Ohjekirja MAMiin?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

mukava katsoa kunnon konetta

Viesti Kirjoittaja hkhk » 30.03.2005 21:54

Onhan tuossa koneessa vielä rakentamista. Veli-Matti, tuollainenko sinun Mamisi on lohko- ja runkorakenteelta.
Minusta tuossa venttiilin nostimet eivät ole avonaiset, eli kone ei ole aivan hirveän vanha.
Vähän huvittaa, kun 500 ecun koneeseen ei kuulu pukki mukaan. Kukahan tuohon koneeseen mitoitetulla häkkyrällä mitään tekee.
Kyyrö

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 30.03.2005 22:25

Heh huvittavat yleensäkkin noiden vanhojen koneiden hinnat...
Jostan Hel**tin vanhasta evarin peräprutkusta pyydetään 250E niin huh huh... markkaaikaan hinta olisi ollu vastaava :-)
Noh eihän se hullu ole joka pyytää vaan...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30.03.2005 22:32

MAMeja on pukattu Vaasan tehtaalta ulos kolmena eri versiona vuodesta 1934 alkaen aina -70 luvulle asti. Iskutilavuus ja perusrakenne on pysynyt samana mutta huipputeho noussut portaittain 14, 16 ja 18hp. Tuo nettiveneen MAMi on ensimmäistä versiota ja meillä on sitten sitä keskimmäistä versiota.Suurin ja heti silmään pistävä ero 1. ja 2. version välillä on koteloitu vauhtipyörä. Heti aluksi kun katselin tuota kuvaa niin mieleen pisti sana "laivamoottori" ja silloin alkoi raksuttamaan että "hei tuohan on ihan selvä MAMi mutta ei kyllä mikään laivamoottori." Sitten aloin miettimään semmoista juttua että aikoinaan on joitakin moottorimalleja kehitetty tehokkaammiksi ainoastaan suurentamalla valumallien piirustuksia vaikkapa 1:1,5 ja vot saadaan isompi ja tehokkaampi moottori. Samalla yksinkertaisella logiikalla pienimmillä pajoilla on "kehitetty kotimaisia" kaasutin malleja - tilataan yksi tzipale vaikkapa Solexia ja kopsataan siitä valumalli. Ja aloitetaan messinkirunkojen valmistus ja lähetetään Solexille kirje että nyt tarvitaan sitä ja sitä osaa niin ja niin monta kappaletta. Näissä "solexeissa" on meistettynä vain numero joka vastaa Solexin vastaavaa. Ja hommat on hoitunut ja rysät saatu koettua...
Näinhän se Ande on. Ei romuraudalla ole arvoa ennen kuin se kunnostetaan siltä asteelta ulos... Se on vain aihio - vähän niin kuin tanttu lankkua. Kun on seuraillut noita markkinoita niin jokaiselle vanhalle perämoottorimerkille on tapahtunut ihmeellinen hinnannousu mikäli ne on esitelty Kipparilehden "Nissen pajalla" sarjassa. Selvimmin tämä näkyy Seagull perämoottoreissa - hurjin hintapyyntö mitä tiedän on 500€ käyntikunnottomasta ja osiltaan puutteellisesta vm -72 Seagullista.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 31.03.2005 9:47

joo ite ostin sea gullin ehyen 100 eurolla muutama v. sitte. no se nissen palsta on ihan ok, ja ittellä tommonen entisöity homelite on mikä siellä oli esitteillä ja tosi on että kysyntä määrää hinnan, tosin en kyllä itekkään rupea maksaan aihioista montaa satkua, kyllä siinä niin iso työ on kunnes kone on kuin uusi.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 31.03.2005 13:40

Noista vanhoista perämoottoresita kun tuli puhetta niin vilaiskaapa: http://www.kaleva.fi/html/JTpage472957.html.
Laveri asuu Tupoksessa ja värkkäilee eläkepäivinään kaikenlaista tärkeää mm. pitää nuorille konetekniikkakerhoa joka rakentaa kaikenlaista, mainittakoon yhtenä "pisaralla pisimälle"-kisaraaseri. Saman veneseuran miehiä ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin