Magneton jättäminen talveksi veneeseen
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25.10.2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Magneton jättäminen talveksi veneeseen
Vene ollut ylhäällä jo lähes kuukauden päivät, mutta nyt vasta aloittelen normaaleja syyshuoltoja.
Glykolit olen aina sylinterin laskenut, mutta mites magneetto?
Äskettäin kuulin, että magneetto pitäisi ottaa talveksi veneestä pois kosteusvaurioiden välttämiseksi. Tähän asti magneetto ollut koneesse kiinni kesät talvet. Ottaako kukaan plastalaisista magneettoa pois veneestä talven ajaksi?
Glykolit olen aina sylinterin laskenut, mutta mites magneetto?
Äskettäin kuulin, että magneetto pitäisi ottaa talveksi veneestä pois kosteusvaurioiden välttämiseksi. Tähän asti magneetto ollut koneesse kiinni kesät talvet. Ottaako kukaan plastalaisista magneettoa pois veneestä talven ajaksi?
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen
Taitaa olla niin että tapansa kullakin; minä olen aina ottanut, tai siis otin silloin kun minulla oli vielä magneetollisia "lättäpää"veneitä, magneeton sisälle talveksi ja laittanut ne visusti talteen tarpeeksi arvokkaaseen paikkaan. Viimeisimmät vuodet ne oli työhuoneen kirjahyllyn päällä viettämässä siestaa.
Siitä en ole satavarma että hommasta olisi jotakin hyötyä mutta kotoa opittua kuten melkein kaikki muukin hyvä ja paha. Kuvan Luukakset on vasta menossa sinne kirjahyllyyn syyshuollon jälkeen.
Mutta tästä voisi sorvata jatkokysymyksen; kuinka monella on veneessä aina mukana varamagneetto? Minulla se oli ja vieläpä semmoiseen asentoon lukittuna että vaihto onnistui alle 5 minuutin tarpeen vaatiessa...
Siitä en ole satavarma että hommasta olisi jotakin hyötyä mutta kotoa opittua kuten melkein kaikki muukin hyvä ja paha. Kuvan Luukakset on vasta menossa sinne kirjahyllyyn syyshuollon jälkeen.
Mutta tästä voisi sorvata jatkokysymyksen; kuinka monella on veneessä aina mukana varamagneetto? Minulla se oli ja vieläpä semmoiseen asentoon lukittuna että vaihto onnistui alle 5 minuutin tarpeen vaatiessa...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 303
- Liittynyt: 18.01.2005 12:17
- Paikkakunta: porvoo
Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen
aina kun on sem magnetto niin on varalla toinen
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata
Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata
Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20.09.2010 17:18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen
Olisi se magneetto hyvä ottaa talveksi pois, jos venettä ja konetta säilytetään vaihtelevissa lämpötiloissa. Kun ilma kovan pakkasen jälkeen laskee nollaan tai plussan puolelle, niin metallipinnoille tiivistyy vettä paljokin. Kondensoitunut vesi ei ainakaan näissä vanhemmissa piki- ja kangaseristeisissä magneetoissa paranna toimintaa, eikä kyllä muissakaan. Myös katkojan kärjet tahtovat hapettua samasta syystä.
Olympian ohjekirja kehottaa ottamaan magneeton pois koneesta, jos kone on pidempiä aikoja käyttämättä ja säilyttämään magneeton kuivassa paikassa.
Olympian ohjekirja kehottaa ottamaan magneeton pois koneesta, jos kone on pidempiä aikoja käyttämättä ja säilyttämään magneeton kuivassa paikassa.
Sähkölaitteiden konservaattori
- mjmaki
- Viestit: 68
- Liittynyt: 26.04.2005 19:19
- Paikkakunta: Turku
Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen
Hans von Rettigin Clipper-joolin (joka on nykyään suomenruotsalaisten partiolaisten Navigator)
moottori irroitettiin aina talveksi ja säilytettiin lämpimässä.
Ainahan kaiken voi varmistaa viimeisen päälle jos on rahkeissa varaa.
moottori irroitettiin aina talveksi ja säilytettiin lämpimässä.
Ainahan kaiken voi varmistaa viimeisen päälle jos on rahkeissa varaa.
MJM
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14.05.2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen
Ottivathan entivanhaan kalastajat magneetot yöksikin uuninpankolle lämpimään kissojen seuraksi varsinkin syys-kalastusaikaan kun niitä kosteusongelmia alkoi esiintyyn isojen lämpötilavaihtelujen takia...
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25.10.2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen
Varamagneettoa itellä ei ole koskaan mukana ollut, jos hätätila iskee, niin sitten mennään kaksoissytytyksen eli "pirrin" voimin.
Jäi muuten se umpipää wikun magneetto sitten veneeseen talveksi
Tuli äkkinäinen komennus troolarille, niin piti lähtee vähä hätäsesti
Toivottavasti siinä on keväällä vielä kipuna tallella
Jäi muuten se umpipää wikun magneetto sitten veneeseen talveksi
Tuli äkkinäinen komennus troolarille, niin piti lähtee vähä hätäsesti
Toivottavasti siinä on keväällä vielä kipuna tallella
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen
Mites tuo "pirri" oikein toimii jos ei enää saa tehtyä magneetosta jakajaa mekaanisen vian takia? Minullla meni kauan sitten, oliskohan ollut joskus rautakauden alkupuoliskolla, olympian magneetosta akseli poikki ja keinot loppui siihen. Ei lähtenyt enää millään konstilla käyntiin vaan oli odoteltava apua melkien koko vuorokausi ankkurissa jossain huitsin nevadassa väylien ulkopuolella...
Toissa kesänä hinasin mereltä fiskarin jonka magneetosta oli katkojakärkien runko murtunut poikki - eipä siinäkään pirraaminen enää auta vaikka olisi akku takataskussa. Melkeinpä kaikki magneetot alkavat olemaan jo niin vanhaa vuosikertaa että melkein kaikki viat ovat mahdollisia muuallakin kuin käämityksissä ja magnetoinnissa...
Varamagneeton hommaaminen ei maksa paljon ja se parempi on tietysti aina "ajossa" ja huonompi vaan hätävarana... Tietysti riippuu myös veneilyharrastuksesta tarviiko sitä varaosaa mukana mutta kun ex-Bertta-Lotallakin tuli ajettua 250-280h/kesä ja välillä tuli oltua jonkunverran kauempanakin kuin lähimmän niemen takana niin katsoin että jotakin epätodennäköisesti tarpeellistakin pitää olla mukana...
Tuosta partiolaisten joolin moottorin irroituksesta talveksi tuli mieleen Oulunsalon pappi jonka ankkurissa olleesta verkkoveneestä varastettiin Kipinä. Ilmeisesti pappi ei kuitenkaan ollut uskossaan kovinkaan vahva tai suhteet yläkertaan eivät olleet vimosen päälle kunnossa sillä hän piti ainakin sen syksyn ajan tapana viedä uusi tuliterä Kipinä aina kotiin verkonkokujen välillä. Onhan siinä ollut värkkäämistä mutta Kipinällä sekin onnistuu jos on tarpeeksi motivaatiota...
Toissa kesänä hinasin mereltä fiskarin jonka magneetosta oli katkojakärkien runko murtunut poikki - eipä siinäkään pirraaminen enää auta vaikka olisi akku takataskussa. Melkeinpä kaikki magneetot alkavat olemaan jo niin vanhaa vuosikertaa että melkein kaikki viat ovat mahdollisia muuallakin kuin käämityksissä ja magnetoinnissa...
Varamagneeton hommaaminen ei maksa paljon ja se parempi on tietysti aina "ajossa" ja huonompi vaan hätävarana... Tietysti riippuu myös veneilyharrastuksesta tarviiko sitä varaosaa mukana mutta kun ex-Bertta-Lotallakin tuli ajettua 250-280h/kesä ja välillä tuli oltua jonkunverran kauempanakin kuin lähimmän niemen takana niin katsoin että jotakin epätodennäköisesti tarpeellistakin pitää olla mukana...
Tuosta partiolaisten joolin moottorin irroituksesta talveksi tuli mieleen Oulunsalon pappi jonka ankkurissa olleesta verkkoveneestä varastettiin Kipinä. Ilmeisesti pappi ei kuitenkaan ollut uskossaan kovinkaan vahva tai suhteet yläkertaan eivät olleet vimosen päälle kunnossa sillä hän piti ainakin sen syksyn ajan tapana viedä uusi tuliterä Kipinä aina kotiin verkonkokujen välillä. Onhan siinä ollut värkkäämistä mutta Kipinällä sekin onnistuu jos on tarpeeksi motivaatiota...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- wikumies
- Viestit: 128
- Liittynyt: 02.12.2003 19:28
- Paikkakunta: veneliitto5544@gmail.com
Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen
moi jos jätät magneeton paikoilleen niin pistä pieni sanomalehden pala kärkien väliin niin ei hapetu jos on hevosenkenkä magneetto ota kenkä pois talveksi siinä on magneetti
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 21.07.2009 11:16
Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen
Paranisikohan magneeton luotettavuus jos sen käyttäisi tyhjiöhartsauksessa? Mitä itse olen suurjännitemuuntajien 25 kV asti touhunnut,
niin ne ovat olleet tyhjiöhartsattuja.
niin ne ovat olleet tyhjiöhartsattuja.
