Sivu 1/1

Akselilaippa

Lähetetty: 23 Loka 2010 13:35
Kirjoittaja Mikko Lehtikanto
On veneessä Bernard W110 suoralla vedolla. Akselin on kytketty Bernardin siivapyörään kuvien mukaisesti. Aika erikoinen viritys mielestäni, mutta on kyllä toiminut. Akselissa on vannasputken sisäpäässä rengas joka estää akselin liikkumisen taemmaksi.

http://benu.kuvat.fi/kuvat/Laippa/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva

Kuva

Kuva

Onko muilla tullut vastaavia virityksiä vastaan? Vene on tiettävästi Väinö Jokisen veistämä Teiskon kämmenniemessä luultavasti 60-luvulla. Moottoriasennus on todennäköisesti alkuperäisessä asussaan. Nuo Kumiholkit voisi uusia jos jostain sellaiset saisi.

Tuon pyöreän kolon halkaisija on 24 mm. Tarvittava kumiholkki on halkaisijaltaan noin 25-26 mm ja korkeus noin 17 mm ja reikä 10- 10,5 mm.

Re: Akselilaippa

Lähetetty: 23 Loka 2010 17:04
Kirjoittaja Jude
Mikko Lehtikanto kirjoitti:http://benu.kuvat.fi/kuvat/Laippa/

Onko muilla tullut vastaavia virityksiä vastaan? Vene on tiettävästi Väinö Jokisen veistämä Teiskon kämmenniemessä luultavasti 60-luvulla. Moottoriasennus on todennäköisesti alkuperäisessä asussaan. Nuo Kumiholkit voisi uusia jos jostain sellaiset saisi.

Tuon pyöreän kolon halkaisija on 24 mm. Tarvittava kumiholkki on halkaisijaltaan noin 25-26 mm ja korkeus noin 17 mm ja reikä 10- 10,5 mm.
Tuossa kuvassa näyttää olevan joustava kytkin.
Kuva

Hakusanalla joustava kytkin ja hyvällä tuurilla saatat löytää netistä. Tuollaisia kytkimä käytetään tasamaan kulmavirheitä ja pienentämään värinöitä ja ääniä.

Re: Akselilaippa

Lähetetty: 23 Loka 2010 17:23
Kirjoittaja Mikko Lehtikanto
Jude kirjoitti:
Hakusanalla joustava kytkin ja hyvällä tuurilla saatat löytää netistä. Tuollaisia kytkimä käytetään tasamaan kulmavirheitä ja pienentämään värinöitä ja ääniä.
Joo tiesin, että tuo joustaa ja jonkinlainen sepityshän tuo on joustavasta tappikytkimestä, mutta noin toteuttua ei ole tullut vastaan itsellä aikaisemmin. tässä on siis hyödynnetty tuon siivapyörän sisäisiä vahvisteita joihin tapin kumit nojaavat.

http://www.sncardan.fi/tuotteet/kytkime ... ytkin.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Akselilaippa

Lähetetty: 23 Loka 2010 17:38
Kirjoittaja Jude
Mikko Lehtikanto kirjoitti:Joo tiesin, että tuo joustaa ja jonkinlainen sepityshän tuo on joustavasta tappikytkimestä, mutta noin toteuttua ei ole tullut vastaan itsellä aikaisemmin. tässä on siis hyödynnetty tuon siivapyörän sisäisi vahvisteita joihin tapin kumit nojaavat.
Kuva

Äkkinäinen luulisi, että koneen puoleisen laipan ulkokehän akselin suuntaisista uurista pyöritettäisiin potkuriakselia. Mikä se siivapyörä on? Onko tuon kuvassa olevan holkin sisällä joku pyörittävä härveli?

Re: Akselilaippa

Lähetetty: 23 Loka 2010 18:12
Kirjoittaja Simon
Aikoinaan nuo moottorit toimitettiin ns. paikallismoottoreina ja tuo siivapyörä (remmiveto) oli aina mukana. Tuossahan on keksijällä ollut idea hallussa, oiva tapa liittää moottori akselistoon ja samalla tuli hoidettua joustokytkin joka mahdollistaa pienen linjausvirheen |+|

Re: Akselilaippa

Lähetetty: 23 Loka 2010 19:39
Kirjoittaja pellamo
Minulla on tuollainen "kytkin" yhdessä varaosaBernardissa ja se on pyörittänyt vesipumppua joskus kullankaivajilla lapissa.Kone ja pumppu oli pultattu "pötköön" rautapedille.
Mietin myös kerran että sillä vois yhtäaikaa pyörittää myös läskiremmillä jotain muutakin...

Re: Akselilaippa

Lähetetty: 23 Loka 2010 22:47
Kirjoittaja RistoA
Niin, siis toihan on erinomainen idea. Jos kytkin on kestänyt ~50v tähän mennessä, niin kyseessä on ns. hyvä konstruktio 8]
Uusia kumeja voi kysellä Korjakumista. Noita vanhan mitoituksen toimivia ratkaisuja löytyy varmaankin vielä käytöstä ihan teollisuudessa.

Risto

Re: Akselilaippa

Lähetetty: 26 Loka 2010 13:46
Kirjoittaja Mikko Lehtikanto
Jude kirjoitti:
Äkkinäinen luulisi, että koneen puoleisen laipan ulkokehän akselin suuntaisista uurista pyöritettäisiin potkuriakselia.
Ei nuo urat tapaa tuohon siivapyörän sisukseen.
Mikä se siivapyörä on?
Hihnapyörä.
Onko tuon kuvassa olevan holkin sisällä joku pyörittävä härveli?
Ei ole. tarkoittanet holkilla tuota siiva/hihnapyörää?

Re: Akselilaippa

Lähetetty: 26 Loka 2010 13:55
Kirjoittaja Mikko Lehtikanto
RistoA kirjoitti:Niin, siis toihan on erinomainen idea. Jos kytkin on kestänyt ~50v tähän mennessä, niin kyseessä on ns. hyvä konstruktio 8
Uusia kumeja voi kysellä Korjakumista. Noita vanhan mitoituksen toimivia ratkaisuja löytyy varmaankin vielä käytöstä ihan teollisuudessa.
Tää on parikymmentä vuotta roikkunut ladon/suulin kattoon hiissattuna myyjän mukaan, mutta on tällä paljon kuitenkin päristelty ennen ja jälkeen sen vaiheen.

Tuota Korja-Kumin luetteloa jo katselinkin ja sieltä löytää pari ainakin aihioksi käypää tuotetta iskunvaimentajan lattakumeista ja kumiholkeista(tappikytkimiin).