Potenssi ongelmiin on kyllä nykyisin lääke...Notreal kirjoitti:Potenssin kanssa on hieman ollut vaikeuksia
nopeus
- meriläinen
- Viestit: 212
- Liittynyt: 09.05.2010 21:46
- Paikkakunta: Kotka
Re: nopeus
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14.05.2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: nopeus
Mutta niilläkään lääkkeillä ei Volkkarin 1.6 kuljeta 1.5 tonnin venettä kunnon liukuun....ei vaikka ois "turpoo"
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- ms.venla
- Viestit: 1017
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Re: nopeus
Ei sitä liukuun tarttis saada vähän vaan jos lisää huippu ja matkanopeutta. Pitäis varmaan saada pohjasta kaikki epätasaisuudet pois. En tiiä paljon ne vaikuttaa, mutta testataan. Teho ja vääntö taitaa ennemmin loppua.
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14.05.2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: nopeus
Kyllä siitä hyvä tulee.....Volskun kone on muuten hyvä ja sitkeä vekotin
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: nopeus
Elä sinä hyvä ms. venla hättäile...
70- luvun lopun ja vielä 80- luvun alun 1,6 (ja 1,5) volkkarin dieselit olivat ensimmäisiä ns nopeakäyntisiä pikkudieseleitä jotka pohjautuivat samankokoisiin bensiinimoottoreihin perinteistä dieseltekniikkaa sen kummemmin juurikaan kehittämättä. Volkkari kun näet hoksasi että pieni ja kevyt peltilaatikko menee vähän vähemmälläkin väännöllä eikä siihen tosiaankaan tarvita työkonemaisia vääntökäyriä.
Ainakin 1,5 oli armottoman luja ja pieniruokainen kone, jahtikaverin isä osti diesel Golfin -77 ja kaveri ajoi sen Kuusakoskelle toissa syksynä. Konetta ei kertaakaan nostettu pois mutta ainakin kantta taidettiin vähän rapata jossain välissä. Alkuvuosina golf-raukalla tuli kilometrejä reissuhommien takia luokkaa 50t/v ja lopussa vähemmän mutta ainakin puolimiljoonaa kilsaa tais mennä kevyesti rikki jo vuosia vuosia sitten. Että semmosta...
Eli ei se vokkari tosiaankaan ole mikään vääntöihme ja ehkä vähän väärässä paikassakin kun on laitettu veneeseen joten tarkista koneen tekniikka ja potkurin sopivuus ja pärjää niillä eväillä mitä on (marssinopeus lienee luokkaa 8-8,5 solmua) tai vaihda kone yksinkertaisesti tehokkaampaan.
440hp Yanmarinilla vois päästä jo yli 30 solmun marssivauhteihin - vaikka se nyt ei taida tässä tilanteessa juri lohduttaa...
70- luvun lopun ja vielä 80- luvun alun 1,6 (ja 1,5) volkkarin dieselit olivat ensimmäisiä ns nopeakäyntisiä pikkudieseleitä jotka pohjautuivat samankokoisiin bensiinimoottoreihin perinteistä dieseltekniikkaa sen kummemmin juurikaan kehittämättä. Volkkari kun näet hoksasi että pieni ja kevyt peltilaatikko menee vähän vähemmälläkin väännöllä eikä siihen tosiaankaan tarvita työkonemaisia vääntökäyriä.
Ainakin 1,5 oli armottoman luja ja pieniruokainen kone, jahtikaverin isä osti diesel Golfin -77 ja kaveri ajoi sen Kuusakoskelle toissa syksynä. Konetta ei kertaakaan nostettu pois mutta ainakin kantta taidettiin vähän rapata jossain välissä. Alkuvuosina golf-raukalla tuli kilometrejä reissuhommien takia luokkaa 50t/v ja lopussa vähemmän mutta ainakin puolimiljoonaa kilsaa tais mennä kevyesti rikki jo vuosia vuosia sitten. Että semmosta...
Eli ei se vokkari tosiaankaan ole mikään vääntöihme ja ehkä vähän väärässä paikassakin kun on laitettu veneeseen joten tarkista koneen tekniikka ja potkurin sopivuus ja pärjää niillä eväillä mitä on (marssinopeus lienee luokkaa 8-8,5 solmua) tai vaihda kone yksinkertaisesti tehokkaampaan.