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20.09.2010 17:18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen
Ei parane, jos ei ensin käämi magneettoa uusiksi. Vanhat eristeet sulavat siinä lämmössä, jossa hartsi kuivatetaan.Viilari kirjoitti:Paranisikohan magneeton luotettavuus jos sen käyttäisi tyhjiöhartsauksessa? Mitä itse olen suurjännitemuuntajien 25 kV asti touhunnut,
niin ne ovat olleet tyhjiöhartsattuja.
Itse käytän tyhjiöhartsausta, kun olen kunnostellut magneettoja. Etunahan siinä tyhjiöhartsauksessa on se, että alipaine imeyttää hartsin/lakan aivan joka paikkaan ja mahdollisesti alustavassa lakkauksessa käämitykseen jääneet ilmakuplat tulevat eristeiden välistä pois.
Tuosta tilanteesta kun lähtee, niin voi käyttää tyhjiöhartsaustakin
Ja sitten tekee alustavan lakkauksen lankaa pyöritellessä...
Niin sitten tulee tämmönen
Sähkölaitteiden konservaattori
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25.10.2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen
Noniin, reissulta selvitty, aika taas kirjoitella palstalle.Veli-Matti kirjoitti:Mites tuo "pirri" oikein toimii jos ei enää saa tehtyä magneetosta jakajaa mekaanisen vian takia? Minullla meni kauan sitten, oliskohan ollut joskus rautakauden alkupuoliskolla, olympian magneetosta akseli poikki ja keinot loppui siihen. Ei lähtenyt enää millään konstilla käyntiin vaan oli odoteltava apua melkien koko vuorokausi ankkurissa jossain huitsin nevadassa väylien ulkopuolella...
Toissa kesänä hinasin mereltä fiskarin jonka magneetosta oli katkojakärkien runko murtunut poikki - eipä siinäkään pirraaminen enää auta vaikka olisi akku takataskussa. Melkeinpä kaikki magneetot alkavat olemaan jo niin vanhaa vuosikertaa että melkein kaikki viat ovat mahdollisia muuallakin kuin käämityksissä ja magnetoinnissa...
Varamagneeton hommaaminen ei maksa paljon ja se parempi on tietysti aina "ajossa" ja huonompi vaan hätävarana... Tietysti riippuu myös veneilyharrastuksesta tarviiko sitä varaosaa mukana mutta kun ex-Bertta-Lotallakin tuli ajettua 250-280h/kesä ja välillä tuli oltua jonkunverran kauempanakin kuin lähimmän niemen takana niin katsoin että jotakin epätodennäköisesti tarpeellistakin pitää olla mukana...
Tuosta partiolaisten joolin moottorin irroituksesta talveksi tuli mieleen Oulunsalon pappi jonka ankkurissa olleesta verkkoveneestä varastettiin Kipinä. Ilmeisesti pappi ei kuitenkaan ollut uskossaan kovinkaan vahva tai suhteet yläkertaan eivät olleet vimosen päälle kunnossa sillä hän piti ainakin sen syksyn ajan tapana viedä uusi tuliterä Kipinä aina kotiin verkonkokujen välillä. Onhan siinä ollut värkkäämistä mutta Kipinällä sekin onnistuu jos on tarpeeksi motivaatiota...
Se pirrin toiminta näkyy hyvin tästä kuvasta: http://kuvablogi.com/nayta/1733478/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pirri virtakatkaisija, vai miksi sitä kutsutaankaan on kuvassa nokka-akselin päässä oleva messinkivipu, jossa on punainen johto.
Nokka-akselin päässä on piikki ja samanlainen pikki löytyy sieltä messinkivivusta. Kun ne piikit koskee toisiaan saa pirri virtaa ja korkeajännitemuuntajan kautta virta menee tulpalle ja tulee kipinä. Kun en pirriä käytä, nostetaan se messinkivipu yläasentoon, niin kärjet ei pääse koskettamaan toisiaan. Niin ja vielä, virta pirrille tulee 12 voltin akusta.
Vähän vaikeasti selitetty, mutta toivotavasti autto. Siitä korkeajänniteboksista mulla ei ole kuvaa.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen
Eikös tuo "korvikekipinä" ole helpompi (ja toimivampi) tehdä vaikka kärähtäneestä magneetosta - vaikka siellä reissussa edellyttäen tietysti että on varavirtaa mukana...
6V puolalla onnistuu myös pattereilla mutta ei niillä kovin pitkään ajella.
6V puolalla onnistuu myös pattereilla mutta ei niillä kovin pitkään ajella.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25.10.2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen
Nyt ei ummartanu, mutta se korkeajänniteboksi mikä lie oikealtanimeltään, on alkuperäinen. Hyvin tuo on aina toiminut, ei siinä mitään.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Magneton jättäminen talveksi veneeseen
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."