nopeus
- ms.venla
- Viestit: 1017
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
nopeus
Mikähän ihme on vikana, kun ei jaksa ottaa kone kierroksia kun 4000
vaikka ohje kirjan mukaan pitäis saada 4800r/min. Potkuriksi on laskettu 15"x14".
Ja huippu nopeus jää 11 solmuun vaikka tehoja on 52hp.
Vene painaa 1400kg ja vesilinja 6.8m ja leveys 2.2m. Kone on vw 1.6d ja kytkin hurth 2,63:1. Luulis kulkevan yli 12kn tuolla teholla.
vaikka ohje kirjan mukaan pitäis saada 4800r/min. Potkuriksi on laskettu 15"x14".
Ja huippu nopeus jää 11 solmuun vaikka tehoja on 52hp.
Vene painaa 1400kg ja vesilinja 6.8m ja leveys 2.2m. Kone on vw 1.6d ja kytkin hurth 2,63:1. Luulis kulkevan yli 12kn tuolla teholla.
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 18.09.2006 23:37
- Paikkakunta: turku
Re: nopeus
moi.mulla on 7.3m vene missä 80hp toyotan diesel,niin ei sekään yli 11 solmua kulje...... max 3700 rpm....
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Re: nopeus
Loppuupi tehot kesken kun on tehopaino suhde 27 kg /1 hp,ms.venla kirjoitti: tehoja on 52hp.
Vene painaa 1400kg ja vesilinja 6.8m ja leveys 2.2m.
Sulla kulkee nyt "puoliliuku"- nopeutta mutta 11 solmun ylitys tarkoittaisi
ihan kunnon liukua tällä runkopituudella johon tarvitaisiin mielestäni tuplat enemmän tehoja ja liukuvan veneen pohjan muoto.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: nopeus
Ei taida olla veneissä ja/tai laivoissa ihan olennaisin asia tuo tehopainosuhde...?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- ms.venla
- Viestit: 1017
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Re: nopeus
sehän siinä on jännää kun volvon b18f petrooli koneella kulki 12 solmua, vaikka tehoa piti olla n.42 hv. Alkuperäinen kone oli ford prefect, jolla kulki 9,5kn. tehoa 36hv
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Re: nopeus
Mikä se olennaisin tekijä on?Veli-Matti kirjoitti:Ei taida olla veneissä ja/tai laivoissa ihan olennaisin asia tuo tehopainosuhde...?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: nopeus
Onhan siinä volkkarissa kaikki konit tallella??
Esim minun edellisessä veneessä Nissan oli laiskahko kiihtymään ja huippukierroksista ikäänkuin välillä puuttui vähän????????
Koska luulin tietäväni jotain tekniikasta, niin etsiskelin itse syytä moiseen, vaihdon suuttimen kärjet jne.
Sittemmmin satuin olemaan paikalla kun yhdellä pihalla trukki ei käynnistynyt ja oli kuulemma temppuillut aiemminkin-paskaa tankissa. Tuli purettua pa-järjestelmä kokonaan(0,5m letkua ja liittimet)=Isutsun diesel ja samanmerkkinen syöttöpumppu kuin Nissanissa, pumpun alla tuloputken banjoliittimestä löytyikin tiukka sihti joka oli tukkeessa-samalla tiesin mikä veneeni konetta vaivaa!! Kun olin putsannut paineilmalla ko sihdin, niin vene lähti kiihytmään kuin hauki kaislikosta.
Joskus löytänyt yhdestä veneestä banjoliittimestä tiivistesilikonipalloja-kone on melko hengetön(tankin manusluukun laipan tiivistykseksi laitettu liikaa tiivistesilikonia jonka kiinntyspultit työntäneet edeltään tankkiin)
Sattumalta kerran huomasin, että sammutinvaijeri jäi kanittamaan-tehot kateissa.
Siinä muutama esimerkki miten se voi olla pienestä kiinni.
Jos kuitenkin volkkarin tehokäyrä loivenee lopussa enempi kuin potkurin pyytämä tehon lisä, niin jää ne kierrokset kesken.
Matti
Esim minun edellisessä veneessä Nissan oli laiskahko kiihtymään ja huippukierroksista ikäänkuin välillä puuttui vähän????????
Koska luulin tietäväni jotain tekniikasta, niin etsiskelin itse syytä moiseen, vaihdon suuttimen kärjet jne.
Sittemmmin satuin olemaan paikalla kun yhdellä pihalla trukki ei käynnistynyt ja oli kuulemma temppuillut aiemminkin-paskaa tankissa. Tuli purettua pa-järjestelmä kokonaan(0,5m letkua ja liittimet)=Isutsun diesel ja samanmerkkinen syöttöpumppu kuin Nissanissa, pumpun alla tuloputken banjoliittimestä löytyikin tiukka sihti joka oli tukkeessa-samalla tiesin mikä veneeni konetta vaivaa!! Kun olin putsannut paineilmalla ko sihdin, niin vene lähti kiihytmään kuin hauki kaislikosta.
Joskus löytänyt yhdestä veneestä banjoliittimestä tiivistesilikonipalloja-kone on melko hengetön(tankin manusluukun laipan tiivistykseksi laitettu liikaa tiivistesilikonia jonka kiinntyspultit työntäneet edeltään tankkiin)
Sattumalta kerran huomasin, että sammutinvaijeri jäi kanittamaan-tehot kateissa.
Siinä muutama esimerkki miten se voi olla pienestä kiinni.
Jos kuitenkin volkkarin tehokäyrä loivenee lopussa enempi kuin potkurin pyytämä tehon lisä, niin jää ne kierrokset kesken.
Matti
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 23.03.2007 0:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: nopeus
Noin yhtäkkiä ajatellen, jos kone on kunnossa ja kohdilaan, niin ei voi tulla muutakuin yhteen johtopäätökseen, potkuri on tuuman verran liian "raskas"tuon voimakoneen pyörittämiseksi.
Tuuma (voipi olla enempikin) pois potkurista, niin koneesi jaksaa maksimikierrokset ja nopeuteen tuleepi solmu tahi joku kymmenys lisäksi.
Vaikka on olemassa laskentakaavat sun muut käyrät, niin loppupeleissä kuitenkin tuo kokeilu ja muu säätäminen antaa sen parhaan tuloksen, onko sillä suurta merkitystä, onkin sitten taas itse kunkin mietinnässä
Tuuma (voipi olla enempikin) pois potkurista, niin koneesi jaksaa maksimikierrokset ja nopeuteen tuleepi solmu tahi joku kymmenys lisäksi.
Vaikka on olemassa laskentakaavat sun muut käyrät, niin loppupeleissä kuitenkin tuo kokeilu ja muu säätäminen antaa sen parhaan tuloksen, onko sillä suurta merkitystä, onkin sitten taas itse kunkin mietinnässä
- ms.venla
- Viestit: 1017
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Re: nopeus
Kiitoksia vastauksista! Luulen ainakin että tehot olis tallessa, mutta täytyy se sihti tutkia, se on helpossa paikassa, Voi olla että on myös sitä nousuakin liikaa, ei viittis toimivaa konetta rikkoa liian raskaalla kuormalla. Mutta eikös suurin piirtein saman kokoinen bella kulje aika hyvin tolla 43hv 2003t volvolla, luulis nyt 52hv:n kin kuljettavan kevyttä venettä paremmin.
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 23.03.2007 0:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: nopeus
Niin, täytyy tietenkin aina huomioida venetyypin ilmoitetut nopeudet, mitkä eivät aina jostakin syystä täsmää todellisuuden kanssa. Ts. veneelle on saatu huippunopeus minimikuormalla, en toki viittaa mainisemaasi venemerkkiin, mutta yleisesti ottaen näin on.
Joten vertailu tehon ja potkurin suhteen täytyypi vain kokeilla omassa veneessä, sillä venetyyppien vertailu, vaikka vaikuttaisikin olevan "lähellä" omaansa ei anna lähestulkoon oikeaa potkurivalinta ratkaisua.
Kokeilua se on
Joten vertailu tehon ja potkurin suhteen täytyypi vain kokeilla omassa veneessä, sillä venetyyppien vertailu, vaikka vaikuttaisikin olevan "lähellä" omaansa ei anna lähestulkoon oikeaa potkurivalinta ratkaisua.
Kokeilua se on
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: nopeus
Tietysti moottoritehokin vaikuttaa mutta myös rungon malli on aika ratkaiseva - esimerkiksi vaikka pellinkiläiset vs. summalaiset tai uppoumarunkoiset vs. puoliliukauvat tai puoliliukuvat vs. liukuvat...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: nopeus
Tietysti tehopainosuhde vaikuttaa mutta myös rungon malli on aika ratkaiseva - esimerkiksi pellinkiläiset vs. summalaiset/uppoumarunkoiset vs. puoliliukuvat tai puoliliukuvat vs. liukuvat...
Myös "oikea" potkuri vs, "väärä" potkuri tekee aika merkittävää eroa huippunopeuteen oli tehopainosuhde mitä tahansa....
Jos tärkein tekijä olisi tehopainosuhde niin valtamerilaivat vetelisivät täydellä höyryllä solmua tai kahta täydessä lastissa pitkin maailman meriä...
Myös "oikea" potkuri vs, "väärä" potkuri tekee aika merkittävää eroa huippunopeuteen oli tehopainosuhde mitä tahansa....
Jos tärkein tekijä olisi tehopainosuhde niin valtamerilaivat vetelisivät täydellä höyryllä solmua tai kahta täydessä lastissa pitkin maailman meriä...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 23.03.2007 0:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: nopeus
Niinpä niin ja toiseen vastaukseen, näinhän se on
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14.05.2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: nopeus
Puoliliukuva on yhtä kuin "epätoivoisesti liukuun yrittävä".
Ei 1.5 tonninen paatti voi volkkarin pikkutiisselillä juuri enempää voi kulkeakaan....
Ei 1.5 tonninen paatti voi volkkarin pikkutiisselillä juuri enempää voi kulkeakaan....
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: nopeus
"Puoliliukuva on yhtä kuin "epätoivoisesti liukuun yrittävä"." - Pellamo
Tuo oli hyvä
Mää lähtisin ratkomaan tuota siten että ensin tarkistaisin koneen tekniikan ja jos pollet on karsinassa niin sitten potkurihommiin. Jos huipputehon kierrokset on 4800 niin siitä (yhdellä) nyrkkisäännöllä ihanteellisimman marssikierrokset olisivat 75% eli 3600 mutta sopivalla potkurilla koneen pitäisi saavuttaa huipputehon kierrokset tai ainakin päästä suht lähelle niitä. Näin moottori ei kuormitu turhaan ja kulutuskin pysyy kurissa. Sen lopun 25% voi sitten säästää vaikka tehoreserviksi...
Tuo oli hyvä
Mää lähtisin ratkomaan tuota siten että ensin tarkistaisin koneen tekniikan ja jos pollet on karsinassa niin sitten potkurihommiin. Jos huipputehon kierrokset on 4800 niin siitä (yhdellä) nyrkkisäännöllä ihanteellisimman marssikierrokset olisivat 75% eli 3600 mutta sopivalla potkurilla koneen pitäisi saavuttaa huipputehon kierrokset tai ainakin päästä suht lähelle niitä. Näin moottori ei kuormitu turhaan ja kulutuskin pysyy kurissa. Sen lopun 25% voi sitten säästää vaikka tehoreserviksi...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."