2009 11:16

Re: Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja Viilari » 03.03.2011 13:34

Jäähdytysteho paranee kun jäähdytysnesteen lämpötila nousee.F1 autoissa suurin sallittu j-nesteen paine 3,75 bar jolla päästään n.150 asteen
nesteen lämpötilaan mikä mahdollistaa pienempikokoiset jäähdyttäjät.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja Notreal » 03.03.2011 15:03

Viilari kirjoitti:Jäähdytysteho paranee kun jäähdytysnesteen lämpötila nousee.F1 autoissa suurin sallittu j-nesteen paine 3,75 bar jolla päästään n.150 asteen
nesteen lämpötilaan mikä mahdollistaa pienempikokoiset jäähdyttäjät.
Jaa, että F1:ssä paranee, no kyllä sitten veneessäkin... 8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03.03.2011 17:51

Saataisiin ne koneet jäähtymään alle 100 asteisellakin nesteellä mutta kun moottorien hyötysuhde on parempi korkeissa lämpötiloissa ja mm. karstoittuminen on vähäisempää ja sitä kautta myös.... jne jne....
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja bonito » 03.03.2011 20:44

Täytyy alkaa tuunaamaan jäähdyttäjän korkkia, riittääkö ilkkarin vieteri :-) :-)

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja Notreal » 03.03.2011 20:56

bonito kirjoitti:Täytyy alkaa tuunaamaan jäähdyttäjän korkkia, riittääkö ilkkarin vieteri :-) :-)
Jep. Mä ainakin hitsaan termarin heti jumiin. :))
Toisaalta hieman outoa, että pitää antaa lämmetä enemmän että jäähdyttäis paremmin... 8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin