Bolinder W3M11 kuulamoottori

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Bolinder W3M11 kuulamoottori

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 25.02.2011 15:00

Tuli tollanen "malmikasa" hommattua. Konehan lähti samantien käymään kun tehtiin pieniä alkuvalmisteluja. Koneen purun yhteydessä heräsi muutamia kysymyksiä, koska en ennen ole vastaavanlaista konetta nähnyt.

Mikä on tuo suuttimen päässä oleva "säätöruuvi"
Kuva suuttimesta: http://kuvablogi.com/nayta/2948851/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mistä materiaalista kannattaa tehdä kuulamoottorin kansipahvi? Vai pitäisikö teettää?

Kuvia koneesta: http://kuvablogi.com/nayta/2948845/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Bolinder W3M11 kuulamoottori

Viesti Kirjoittaja Simon » 27.02.2011 21:35

Kovasti olet viikossa ehtinyt touhata, liityisiköhän tuo ruuvi, jotenkin pa:n säätämiseen? kysyin tuota Mats:iltakin, mutta ei tietoa, porilaisessa on aivan kiinteä suutin.
Tuon kansi pahvin voi varmasti tehdä "klinkeriitistä", tai vastaavasta lämpöäkestävästä materiaalista.

Niin nyt huomasin, että sulla on tuo ohjekirjakin, joten sieltä selvinnee.

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Bolinder W3M11 kuulamoottori

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 27.02.2011 22:08

Ruotsalaiselta nettisivulta sain vastauksen, että ruuvi tulee kiristää tiukkaan tyhjäkäynnillä ja kuorma päällä avata. Säätöruuvi säätää polttoaine sumua (hieno-karkea).


Kansipahviin sain vastauksen masinistit.com -palstalta, että kannattaisi teettää jollain tiivisteentekijällä. Todennäköisesti teetän nuo tiivisteet, samalla myös useamman kappaleen.

Vielä pitäis hommata lämmönvaihdin, vesipumppu ym. vermeet makeavesijäähdytystä varten. Samalla todennäköisesti myös laturi.

Juu, kyllähän sitä kerkee touhuta, kun oli viikon mittanen hiihtoloma ;-) Tosin loman käyttötarkoitus on ilmeisesti jääny mulle vähän epäselväksi, kun en suksia edes nähny. :-)
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

merisusi
Viestit: 77
Liittynyt: 02.08.2009 11:51

Re: Bolinder W3M11 kuulamoottori

Viesti Kirjoittaja merisusi » 26.04.2011 18:13

Ihan mielen kiinnosta itsekkin joskus tuollaista pientä konetta haaveillut mistään ei ole kyllä tullut vastaan, ja minkä hintasia ovat? Paljonkohan tuo mahtaa painaa?

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Bolinder W3M11 kuulamoottori

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 29.05.2011 22:25

Tuo Bolinderi painaa suurinpiirtein 300-400kg, en muista tarkkaan. Ruotsissa vastaavien koneiden hinnat ovat liikkuneet 1000-2500 euron hinnoissa
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Vastaa Viestiin