Sivu 1/2

Volvo Penta

Lähetetty: 05 Marras 2010 22:49
Kirjoittaja Donna 28
Mikähän kone ja miltä vuosikymmeneltä mahtaa olla Volvo Pentan 42 hv kone, on toiminut myös petroolilla, silloin kun sitä vielä sai. Onko lohko Volvon B 16 vai B 18 alkuperää? Ilmeisesti myös raakavesijäähdytyksellä vai miten. Tässä moottorista, josta kyselen on Volvo P:n oma merikytkin/vaihde.
Donna 28 :)

Re: Volvo Penta

Lähetetty: 05 Marras 2010 22:54
Kirjoittaja pellamo
B16-mutta taitaa olla penta(ilman volvonimeä)se vaihde.

Re: Volvo Penta

Lähetetty: 05 Marras 2010 23:16
Kirjoittaja Simon
Kaiki kyseiset mallit sopii, mutta lienee kumminkin B-20 ja meri, eikun raakavesijäähdytys, ellei ole muunneltu. On volvon ns. mekaaninen vaihde.
Bensiinillä ajetaessa kannataisi poistaa pa:n esilämmitys elementti, niin toimii paremmin. Kuinka sitten ensivuonna tämän uuden "hotusiinin" osalta, enpä tiedä ??? :P

Re: Volvo Penta

Lähetetty: 06 Marras 2010 08:52
Kirjoittaja Elwood
Veikkaisin MB20A tai MB20B 1969-75 8|
http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/FI ... gines.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Volvo Penta

Lähetetty: 06 Marras 2010 09:36
Kirjoittaja pellamo
Niimpä taitaa ollakin tietysti ja RB-kytkimellä.
Ajatukset oli vaan niin B16:ssa kun just remontissa sellainen 8}

Re: Volvo Penta

Lähetetty: 06 Marras 2010 11:26
Kirjoittaja Veli-Matti
Nuo B-sarjalaiset on semmoisia sekasikiöitä nykyään että niistä on melkinpä mahdoton ottaa selvää. Todennäköisesti se on tosiaankin MB20B tai A mutta kansi on voinut vaihtua vuosien varrella mitä todennäköisimmin koska koneet ovat lähes poikkeuksetta merivesijäähdytteisiä. Kansi voikin sitten olla mistä vaan versiosta pl. B16 1,8-2,0l autonmoottorit mukaan luettuna...
Mutta Vulva se kuitenkin on iloineen ja suruineen ;-)

Re: Volvo Penta

Lähetetty: 06 Marras 2010 22:40
Kirjoittaja Donna 28
V-M, mitähän ne surut voisi olla bensankulutuksen lisäksi. B 20 vittaisi automaailmassa ainakin huomattavasti tehokkaampaan koneeseen kuin 42 hv. Mutta en oikein ikinä ole päässyt perille uudemmistakaan vulvuista, niin miten sitten näistä vanhoista raakavesijäähdytteisistä. Saattaa olla, jos merenkävijä jää tosissaan "haaremiin" :-) , niin siihen etsitään hyvin palvellut vanhempi dieseli. Mutta aika näyttää. Enhän vielä ole nähnyt itse koko venettä - saati sitten että rakas vaimoni olisi kuullutkaan moisesta !!! ???
Donna 28 :)

Re: Volvo Penta

Lähetetty: 06 Marras 2010 23:05
Kirjoittaja hb-77
vähän hankalaa kun ei olle kuvaa. voi olla joko B16 , b18 tai b20 . kaikkisa on oimat volvon merivaihteet. jos kone on tämän näköinen niin se on b16

Kuva

Re: Volvo Penta

Lähetetty: 06 Marras 2010 23:28
Kirjoittaja pellamo
Sellaisista B20 koneistakinhan saatiin tehot vissiin tuonne alle 50hv:n kun oli 10mm kuparilaatta kannen ja lohkon välissä pudottamassa puristussuhdetta että kone toimi petroolilla.
Kovia koneita ovat kuitenkin nuo VOLVOT vaikka jotkut niitä assosioi johonkin muihin "harrastepuolen" asioihin......(liikaa luettu tartsaneita) 8]
B16:n kansi ei passaa 20 ja 18 koneeseen eikä päinvastoin...

Re: Volvo Penta

Lähetetty: 06 Marras 2010 23:37
Kirjoittaja Veli-Matti
Käsittääkseni kaikkia muita B-sarjalaisia on saanut tilauksesta myös Borg&Wagnerin vaiheella paitsi B-16:sta. B&W versio on ollut jotain 1/3 kalliimpi kuin "halpis" RB:llä varustetut moottorit. Siksi niitä RB kytkimiä lojuu melkein joka nurkassa.

Yksi kiistaton heikkous on ohut valu kannessa ja lohkossa yhdistettynä raakavesijäähdytykseen. Eli se että se ei ole alunperin (raakavesi)merimoottori.
Toinen on hiukan erikoinen termostaattisydeemi tai paremminkin sen vaikea saatavuus jos vanha jostain syystä vioittuu. No HB:llä niitä taitaa olla...

Re: Volvo Penta

Lähetetty: 07 Marras 2010 01:04
Kirjoittaja pellamo
Huonojahan ne RB-kytkimet on kun mullakin avaamaton 40 vuotias on Nissanin 6-koneen perässä ja toimii moitteetta.

Re: Volvo Penta

Lähetetty: 07 Marras 2010 09:39
Kirjoittaja hb-77
volvot on hyviä kun ne purkaa ja myy osina :-) :-) :-) :-) :-)

Re: Volvo Penta

Lähetetty: 07 Marras 2010 10:44
Kirjoittaja vastaisku
Blocket.se sieltä löytyy tämmöinen.

http://www.blocket.se/ostergotland/Volv ... ca=1_5&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Volvo Penta

Lähetetty: 07 Marras 2010 11:09
Kirjoittaja Veli-Matti
No joo, se tuo ikä vuosissa on vähän harhaanjohtava kun pitäisi puhua ajotunneista ja kuormituksesta. Samoin aseiden kanssa - velipojalla on 35 vuotta vanha Baikal MC-21 puoliautomaattihaulikko joka "toimii hyvin ja on kaikin puolin erinomaisen hyvä haulikko vaikka yksi nallipiikki on katkennut". Koko aikana ei ole tullut kuin 4-5 lataushäiriötä tosin laukauksia on ammuttu alle 200 koko aikana. Minulla on 3 vuotta vanha Browning Phoenix, ammuttu 4000-4200 laukausta, toiminut virheettömästi ilman häiriöitä.
Baikal on hyvä haulikko kun se kestää jopa 35 vuotta pienillä remonteilla ja häiriöillä... ;-)
Browningista ei voi vielä sanoa samaa varsinkin kun pelkään etten saa sillä ammuttua edes 25000 laukausta elämäni aikana. Perikunta antakoon tuomion onko se hyvä vai huono haulikko sillä sehän on ollut käytössä minulla vasta 3 vuotta...

Palataampa topikkiin. Kyllä se RB on kevyeen hupikäyttöön ja pienehköihin veneisiin käypäinen vaihde.

Vaan nyt kysymys: mitä erikoista noissa hb:n ja vastaiskun kuvien Volvoissa on?

Re: Volvo Penta

Lähetetty: 07 Marras 2010 12:56
Kirjoittaja Elwood
Tuossa vastaiskun kuvassa on autonmoottori vai mitä meinasit V-M?
Noista vanhemmista punalohkoista löytyy perusmoottorin tyyppi valumerkintänä lohkosta. Sekä merikoneissa saattaa olla jäljellä messinkilaatta n.10*80mm jossain päin lohkoa. Moottorin tyyppi saattaa selvitä myös moottorin numerosta joka on meistetty lohkoon, yleensä se on vaikeasti luettavissa maalista ja ruostumisesta johtuen.

Onkohan volvon tyyppimerkinnöistä päättävät ja aseiden kaliberimerkinnöistä päättävät käyneet samaa yliopistoa? meinaan vain että on yhtä loogisia...