e10 bensa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Viilari
Viestit: 101
Liittynyt: 21.07.2009 11:16

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja Viilari » 02.01.2011 14:07

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... 10/1199543" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei hyvältä näytä,mun venettä työntää 80-luvun 2-tahti Suzuki en uskalla e10 käyttää.Eihän täma nykyinen bensakaan
hääviä ole,ylivuotisen bensan kanssa on käynnistysongelmia.30 vuotta sitten kun mopoja tuli rassailtua,niin bensa tuoksuikin hyvälle,nyky
bensa haisee lähinnä joltain puhdistusaineelta.

Keimo
Viestit: 40
Liittynyt: 27.11.2010 11:28
Paikkakunta: Heinola

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja Keimo » 02.01.2011 14:28

Veli-Matti kirjoitti: Kumiosien kestävyyteen vaikuttaa käsittääkseni ratkaisevasti myös otsonin määrä ilmassa ja senkin myötä kumin ainesosien on jouduttu muuttamana vuosien saatossa.
Ei sitä otsoonia ilmassa ole, paitti ehkä kipinöivien sähkölaitteiden välittömässä läheisyydessä. Niin ja tietysti otsonaattorien, hitsausvehkeiden ym. valokaarien.. Otsoni on sen verran ärhäkkää kaasua, jotta hajoaa nopiasti täälä maanpinnan läheisyydessä. Tilanne on toinen tuola yläilmakehässä. Tietysti jos meinasit, jotta otsoonin määrä vaikuttaa uv-säteilyyn niin sitä kauttahan se tietysti vaikuttaa kumiosien kestoon ;-)
Viilari kirjoitti:Eihän täma nykyinen bensakaan
hääviä ole,ylivuotisen bensan kanssa on käynnistysongelmia.30 vuotta sitten kun mopoja tuli rassailtua,niin bensa tuoksuikin hyvälle,nyky
bensa haisee lähinnä joltain puhdistusaineelta.
Bensa pitää säilyttää umpitiiviissä astiassa, jos haluaa pitkään varastoida. Pienenkin hengitysreiän kautta häviää se kaikkein herkimmin haihtuva osa, minkä takia ei meinaa koneet vanhalla bensalla käynnistyä. Vanha ruohonleikkuri, jonka tankin korkissa on reikä ja jotain huokoista materiaalia, ei halua käynnistyä sitten millään talvitauon jälkeen ellei kaada tuoretta bensaa sekaan. Lumilinko, jonka tankin korkki on tiivis, lähtee pienellä lämmittelyllä kyllä käyntiin vielä kesän jälkeen.

Onhan se bensa aikaa myöten muuttunu eri sekoitukseksi mitä se oli aikaisemmin. Kaiken aikaa koittavat kehitellä sitä ympäristöystävällisemmäksi sun muuta. Tuosta etanolin sotkemisesta voi kyllä olla montaa mieltä. Näin äkkiseltään kyllä muutos saastuttaa enemmän kuin suojelee. Niin paljon ylimääräistä työtä teettää tämä muutos. Ja jostain se etanolikin on pieraistava.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02.01.2011 14:42

No niimpä, just tuota tarkoitin ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

puupiä
Viestit: 77
Liittynyt: 22.06.2006 8:54

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja puupiä » 03.01.2011 11:56

Oheisesta linkistä selviää, että vanhoihin 2T perämoottoreihin ei sovi e10 bensa.

http://www.e10bensiini.fi/files/130/E10 ... 0_2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

ari nieminen
Viestit: 146
Liittynyt: 16.07.2008 13:35
Paikkakunta: helsinki

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja ari nieminen » 03.01.2011 17:54

Me Vire tyypit joudutaan asiantuntian mukaan siirtymään 98 bensaan. Kannattaa vaihtaa kaasarin kalvot ja kumiset polttoaineen osat jos käyttää E10:ä. Tää koskee muitakin 2-tahti härveleitä.

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29.11.2007 11:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja ainur » 05.01.2011 21:38

Simon kirjoitti: Entisaikaan kun noita polttoaine kokeiluja tehtiin, niin ensitiraukset "sikunat" piti vastenmielisesti heitää pois :P ja nyt sekin olisi polttoainetta 8}
Ne ensitipat (n.ruokalusikallinen) on metanoolia. Ja sit tulee vasta sitä itteensä, eli etanoolia jota ei heitetä pois.... ;-)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja Simon » 06.01.2011 0:01

Niin ruokalusikallinen, muta mistä määrästä ??? mä tapasin heittää kaffetkupillisen kaiken varmuudeksi,enkä sitten kipiä ollutkaan ;-) Toki näin jälkeen ajatellessa olisi tuo loppuaine kannattanut sinne tankkiin lorauttaa, tietenki vain 10 % kerralla :-)

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22.06.2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 06.01.2011 14:01

Täällä taas minä kyselen tyhmiä... Olen ihmetellyt tuota laakereiden ruostumista. Osaako joku kertoa miten tuo uusi polttoaine ruostuttaa laakerit? Ite oon luullut että polttoaine menee tankista kaasuttimeen, josta se ohjataan pyttyyn. Siellä se sitten räjähtää ja poistuu pakoputkesta. Vai onko se jotenkin niin, että koneen seistessä pytyssä on alkoholihöyryjä jotka pääsevät kampikammioon liuottelemaan öljyä laakereiden pinnoilta? Näitä laakereiden ruostumisia on monella palstalla noussut esiin. Kuinka tuo siis käytännössä tapahtuu, vai tapahtuuko?

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22.06.2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 06.01.2011 14:16

Kiitos Tevisu, en tuollaistakaan tiennyt että vanhat 2t-koneet toimii noin. Mitenkä noissa vanhoissa koneissa tuo kampiakselin laakerin voitelu tapahtuu? Riittääkö se polttoaineseoksen öljy, ilmeisesti ei? Onko noissa jotenkin roiskevoitelu vai erillinen öljypummpu? Tämä nyt meni vähän sivuun aiheesta...Tunnistaako tuota vanhaa konetyyppiä mitenkään ulkoapäin tarkastelemalla?

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22.06.2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 06.01.2011 14:29

Vastaan itse itselleni, eli tuolta Tevisun linkistä näköjään löytyi kun katseli takaisinpäin..

"Vene-, moottoripyörä- ja erikoismoottoreissa käytetään mm. tuoreöljy- ja sekoitusvoitelua. Öljy on eri säiliössä. Se sekoitetaan polttoaineeseen käynnin aikana ja voidaan ohjata myös laakereihin". Lähde:http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/puu ... /vpk10.htm

Keimo
Viestit: 40
Liittynyt: 27.11.2010 11:28
Paikkakunta: Heinola

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja Keimo » 06.01.2011 15:21

merimakkara kirjoitti:Mitenkä noissa vanhoissa koneissa tuo kampiakselin laakerin voitelu tapahtuu? Riittääkö se polttoaineseoksen öljy, ilmeisesti ei? Onko noissa jotenkin roiskevoitelu vai erillinen öljypummpu? Tämä nyt meni vähän sivuun aiheesta...Tunnistaako tuota vanhaa konetyyppiä mitenkään ulkoapäin tarkastelemalla?
Voitelu tapahtuu nimenomaan sillä polttoaineeseen sekoitetulla öljyllä. 2-tahtikoneissa ei ole erillistä moottoriöljyä eikä näinollen öljypumppuja tai roiskevoiteluitakaan. Kampikammiossa puhaltaa öljysumu, eli polttoaine+ilma, joka voitelee. Ja näin siis vanhoissa 2-tahtikoneissa ja isossa osassa uudempiakin.

Tuoreöljyvoidellussa 2-tahtikoneessa on sitten erillinen öljysäiliö ja polttoainetankissa voiteluöljytöntä bensaa. Näin öljyä on mahdollista käyttää myös suoraan voitelemaan jotain kohteita moottorissa, kuten tuossa tuli aikaisemmin ilmi.

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja palonte » 06.01.2011 20:13

Nyt menee kyllä aiheesta ohi, mutta miten niin "vanhemmissa 2T-koneissa". Eipä ole vielä silmiini osunut sellaista 2-tahtaria, jossa ilma ei kulkisi kampikammion kautta. Toki hienoimmissa ruiskukoneissa polttoaine pannaan joukkoon vasta palotilassa, mutta eipä noita suoraruiskuja taida paljoakaan olla, joten pääosa niistä sovelluksista missä 2T-enää soveltuu käyttöön on edelleen noita "vanhanaikaisia". Mitä taas tulee tuoreöljyvoiteluun, lienee niistäkin suurin osa sellaisia, jossa öljy dumpataan polttoaineen joukkoon ja siten välillisesti kampikoneiston laakereille. Toki jos tietoni on kovasti vanhentuneet, heittäkää parilla esimerkillä, voihan noi tiedot jo vanhalla miehellä olla "förbii".
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29.11.2007 11:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja ainur » 14.01.2011 7:25

Tuorevoiteluukoneissa öljypumppu painaa öljyn suoraan imukaulaan , jossa se sekoittuu polttoaine/ilmaseokseen, ainakin näissä mitä minulla on ollu.
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

jkatainen
Viestit: 26
Liittynyt: 13.06.2009 21:16
Paikkakunta: Kotka

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja jkatainen » 05.02.2011 16:35

miettinyt asiaa ja todennut että jos alkaa pahalta näyttämään niin vuosiviisumi ja mittarista 92oktaanista lyijyllistä hakemaan, viimetalvena kaikki tiivisteet on uusittu mutta eipä siinävaiheessa käynytkään mielessä että tarvitsisi miettiä etanolin kestävää tiivistemateriaalia. tuo 95oktaaninenkin tuntui olevan jo melko korkeaoktaanista tuohon w-2:seen niin ei huvittaisi 98 alaa käyttämään (95:seen tuli laitettua n.1% 2-t öljyä, tämä vähensi poksumista huomattavasti, eikä varmaan pienestä lisävoitelustakaan ole mitään haittaa vanhoissa koneissa, kyllä se 2-t öljy palaa samalla tavalla 4-t koneessakin).
vene kun vene kunhan kalastuskelpoinen...

vastaisku
Viestit: 31
Liittynyt: 14.08.2006 17:37
Paikkakunta: Kemi

Re: e10 bensa

Viesti Kirjoittaja vastaisku » 05.02.2011 20:05

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth ... ytossa.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä yksi artikkeli ilmailijoille, ei taida vesillä ja kuivalla maalla olla sen kummempi juttu.

Vastaa Viestiin