Ohjekirja MAMiin?
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Ohjekirja MAMiin?
Oliskohan jollakin ohjekirjaa Wikström MA-M:iin? Kone on vanha kasksipyttyinen ns. rautakakkonen, teho 10-16hp ja erityistuntomerkkinä koneen sivussa pirun isokokoinen dynastartti.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Laitetaan, laitetaan...
Maalina käytin, tietenkin, kotimaista Unicaa. Ihan tarkasti en nyt muista laatua mutta sitä saa ihan "oikeana" venemaalinakin. Unicaan päädyin siksi että sitä ei juurikaan mainosteta venelehdissä ja siten en maksa sen hinnassa turhanpäiten laaduttomien venelehtien toimituskuluja ;)
Ei vaiskaan, kyllä minä olen aina pitänyt Tikkurilan tuotteita laadukkaina riippumatta suditaanko niitä taloihin, tai rautapalkeihin tai veneisiin.
Ja kaikenhuipuksi saan ostettua noita Tikkurilan tuotteita firma-alennuksella ;)
Minäkin seurasin mielenkiinnolla maalin pysyvyyttä ja onhan se pysynyt juuri niin kuin pitääkin. Mitä nyt vesirajassa ottanut hiukan väriä. Tietenkin parin naarmaisun seurauksena on maalipinta rikkoontunut mutta sitähän ei kestäisi Intertissi- tai Hömpels-maalikaan...
Maalina käytin, tietenkin, kotimaista Unicaa. Ihan tarkasti en nyt muista laatua mutta sitä saa ihan "oikeana" venemaalinakin. Unicaan päädyin siksi että sitä ei juurikaan mainosteta venelehdissä ja siten en maksa sen hinnassa turhanpäiten laaduttomien venelehtien toimituskuluja ;)
Ei vaiskaan, kyllä minä olen aina pitänyt Tikkurilan tuotteita laadukkaina riippumatta suditaanko niitä taloihin, tai rautapalkeihin tai veneisiin.
Ja kaikenhuipuksi saan ostettua noita Tikkurilan tuotteita firma-alennuksella ;)
Minäkin seurasin mielenkiinnolla maalin pysyvyyttä ja onhan se pysynyt juuri niin kuin pitääkin. Mitä nyt vesirajassa ottanut hiukan väriä. Tietenkin parin naarmaisun seurauksena on maalipinta rikkoontunut mutta sitähän ei kestäisi Intertissi- tai Hömpels-maalikaan...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Lisättäisiin kuvia MAMista jos onnistuisi, nimittäin koneeni ei jostakin syystä anna ladata "lataustyökalua" sisään... Voihan kikkeliskokkelis sentään! Mutta jatketaan yritystä sinnikkäästi ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kikkelis kokkelis - kuvien lisääminen ei vieläkään onnistu...
MAMissa on suurten pyörivien massojen ja iskutilavuuden (mittojen mukaan laskettuna hiukan vajaa 2,9 litraa) takia puolipuristimet kummassakin pytyssä. Sijoituspaikka on vaan jotenkin jännä; sylinterin kyljessä n.85 mm ykk:sta. Pyttyjen kyljissä on komeat messinkihanat joita alunperin pidin jäähdytysveden tyhjennyshanoina...
MAMissa on suurten pyörivien massojen ja iskutilavuuden (mittojen mukaan laskettuna hiukan vajaa 2,9 litraa) takia puolipuristimet kummassakin pytyssä. Sijoituspaikka on vaan jotenkin jännä; sylinterin kyljessä n.85 mm ykk:sta. Pyttyjen kyljissä on komeat messinkihanat joita alunperin pidin jäähdytysveden tyhjennyshanoina...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kertasin tuossa Puuvenelehdestä juttua Androksesta ja sen iskutilavuus on n. 1,7 litraa ja teho kutakuinkin sama kuin MAMissa. Andros on tehty -20 luvulla ja MAMi ilmeisesti joskus -40 luvulla. Mitähän rantaruåttalaiset insinöörit ovat hakeneet tuolla aikalaisekseenkin suhteettoman suurella 2,9 litran iskutilavuudella - mahtavia vääntöjä? Ja vääntöä nimenomaan sen takia että perusmoottori/lohko olisikin maamoottori? Todella mielenkiintoista selvitellä koneen historiaa...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Vaasan Moottoristahan se ohjekirja löytyi 8,40 euron kovaan hintaan...
Koneemme (versio M) on tehty niin myöhään kuin 1954 ja on ollut ensimmäinen sinä vuonna tehty moottori. MA moottoria on tehty 3 eri versiona vuosina 1935-66. Ensimmäisen tyypin teho on ollut 10-14hp, toisen 10-16hp ja viimeisimmän 10-18hp. Kun ajattelee moottorin viimeisiä versioita -60 luvulta ja vertaa niitä vaikkapa Olympian N-sarjaan tai vaikkapa Valmet 4035PM:ään (jollainen on Bertta-Lotassa) niin auttamattoman vanhan aikainenhan tuo MA moottori on ollut jo silloin. Mutta niin sitä vaan on ollut siihenkin aikaan armottomia juntteja jotka eivät ole luottaneet moderniin teknologiaan vaan raakaan valurautaan ;)
Koneemme (versio M) on tehty niin myöhään kuin 1954 ja on ollut ensimmäinen sinä vuonna tehty moottori. MA moottoria on tehty 3 eri versiona vuosina 1935-66. Ensimmäisen tyypin teho on ollut 10-14hp, toisen 10-16hp ja viimeisimmän 10-18hp. Kun ajattelee moottorin viimeisiä versioita -60 luvulta ja vertaa niitä vaikkapa Olympian N-sarjaan tai vaikkapa Valmet 4035PM:ään (jollainen on Bertta-Lotassa) niin auttamattoman vanhan aikainenhan tuo MA moottori on ollut jo silloin. Mutta niin sitä vaan on ollut siihenkin aikaan armottomia juntteja jotka eivät ole luottaneet moderniin teknologiaan vaan raakaan valurautaan ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kolmantena paikkana vasta ;) Ensin ruuskattiin velipojan arkistot ja sitten kävin naapurissa kysymässä...
Vaasan moottorissakin on vaihtunut omistaja jossakin vaiheessa ja heillä meni aikaa metsästää tiedot koneesta. Mutta eipä mitään, hyvää palveluahan sieltä sai!
Vaasan moottorissakin on vaihtunut omistaja jossakin vaiheessa ja heillä meni aikaa metsästää tiedot koneesta. Mutta eipä mitään, hyvää palveluahan sieltä sai!
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Hei Japekki: katselin noita Minicatin remppakuvia sivuiltasi. Miltäs tuntui kaulita viilua paikoilleen nimittäin kaulimen akselin katkeamisesta päätellen ei ollut ihan kevyttä hommaa...
Mikä oli viilun vahvuus?
Noiden kuvien perusteella Pikkukissa alkaa vaikuttamaan jotenkin sympppikseltä pieneltä retkiveneeltä. Mitä mieltä itse olet?
Mikä oli viilun vahvuus?
Noiden kuvien perusteella Pikkukissa alkaa vaikuttamaan jotenkin sympppikseltä pieneltä retkiveneeltä. Mitä mieltä itse olet?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Nooo, pääasiassa se johtui kaulimen huonoudesta kun siinä oli vain sentin puuakseli. Kyllähän sitä tuli painettua niin paljon kun pysty, mut ei se nyt niin kovin raskas homma ollu. Viilu on muistaakseni 0.8 millistä kun sitä oli helpoimmin saatavilla. Eihän siitä kyllä ikuista tule, mutta jonkin aikaa pitäis olla ihan siisti.
Kyllähän se veneen olemus muuttuu aika tavalla kun ennen oli takahytti, 1m x1.5m, jonne ei edes mahtunut kun ehkä pikkulapset tai kaljakori ja nyt on avotilaa jossa voi paistatella päivää ja jos huono keli sattuu niin ajohytti on sen verran tilava että siellä mahtuu olemaan. Keväällä tulee avotilan päälle vielä uusi kuomu, jonka alla mahtuu istumaan. Mielestäni veneestä tulee aika paljon käytännöllisempi kuin ennen.
Jollain ilveellä pitäs keväällä saada se viilu vielä sinne pystyseiniin, mutta eiköhän sitä vielä jonkun keinon keksi. Wamosiin tuli liimailtua pari isoa paikkaa ja kyllä se siihen ainakin onnistu.
Kyllähän se veneen olemus muuttuu aika tavalla kun ennen oli takahytti, 1m x1.5m, jonne ei edes mahtunut kun ehkä pikkulapset tai kaljakori ja nyt on avotilaa jossa voi paistatella päivää ja jos huono keli sattuu niin ajohytti on sen verran tilava että siellä mahtuu olemaan. Keväällä tulee avotilan päälle vielä uusi kuomu, jonka alla mahtuu istumaan. Mielestäni veneestä tulee aika paljon käytännöllisempi kuin ennen.
Jollain ilveellä pitäs keväällä saada se viilu vielä sinne pystyseiniin, mutta eiköhän sitä vielä jonkun keinon keksi. Wamosiin tuli liimailtua pari isoa paikkaa ja kyllä se siihen ainakin onnistu.
- wikumies
- Viestit: 128
- Liittynyt: 02 Joulu 2003 18:28
- Paikkakunta: veneliitto5544@gmail.com
ohjekirja
reponen jussi piikkiöstä on ainakin ollut ma mallin alkup. kirjoja ja muitakin osia esim. männänrenkaita. ym.t.wikumies
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Pistäppä minulle yhteystiedot yv:nä. No ei siellä Vaasan Moottorissakaan liiemmin pidetä kiirettä kun ohjekirjaa on odotettu jo pari viikkoa. Tai sitten Kustilla on puhjennut kumi ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Näyttäis olevan MAMi myytävänä nettiveneessä. Samalla myyjällä muitakin vanhoja moottoreita http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=233269
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Niinpäs näkyy - on vaan vanhempi versio mitä meillä. Taitaa olla ihan sieltä -30 luvulta...
Hintapyyntö on aika tyypillinen semmoiselle henkilölle joka kuvittelee että kaikki vanha romu on arvokasta. Koneesta puuttuu melkein kaikki pisteosat eli juuri ne joilla on arvoa. Hp 500€ - no joo onhan tuossa orkkis mäntätoiminen vesipumppu...
Nuo sivulla näkyvät "vesihanat" yhdensortin puolipuristimet. Laukaisumagneettokin oli tuohon aikaan kallis ja harvinainen....
Hanat auki, pitkät ryypyt koneelle ja kuskille, rivakka ote kammesta ja ... Ennen oli miehet rautaa ja laivat puuta hiio ohoi...
Hintapyyntö on aika tyypillinen semmoiselle henkilölle joka kuvittelee että kaikki vanha romu on arvokasta. Koneesta puuttuu melkein kaikki pisteosat eli juuri ne joilla on arvoa. Hp 500€ - no joo onhan tuossa orkkis mäntätoiminen vesipumppu...
Nuo sivulla näkyvät "vesihanat" yhdensortin puolipuristimet. Laukaisumagneettokin oli tuohon aikaan kallis ja harvinainen....
Hanat auki, pitkät ryypyt koneelle ja kuskille, rivakka ote kammesta ja ... Ennen oli miehet rautaa ja laivat puuta hiio ohoi...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."