Ohjekirja MAMiin?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Ohjekirja MAMiin?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Marras 2004 21:52

Oliskohan jollakin ohjekirjaa Wikström MA-M:iin? Kone on vanha kasksipyttyinen ns. rautakakkonen, teho 10-16hp ja erityistuntomerkkinä koneen sivussa pirun isokokoinen dynastartti.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 25 Marras 2004 22:36

Täräytäppäs kuvia sivuille niin tietää minkänäkösestä härvelistä on kyse. Mitä muuten on tuo valkea maali bertta-lotan kyljissä ja miten on kestänyt.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26 Marras 2004 12:33

Laitetaan, laitetaan...
Maalina käytin, tietenkin, kotimaista Unicaa. Ihan tarkasti en nyt muista laatua mutta sitä saa ihan "oikeana" venemaalinakin. Unicaan päädyin siksi että sitä ei juurikaan mainosteta venelehdissä ja siten en maksa sen hinnassa turhanpäiten laaduttomien venelehtien toimituskuluja ;)
Ei vaiskaan, kyllä minä olen aina pitänyt Tikkurilan tuotteita laadukkaina riippumatta suditaanko niitä taloihin, tai rautapalkeihin tai veneisiin.
Ja kaikenhuipuksi saan ostettua noita Tikkurilan tuotteita firma-alennuksella ;)
Minäkin seurasin mielenkiinnolla maalin pysyvyyttä ja onhan se pysynyt juuri niin kuin pitääkin. Mitä nyt vesirajassa ottanut hiukan väriä. Tietenkin parin naarmaisun seurauksena on maalipinta rikkoontunut mutta sitähän ei kestäisi Intertissi- tai Hömpels-maalikaan...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26 Marras 2004 21:53

Lisättäisiin kuvia MAMista jos onnistuisi, nimittäin koneeni ei jostakin syystä anna ladata "lataustyökalua" sisään... Voihan kikkeliskokkelis sentään! Mutta jatketaan yritystä sinnikkäästi ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Joulu 2004 13:20

Kikkelis kokkelis - kuvien lisääminen ei vieläkään onnistu...
MAMissa on suurten pyörivien massojen ja iskutilavuuden (mittojen mukaan laskettuna hiukan vajaa 2,9 litraa) takia puolipuristimet kummassakin pytyssä. Sijoituspaikka on vaan jotenkin jännä; sylinterin kyljessä n.85 mm ykk:sta. Pyttyjen kyljissä on komeat messinkihanat joita alunperin pidin jäähdytysveden tyhjennyshanoina...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Joulu 2004 16:57

Kertasin tuossa Puuvenelehdestä juttua Androksesta ja sen iskutilavuus on n. 1,7 litraa ja teho kutakuinkin sama kuin MAMissa. Andros on tehty -20 luvulla ja MAMi ilmeisesti joskus -40 luvulla. Mitähän rantaruåttalaiset insinöörit ovat hakeneet tuolla aikalaisekseenkin suhteettoman suurella 2,9 litran iskutilavuudella - mahtavia vääntöjä? Ja vääntöä nimenomaan sen takia että perusmoottori/lohko olisikin maamoottori? Todella mielenkiintoista selvitellä koneen historiaa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Tammi 2005 14:29

Vaasan Moottoristahan se ohjekirja löytyi 8,40 euron kovaan hintaan...
Koneemme (versio M) on tehty niin myöhään kuin 1954 ja on ollut ensimmäinen sinä vuonna tehty moottori. MA moottoria on tehty 3 eri versiona vuosina 1935-66. Ensimmäisen tyypin teho on ollut 10-14hp, toisen 10-16hp ja viimeisimmän 10-18hp. Kun ajattelee moottorin viimeisiä versioita -60 luvulta ja vertaa niitä vaikkapa Olympian N-sarjaan tai vaikkapa Valmet 4035PM:ään (jollainen on Bertta-Lotassa) niin auttamattoman vanhan aikainenhan tuo MA moottori on ollut jo silloin. Mutta niin sitä vaan on ollut siihenkin aikaan armottomia juntteja jotka eivät ole luottaneet moderniin teknologiaan vaan raakaan valurautaan ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 07 Tammi 2005 15:38

