nopeus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

nopeus

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 11.02.2011 10:57

Mikähän ihme on vikana, kun ei jaksa ottaa kone kierroksia kun 4000
vaikka ohje kirjan mukaan pitäis saada 4800r/min. Potkuriksi on laskettu 15"x14".
Ja huippu nopeus jää 11 solmuun vaikka tehoja on 52hp.
Vene painaa 1400kg ja vesilinja 6.8m ja leveys 2.2m. Kone on vw 1.6d ja kytkin hurth 2,63:1. Luulis kulkevan yli 12kn tuolla teholla.

samppa74
Viestit: 94
Liittynyt: 18.09.2006 23:37
Paikkakunta: turku

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja samppa74 » 11.02.2011 11:19

moi.mulla on 7.3m vene missä 80hp toyotan diesel,niin ei sekään yli 11 solmua kulje...... max 3700 rpm....

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Notreal » 11.02.2011 11:37

ms.venla kirjoitti: tehoja on 52hp.
Vene painaa 1400kg ja vesilinja 6.8m ja leveys 2.2m.
Loppuupi tehot kesken kun on tehopaino suhde 27 kg /1 hp,
Sulla kulkee nyt "puoliliuku"- nopeutta mutta 11 solmun ylitys tarkoittaisi
ihan kunnon liukua tällä runkopituudella johon tarvitaisiin mielestäni tuplat enemmän tehoja ja liukuvan veneen pohjan muoto.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11.02.2011 13:20

Ei taida olla veneissä ja/tai laivoissa ihan olennaisin asia tuo tehopainosuhde...?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 11.02.2011 13:34

sehän siinä on jännää kun volvon b18f petrooli koneella kulki 12 solmua, vaikka tehoa piti olla n.42 hv. Alkuperäinen kone oli ford prefect, jolla kulki 9,5kn. tehoa 36hv

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Notreal » 11.02.2011 18:37

Veli-Matti kirjoitti:Ei taida olla veneissä ja/tai laivoissa ihan olennaisin asia tuo tehopainosuhde...?
Mikä se olennaisin tekijä on?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja matti » 11.02.2011 19:43

Onhan siinä volkkarissa kaikki konit tallella??
Esim minun edellisessä veneessä Nissan oli laiskahko kiihtymään ja huippukierroksista ikäänkuin välillä puuttui vähän????????
Koska luulin tietäväni jotain tekniikasta, niin etsiskelin itse syytä moiseen, vaihdon suuttimen kärjet jne.
Sittemmmin satuin olemaan paikalla kun yhdellä pihalla trukki ei käynnistynyt ja oli kuulemma temppuillut aiemminkin-paskaa tankissa. Tuli purettua pa-järjestelmä kokonaan(0,5m letkua ja liittimet)=Isutsun diesel ja samanmerkkinen syöttöpumppu kuin Nissanissa, pumpun alla tuloputken banjoliittimestä löytyikin tiukka sihti joka oli tukkeessa-samalla tiesin mikä veneeni konetta vaivaa!! Kun olin putsannut paineilmalla ko sihdin, niin vene lähti kiihytmään kuin hauki kaislikosta.
Joskus löytänyt yhdestä veneestä banjoliittimestä tiivistesilikonipalloja-kone on melko hengetön(tankin manusluukun laipan tiivistykseksi laitettu liikaa tiivistesilikonia jonka kiinntyspultit työntäneet edeltään tankkiin)
Sattumalta kerran huomasin, että sammutinvaijeri jäi kanittamaan-tehot kateissa.

Siinä muutama esimerkki miten se voi olla pienestä kiinni.

Jos kuitenkin volkkarin tehokäyrä loivenee lopussa enempi kuin potkurin pyytämä tehon lisä, niin jää ne kierrokset kesken.

