e10 bensa
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 21.07.2009 11:16
Re: e10 bensa
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... 10/1199543" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei hyvältä näytä,mun venettä työntää 80-luvun 2-tahti Suzuki en uskalla e10 käyttää.Eihän täma nykyinen bensakaan
hääviä ole,ylivuotisen bensan kanssa on käynnistysongelmia.30 vuotta sitten kun mopoja tuli rassailtua,niin bensa tuoksuikin hyvälle,nyky
bensa haisee lähinnä joltain puhdistusaineelta.
Ei hyvältä näytä,mun venettä työntää 80-luvun 2-tahti Suzuki en uskalla e10 käyttää.Eihän täma nykyinen bensakaan
hääviä ole,ylivuotisen bensan kanssa on käynnistysongelmia.30 vuotta sitten kun mopoja tuli rassailtua,niin bensa tuoksuikin hyvälle,nyky
bensa haisee lähinnä joltain puhdistusaineelta.
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 27.11.2010 11:28
- Paikkakunta: Heinola
Re: e10 bensa
Ei sitä otsoonia ilmassa ole, paitti ehkä kipinöivien sähkölaitteiden välittömässä läheisyydessä. Niin ja tietysti otsonaattorien, hitsausvehkeiden ym. valokaarien.. Otsoni on sen verran ärhäkkää kaasua, jotta hajoaa nopiasti täälä maanpinnan läheisyydessä. Tilanne on toinen tuola yläilmakehässä. Tietysti jos meinasit, jotta otsoonin määrä vaikuttaa uv-säteilyyn niin sitä kauttahan se tietysti vaikuttaa kumiosien kestoonVeli-Matti kirjoitti: Kumiosien kestävyyteen vaikuttaa käsittääkseni ratkaisevasti myös otsonin määrä ilmassa ja senkin myötä kumin ainesosien on jouduttu muuttamana vuosien saatossa.
Bensa pitää säilyttää umpitiiviissä astiassa, jos haluaa pitkään varastoida. Pienenkin hengitysreiän kautta häviää se kaikkein herkimmin haihtuva osa, minkä takia ei meinaa koneet vanhalla bensalla käynnistyä. Vanha ruohonleikkuri, jonka tankin korkissa on reikä ja jotain huokoista materiaalia, ei halua käynnistyä sitten millään talvitauon jälkeen ellei kaada tuoretta bensaa sekaan. Lumilinko, jonka tankin korkki on tiivis, lähtee pienellä lämmittelyllä kyllä käyntiin vielä kesän jälkeen.Viilari kirjoitti:Eihän täma nykyinen bensakaan
hääviä ole,ylivuotisen bensan kanssa on käynnistysongelmia.30 vuotta sitten kun mopoja tuli rassailtua,niin bensa tuoksuikin hyvälle,nyky
bensa haisee lähinnä joltain puhdistusaineelta.
Onhan se bensa aikaa myöten muuttunu eri sekoitukseksi mitä se oli aikaisemmin. Kaiken aikaa koittavat kehitellä sitä ympäristöystävällisemmäksi sun muuta. Tuosta etanolin sotkemisesta voi kyllä olla montaa mieltä. Näin äkkiseltään kyllä muutos saastuttaa enemmän kuin suojelee. Niin paljon ylimääräistä työtä teettää tämä muutos. Ja jostain se etanolikin on pieraistava.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: e10 bensa
No niimpä, just tuota tarkoitin
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: 22.06.2006 8:54
Re: e10 bensa
Oheisesta linkistä selviää, että vanhoihin 2T perämoottoreihin ei sovi e10 bensa.
http://www.e10bensiini.fi/files/130/E10 ... 0_2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.e10bensiini.fi/files/130/E10 ... 0_2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 16.07.2008 13:35
- Paikkakunta: helsinki
Re: e10 bensa
Me Vire tyypit joudutaan asiantuntian mukaan siirtymään 98 bensaan. Kannattaa vaihtaa kaasarin kalvot ja kumiset polttoaineen osat jos käyttää E10:ä. Tää koskee muitakin 2-tahti härveleitä.
- ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29.11.2007 11:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: e10 bensa
Ne ensitipat (n.ruokalusikallinen) on metanoolia. Ja sit tulee vasta sitä itteensä, eli etanoolia jota ei heitetä pois....Simon kirjoitti: Entisaikaan kun noita polttoaine kokeiluja tehtiin, niin ensitiraukset "sikunat" piti vastenmielisesti heitää pois ja nyt sekin olisi polttoainetta
onhan se päivä vielä huomennakin...
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 23.03.2007 0:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: e10 bensa
Niin ruokalusikallinen, muta mistä määrästä mä tapasin heittää kaffetkupillisen kaiken varmuudeksi,enkä sitten kipiä ollutkaan Toki näin jälkeen ajatellessa olisi tuo loppuaine kannattanut sinne tankkiin lorauttaa, tietenki vain 10 % kerralla
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: 22.06.2005 16:45
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: e10 bensa
Täällä taas minä kyselen tyhmiä... Olen ihmetellyt tuota laakereiden ruostumista. Osaako joku kertoa miten tuo uusi polttoaine ruostuttaa laakerit? Ite oon luullut että polttoaine menee tankista kaasuttimeen, josta se ohjataan pyttyyn. Siellä se sitten räjähtää ja poistuu pakoputkesta. Vai onko se jotenkin niin, että koneen seistessä pytyssä on alkoholihöyryjä jotka pääsevät kampikammioon liuottelemaan öljyä laakereiden pinnoilta? Näitä laakereiden ruostumisia on monella palstalla noussut esiin. Kuinka tuo siis käytännössä tapahtuu, vai tapahtuuko?
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: 22.06.2005 16:45
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: e10 bensa
Kiitos Tevisu, en tuollaistakaan tiennyt että vanhat 2t-koneet toimii noin. Mitenkä noissa vanhoissa koneissa tuo kampiakselin laakerin voitelu tapahtuu? Riittääkö se polttoaineseoksen öljy, ilmeisesti ei? Onko noissa jotenkin roiskevoitelu vai erillinen öljypummpu? Tämä nyt meni vähän sivuun aiheesta...Tunnistaako tuota vanhaa konetyyppiä mitenkään ulkoapäin tarkastelemalla?
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: 22.06.2005 16:45
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: e10 bensa
Vastaan itse itselleni, eli tuolta Tevisun linkistä näköjään löytyi kun katseli takaisinpäin..
"Vene-, moottoripyörä- ja erikoismoottoreissa käytetään mm. tuoreöljy- ja sekoitusvoitelua. Öljy on eri säiliössä. Se sekoitetaan polttoaineeseen käynnin aikana ja voidaan ohjata myös laakereihin". Lähde:http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/puu ... /vpk10.htm
"Vene-, moottoripyörä- ja erikoismoottoreissa käytetään mm. tuoreöljy- ja sekoitusvoitelua. Öljy on eri säiliössä. Se sekoitetaan polttoaineeseen käynnin aikana ja voidaan ohjata myös laakereihin". Lähde:http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/puu ... /vpk10.htm
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 27.11.2010 11:28
- Paikkakunta: Heinola
Re: e10 bensa
Voitelu tapahtuu nimenomaan sillä polttoaineeseen sekoitetulla öljyllä. 2-tahtikoneissa ei ole erillistä moottoriöljyä eikä näinollen öljypumppuja tai roiskevoiteluitakaan. Kampikammiossa puhaltaa öljysumu, eli polttoaine+ilma, joka voitelee. Ja näin siis vanhoissa 2-tahtikoneissa ja isossa osassa uudempiakin.merimakkara kirjoitti:Mitenkä noissa vanhoissa koneissa tuo kampiakselin laakerin voitelu tapahtuu? Riittääkö se polttoaineseoksen öljy, ilmeisesti ei? Onko noissa jotenkin roiskevoitelu vai erillinen öljypummpu? Tämä nyt meni vähän sivuun aiheesta...Tunnistaako tuota vanhaa konetyyppiä mitenkään ulkoapäin tarkastelemalla?
Tuoreöljyvoidellussa 2-tahtikoneessa on sitten erillinen öljysäiliö ja polttoainetankissa voiteluöljytöntä bensaa. Näin öljyä on mahdollista käyttää myös suoraan voitelemaan jotain kohteita moottorissa, kuten tuossa tuli aikaisemmin ilmi.
- palonte
- Viestit: 194
- Liittynyt: 02.01.2009 14:17
Re: e10 bensa
Nyt menee kyllä aiheesta ohi, mutta miten niin "vanhemmissa 2T-koneissa". Eipä ole vielä silmiini osunut sellaista 2-tahtaria, jossa ilma ei kulkisi kampikammion kautta. Toki hienoimmissa ruiskukoneissa polttoaine pannaan joukkoon vasta palotilassa, mutta eipä noita suoraruiskuja taida paljoakaan olla, joten pääosa niistä sovelluksista missä 2T-enää soveltuu käyttöön on edelleen noita "vanhanaikaisia". Mitä taas tulee tuoreöljyvoiteluun, lienee niistäkin suurin osa sellaisia, jossa öljy dumpataan polttoaineen joukkoon ja siten välillisesti kampikoneiston laakereille. Toki jos tietoni on kovasti vanhentuneet, heittäkää parilla esimerkillä, voihan noi tiedot jo vanhalla miehellä olla "förbii".
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata
- ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29.11.2007 11:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: e10 bensa
Tuorevoiteluukoneissa öljypumppu painaa öljyn suoraan imukaulaan , jossa se sekoittuu polttoaine/ilmaseokseen, ainakin näissä mitä minulla on ollu.
onhan se päivä vielä huomennakin...
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 13.06.2009 21:16
- Paikkakunta: Kotka
Re: e10 bensa
miettinyt asiaa ja todennut että jos alkaa pahalta näyttämään niin vuosiviisumi ja mittarista 92oktaanista lyijyllistä hakemaan, viimetalvena kaikki tiivisteet on uusittu mutta eipä siinävaiheessa käynytkään mielessä että tarvitsisi miettiä etanolin kestävää tiivistemateriaalia. tuo 95oktaaninenkin tuntui olevan jo melko korkeaoktaanista tuohon w-2:seen niin ei huvittaisi 98 alaa käyttämään (95:seen tuli laitettua n.1% 2-t öljyä, tämä vähensi poksumista huomattavasti, eikä varmaan pienestä lisävoitelustakaan ole mitään haittaa vanhoissa koneissa, kyllä se 2-t öljy palaa samalla tavalla 4-t koneessakin).
vene kun vene kunhan kalastuskelpoinen...
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 14.08.2006 17:37
- Paikkakunta: Kemi
Re: e10 bensa
http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth ... ytossa.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä yksi artikkeli ilmailijoille, ei taida vesillä ja kuivalla maalla olla sen kummempi juttu.
Tässä yksi artikkeli ilmailijoille, ei taida vesillä ja kuivalla maalla olla sen kummempi juttu.