Mikä ja miksi tällainen Volvo-Pentassa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Rike63
Viestit: 17
Liittynyt: 04.10.2010 12:11
Viesti:

Mikä ja miksi tällainen Volvo-Pentassa

Viesti Kirjoittaja Rike63 » 20.10.2010 0:56

Moi

Nostan tuossa veneestä konetta pois huoltoa ja peruskunnostusta varten.
Kone on yksipyttyinen diesel Volvo-Penta 2001 ja vuosimalli lienee 1991.
Veneessä (tehty 1970 luvulla) on ollut alkujaan joku muu kone ja tuo Volvo-Penta on selvästi asennettu sinne jälkeenpäin.

Kysymykseni koskee merikytkimen ja potkuriakselin välistä osuutta.
Siinä on peräkkäin ikäänkuin kaksi murrosniveltä, kone on akseliin nähden alhaalla joten siinä on aika paljon kulmaa sen kytkimen laipan ja akselin välissä.
Miksi kutsutaan tuota kuvan hässäkkää?? Autopuolella se on murrosnivel mutta mikä se on oikein täällä venepuolella?
Onko niitä kaksi peräkkäin juurikin siksi kun konetta ei ole viitsitty laittaa linjaan akselin kanssa.
Ajattelin itse konetta viisi senttiä ylös, oikeaan linjaan jotta saisin ainakin toisen noista nivelistä pois. Tuo etummainen josta puuttuu suojakumi (se oli hienosti suojattu sähköteipillä ja ilmastointiteipillä) on ihan loppu, väljää on varmaan sentti ja se kolkotti aika tavalla kun venettä koeajoin.

Olisko viisautta teettää tuohon etummaisen murrosnivelen tilalle uusi akseli tuosta takimmaisesta nivelestä kytkimeen ja passata kone linjaan akselin kanssa??

T. Rike (ihan uusi ja keltanokka tällaisessa veneprojektissa)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Ihminen on menestyvä, jos hän herää aamulla ylös ja menee nukkumaan illalla
ja siinä välissä tekee mitä haluaa."

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02.03.2010 5:32

Re: Mikä ja miksi tällainen Volvo-Pentassa

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 20.10.2010 3:09

Kait se murrosnivel on veneessäkin... Älä jätä pois jos saat korjattua (vaihdettua klapillisen ristinivelen), tuo mahdollistaa juurikin sen ettei koneen tarvi olla linjassa potkuriakselin kanssa ja voi olla esim pehmeempien kumityynyjen varassa jolloin moottorin värinät ei välity runkoon niin hyvin. Miksi haluaisit nostaa moottoria ja samalla veneen painopistettä? Tuon kanssa pitäisi akselilla olla erikseen painelaakeri. Jos nyt otat tuosta pois toisen ristinivelen ja yrität linjata konetta yhdellä nivelellä painelaakerin tukemalle potkuriakselille, tullee olemaan aikas mahdoton tehtävä ja nivel, tahi jokin muu palikka voimansiirrossa on pian entinen...

Jos et saa tuota korjattua, vastaavia niveliä saa esim traktorivaraosaliikkeistä, esim. http://www.ikh.fi/~ikh/ikh2007/layout/d ... a_osat.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
tai voit käyttää myös esim auton vetoakselia jossa on kuulanivelet(?) kummassakin päässä.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä ja miksi tällainen Volvo-Pentassa

Viesti Kirjoittaja raimå » 20.10.2010 8:53

Jos tuossa murtonivelessä ei ole muuta rikki kuin nivelen suojakumi, etsi samanlainen gummi ja asenna paikalleen. Jos meinaan näissä vanhoissa leideissä joku toimii niin ei sitä kannata alkaa vaihtamaan, koska rahan menoa varmasti löytyy muuallekin.

Jos haluat ton akselille tehdä paremman nivelen niin osta kaks jotain perustojotan vetaria (siis halvemman pään tarvikevetarit), vie vaikka tuo vanha akseli malliksi ja kiikuta palaset paikalliseen metalliverstaaseen ja pyydä pätkäisemään ja hitsaamaan noista vetareista murtonivelen tilalle vakionopeusnivel (kuten autoissa siis).

Faija teki edelliseen veneeseen juuri tällä tavoin akselin kun olisi ollut liian iso vaiva alkaa vaihtamaan potkuriakselia ja justeeraamaan konetta linjaan. Lisäksi koneen päässä oli rihlaus nivelessä ja vaihteen päässä. Työntö/veto paine oli duunattu nojaamaan "vannasputken" molempiin päihin, jolloin tuo nivel toimi aivan kuten autossakin. Ja autossa ne nivelet saa kenkää aivan toisella tavalla eli venekäytössä kestää isältä pojalle. Suojakumeja pitää tarkkailla ja nivelen sisällä pitää olla reilusti vesivaseliinia.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Rike63
Viestit: 17
Liittynyt: 04.10.2010 12:11
Viesti:

Re: Mikä ja miksi tällainen Volvo-Pentassa

Viesti Kirjoittaja Rike63 » 20.10.2010 10:16

Moi ja kiitos vastauksista

Tuo ilman suojakumia olevan on ihan loppu, siinä on klappia varmaan sentti. Suojakumilla varustettu on ihan tiukka ja ehjä.

Syy miksi haluaisin nostaa hieman konetta on se että nykyisellään se "roikkuu" takapää alhaalla ja pelkästään takapäätä nostamalla noin 5 senttiä se mielestäni asettuisi lähes suoraan linjaan akselin kanssa.

Kone näyttää vaan tiputetun paikalleen ja sitten kiinnitetty siihen jotenkin. Takimmaiset kumityynyt on ihan loppu ja edessä ei erillisiä tyynyjä olekaan vaan kiinnitys on suoraan pukkeihin täkkipulteilla kiinnityskorvista.

Mutta jos vielä palataan alkuperäiseen kysymykseen, miksi noita niveliä on tuossa kaksi peräkkäin?
Eikös tuossa riittäisi yksikin jos kone on vähänkään linjassa akselin kanssa?


Rike
"Ihminen on menestyvä, jos hän herää aamulla ylös ja menee nukkumaan illalla
ja siinä välissä tekee mitä haluaa."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Mikä ja miksi tällainen Volvo-Pentassa

Viesti Kirjoittaja Notreal » 20.10.2010 11:31

Rike63 kirjoitti:Mutta jos vielä palataan alkuperäiseen kysymykseen, miksi noita niveliä on tuossa kaksi peräkkäin?
Eikös tuossa riittäisi yksikin jos kone on vähänkään linjassa akselin kanssa?


Rike
Sanoisin että vähäänkään linjassa ei riitä yhdelle nivelelle...
Jos potkuriakselissa on vain yksi murrosnivel, pitää moottori rihtauksessa vaihdeakselin linja
saada osumaan tähän ainoaan niveleen sekä vaaka- että pystylinjassa.
Tosin, ei luulisi sen olevan ylitsepääsemätön toimenpide, suurin osa murrosnivelellä varustetuista
asennuksista taitaa olla toteutettu yhdellä nivelellä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Mikä ja miksi tällainen Volvo-Pentassa

Viesti Kirjoittaja CC » 20.10.2010 12:46

Yhtä ristiniveltä on ihan turha laittaa, koska se ei kuitenkaan salli kulmaa moottorin ja akselin välillä. Jos siinä on kulmaeroa,
niin se pää, kumpi pääsee joustamaan, alkaa tekemään epäkeskoa liikettä.
Vakionopeusnivel tai joustava kytkin on eri juttu, mutta siinäkin menetetään lähes kaikki kaksoisnivelakselin edut.

Jos jätät tuon akselin pois, tarvitset koneeseen jäykät, joka suuntaan säätömahdollisuuden antavat kumityynyt ja sitten vähintään
joka keväinen moottorin rihtauksen tarkistus vesillelaskun jälkeen.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Rike63
Viestit: 17
Liittynyt: 04.10.2010 12:11
Viesti:

Re: Mikä ja miksi tällainen Volvo-Pentassa

Viesti Kirjoittaja Rike63 » 20.10.2010 14:18

Kiitos vastauksista, eli koitan passata konetta paremmin linjaan akselin kanssa ja laitan uusin tuon etummaisen nivelen.
Samalla uusin ne kiinnikkeet niin eiköhän se koneen hulvaton heiluminen hieman vähene.

