Kokemuksia suoravetoisesta keskimoottorista

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
TapsaR
Viestit: 60
Liittynyt: 03.01.2009 21:19

Kokemuksia suoravetoisesta keskimoottorista

Viesti Kirjoittaja TapsaR » 09.11.2010 22:31

Millaisia kokemuksia foorumilaisilla on suoravetoisista keskimoottoriveneistä? Lähinnä käyttökokemuksia...

Itsellä on projektina pitkä 4.5m ja 1.7m leveä limisaumainen vanhapelastusvene johon olen asentamassa Wikström AC 2-3hv konetta, tarkoitettu kiinnitettäväksi suoraan potkuriakselille. Vene on raskas ja järeätekoinen, kaaret todella tiheässä. Etu ja taka penkin lisäksi kaksi poikittaista penkkiä.
Vaihtoehdot:
1. Kone suoraan kiinni potkuriakselille jolloin se juuri sopisi toiseksi takimmaisen penkin taakse ja kone jäisi hyvin ulottuville takapenkiltä käsin.

2. Itselläni on olympian pienin irtovaihteisto kk1. Laittasi tämän kiinni potkuriakseliin ja akselinpätkällä yhdistäisi moottoriin. Tässä vaihtoehdossa kytkin jäisi toiseksi takimmaisen penkin taakse ja kone täyttyisi laittaa sitten veneen keskelle toiselle puolen penkkiä. Tässä vaihtoehdossa kone jäisi kauksi käyttäjästä, jos ei sitten tekisi riittävän pitkää peräsimenpinnaa jotta ylettyisi konepaketin päällä olevalta penkiltä ohjailemaan.

Vaihtoehto 2 on jo toteutus asteella ja puuttuvaa onkin tuosta enään moottorin ja kytkimenvälinen akselipätkä, tuli tuo vaihtoehto 1 vaan mieleen.

Penkkiä joka on tiellä ei voi poistaa tai siirtää ja en ala venettä muutenkaan muokkaamaan enempää kuin mitä nyt siihen on jo tehty alkuperäiseen verraten, eli potkuriakseli asennettu.
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Kokemuksia suoravetoisesta keskimoottorista

Viesti Kirjoittaja Lampila » 09.11.2010 23:04

Tuollaisesta keskimoottorisesta fiskarista on kokemuksia ja kaikissa niissä mitä olen itte ajannut on se ominaisuus että vaikka kone on keskipenkin etupuolella nousee keula yksin ajettaessa häiritsevän ylös. Yksin ajaessa kuljettajan onkin parempi olla keskipenkillä ja hoitaa pinna jatkovarrella, tällöin myös koneen käyttö on näppärää (varsinkin jos ei ole vaihdetta). Käteväähän olisi jos vaihde olisi takan pinnan edessä jolloin hallintalaitteet olisi yhdessä paikkaa, tämä siis kuormankanssa ajettuna. Ohkaisten akselien tukeminen, rihtaus yms. voi kuitenkin olla hankalaa. Vanhoissa koneissa kierrokset tosin pysynevät alhaalla joten liekö niin suuri ongelma. Eli itse pitäisin painopisteen niin edessä kuin järkevästi mahdollista.

Avofiskari (jollainen sinunkin veneesi lienee) on hieno ja turvallinen vene, toivottavasti niitä alkaisi näkyä enemmin vesillä (ei kokoissa).
- Pohjalla on paremmin -

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Kokemuksia suoravetoisesta keskimoottorista

Viesti Kirjoittaja Simon » 09.11.2010 23:49

Koska kyseessä on vanha pelastusvene, vaikkakin aika lyhyt, niin ehdottaisin pitäytymään vain AC:n asennukseen. Onhan siinä ongelmansa kun ei ole vapaata, eikä pakkia.
Oletan ettei koneen asennuspaikalla ole suurtakaan merkitystä veneesi kulkuasentoon, kyseessähän ei ole "Fiskari", vaan järeätekoinen pieni pelastusvene.
Olisiko mahdollista, että näyttäisit kuvan aarteestasi, siinä myös seviäisi onko peräpeilillä vai suora takasteevi, kuten oletan etusteevinkin olevan.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kokemuksia suoravetoisesta keskimoottorista

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 09.11.2010 23:58

Moi.