440hp Yanmarinilla vois päästä jo yli 30 solmun marssivauhteihin - vaikka se nyt ei taida tässä tilanteessa juri lohduttaa...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Re: nopeus
Ruuvaa syöttöpumpun säätöruuvista pikkuisen lisää polttoainesyöttöä, niin kyllä sieltä se 1 solmu vielä löytyy....ms.venla kirjoitti:Ei sitä liukuun tarttis saada vähän vaan jos lisää huippu ja matkanopeutta. Pitäis varmaan saada pohjasta kaikki epätasaisuudet pois. En tiiä paljon ne vaikuttaa, mutta testataan. Teho ja vääntö taitaa ennemmin loppua.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14.05.2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: nopeus
Jep...Puolikierrosta ku ruuvaa myötäpäivään niin alkaa kulkea ja tulee miehekkäät savut
kaupanpäälle
kaupanpäälle
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10.09.2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: nopeus
Mulla oli moottorin kanssa hieman savutusongelmaa vielä toissa vuonna. Yli 8,5 solmun nopeuksilla alkoi savu sakenemaan ja lopulta oli todella mustaa vajaan 10 solmun huippukierroksilla (2700).Tarkastin potkurin olevan laskennallisesti aivan ok, mutta silti ei vain jaksanut...62 hp 3600 rpm ja vaihde 1:2,61 potkuri kolmelapainen 17x15,5. Olin jo vaihtamassa loivempaan, mutta sitten kevätauringon aiheuttamassa mielenhäiriössä teetin täydellisen konerempan ja viime kesänä potkurin nousussa ei näyttänyt olevan mitään ongelmia. Huippunopuskin nousi päälle 12 solmun eikä tule enää mustaa savua.
Oksa on puun kukkanen.
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: nopeus
Minkälainen vene sinulla on, kun minun emmeet ovat suurin piirtein samanlaiset, onko se tasaperä vai pitkä fiskari?
Donna 28
Donna 28
- ms.venla
- Viestit: 1017
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Re: nopeus
Kysyitkö multa Donna28? no mulla on tasaperäinen puoliliukuva vene. Kevyt avo-ohjaamolla paino 1500kg ja pituus 7m
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: 05.04.2004 20:43
- Paikkakunta: iittala
Re: nopeus
mulla on liukuva 6.8m v-pohja (vaneri) 74 melaisa joka kulki 30s 165 hv fnm. dieselillä 5vuotta sitten,nytten enää 28s.
saatta olla varustelupainoa (pytty,septitankki,uimataso,uusi,täysin eristetty meluttomalla vuorattu konekoppa,yms.)
+hardracing hapertunut/lohkeillut myrkkymaali pohjassa
myös koneen,venttiilit,turbo,ruisku? säätö vois taas tuoda takaisin pari solmua...
kiihtyvyys ei ole kärsinyt ,tosin sitähän on vaikea mitata tarkasti!
saatta olla varustelupainoa (pytty,septitankki,uimataso,uusi,täysin eristetty meluttomalla vuorattu konekoppa,yms.)
+hardracing hapertunut/lohkeillut myrkkymaali pohjassa
myös koneen,venttiilit,turbo,ruisku? säätö vois taas tuoda takaisin pari solmua...
kiihtyvyys ei ole kärsinyt ,tosin sitähän on vaikea mitata tarkasti!
melaisamania
- ms.venla
- Viestit: 1017
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Re: nopeus
Mullakin saattaa olla ne vanhat karheat ferreksit siellä pohjassa, jotka syö nopeutta ja sitten on vielä pultin kantoja mitkä varmasti aiheuttaa pyörteitä. Koneessa on laitetut suuttimet ja venttiilit on hydrauliset, en ole niitä säätänyt. Jos näyttäis vähän hiomakonetta pohjalle
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: nopeus
Tyhmyyttäni en rajannut kysymystäni - keneltä kysyin. Mukava oli saada kuulla teidänkin veneistänne. Tarkoitus oli kysyä Pellikseltä, kun kone ja välitys ovat suurin piirtein samanlaiset kuin minulla ja Mepratuote suositteli 17 tuuman potkuria ja nousuja lähes samanverran. Jos vene kulkee sinulla 12 -solmua, niin eiköhän se kulkene myös minulla noilla em. suosituksilla. Siis siinäkin suhteessa ei kannattane muuta konetta miettiä.
Donna 28
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10.09.2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: nopeus
Niin se vene... 9,6 x 2,6 täyskatettu (matala) mäntyfiskari mahonkimökillä. Ei sillä matka-ajossa viitsi oikeasti yli 9 solmua ajaa, mutta alta pääsee tarvittaessa karkuun. Konetta ei ajettu penkissä rempan jälkeen, mutta alkuperäisessä koneessa pitäsi olla tuo 62 heppaa.
Oksa on puun kukkanen.