Volvon vinokone

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05.02.2012 14:50

Kyllä tämä kone on aiheuttanut päähäni lisääntyvässä määrin harmaita hiuksia.
Siis kone ei ole AQ 130 vaan AQ 131. Siis Hartikaisen marinointiosat eivät ainakaan suoraan käy tähän. Jos nyt jollakin sattuu olemaan nurkissaan, vaikkapa heikommasskain kunnossa olevia AQ 131 tai 151 koneen marinointiosia, niin olen ERITTÄIN kiinnostunut !!! !!! !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05.02.2012 15:41

Elähän panikoi... vielä on pakkasia...
Soita sille Varjorannalle - laitoin numeron yyveenä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Elwood » 06.02.2012 20:09

Minkä suuruisia hinta pyyntejä niistä marinointi osista on ollut?

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06.02.2012 22:27

Tuhatkolmesataa oli pakettina Hartikaisella. En pitänyt sitä mitenkään kauhistuttavana hintana, kun ne osat olivat uusia. Sitten luin Mepratuotteen sivuja ja siellä pyydettiin neljäkymppiä enemmän. Mutta niin kuin kirjoitin, osoittautui niin, että puhuin väärästä koneesta, sillä AQ 130 eri malliversioineen on pystykone, jonka uusia osia nämä molemmat tarjosivat, mutta vinokone onkin AQ 131 ja samat osat löytyvät Veleiron mukaan, VP edustaja Kotkassa, AQ 125 ja AQ 151 koneista. Nyt panee harkitsemaan asiaa se, että onko vajaat 1400 tuntia AQ 151:ssä paljon vai vähän, Venenetissä on sellainen myytävänä. Kun en näistä bensakoneiden tunneista tiedä. Kuvittelin, että olisin saanut käytyt osat puoleen hintaan, mutta sellaisia ei vain ole ilmaantunut, vaikka aika tiheällä kammalla olen niitä haravoinut. Ja sitten vielä se, että tässä on vasta puolet, sillä kytkin käytettynäkin maksaa lähes kohtuuttomasti sopivine välityksineen ja eikä tässä vielä kaikki, asennus ja työstöt päälle. Meinaan vain sitä, että johonkin raja on vedettävä. Kansityöt ovat jo käynnissä Donnassa.
Lähetän Sinulle yksityisviestin, jos sinulla on jotain tiedossa, niin soita minulle.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.02.2012 17:47

1400 h voi olla paljon tai vähän - riippuu koneen iästä, huollosta, käytöstä, jne...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 07.02.2012 20:19

Pidän sitä lähtökohtaisesti paljona. Kuten V-M:lle sanoin, kannen luukku mahdollistaa koneen asennuksen vaikkapa maaliskuussa. Niin, että katsotaan lisääntyykö tarjonta venemessujen jälkeen, toivossa on ainakin hyvä elää.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

warmercleric
Viestit: 54
Liittynyt: 05.03.2004 20:46

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja warmercleric » 10.02.2012 15:36

Terve

Omaa moottoria rempatessa tuli selviteltyä noiden vino- ja pystykoneiden eroja ja löysin tuon linkin takana olevan taulukon.
Laitan sen tähän jos jollain vielä tarvetta.
http://www.kopteri.net/koti/jlgalleria/ ... ttorit.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuosta puuttu kyllä BB ja MB koneet, omani on MB18b, hurthin hbw150 kytkimellä, tai oikeastaan se on auton b18 koneesta itsetehty petroolikoneen osilla.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11.02.2012 20:36

Tässä ei nyt muuta uutta ollut kuin tuo taulukko. Osien etsintä jatkuu, US Partsilla näyttäisi olevan ainakin pakosarjan jäähdytys edullinen, yhtä edullinen kuin vanhan VP:n
makeavesilauhdutin. Uskon löytäväni senkin käytettynä vähän halvemmalla kuin minulle tarjottiin, tarjous oli vähän yli puolen koneen hinta, eikä se varmaankaan ollut otettu vain 114 tuntia käytetystä koneesta, niin kuin kone on.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 16.02.2012 20:56

Tänään tapahtui ihme. !!! Sain ostettua kaikki osat kertaheitolla vinokoneen marinointiin ja paljon paljon muuta osaa sen lisäksi. Oma ilmoitukseni "ostan palstalla" Nettiveneessä tuotti tulosta. :)) Hinta ei ollut suolainen. Osat löytyivät Askolasta. Juuri kun olin eilen päättänyt laittaa sittenkin Mersun dieselin - mutta joku minua tässä asiassa varjeli nyt !!! Ei puutu enää kuin se kytkin.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

JuhaL
Viestit: 81
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 01.05.2012 17:20

En nyt niin tarkasti jaksanut koko topikkia lukea läpi, mutta ajattelin kuitenkin vastata.
Pystykoneen ja vinokoneen kytkinkaavelit sopivat ristiin, tietysti vinokone täytyy nostaa pystyyn jos haluaa pystykoneen vaihdetta käyttää. Vinokone on sen 15 astetta alunperin vinossa, mutta toimii hyvin pystyasennossa. Jos paininkuppien voitelun haluaa varmistaa, niin kanteen joutuu toiselle puolelle hitsata korotusta, ettei öljy valu liian nopeaa pois paininkupeilta. Venekäytössä ehkä jopa suositeltavaa, autokäytössä toimii todistetusti ilmankin.
Jos laitat vinokoneen pystyyn niin pystykoneen öljypohja+öljypumppu kannattaa laittaa. 100% varma en ole, mutta muistelisin, että vinokoneen öljypumppuun käy pystykoneen öljypumpusta kansi/imujalka
Pystykoneisiin verrattuna vinokoneisiin löytyy osia helpommin ja kokonaisia auto moottoreita erittäin edullisesti.
b30 koneessa onkin sitten eri kaaveli, vaikka muuten hyvin samankaltainen b18/b20

Vastaa Viestiin