laukaisumagneetto ongelma

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
grani
Viestit: 5
Liittynyt: 18.11.2010 22:39

laukaisumagneetto ongelma

Viesti Kirjoittaja grani » 20.11.2010 23:07

Wickström W1 moottorin magneetto antaa välillä kipinää ja välillä ei. Olen ihmetellyt mikä mättää. Otin sen irti koneesta ja jos sen pyörittää niin nopeasti että laikaisu ei ole toiminnassa niin tulee hyvää kipinää aina. Jos taas pyörittää niin että laukaisu on toiminnassa niin ei tule kipinää ja jos tulee niin se on heikko. Onko mahdollista että laukaisulaite on kasattu väärin niin että sytytyskohta ei ole siinä missä laukaisun nopea pyöritys tapahtuu?

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: laukaisumagneetto ongelma

Viesti Kirjoittaja Jape » 21.11.2010 18:03

Ne laukaisulaitteen väkäset kuluu ja silloin se ajoitus muuttuu, mutta en oo huomannu että se vaikuttais kipinän voimakkuuteen. Enemmän vaikuttaa siihen että laukaisulla sytytys on liian myöhäsellä ja kierroksilla liian aikasella, jolloin paukkuu kaasarissa. Pariin magneettoon oon hitsannu väkäsiin lisää pintaa niin on saanut hyvin pelaamaan.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: laukaisumagneetto ongelma

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.11.2010 21:16

Riippuu vähän magneeton merkistä saako laukaisulaitteen asennettua väärin suhteessa sytytyshetkeen. Lucaksessa ja ainakin yhdessä Boschin mallissa se onnistuu ja taitaapa onnistua myös Weeykkösen ja weekakkosen SEMissä sillä mikäli muistan oikein siinä on kolme eri asentomahdollisuutta pohjalevylle...
Mutta todennäköisempää että laukaisukieli on kulunut ja laukaisu siirtynyt pikkuhiljaa myöhäisemmälle.
Jousen pitäisi virittyä koko matkan hieman ennen sytytyshetkeä - oiskohan sopiva "laakasunaatintohetki" 12-10 astetta ennen ykk:ta jolloin sisuskalut on täydessä vauhdissa sytytyshetkellä ja kipinä tehokkaimmillaan.
Ei muuta kuin magneetto paikoilleen ja kädellä pyörittämään konetta, laukaisun pitäisi tapahtua hieman ennen kuin sytytysmerkit on kohdillaan.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Rippe
Viestit: 8
Liittynyt: 15.10.2010 20:24

Re: laukaisumagneetto ongelma

Viesti Kirjoittaja Rippe » 21.11.2010 22:56

Sytytys tulee säätää siten, että käynnistettäessä kipinä tulee yläkuolokohdassa. Kun moottori käynnistyy tulee sytytysennakko automaattisesti kun laukaisu jää pois pelistä. Säätövivulla saa sitten vielä lisää ennakkoa jos se on tarpeen?

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: laukaisumagneetto ongelma

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 22.11.2010 11:21

SEM-Magneetossa ei laukaisun pitäisi vaikuttaa sytytyshetkeen. Osat ovat kumminkin aina samassa linjassa toisiinsa nähden, ja katkoja auettessaan sen kipinän laittaa liikkeelle. Kipinää ei tee se kolaus, joka lähtee magneetosta, kun jousi pyöräyttää taaempaa osaa akselista. Vasta siinä pyöriessä alkaa katkoja tehdä tekosiaan.

Laukaisukoneistoa kootessa voi jousisysteemin asettaa oikein tai väärin, ja se vaikuttaa ainakin siihen, kuinka hyvät vauhdit eli kipinän jousivoimalla saa pyöräytettyä. Jos kipinä tulee hyvin magneettoa pyöritettäessä, mutta ei laukaisulla, niin eikö se sitten ole siinä: Ei pyöri riittävän lujaa. Eli lisää vääntöä jouseen, jos se on löysästi koottu. Sen jousen muistaakseni tosiaan saa liian löysälle.
Kamppailin joku vuosi sitten kyseisen jousen kanssa aika kauan, kun ekaa kertaa purkaessani se lensi pitkin verstasta, eipä kerinnyt katsoa miten se siellä oli. Mutta kokeilemalla selvisi :=D

Tosin jos ne laukaisukoneen keskipakovoimalla toimivat lukituskynnet ovat kovin kuluneet, niin ne eivät tartu, tai päästävät liian aikaisin, jolloin kipinä on heikko.

Kun magneetto on saatu toimimaan hyppysissä oikein, on aika asettaa se sytytys kohdalleen. Eli vivusta sytytys myöhäiselle, ja sen jälkeen se asetetaan männän yläkuolokohdan kohtaan. Tarkan sytytyskohdan saa magneetosta kärkien yli mittaamalla vastusmittarilla. Yläkuolokohta taas löytyy vaikka tökkäämällä kaisla tulpanreiästä pystyyn, tai vaikka tähyämällä. (Sylinterinkannenkin voi ottaa pois, sitten on varma havainto..) Ja lopuksi vielä voi ajamalla selvittää parhaan säädön, kun koko magneettoa voi hiukan kääntää pulteissaan.

Jos magneeton purkaa palasiksi, kannattaa samalla puhdistaa ja voidella laakerit hyvin. Ja jos ne ovat pilalla, niin ovat sitten samat laakerit, kuin Sachs50 moponmoottorin runkolaakerit. Saatavuus on hyvä.

Lister
Viestit: 102
Liittynyt: 20.09.2010 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: laukaisumagneetto ongelma

Viesti Kirjoittaja Lister » 24.11.2010 13:04

Kuulostaa, että laukaisia on kasattu väärin, ei se kipinä muuten voi olla heikompi laukaisjalla, kuin käsin pyörittäessä.

Ja tuossa edellisessä viestissä kun neuvottiin aukaisemaan magneetto ja puhdistamaan, niin samalla se sitten vaatii myös uudelleen magnetoinninkin. Kestomagneetilla on nimittäin ominaisuus heikentyä tai jopa häipyä kokonaan, kun magneetin navat jäävät avonaiseksi.

Sitten ajoituksesta vielä. Laukaisu magneeton sytytys pitää ajoittaa pyörittämällä moottoria takaperin, siksi että laukaisia ei sekoita sytytyksen ajoituskohtaa. Kärjet säädetään aukeamaan siinä kohtaa, kun sytytys pitää tapahtua koneen käydessä. Laukaisia kääntää automaattisesti sytytyksen riittävän myöhäiselle käynnistystä ajatellen.


Jos et saa magneettoa toimimaan mielestäsi oikein, niin täältä löytyy apuja 10v kokemuksella.

answers@mymail.fi
Sähkölaitteiden konservaattori

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: laukaisumagneetto ongelma

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 24.11.2010 13:31

Totta tosiaan, takaperin pyörittäminen on oikea tapa.

Tuosta magneettisuuden häipymisestä en ole kuullutkaan. Omani purin ja kokosin, tosin se ei ollut palasina kun pienen hetken. Ei kumminkaan mitään ongelmia ole esiintynyt. Niin tai siis ajan mittaan se magnetointi tosiaan voi häipyä. Ainakin SEMmin viimeistä edeltävissä malleissa uudelleenmagnetointi oli toistettava aika ajoin.

Miten uudelleen magnetointi oikeastaan tehdään? Olisiko Listerillä tähän kokemusta jaettavaksi?

Lister
Viestit: 102
Liittynyt: 20.09.2010 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: laukaisumagneetto ongelma

Viesti Kirjoittaja Lister » 24.11.2010 13:54

Uudelleen magnetointi on helppo toimenpide.

Kestomagneetti laitetaan sähkömagneetin napojen väliin ja kytketään sähkömagneettiin virta päälle. Toimenpide kestää muutaman sekunnin. Tietenkin magneetin napaisuus täytyy katsoa ensin oikeinpäin.

