Läpäkaasutin ?????

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10.12.2005 21:56
Paikkakunta: Eurajoki

Läpäkaasutin ?????

Viesti Kirjoittaja riskila » 06.10.2010 22:07

Netistä tarttui "Kipinää" muistuttava moottoriaihio. Siinä on merkillinen kaasutin, jossa ei ole lainkaan uimuria eikä kohokammiota vaan tilalla on jousikuormitteinen venttiili. Neulaventtiili on ollut, mutta on nyt hukassa. Vastaavia virityksiä on ollut sata vuotta sitten ainakin perämoottoreissa.

Onko kukaan perehtynyt tällaisen läppäkaasarin sielunelämään?

Kuvia täällä http://www.picasaweb.google.fi/vilho.leipala" onclick="window.open(this.href);return false;

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18.01.2005 12:17
Paikkakunta: porvoo

Re: Läpäkaasutin ?????

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 07.10.2010 21:54

aika monta kertaa. kipinä tuo varmaan on. magnetto ei kyllä ole alkuperäinen. etsin kuvia..
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18.01.2005 12:17
Paikkakunta: porvoo

Re: Läpäkaasutin ?????

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 07.10.2010 21:55

vesipumppu taitaa olla hukassa myös ???
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10.12.2005 21:56
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Läpäkaasutin ?????

Viesti Kirjoittaja riskila » 08.10.2010 11:05

Oikea "KIPINÄ" se ei ole. Se kävi selväksi kirjasta nimeltään "KIPINÄ". Siinä on myös lueteltu Kipinän kopiot. Mittojen mukaan se ei myöskään ole mikään niistä. Suosittelen kirjaa kaikille vanhoista moottoreista kiinnostuneille. Vesipumpun on saattanut korvata putki potkurivirrassa. Miten se kaasari toimii? Jos tankki on kaasarin yläpuolella niin eikö neulaventtiilistä vuoda koko ajan bensaa? Pitääkö se sulkea aina käytön jälkeen?

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Läpäkaasutin ?????

Viesti Kirjoittaja palonte » 13.10.2010 11:59

Eipä taida osua tämän kaasarin kohdalle, mutta kaikkien tuntemassa B&S ruohonleikkurin koneessa kasutin toimii siten, että "ryyppyläpän" tilalla on epäkeskeisesti akseloitu, jousikuormitettu läppä, joka "väpättää" yksipyttyisen imuvirrassa. Tämä mekaaninen liike viedään kalvopumpulle, joka pumppaa tankista tavaraa koko ajan kuppiin kaasuttajassa. Kuppi saa koko ajan ylitäyttöä ja liika tavara valuu takaisin tankkiin. Kupin yläreuna on täten samalla "oikea" bensan pinta kaasuttajassa, joten "uimurikammion" bensapinta tulee näin hoidetuksi. Hienoa koko keksinnössä on lisäksi se että kalvopumpun kalvo+imu/paineventtiilit ovat osa kaasuttajan ja tankin välistä tiivistettä ja että keksintö kaiken lisäksi toimii.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Rippe
Viestit: 8
Liittynyt: 15.10.2010 20:24

Re: Läpäkaasutin ?????

Viesti Kirjoittaja Rippe » 15.10.2010 20:44

Terve!

Koneesi ei ole Kipinä, mutta kipinän kopio kylläkin. Kipinästä on niin paljon eri versioita kopioina, että kaikki eivät ole läheskään kirjassa. Briks & Strattonin kaasutin ei ole missään suhteessa edes verrattavissa tähän kaasutinmalliin. Läppä kaasutinta eli ns. kukkopillikaasutinta yksinkertaisenpaa kaasutinta ei juuri voi olla. Toisesta ruuvista säädetään ilman määrä ja toisesta polttoaineen määrä suhteessa ilman määrään. Tällä kaasutinmallilla moottorilla on käytännössä yksi kierrosluku millä se toimii parhaiten.

Koneesi on siinä mielessä mielenkiintoinen, että siinä on selvästikin yhdistetty vanhaa ja paljonkin uudenpaa tekniikkaa. Moottorisi on varmaan jopa paljon parenpi kuin oikea Kipinä joka oli täysin tasapainoittamaton, valurautamännällä varustettu kone. Moottorisi liukulaakerirakenne on peräisin jo vanhemmalta ajalta kuin 20-luvulta. Kun taas kevytmetallinen mäntä on jo vähintäänkin 40- tai 50-luvulta. Samoin tasapainoitettu kampiakseli on uudenpaa tuotantoa. Näinpä uskoisin tämän moottorin olevan 1950-luvulta tai uudenpi.

Moottorisi metkut opit parhaiten kokeilemalla. Tuosta ei paljoa kaksitahtimoottori yksinkertaisemmaksi tule. Muista laittaa prosentteja bensaan reilusti, koska kiertokangen alapää on liukulaakeroitu ja vaatii hyvän voitelun. 5% ei ole yhtään liikaa öljyä. ;-)

Vastaa Viestiin