Mistä noita niveliä kannattaisi kysellä?


Rike
"Ihminen on menestyvä, jos hän herää aamulla ylös ja menee nukkumaan illalla
ja siinä välissä tekee mitä haluaa."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Mikä ja miksi tällainen Volvo-Pentassa

Viesti Kirjoittaja Notreal » 20.10.2010 14:29

CC kirjoitti:Yhtä ristiniveltä on ihan turha laittaa, koska se ei kuitenkaan salli kulmaa moottorin ja akselin välillä.
Mulla on varmaan ajatus vähän hitaalla kun en ymmärrä lauseen ajatusta..
Osaatko sanoa saman eri sanoin. :P
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Mikä ja miksi tällainen Volvo-Pentassa

Viesti Kirjoittaja CC » 20.10.2010 17:29

Nooh, salliihan se vähän kulmaa, käytännössä.
Mutta, jos laitat kaksi oikein tukevasti laakeroitua akselia yhteen ristinivelellä, jossa tulee kulmaa, akselit eivät pääse pyörimään.
Siksi esim. auton kardaanissa on kaksi samassa kulmassa olevaa ristiniveltä, jotka ovat akselissa vielä samassa, eivätkä
mielivaltaisessa asennossa. Ristinivelen jälkeinen akseli ei pyöri tasaisesti samalla nopeudella, kuin syöttävä akseli, eikä edes ihan
keskeisesti.
Etuvetoisiin autoihin tulikin sitten käyttöön kuula- eli vakionopeusnivel.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Mikä ja miksi tällainen Volvo-Pentassa

Viesti Kirjoittaja Notreal » 20.10.2010 22:44

Okei, nyt ymmärsin.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Mikä ja miksi tällainen Volvo-Pentassa

Viesti Kirjoittaja Simon » 20.10.2010 23:26

Niin, toivottavasti tuli hyviä vinkkejä, mutta ei se ole sen Volvon vika?, jos joku on asennellut tuon akseliston tuohon kuntoon :-( .
Minusta tuota härpäkettä ei enää kannata korjattunakaan asennella paikalleen, kuvasta ei nähnyt oliko tuossa paketissa painelaakeria, ellei niin huoletta jätät asentamatta ja laitat uuden akselin joustolaipalla ,sekä "Volvon"jäykille kumityynyile.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Mikä ja miksi tällainen Volvo-Pentassa

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21.10.2010 9:39

Notreal kirjoitti:Okei, nyt ymmärsin.
Mielenkiinnosta tutustuin hieman lisää nivelen asennusvaatimuuksiin
ja löysin esim. seuraavan asennusohjeen.
Eipä ole kahden peräkkäisen ristinivelen asennuskaan ihan mutkatonta... 8-|
Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Rike63
Viestit: 17
Liittynyt: 04.10.2010 12:11
Viesti:

Re: Mikä ja miksi tällainen Volvo-Pentassa

Viesti Kirjoittaja Rike63 » 23.11.2010 13:39

Moi

Löysin yhden ottamani kuvan tuosta nivellyksestä, kyllä siinä mun mielestä on "hiukan" rihtaamista :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Ihminen on menestyvä, jos hän herää aamulla ylös ja menee nukkumaan illalla
ja siinä välissä tekee mitä haluaa."

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Mikä ja miksi tällainen Volvo-Pentassa

Viesti Kirjoittaja CC » 23.11.2010 13:56

Hui! [tukkapystyssähymiö]
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Mikä ja miksi tällainen Volvo-Pentassa

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 23.11.2010 16:07

Ihme että pelaa tolla murroksella, parempi olisi kaksi vakionopeus niveltä peräkkäin.

Vastaa Viestiin