Potkuriakselin laakerin uusiminen
Lähetetty: 25 Marras 2010 16:36
Purjeveneestä pitäisi uusia vannasputken alapäässä oleva potkuriakselin kumilaakeri. On sen verran klappia syntynyt liki 3.000 käyttötunnin jälkeen. On varmaankin ihan perusmalli: tukiosa neljällä isolla ruuvilla kiinni kölipuussa ja arvattavasti kierteillä vannasputkessa ja laakeriosa lukittu tukiosaan lukitusruuvilla. Muutama kysymys:
a) jos otan akselin irti, onnistuuko laakeriosan irrottaminen tukiosasta irrottamatta tukiosaa vannasputkesta, kun lukitusruuvi on löysätty. Tarvitaanko joku erikoistyökalu?
b) onko joku konsti, jolla laakeriosan saisi irti ja vaihdettua uuteen vetämättä akselia ulos ja irrottamatta tukiosaa vannasputkesta
Veneakselistossa sanoivat (venettä näkemättä), että laakeriosa pitää sahata tukiosan sisällä ensin rautasahalla tai pistosahalla palasiksi, ei muuten lähde. Pitäisin tätä viimeisenä keinona. Asiaan liittyvä ongelma on, että tukiosa on siis kiinni neljällä isolla pronssiruuvilla - ei siis pultilla- ja vähän pelkään, että kun näitä alkaa kääntelemään, jää kanta käteen. Sama ongelma voipi olla myös akselin toisessa päässä: akseliaipan pultit näyttävät sen verran kiinniruostuneilta, että saattaa mennä pultti poikki, kun niitä alkaa irroitella. ( Akselin laipan ja koneen laipan välissä on ehkä 15 cm pitkä sorvattu teräs-jatkopala, halkaisijaltaan laippojen suuruinen. Ilmeisesti koneen vaihdossa akseli on jäänyt tuon verran lyhyeksi. Sekä akselin laippa, että vaihteen laippa ovat pulteilla/jengoilla kiinni tuossa jatkopalassa, ei siis mitään pultti-mutterisysteemiä.)
Neuvoista kiitollisena
Vester
a) jos otan akselin irti, onnistuuko laakeriosan irrottaminen tukiosasta irrottamatta tukiosaa vannasputkesta, kun lukitusruuvi on löysätty. Tarvitaanko joku erikoistyökalu?
b) onko joku konsti, jolla laakeriosan saisi irti ja vaihdettua uuteen vetämättä akselia ulos ja irrottamatta tukiosaa vannasputkesta
Veneakselistossa sanoivat (venettä näkemättä), että laakeriosa pitää sahata tukiosan sisällä ensin rautasahalla tai pistosahalla palasiksi, ei muuten lähde. Pitäisin tätä viimeisenä keinona. Asiaan liittyvä ongelma on, että tukiosa on siis kiinni neljällä isolla pronssiruuvilla - ei siis pultilla- ja vähän pelkään, että kun näitä alkaa kääntelemään, jää kanta käteen. Sama ongelma voipi olla myös akselin toisessa päässä: akseliaipan pultit näyttävät sen verran kiinniruostuneilta, että saattaa mennä pultti poikki, kun niitä alkaa irroitella. ( Akselin laipan ja koneen laipan välissä on ehkä 15 cm pitkä sorvattu teräs-jatkopala, halkaisijaltaan laippojen suuruinen. Ilmeisesti koneen vaihdossa akseli on jäänyt tuon verran lyhyeksi. Sekä akselin laippa, että vaihteen laippa ovat pulteilla/jengoilla kiinni tuossa jatkopalassa, ei siis mitään pultti-mutterisysteemiä.)
Neuvoista kiitollisena
Vester