No eikö jo heti ensimmäisenä tullut mieleen kysyä sitä manuaalia moottorin valmistajalta. Yleensä sitä kyllä jättää sen helpoimman paikan viimeiseksi.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Tammi 2005 17:29

Kolmantena paikkana vasta ;) Ensin ruuskattiin velipojan arkistot ja sitten kävin naapurissa kysymässä...
Vaasan moottorissakin on vaihtunut omistaja jossakin vaiheessa ja heillä meni aikaa metsästää tiedot koneesta. Mutta eipä mitään, hyvää palveluahan sieltä sai!
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08 Tammi 2005 11:59

Hei Japekki: katselin noita Minicatin remppakuvia sivuiltasi. Miltäs tuntui kaulita viilua paikoilleen nimittäin kaulimen akselin katkeamisesta päätellen ei ollut ihan kevyttä hommaa...
Mikä oli viilun vahvuus?
Noiden kuvien perusteella Pikkukissa alkaa vaikuttamaan jotenkin sympppikseltä pieneltä retkiveneeltä. Mitä mieltä itse olet?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 08 Tammi 2005 12:17

Nooo, pääasiassa se johtui kaulimen huonoudesta kun siinä oli vain sentin puuakseli. Kyllähän sitä tuli painettua niin paljon kun pysty, mut ei se nyt niin kovin raskas homma ollu. Viilu on muistaakseni 0.8 millistä kun sitä oli helpoimmin saatavilla. Eihän siitä kyllä ikuista tule, mutta jonkin aikaa pitäis olla ihan siisti.
Kyllähän se veneen olemus muuttuu aika tavalla kun ennen oli takahytti, 1m x1.5m, jonne ei edes mahtunut kun ehkä pikkulapset tai kaljakori ja nyt on avotilaa jossa voi paistatella päivää ja jos huono keli sattuu niin ajohytti on sen verran tilava että siellä mahtuu olemaan. Keväällä tulee avotilan päälle vielä uusi kuomu, jonka alla mahtuu istumaan. Mielestäni veneestä tulee aika paljon käytännöllisempi kuin ennen.
Jollain ilveellä pitäs keväällä saada se viilu vielä sinne pystyseiniin, mutta eiköhän sitä vielä jonkun keinon keksi. Wamosiin tuli liimailtua pari isoa paikkaa ja kyllä se siihen ainakin onnistu.

Avatar
wikumies
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Joulu 2003 18:28
Paikkakunta: veneliitto5544@gmail.com

ohjekirja

Viesti Kirjoittaja wikumies » 17 Tammi 2005 20:41

reponen jussi piikkiöstä on ainakin ollut ma mallin alkup. kirjoja ja muitakin osia esim. männänrenkaita. ym.t.wikumies

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Tammi 2005 21:26

Pistäppä minulle yhteystiedot yv:nä. No ei siellä Vaasan Moottorissakaan liiemmin pidetä kiirettä kun ohjekirjaa on odotettu jo pari viikkoa. Tai sitten Kustilla on puhjennut kumi ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 28 Maalis 2005 07:50

Näyttäis olevan MAMi myytävänä nettiveneessä. Samalla myyjällä muitakin vanhoja moottoreita http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=233269

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 28 Maalis 2005 11:55

Niinpäs näkyy - on vaan vanhempi versio mitä meillä. Taitaa olla ihan sieltä -30 luvulta...
Hintapyyntö on aika tyypillinen semmoiselle henkilölle joka kuvittelee että kaikki vanha romu on arvokasta. Koneesta puuttuu melkein kaikki pisteosat eli juuri ne joilla on arvoa. Hp 500€ - no joo onhan tuossa orkkis mäntätoiminen vesipumppu...

Nuo sivulla näkyvät "vesihanat" yhdensortin puolipuristimet. Laukaisumagneettokin oli tuohon aikaan kallis ja harvinainen....
Hanat auki, pitkät ryypyt koneelle ja kuskille, rivakka ote kammesta ja ... Ennen oli miehet rautaa ja laivat puuta hiio ohoi...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin