Sivu 1/1

potkuri

Lähetetty: 15 Joulu 2010 23:46
Kirjoittaja ms.venla
Ostin veneeseen potkurin, jonka mitat on 15x13, koska vanhalla potkurilla kierrokset jäivät moottorin päässä 800r/min vajaaksi huipusta, vanha potkuri oli 15x14. Minkä malliseen veneeseen tämä "luppakorva" on tarkoitettu alunperin? nyt se tulee tasaperäiseen puoliliukuvaan toivottavasti se pelaa.

Re: potkuri

Lähetetty: 16 Joulu 2010 09:59
Kirjoittaja Mile
Lapapintaa siinä ei paljoa ole; että ei ainakaan kovin raskaalle kuormalle ja kovaan vauhtiin. Willi Weikkaus että ollut jonkun wahvan wikun weiwaama .. puks-puksu.

Joku tuon näköinen voisi olla sopivampi puoliliukuvaan :
http://www.tescon.fi/pdf/price/Mikado_2009_Hinnasto.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; ja malli B , jossa peitto 52%

Mutta kierrokset jäivät melko paljon max tehon kierrosluvusta ( huom. eri asia kuin maximikierrokset ilman kuormaa) , 15" voi olla turhan raskas; 14" voisi olla lähempänä.

Pelkkää nousua tuumalla pienentämällä ei välttämättä 800 kierrosta saa kurotuksi.

Re: potkuri

Lähetetty: 16 Joulu 2010 10:27
Kirjoittaja ms.venla
Mutta on mulla onneks iso välityskin 2,63:1 ja potkurin kierrokset jäi vain 300r/min maksimista edellisellä potkurilla, eli vaikutus voi olla suurikin koneen päässä. Toivottavasti tuo ei kauheesti luista, veneen paino ei ole kun 1400kg.

Re: potkuri

Lähetetty: 16 Joulu 2010 10:48
Kirjoittaja Mile
Elä nyt siitä luistosta huolehdi, luistoa kun tarvitaan.

mahdollinen kavitointi tuossa huolettaa , mutta sekään tuskin ongelma juos puoliplaanilla puhut nopeuksista 10-12 solmua ; eihän tuo vene kovin raskas ole. Huomaat kyllä kun potkuri alkaa kunnolla kavitoimaan; kierrokset kasvavat itsekseen ilman että vauhti juuri kasvaa, ellei hidastu ; aivan kuin kytkin luistaisi tyhjää.

Tämä ei ole sitä potkurin luistoa, mitä luistolla tarkoitetaan.

Re: potkuri

Lähetetty: 16 Joulu 2010 14:46
Kirjoittaja ms.venla
Joo 12 solmua jos sais rikki niin se riittäis, vanhalla potkurilla 11.5 solmua meni, mutta kone tosiaan otti 4000r/min ja ohjekirja lupaa 52hv/4800r/min. En usko että noilla tehoilla ja veneellä kavitoi. On ollut aikoinaan 13 tuumaisiakin potkureita. Pääsis kone helpommalla kun jaksais ottaa kierroksia, nyt tuskin antaa ulos 40hv enemmän.

Re: potkuri

Lähetetty: 16 Joulu 2010 19:36
Kirjoittaja Simon
Kaikella kunnioituksella, tuon "luppakorvan" voinet unohtaa, koristeeksi kiillotettuna voisi olla käyttöä.
Sitä vanhaa potkuria voi muokata ottamalla tuuma tai puolitoista pois, niin ollaankin jo lähellä oikeita lukuja.

Re: potkuri

Lähetetty: 16 Joulu 2010 20:29
Kirjoittaja ms.venla
Jos antais tolle potkurille mahdollisuuden näyttää kyntensä :))
Onhan ne tuonkin mallisia käyttäneet ennenkin, en tiedä millä menestyksellä :))

Re: potkuri

Lähetetty: 16 Joulu 2010 21:13
Kirjoittaja Simon
Siitäpä vain kokeilemaan !!! Mile jo aikaisemmin kertoi tuon "mulinexin" käyttötarkoituksen ja niissä varmasti on toiminut paremman puutteessa, kolme- neljäkymmen luvulla noita tehtiin, seuraava malli olikin sitten Hägkvistin "mikkihiirilapaiset", joiden lapapinta oli huomattavasti suurempi ja tehokkaampi nopeampiin aluksiin.

Milen linkin potkurit "ei huono" voin kokemuksesta suositella.

Re: potkuri

Lähetetty: 06 Tammi 2011 15:05
Kirjoittaja Donna 28
Voisi sopia johonkin ilmanvaihtotarkoituksiin, kuten esimerkiksi minun toimistokoppiini tupakansavun poistoon, silloin kun joku muu polttaa täällä muita kuin sikaareja - tapahtuu niin harvoin, ettei tuollaisen tehottomuus siinäkään käyttötarkoituksessa haittaisi mitään !!!
Donna 28 :)

Re: potkuri

Lähetetty: 06 Tammi 2011 17:48
Kirjoittaja ms.venla
Suottaapi olla että tuo vois iv-koneessakin toimia hyvin ja savuja poistaa :)) aattelin koittaa piruuttani sitä kesällä, myös veneeseen

Re: potkuri

Lähetetty: 07 Tammi 2011 14:56
Kirjoittaja ms.venla
Ei Mile erehtynyt paljoa, oli kuulemma ollut tuo potkuri meriläisessä, jossa oli ollut voimanlähteenä katkaistu t-model Ford. Kerran testasin tuon mallin potkuria 13"x14" ja kulki kivasti, mutta siinä oli kartio hakkaantunut ja se ravisti ettei voinut jättää paikalleen.