Oon samaa mieltä Lampilan kanssa. Tällaisia veneitä pitäisi olla paljon enemmän 8]

Petronillassani on wickström w1 keskipenkin etupuolella. Olen nikkaroinut vaijeriohjauksen, jolloin ohjaaminen käy keskipenkiltä koneen hoitamisen ohessa. Sitten kun on useampi matkustaja kyydissä, niin yksi ohjaa takapenkiltä ja toinen hoitaa konetta. Verkoilla ja laitureissa tuo ohjauspatentti on toiminut mielestäni erittäin kätevästi, ja mitään mainittavaa vikaa ei ole ollut. Olen joskus touhunnut perämoottoriveneessä jatkovarren kanssa, ja tällä kokemuksella suosittelen mieluummin tällaista yksinkertaista vaijeriohjausta. Mutta kai se jatkovarsi tai ohjasköydetkin toimii, kunhan pysyvät paikallaan.

Käytännössä ajelen usein keskipenkillä istuen, mutta pidemmillä matkoilla siirryn taakse, niin voi ojennella ja nojailla "mukavammin". Jos on sivuvastaista aallokkoa, niin takapenkki on aina märin paikka, joten keskipenkki kutsuu. Eli kaikenkaikkiaan on mielestäni hauskinta, kun voi vaihtaa paikkaa.

Muuten olen pitänyt "jäykkää" moottori+akseliasennusta hyvin toimivana. Koneen paikalleen rihtaaminen on noissa kierroksissa hyvin yksinkertaista, ja muuten koko asennus on alusta loppuun kustannuksiltaan käytännössä ilmainen ja varma. No, tokihan se sitten kai tärisyttää venettä, mutta eikö se näissä tervajyrissä kuulu asiaankin?

Mun nimimerkin vierestä löytyy linkki, jossa on kuvia noista ropelluksistani, sieltä löytyy ainakin tuon vaijeriohjauksen idea.

TapsaR
Viestit: 60
Liittynyt: 03.01.2009 21:19

Re: Kokemuksia suoravetoisesta keskimoottorista

Viesti Kirjoittaja TapsaR » 10.11.2010 10:46

Tässä kuvia: http://kuvablogi.com/nayta/2855875/" onclick="window.open(this.href);return false;
(Piti laittaa kuvia jo eilen mutta en muistanut kuvablogin salasanaa :P )

Vene on alunperin purjeellinen pelastusvene, peräpeilissä merkinnät: 4.55 x 1.67 x 0.69 ja II man
Nykyinen kone pukki on höyrykoneen jäljiltä, vene ollut yhdessä välissä S/S Onka1.

Vähän lisä ongelmaa tuottaa potkuriakselin jyrkkäkulma joka saisi mielestäni olla loivempi. Potkuri akselin porauksessa sattunut ilmeisesti joku virhe kun reikä on porattu vinoon ja liian ylös, tähän on sitten lyöty joku puutappi ja jotain massaa.
Tämän reiän alle on sitten porattu uusi reikä ja sekin on mielestäni liian pystyssä/ ylhäällä ja tietenkin jollain massa tiivistetty.
Kuinkas herkästi puu alkaa lahoamaan näistä massa/kitti tiivistysten vierestä?

Millaisia kulmia näille vanhoille keskimoottoreille sallitaan asennuksessa?
Taitaa voitelu asettaa rajan asennuskulmalle?
Onkos 11/9 potkuri tällaiseen pakettiin sopiva?

Tarkoituslaittaa niveleksi VW sisempivetonivel se kun on helppo laittaa kiinni potkuriakselin laippaan ja on vielä halpakin ;-)
Tämä nivel on pakko laittaa jos asentaa tuon vaihteiston moottorin lisäksi.
Moottorin ja vaihteiston välistä akselin rihtausta en näe ongelmaksi kun tekee jäykän pukin jossa moottori ja vaihteisto on kiinteästi. Tämä paketti sitten veneeseen kiinni ja vaihteistolta veto tämän teeseitse "vakionopeusnivelen" kautta potkuri akselille.
Täytyy vähän miettiä tuota asennus asiaa vielä, molemmissa vaihtoehdoissa kun on puolensa.
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Kokemuksia suoravetoisesta keskimoottorista

Viesti Kirjoittaja Lampila » 10.11.2010 11:25

Muoto tosiaan on erilainen kuin fiskarin kuitenkin tuntuis luontevammalta laitta kone noiden keskipenkkien väliin.

Mösteri on oikeassa niinä ettei tärinä noissa haittaa vaan kuuluu asiaan. Nopeasti kiertävät Hondat ja muut on usein rihtattu vain silmämunalla ja hyvin ovat toimineet, ainakin itselläni. Petronella on muuten samalainen kuin minulla oli ennen, Pihljertan veistämä linee myös. Omassani keskipenkki vain oli laatikko ja kone uusi "honda".

Itselläni on salonkiveneessä vannasputken tiivistys tehty piellä, joka oli valutettu juoksevana kölin läpiviennin jatkeena olevaan laatikkoon laatikon kanteen porattujen reikien kautta. Voisiko tämä sinun toinen "hutireikä" olla tälläinen tiivistepien lorotusreikä?
- Pohjalla on paremmin -

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10.03.2004 9:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Re: Kokemuksia suoravetoisesta keskimoottorista

Viesti Kirjoittaja manteli » 10.11.2010 13:41

Venehän on nätti ku mikä, minä kun tykkään noista vanhoista pelastusveneistä ku hullu puurosta.
Jos vaimo antas luvan ni hakisin merikarvialta yhen samantapaisen kun tuo sinun aarteesi. Ehkä hieman vanhempi ja tammea, valmistusvuosi 1886 :-(

Nettiveneessä http://www.nettivene.com/muu-vene/puuvene/397250" onclick="window.open(this.href);return false;

No on mulla onneks Apfelzine vaikka se onkin "plastikpaat" :-)

t. Jaakko

late p51
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2009 7:55
Paikkakunta: 06950

Re: Kokemuksia suoravetoisesta keskimoottorista

Viesti Kirjoittaja late p51 » 10.11.2010 18:37

Onpa tosi kaunis vene. Ja kiva , kun on säilynyt tuollaisena ilman ylimääräisiä nikkarointeja ja jotain koirankoppia hytiksi tms.

TapsaR
Viestit: 60
Liittynyt: 03.01.2009 21:19

Re: Kokemuksia suoravetoisesta keskimoottorista

Viesti Kirjoittaja TapsaR » 10.11.2010 20:12

manteli kirjoitti:Venehän on nätti ku mikä, minä kun tykkään noista vanhoista pelastusveneistä ku hullu puurosta.
Jos vaimo antas luvan ni hakisin merikarvialta yhen samantapaisen kun tuo sinun aarteesi. Ehkä hieman vanhempi ja tammea, valmistusvuosi 1886 :-(

Nettiveneessä Vene-Id: 397250

No on mulla onneks Apfelzine vaikka se onkin "plastikpaat" :-)

t. Jaakko
Aika hyvän hintainen tuo nettiveneen yksilö, tosin vaikuttaa aika hyväkuntoiselta ja eikä näitä hirveästi ole tarjolla.
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.

TapsaR
Viestit: 60
Liittynyt: 03.01.2009 21:19

Re: Kokemuksia suoravetoisesta keskimoottorista

Viesti Kirjoittaja TapsaR » 10.11.2010 20:16

Lampila kirjoitti:Muoto tosiaan on erilainen kuin fiskarin kuitenkin tuntuis luontevammalta laitta kone noiden keskipenkkien väliin.

Itselläni on salonkiveneessä vannasputken tiivistys tehty piellä, joka oli valutettu juoksevana kölin läpiviennin jatkeena olevaan laatikkoon laatikon kanteen porattujen reikien kautta. Voisiko tämä sinun toinen "hutireikä" olla tälläinen tiivistepien lorotusreikä?
Kyllähän se kone varmaan istuisi luontevammin keskelle ja taitaa se olla pakko sinnen laittaakin, kun tulee varmaan turhan ahdasta tuonnen taakse.

Tuskimpa tuo "hutireikä" mikään pikireikä kumminkaan on, miksi pietty läpivienti pitäisi tiivistää massalla?
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Kokemuksia suoravetoisesta keskimoottorista

Viesti Kirjoittaja Simon » 10.11.2010 23:33

Nyt en puutu koneasennukseen (sanoin jo sen).On sulla komia vene, mistä näitä "sent" eikun tälläisiä vanhoja kaunottaria saa.
Toivottavasti sulla on veneen historiikki selvillä, sillä se on yhtä tärkeä kuin sun nautilloiset ajelu hetket saaristossa kuunnellen AC:n monotoonista puksutusta :)

TapsaR
Viestit: 60
Liittynyt: 03.01.2009 21:19

Re: Kokemuksia suoravetoisesta keskimoottorista

Viesti Kirjoittaja TapsaR » 12.11.2010 15:04

Simon kirjoitti:Nyt en puutu koneasennukseen (sanoin jo sen).On sulla komia vene, mistä näitä "sent" eikun tälläisiä vanhoja kaunottaria saa.
Toivottavasti sulla on veneen historiikki selvillä, sillä se on yhtä tärkeä kuin sun nautilloiset ajelu hetket saaristossa kuunnellen AC:n monotoonista puksutusta :)
Alkupään historiaa ei ole selvillä, mutta täytyy yrittää sitäkin selvittää.
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.

TapsaR
Viestit: 60
Liittynyt: 03.01.2009 21:19

Re: Kokemuksia suoravetoisesta keskimoottorista

Viesti Kirjoittaja TapsaR » 12.11.2010 15:06

Onko jollakin tietoa millaiseen kulmaan tällaisen pikku wikströmin voi asentaa?
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.

Rippe
Viestit: 8
Liittynyt: 15.10.2010 20:24

Re: Kokemuksia suoravetoisesta keskimoottorista

Viesti Kirjoittaja Rippe » 12.11.2010 20:03

TapsaR kirjoitti:Onko jollakin tietoa millaiseen kulmaan tällaisen pikku wikströmin voi asentaa?
Laita moottorisi siihen kulmaan mihin sen meinaat asentaa ja avaa kampikammionluukku. Nyt kun pyörität moottoria käsin niin, että kiertokanki on alimmaisessa asennossaan tulee kiertokangen päässä olevan "lusikan" yltää öljyyn. Jos "lusikka" ei yllä öljyyn vaan kampiakseli roiskuttaa öljyä on asennuskulma liian jyrkkä.

Moottorin käydessä vain tuon "lusikan" tulee yltää öljyyn. Muussa tapauksessa moottorissa on liikaa öljyä tai kulma on liian suuri. Liika öljy aiheuttaa käyntivaikeuksia sekä moottorin ja sytystystulpan tarpeetonta karstoittumista.

Näissä vanhoissa moottoreissa moottoriöljyä on yllättävän vähän. Lasinen lubrikaatti olisi säädettävä antamaan öljyä vain sen verran minkä kone sitä kuluttaa. Eli lubrikaatilla pidetään moottoriöljyn määrä vakiona. Jos lubrikaatti tiputtaa liikaa öljyä niin kampikammio täyttyy pikkuhiljaa öljystä ja sitten ihmetellään miksi moottori savuaa ja käy huonosti.

TapsaR
Viestit: 60
Liittynyt: 03.01.2009 21:19

Re: Kokemuksia suoravetoisesta keskimoottorista

Viesti Kirjoittaja TapsaR » 12.11.2010 20:20

Rippe kirjoitti:
TapsaR kirjoitti:Onko jollakin tietoa millaiseen kulmaan tällaisen pikku wikströmin voi asentaa?
Laita moottorisi siihen kulmaan mihin sen meinaat asentaa ja avaa kampikammionluukku. Nyt kun pyörität moottoria käsin niin, että kiertokanki on alimmaisessa asennossaan tulee kiertokangen päässä olevan "lusikan" yltää öljyyn. Jos "lusikka" ei yllä öljyyn vaan kampiakseli roiskuttaa öljyä on asennuskulma liian jyrkkä.

Moottorin käydessä vain tuon "lusikan" tulee yltää öljyyn. Muussa tapauksessa moottorissa on liikaa öljyä tai kulma on liian suuri. Liika öljy aiheuttaa käyntivaikeuksia sekä moottorin ja sytystystulpan tarpeetonta karstoittumista.

Näissä vanhoissa moottoreissa moottoriöljyä on yllättävän vähän. Lasinen lubrikaatti olisi säädettävä antamaan öljyä vain sen verran minkä kone sitä kuluttaa. Eli lubrikaatilla pidetään moottoriöljyn määrä vakiona. Jos lubrikaatti tiputtaa liikaa öljyä niin kampikammio täyttyy pikkuhiljaa öljystä ja sitten ihmetellään miksi moottori savuaa ja käy huonosti.
Näin ajattelinkin asian lopulta tutkia. Oliskohan jollain tällaiseen koneeseen vihkosta josta asia selviäsi? Taisi tässä AC wikströmissä öljytilavuus olla 2-3dl paikkeilla.
Tästä löytyy jo oikein öljy tikkukin ;-) jotenkin muistelin että öljyn tasossa oli jotain erikoista tikun mukaan kun sitä vertasi tähän kiertokangen lusikka mittaan, öljyä oli mielestäni joka liikaa tai liian vähän.
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.

Vastaa Viestiin