Sivu 1/2
Veneasemien diesel
Lähetetty: 27 Joulu 2010 18:36
Kirjoittaja Donna 28
Se syö enemmän miestä kun tankkaa veneasemalta täyttä kuravelliä keväällä. Minä olen kantantut Dieselini autosta laiturille ja veneeseen jo parin vuoden ajan, ehken ole saanut kantopallkiota suoranaisesti maa-aseman ja veneaseman hintoja vertaamalla, mutta mielenrauhan siitä, että suodattimet eivät ole koko kesää tukossa. Tietysti tämä kantohomma on minulla vähäisempää kuin jollakin toisella, jolla on esimerkiksi tuplakoneet, eikähän minun koneeni syö kuin 3 - 4 litraa keskimäärin tunnissa, kyllä sen määrän jaksaa kantaakin, siis noin 25 litraa per reissu.
Donna 28

Re: e10 bensa
Lähetetty: 27 Joulu 2010 19:19
Kirjoittaja Veli-Matti
"Se syö enemmän miestä kun tankkaa veneasemalta täyttä kuravelliä keväällä." Donna
Totta sillä merellä voi olla hengenlähtökin lähellä noiden kuravellien kanssa...
Mutta xituttaa se maallakin kuravellin tankkaus. Kestilän marraskuinen "talvilaatu" antaa vieläkin välillä varoituksia ja ei kait tässä muu auta kuin saada paku johonkin lämpimään että saa laskea toiseen kertaan tankista kuravelliä pois...
Oulunseudulla pääsee ihan ammattimiesten tuntipalkoille kun tankkaa kanistereista verrattuna siihen että käyttää veneasemia. Ja toisaalta eihän niitä olekkaan kuin kaksi ja molemmat ihan syrjässä...
Re: Veneasemien diesel
Lähetetty: 28 Joulu 2010 16:33
Kirjoittaja Donna 28
Ja onhan siinä toinenkin puoli, en nyt viitsi tässä kertoa, mutta V-M kyllä arvaa, mutta älä vain kerro

Joo, palkoille pääsee

Kestilässä ei ole ollut koskaan hyvää bensaa tarjolla, saati sitten dieseliä, eikä muuten Rantsilassakaan. Tosin kokemukseni rajoittuu vuoden 76 talveen, silloin kun tuli tehtyä Outokumpu Oy:lle kelkkasafaareja. En muuten ole ajanut moottorikelkalla tuon lumisen suveamattoman talven jälkeen kertaakaan, enkä aja
Donna 28

Re: Veneasemien diesel
Lähetetty: 28 Joulu 2010 19:50
Kirjoittaja bonito
Siitä asti kun möin alumiiniveneen Ouluun, olen Bellan tankannut tynnyristä, saa siitä 20€ vaivanpalkkaa, kun ostaa 200 ltr kerralla halvimmasta mittarista. En sitä suorastaan tee rahasta, vaan näen välillä kikkareita letkussa, mutta kun käytän tratissa automaalarien sihtisuppiloa, ne roskat jäävät siihen. Ei ole mennyt suodattimia tukkoon. Tosin ainakin löpöön kasvaa jotain sientä, jos tankissa on paljon ainetta ja ajaminen on vähäistä. Dieselistä ei ole siitä mulla havaintoja , onko jollain muulla.

Re: Veneasemien diesel
Lähetetty: 30 Joulu 2010 22:31
Kirjoittaja Donna 28
Minulla on veneessä kuparitankit eikä niissä ole ollut minkäänlaista kasvillisuutta koko aikana.
Minä kannan mieluumin joka kerta laituria pitkin sen n. 30 m, kuin rupeaisin tynnyriä sinne pyörittelemään, saada se nyt ensin autosta alas, laiturin portista sisään, portaalta alas ja sitten pyöriteltyäni sitä tovin, veneen viereen kellukeaisalle (joka just ja just kestää minun 95 kg) - tankkaus n. 25 l - ja sama käänteisessä järjestyksessä, mieluumin ajan veneasemalle, jos tämä tynnyrin pyörittely on toinen vaihoehto 8\
Donna 28

Re: Veneasemien diesel
Lähetetty: 30 Joulu 2010 22:53
Kirjoittaja Veli-Matti
Ennen vanhaan tiilikatot suojattiin virittämällä kuparitankoja tai paksuja lankoja pitkin rakennusten harjaa jolloin vesisade irroittaa niistä jotain hapettumisen mukanaan tekemiä /&&/¤%&¤(&¤IT%&-oksideja ja ne estivät pitkin kattoa levitessään kasvustojen synnyn.
Ja estää vieläkin mutta kikka on jo painunut unholaan näiltä nykypäivän (muka)viisailta...
(mutta varjaageilla se on yhä käytössä...

)
Olisikohan niin että kuparitankki toimii samalla tapaa....?
Minä pukkaan laiturille yleensä nokkakärryissä kerralla 4 ja joskus jopa 6 20l kanikkaa. Bilikan suorastaan loistavalla 1,95€ lapolla tiisselit menee tankkiin näppärästi sotkematta paikkoja.
Re: Veneasemien diesel
Lähetetty: 31 Joulu 2010 13:03
Kirjoittaja Donna 28
Minäkin olen käyttänyt lappoa ja helposti liikuteltavia 20 - 25 litran muovikannuja, joista yksi on veneessä jatkuvasti varatankkina tai tarvitseville, samalla tavalla kuin laatikko
olutta, minulla sitä menee vähän. Ainoastaan rantautumisoluset täytyy ottaa kohteliasuuden vuoksi pääasiassa, jos vastaanottajille tarjoaa, niin onhan sitä itsekin otettava tai päin vastoin. Muuten sorrun mieluummin punkkuun tai kaffitellessa leikattuun konjakkiin
Mutta lapponi on maksanut jotain 9 euron paikkeilla, kun olen joutunut ostamaan sen Seppälän Venetarvikkeesta, tynnyrilappokin on, sillä täytän hallin lämmittimen tynnyriä.
Se ei todellakaan sotke vesiä eikä viimemainittu lattiata. Tankeista vielä, Donnassakin on 2 kpl noin 40 litran kuparitankkia, joista toinen on ollut petroolitankki, mutta saapas nähdä tuleeko niihin bensaa vai dieseliä jatkossa, sitähän olen tässä fundeerannut jo jonkin aikaa

Puolensa on molemmilla. Ai niin, Hyvää Uutta Vuotta och samma på svenska
Donna 28

Re: Veneasemien diesel
Lähetetty: 01 Tammi 2011 21:24
Kirjoittaja bonito
Mulla jäi kertomatta, että venelaiturista 300m päähän pääsee autolla sementtilaiturin viereen, siihen kun ajaa Hiacen, kävelee sen 300m ja ajaa paatin auton viereen ja luruttaa lapolla auton takakontista 100 ltr kerralla, koko tynnyrillinen ei mahdu kerralla, kun paatin tankkiin menee vain 160 ltr. Mulla on ruotsalainen, tehdastekoisen näköinen lappoventtiili, joka on 16mm muoviletkun päässä, sitä kun lutkuttaa tynnyrissä, niin 15 sekunnin päästä alkaa polttoainetta juoksemaan paatin tankkiin, letkusta imaisematta. Tankkaus on vaivaton homma, vaikka mittarille on matkaa vain 1 mpk, en silti viitsi lähteä ajamaan sinne. En ole nähnyt myytävänä tehdastekoista lappoventtiiliä, voisin ostaa vielä toisen Busterin tankkaukseen.
Re: Veneasemien diesel
Lähetetty: 02 Tammi 2011 19:27
Kirjoittaja Jude
bonito kirjoitti: En ole nähnyt myytävänä tehdastekoista lappoventtiiliä, voisin ostaa vielä toisen Busterin tankkaukseen.
Meillä sataman polttoaineasema on auki miten sattuu. Yleensä ostan dieselin normaalilta huoltoasemalta 25 litran kanisteriin. Kanisterista olen kaatanut nesteet veneen tankkiin. Diesenöljyä on aina hiukan roiskunut kannelle. Sen olen rätillä pyhkinyt. Kun Veli-Matti ja Bonito ottivat lapon puheeksi, niin huomasin, että siinähän olisi hyvä menetelmä nesteen siirtämiseen siististi.
Bilteman luettelosta en hakusanalla lappo löytänyt mitään. Pumppusanalla alkoi löytymään pari valmista laitetta.
Tällä on tuotto mukamas vain 0,6 L/min
Lapon voisi varmaan myös valmistaa sellaisesta puristettavasta kumipumpusta ja parista letkun pätkästä.
Re: Veneasemien diesel
Lähetetty: 02 Tammi 2011 20:18
Kirjoittaja Veli-Matti
Ei se mun/bilikan lapon tuotto ole tosiaankaan kovin iso (selvästi kuitenkin isompi kuin tuo 0,6l/min) mutta erittäin sopiva kun ei ole kysymys päivittäisestä "urakkatankkaamisesta". Kun pukkailen kanikat veneen kaulan eteen ja nostan niistä ekan "lapettavaksi" tankkiin niin silloin voi puuhata muuta, hakea tavaraa autolta, jauhaa jargonia jonkun tutun kanssa tms ja sitten vaan nostaa toisen kanikan kannelle...
Livenä tuotto on melko tarkkaan 2l/min.
Hinta/laatusuhde on aivan pistämätön sillä lappo on ollut käytössä jo kolme kesää ja kait siitä on mennyt läpi vähintäänkin 2,5 kuutiota löpöä

Re: Veneasemien diesel
Lähetetty: 03 Tammi 2011 00:05
Kirjoittaja Northling
Moro
Mulla on käytössä kanssa noita pumppulappoja, mutta ne on aika hitaita tosiaan.
Isompiin nesteen siirtoihin käytän sellasta saksasta venemessuilta ostamaani lasikuula alumiiniputkenpätkä lappoa, johon liitetään 25 mm letku.
Itse lasikuulapumppuosa maksoi jonkun euron ja se toimii kätevästi. Alumiiniosa, jonka sisällä tuo lasikuula liikkuu kanisteriin ja hetken kuin nylpyttää ylösalas niin nestepinta nousee letkussa yli ylämutkan ja painovoima hoitaa loput.
Muistaisin nähneeni niitä jossai tilbehööritiskeilla helsingin venemessuillakin. Lapon nopeushan riippuu letkun halkaisijasta ja pituudesta ja pintaerosta.
Pari kertaan mullekin on tullut veneasemalta tankkiin jotain moskaa, joka on sitten on tullut esiin syksyllä tankista vesiä ja moskia päästellessä tankin alahanasta. Kerran oli syksyllä suodatinta vaihtaessa suodatin täynnä sellaista lakkahileen näköistä väritöntä sohjoa. Kertaakaan ei vielä ole suodatin silti mennyt tukkoon ajossa (knok, knok, knok, koputtaa puupäätään).
Nyttemmin kun veneasemillakin on dieseliä polttoaineen puhtaus on ollut aivan eri luokkaa, olisko ne säiliöt putsattu laadun vaihdoksen yhteydessä?
Nortti
Re: Veneasemien diesel
Lähetetty: 03 Tammi 2011 10:26
Kirjoittaja Notreal
Yritin viimekesänä tiirailla löytyisikö kelvollista sähköpumppua ( 240V tai 12V )
polttoaineen siirtoon, mutta eipä sattunurt silmään.
Mulla on muutama 20L kanisteri varalla ( siis 4 kpl ) ettei iskisi paniikki jos reitin varrella oleva tankkauspiste
sattuisikin olemaan kiinni ( pari kertaa käynyt ) ja silloin kaipaa muutaman tunnin polttoaineet varalle...
Kanistereiden tyhjennys kaatamalla suppilon kanssa vielä onnistuu jos on laiturissa kiinni,
mutta on käynyt mielessä että jos tankkaustarve iskeekin "merellä" aallokossa.
Silloin puolet dieselistä olisi varmaan jossain muualla kuin tankissa. 8\
Re: Veneasemien diesel
Lähetetty: 03 Tammi 2011 10:36
Kirjoittaja Jude
Akkuporan istukkaan, kun laittaisi siipirataspumpun kiinni, niin sillä saattaisi polttoaine siirtyä tankiin aika haipakkaa. Kunnollinen iso lappo taitaisi kuitenkin olla paras ratkaisu. Ei sitä viitsi akkuporaa veneessä säilyttää.
Re: Veneasemien diesel
Lähetetty: 03 Tammi 2011 17:04
Kirjoittaja Veli-Matti
Vai ei viitsi...mulla kait on veneessä mukana koko s...nan arsenaali akkukoneita kutteria myöden jos vaikka joutuu laudanvaihtoon kesken reissun...
Ei vaiskaan, Transsun tai Hiacen perässä se arsenaali kulkee vähän tilanteesta riippuen mutta vois sitä toki veneessäkin käyttää.
Minulla on myös iso tynnyrilappo mutta tuo pieni on nätimpi käyttää ja säilyttää veneessä.
Joskus nössinä kun olin liikkeellä isäukon silmäterällä siitä loppui petrooli varsin kohtuullisessa kelissä. Tratin läpi takatäkillä tankatessa taisin saada tankkiin täydestä jerrystä kokonaiset 2-3 litraa loppujen mennessä mereen - no, sillä pääsi rantaan mutta sen jälkeen on tullut pidettyä huoli että ei ole (vielä) tarvinnut merellä tankata. Dieseliä on varalla 40 l ja sitten 10l bensiiniä ihan vaan kanssaveneiljöitä varten. Ja joka kesä se bensiini on ollut tarpeen...
Re: Veneasemien diesel
Lähetetty: 03 Tammi 2011 17:20
Kirjoittaja Jude
Veli-Matti kirjoitti:
Minulla on myös iso tynnyrilappo mutta tuo pieni on nätimpi käyttää ja säilyttää veneessä.
Onko se pienempi tuo lappo, jolle lupaavat vain 0,6 litraa/minuutti?
Meinaan Bilteman nykykatalogissa on mielestäni vain tynnyrilappo ja tuo kuvan lappo.