Tuota magneetin heikkenemistä ei välttämättä näekkään irrallaan olevassa tulpassa. Tehojen puuttuminen alkaa ilmenemään vasta tulpan ollessa puristuspaineen alaisena. Kipinältä vaaditaan moninkertainen teho paineistetussa tilassa, kuin normaalissa ilmanpaineessa.
Sähkölaitteiden konservaattori

Rippe
Viestit: 8
Liittynyt: 15.10.2010 20:24

Re: laukaisumagneetto ongelma

Viesti Kirjoittaja Rippe » 25.11.2010 22:56

Niin lyhyeen aikaan, kun magneetto on purettuna esim. laakeroinnin takia ei magneettisuus kyllä häviä tasan mihinkään. Tietysti joskus uudelleen magnetointi on tehtävä kun magneetti on heikentynyt liikaa. Siksi aikaa kun magneetto on osina ja ankkuri pihalla, niin magneetin napojen väliin voi laittaa jonkun sopivan raudan, ainakin jos pitää magneettoa kauan osina, niin silloin kannattaa asiaan kiinnittää huomiota. Muutamaan tuntiin ei tapahdu mitään.

Lister
Viestit: 102
Liittynyt: 20.09.2010 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: laukaisumagneetto ongelma

Viesti Kirjoittaja Lister » 26.11.2010 0:54

Sähkömoottoreita työkseen korjanneena tiedän kuinka nopeasti kestomagneetti heikkenee, siinä ei puhuta edes sekunneista. Tokihan magneettisuus ei häviä kokonaan, mutta heikkenee. Ja se heikkeneminen ei tapahdu tasaisesti, vaan suurin magneettisuuden hävikki tapahtuu heti, kun navat jäävät avonaiseksi. Mitä vanhemmasta magneetosta ja magneettimateriaalista puhutaan, sitä suurempi on tuo tehon häipyminen.

Tuo Rippen mainitsema metallimurikan asettaminen magneetin napojen väliin on hyvä keino. Sitä käytettiin korjaamolla myös metallintyöstökoneiden kestomagneettimoottoreiden ankkurin(roottorin) huollon yhteydessä. Ankkuri toisesta päästä ulos ja mittaan sorvattu paksuseinäinen ainesputki toisesta päästä sisään, heti ankkuria seuraten. Siltikään homma ei aina onnistunut. Muuttunut magneettisuus ilmeni moottori loppukoestuksessa tehojen ja kierrosluvun muuttumisena. Uudelleen magnetoinnilla se vika saatiin poistettua.

Riippuu magneeton rakenteesta onko siinä pyörivä puola vai pyörivä magneetti. Jos on pyörivällä puolalla, niin rauta jöötin työntäminen ankkurin paikalle on pääsääntöisesti mahdoton tehtävä, magneettikenttää välillä katkaisematta. Rauta pitäisi saada työnnettyä toisesta päästä sisään ja ankkuri toisesta päästä ulos. Jos on pyörivällä magneetilla varustettu magneetto, niin sen saaminen rautaputken sisään korjauksen ajaksi on helpompi homma.

Siinä SEM magneeton laukaisulaitteessa on mahdollisesti kaksi kiilauraa, pyörimissuunnan vaihtamista varten, tyypistä riippuen. Onkohan laukaisija mennyt väärään kiilauraan ja laukaisu tapahtuu väärällä hetkellä?
Sähkölaitteiden konservaattori

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: laukaisumagneetto ongelma

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 26.11.2010 10:55

Magneettisuus sinne tai tänne, pääasia että tulee kipinä ja bensiini palaa. Käyttämänsä työmetodin voi kukin valita kokemuksensa ja arviointikykynsä mukaan, niin ja tietysti käsillä olevien työkalujen sekä ajan puitteissa.

Itseasiassa pelkästään tuon laukaisukoneiston huoltoa varten ei tarvitse magneetteja miettiä miltään kantilta.

Piristetäänpä vellovaa keskustelua muutamalla kuvalla:

Ensimmäisessä kuvassa näemmä ehjän magneeton. Merkkiä SEM. (Svenska Elektro-Magnet)
Kuva

Toisessa kuvassa voimme tutkia katkojaa, jonka katkaisukohta on sama kuin sytytykohta.
Kuva

Tässä kuvassa näkyy laukaisukoneisto ehjänä. Irroitettu on hammasratas ja väliflenssi. Akselilla oleva laakeri on sama kuin Sachs 50 mopedimoottorin runkolaakeri.
Kuva

Ja viimeisessä kuvassa on irroitettu edellisen kuvan akseli. Näkyvillä on jousi, jonka voimalla magneetto pyörähtää hiljaa pyöritettäessä. Jousen ulkopäässä oleva paksunnos pitää vastaan, sille on muistaakseni kaksi (tai vain yksi) kolo(a) päälle tulevassa kehässä. Eli sen voi joko saada väärään asentoon, tai sitten jouseen pitää saada oikea määrä "esikiristystä". Niin tai näin, jouseen pitää saaada mahdollisimman suuri veto yhdellä kierroksella.
Kuva

Herkkyyttä voisi yrittää lisätä puhdistamalla kaikki osat ja voitelemalla kevyesti.

Lister
Viestit: 102
Liittynyt: 20.09.2010 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: laukaisumagneetto ongelma

Viesti Kirjoittaja Lister » 26.11.2010 13:24

Jos ottaa noissa MÖsterin kuvissa paikallaan olevan käpäläosan irti, niin sieltä löytyy vielä kaksi kiilauraa, vasemmalle ja oikealle pyörimistä varten. Tämäkin osa on pakko irrottaa, jos meinaa ankkurin saada pois paikaltaan. Olisikohan tuo em. osa väärässä asennossa granin magneetossa?
Sähkölaitteiden konservaattori

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Re: laukaisumagneetto ongelma

Viesti Kirjoittaja hkhk » 29.11.2010 21:07

Vuosia sitten, kun laitettiin sytystä kuntoon, esitin vanhan hyvän kikan ajoitukseen. Käytetään sitä "strobo-valoa" vai mikä sen oikea nimi on. Niitä saa kait Bilikasta nykyisin halvalla. -Magneetto-koneen tapauksessa on kaivetta esiin joku akku, joka antaa virran valoon. Moottoria ei tarvitse käynnistää, kunhan pyörittää sitä kohtalaisesti. -"Ensi-asennus" pitää tietysti tehdä männän korkeuden mukaan. -En tiedä, miten valo pelaa ensimmäisessä laukaisussa; kai siinäkin.

grani
Viestit: 5
Liittynyt: 18.11.2010 22:39

Re: laukaisumagneetto ongelma

Viesti Kirjoittaja grani » 06.12.2010 10:29

Jos ennakko on säädetty myöhäiselle niin tulee hyvää kipinää ja myöhäisellä se kuuluu käynnistettäessä ollakin. Sitten kun se on käynnistynyt niin voi huoletta säätää aikaisemmalle koska laukaisulaite ei silloin ole toiminnassa. Tein ensikäynnistyksen eilen ja se toimi ihan hyvin. Muutenkin moottori vaikutti olevan hyvässä kunnossa muutamaa pikkuasiaa lukuunottamatta. Öljynpaine oli 8,5 baaria että se sietää pientä säätöä ja jäähdytyspuolella on todennäköisesti joku tehty itse epäonnistuneen paisuntasäiliön lisäyksen jonka tarpeellisuutta en ymmärrä.
Kiitos hyvistä neuvoista kaikille.

Lister
Viestit: 102
Liittynyt: 20.09.2010 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: laukaisumagneetto ongelma

Viesti Kirjoittaja Lister » 23.09.2011 23:39

Rippe kirjoitti:Niin lyhyeen aikaan, kun magneetto on purettuna esim. laakeroinnin takia ei magneettisuus kyllä häviä tasan mihinkään. Tietysti joskus uudelleen magnetointi on tehtävä kun magneetti on heikentynyt liikaa. Siksi aikaa kun magneetto on osina ja ankkuri pihalla, niin magneetin napojen väliin voi laittaa jonkun sopivan raudan, ainakin jos pitää magneettoa kauan osina, niin silloin kannattaa asiaan kiinnittää huomiota. Muutamaan tuntiin ei tapahdu mitään.

Teinpä pienen demo videon siitä, kuinka pian megneetti heikkenee magneetossa. Pidemmässä ajassa megneetti heikkenee vielä enemmän.

http://www.youtube.com/watch?v=RiObvG3Igl0" onclick="window.open(this.href);return false;
Sähkölaitteiden konservaattori

Vastaa Viestiin