Matti

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Simon » 11.02.2011 21:14

Noin yhtäkkiä ajatellen, jos kone on kunnossa ja kohdilaan, niin ei voi tulla muutakuin yhteen johtopäätökseen, potkuri on tuuman verran liian "raskas"tuon voimakoneen pyörittämiseksi.
Tuuma (voipi olla enempikin) pois potkurista, niin koneesi jaksaa maksimikierrokset ja nopeuteen tuleepi solmu tahi joku kymmenys lisäksi.

Vaikka on olemassa laskentakaavat sun muut käyrät, niin loppupeleissä kuitenkin tuo kokeilu ja muu säätäminen antaa sen parhaan tuloksen, onko sillä suurta merkitystä, onkin sitten taas itse kunkin mietinnässä :)

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 11.02.2011 22:05

Kiitoksia vastauksista! Luulen ainakin että tehot olis tallessa, mutta täytyy se sihti tutkia, se on helpossa paikassa, Voi olla että on myös sitä nousuakin liikaa, ei viittis toimivaa konetta rikkoa liian raskaalla kuormalla. Mutta eikös suurin piirtein saman kokoinen bella kulje aika hyvin tolla 43hv 2003t volvolla, luulis nyt 52hv:n kin kuljettavan kevyttä venettä paremmin.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Simon » 11.02.2011 22:49

Niin, täytyy tietenkin aina huomioida venetyypin ilmoitetut nopeudet, mitkä eivät aina jostakin syystä täsmää todellisuuden kanssa. Ts. veneelle on saatu huippunopeus minimikuormalla, en toki viittaa mainisemaasi venemerkkiin, mutta yleisesti ottaen näin on.
Joten vertailu tehon ja potkurin suhteen täytyypi vain kokeilla omassa veneessä, sillä venetyyppien vertailu, vaikka vaikuttaisikin olevan "lähellä" omaansa ei anna lähestulkoon oikeaa potkurivalinta ratkaisua.
Kokeilua se on 8|

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11.02.2011 23:40

Tietysti moottoritehokin vaikuttaa mutta myös rungon malli on aika ratkaiseva - esimerkiksi vaikka pellinkiläiset vs. summalaiset tai uppoumarunkoiset vs. puoliliukauvat tai puoliliukuvat vs. liukuvat...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11.02.2011 23:43

Tietysti tehopainosuhde vaikuttaa mutta myös rungon malli on aika ratkaiseva - esimerkiksi pellinkiläiset vs. summalaiset/uppoumarunkoiset vs. puoliliukuvat tai puoliliukuvat vs. liukuvat...
Myös "oikea" potkuri vs, "väärä" potkuri tekee aika merkittävää eroa huippunopeuteen oli tehopainosuhde mitä tahansa....

Jos tärkein tekijä olisi tehopainosuhde niin valtamerilaivat vetelisivät täydellä höyryllä solmua tai kahta täydessä lastissa pitkin maailman meriä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Simon » 12.02.2011 0:02

Niinpä niin ja toiseen vastaukseen, näinhän se on ;-)

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja pellamo » 12.02.2011 0:33

Puoliliukuva on yhtä kuin "epätoivoisesti liukuun yrittävä".
Ei 1.5 tonninen paatti voi volkkarin pikkutiisselillä juuri enempää voi kulkeakaan....
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12.02.2011 0:36

"Puoliliukuva on yhtä kuin "epätoivoisesti liukuun yrittävä"." - Pellamo

Tuo oli hyvä :)) :-) :) ;-) 8]

Mää lähtisin ratkomaan tuota siten että ensin tarkistaisin koneen tekniikan ja jos pollet on karsinassa niin sitten potkurihommiin. Jos huipputehon kierrokset on 4800 niin siitä (yhdellä) nyrkkisäännöllä ihanteellisimman marssikierrokset olisivat 75% eli 3600 mutta sopivalla potkurilla koneen pitäisi saavuttaa huipputehon kierrokset tai ainakin päästä suht lähelle niitä. Näin moottori ei kuormitu turhaan ja kulutuskin pysyy kurissa. Sen lopun 25% voi sitten säästää vaikka tehoreserviksi...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin