Sivu 1/2
Potkurin muutoskysymys
Lähetetty: 28 Helmi 2011 15:30
Kirjoittaja jstrang
Mites se nyt meni karkeesti jos halkaisijaa lisää vaikkapa 2" niin paljonko nousua pitäs laskea että pysyy suunnilleen samana?
Nyt on 14R13 ja haluaisin laskea kierroksia matkanopeudella n.300RPM
Saa tarjota 3-lapasta ropellia, jos löytyy seinältä. Enkä maksa maltaita.
Akseli muistaakseni 25mm. Pitää tarkistaa, jos alkaa tarjouksia tulemaan. On paperilla jossakin...
Janne
Re: Potkurin muutoskysymys
Lähetetty: 28 Helmi 2011 17:22
Kirjoittaja Pellis
http://www.vicprop.com/calculator.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa on ihan pätevä potkurilaskuri, paitsi että on jalkoja ja paunoja mittoina. Olikos yksi jalka 0.305 metriä ja pauna noin 2.2 kiloa

Muistaa käyttää jenkisti pistettä pilkun sijaan.
Re: Potkurin muutoskysymys
Lähetetty: 28 Helmi 2011 20:46
Kirjoittaja jstrang
Kiitoksia linkistä.
Kokeillaan, joku muukin voisi testata pelaako?
Janne
Re: Potkurin muutoskysymys
Lähetetty: 28 Helmi 2011 20:59
Kirjoittaja matti
Tuntuu toimivan kun käyttää mittana, että 1kg on 2,2 paunaa(450g)
Matti
Re: Potkurin muutoskysymys
Lähetetty: 28 Helmi 2011 22:01
Kirjoittaja Pellis
Kokeilin oman veneen tiedoilla ja kohdilleen laskee. Mulla on 17,5x15,5 potkuri ja ehdotti 18,7x15,3. Kun vähentää ehdotettua halkaisijaa yhden tuuman niin pitää lisätä nousua noin 1,5...2 tuumaa.
Re: Potkurin muutoskysymys
Lähetetty: 03 Maalis 2011 09:07
Kirjoittaja pellamo
Mitä siellä potkurin laskentataulukossa tarkoittaa "beam at the waterline"?
entä "hull draft"?
Re: Potkurin muutoskysymys
Lähetetty: 03 Maalis 2011 10:33
Kirjoittaja Mile
beam at waterline = suurin leveys vesilinjassa ( ei siis laidan leveys)
draft = syväys
draft of hull on rungon syväys ; jos paksu pullea köli, niin tämän syväys, jos ei köliä tai aivan siro, niin sitten puhtaan runko-ammeen pohjan syväys
eli peräsimet ja potkurit ei huomioida tuossa potkurin laskennassa ; tuolla leveydellä , pituudella ja syväyksellä ohjelma laskee rungosta miten solakka se on, ja sillä perusteella arvailee kuinka kovaa sen pitäisi annetulla teholla, ja pyörintänopeudella mennä

tarvitaan nousun laskemiseen
halkaisija määräytyy ainoastaan koneen maksimitehon mukaan potkurin kierrosluvun määräämänä ( eli koneen maksimitehon kierrosluku muutetaan potkurin kierrosluvuksi jakamalla koneen kierrokset vaihteen välityssuhteella).
joku on varmaan joskus vaihdellut välityksiä mopoon ... ei nekään loputtomasti kulje kovempaa pelkkiä välityksiä vaihtamalla , ja ylämäkeen meno hiipuu melko lailla
silloin kun ei veneellä hae vauhtia lisää, ja kone ottaa täydet kierrokset kevyesti ja vähän yli, niin ei välttämättä kannata kasvattaa nousua vaan ennemmin halkaisijaa
tässä ketjussa haettiin matalampia kierroksia matkanopeudelle? ottaako kone tällä hetkellä maksimitehon kierrokset ja menee ylikin? Ja tarkoitus on ajaa matkanopeutta pienemmillä kierroksilla? Nousua voi lisätä pari-kolmekin tuumaa ellei kasvata halkaisijaa
Jos nyt käytössä jo niin iso potkuri kuin mahtuu, mutta lapoja vain 2-3, niin lapa-kaksi lisää , ja tuuma lisää nousua
Tärkeää olisi että kone ottaa edelleen kaikki kierrokset tai jää vain vähän alle, silloin ei kone kuormitu liikaa.
Re: Potkurin muutoskysymys
Lähetetty: 03 Maalis 2011 11:13
Kirjoittaja pellamo
Entä se "beam of the waterline"?.....vesilinjan säde vai kokoleveys vai mikä?
Kiitos edellisestä jo

Re: Potkurin muutoskysymys
Lähetetty: 03 Maalis 2011 14:41
Kirjoittaja Mile
leveys, ei siis puolikas leveyttä.
Re: Potkurin muutoskysymys
Lähetetty: 03 Maalis 2011 20:19
Kirjoittaja pellamo
Jep...
Hirveitä nousuja se ehdottelee joka vehkeeseen

......Halkaisijat kyllä on järkimitoissa.
Pittää kai jatkaa tätä paperilla puoliperstuntumalaskemista

Re: Potkurin muutoskysymys
Lähetetty: 04 Maalis 2011 15:23
Kirjoittaja Mile
Joku noista netin potkurilaskureista antoi tosiaan vähän kummallisia nousuja, ikäänkuin luisto olisi niissä varmuuden vuoksi laskettu kahteen kertaan.
Hitaissa ja raskaskulkuisissa veneissä luisto voi olla 45% ja ylikin eli vene kulkee lähespuolta siitä minkä potkuri pieksee vettä .
Re: Potkurin muutoskysymys
Lähetetty: 04 Maalis 2011 19:56
Kirjoittaja matti
pellamo kirjoitti:Jep...
Hirveitä nousuja se ehdottelee joka vehkeeseen

......Halkaisijat kyllä on järkimitoissa.
Pittää kai jatkaa tätä paperilla puoliperstuntumalaskemista

Mile kirjoitti:leveys, ei siis puolikas leveyttä.
Mile kirjoitti:Joku noista netin potkurilaskureista antoi tosiaan vähän kummallisia nousuja, ikäänkuin luisto olisi niissä varmuuden vuoksi laskettu kahteen kertaan.
Hitaissa ja raskaskulkuisissa veneissä luisto voi olla 45% ja ylikin eli vene kulkee lähespuolta siitä minkä potkuri pieksee vettä .
Toi linkin laskuri antoi rojektin potkuriksi 15,6x9,2
Suunnittelija sekä potkurin myyjä 16x11=linkki antoi reilusti vähemmän nousua kuin edelliset.
Kun kaksi tahoa päätyi samaan, niin ostin ko rusetin. Toimiiko se, nähdään??
Matti
Re: Potkurin muutoskysymys
Lähetetty: 04 Maalis 2011 22:19
Kirjoittaja pellamo
Uppoumarunkoisille antaa ohjelma tosiaankin hyvinkin passeleita nousuja.
Liukumaan suunnitelluille jotenkin vaan tuikkaa näin puolimaallikon mielestä melko harvakierteisiä "ruuveja"....
Re: Potkurin muutoskysymys
Lähetetty: 08 Maalis 2011 12:02
Kirjoittaja jstrang
Mile kirjoitti:beam at waterline = suurin leveys vesilinjassa ( ei siis laidan leveys)
draft = syväys
draft of hull on rungon syväys ; jos paksu pullea köli, niin tämän syväys, jos ei köliä tai aivan siro, niin sitten puhtaan runko-ammeen pohjan syväys
eli peräsimet ja potkurit ei huomioida tuossa potkurin laskennassa ; tuolla leveydellä , pituudella ja syväyksellä ohjelma laskee rungosta miten solakka se on, ja sillä perusteella arvailee kuinka kovaa sen pitäisi annetulla teholla, ja pyörintänopeudella mennä

tarvitaan nousun laskemiseen
halkaisija määräytyy ainoastaan koneen maksimitehon mukaan potkurin kierrosluvun määräämänä ( eli koneen maksimitehon kierrosluku muutetaan potkurin kierrosluvuksi jakamalla koneen kierrokset vaihteen välityssuhteella).
joku on varmaan joskus vaihdellut välityksiä mopoon ... ei nekään loputtomasti kulje kovempaa pelkkiä välityksiä vaihtamalla , ja ylämäkeen meno hiipuu melko lailla
silloin kun ei veneellä hae vauhtia lisää, ja kone ottaa täydet kierrokset kevyesti ja vähän yli, niin ei välttämättä kannata kasvattaa nousua vaan ennemmin halkaisijaa
tässä ketjussa haettiin matalampia kierroksia matkanopeudelle? ottaako kone tällä hetkellä maksimitehon kierrokset ja menee ylikin? Ja tarkoitus on ajaa matkanopeutta pienemmillä kierroksilla? Nousua voi lisätä pari-kolmekin tuumaa ellei kasvata halkaisijaa
Jos nyt käytössä jo niin iso potkuri kuin mahtuu, mutta lapoja vain 2-3, niin lapa-kaksi lisää , ja tuuma lisää nousua
Tärkeää olisi että kone ottaa edelleen kaikki kierrokset tai jää vain vähän alle, silloin ei kone kuormitu liikaa.
Tere
Kone ottaa nyt 2800 kierrokset. Ennen ei ottanut kun oli 14R14 potkuri. Seppä tako 14R13. Kierrokset siis nousi vähän. Ennen ei ottanut yli 2500.
Kierrokset on nyt matkanopudella 7 kn 2300rpm.
Mutta, tällä muutoksella ei päästy yhtään nopeempaa (joka oli kokeilun tarkoitus), joten haluasin pienentää nyt kierrokset sinne 2000 pintaan 7 kn, joka on matkanopeus. Huippu on vain 8 kn optimiolosuhteissa.
Kone on 33HV, vaihde 1:2 ja 8m Naviga, joka painaa n. 2200Kg.
Janne
Re: Potkurin muutoskysymys
Lähetetty: 08 Maalis 2011 16:30
Kirjoittaja Mile
Paljonko sen koneen pitäisi ottaa kierroksia ohjekirjan mukaan, onko mitään tietoa? Siis maksimitehon kierroslukua tarkoitan, en maksimikierroksia ilman kuormaa.
Paljonko kierrokset oli ennen potkurin muokkausta sillä 7 kn nopeudella? Siitä saa kivasti todellisen luiston tolla nopeudella. Lasketaan sille perinteisen käsikirjan mukaan sopiva halkaisija ja nousu niin että saadaan kierrokset sinne 2000 - ?