Startti temppuilee

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
karhu
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Huhti 2004 16:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Startti temppuilee

Viesti Kirjoittaja karhu » 19 Syys 2010 17:31

Vanha kunnon perkins ei suostu käynnistymään.
Veneemme toinen osakas kertoi, että jokunen viikko takaperin startatessa startin luota oli noussut savua. Oli koputtelut vasaralla startin kylkeä ja uudella yrittämällä kone oli käynnistynyt.

No nyt startti ei enään pyöritä edes koputuksen voimalla. Naksuttaaa kyllä ja yrittää pyörittää mutta ei kuitenkaan jaksa pyöräyttää. Akuissa on jännitettä 13v. Osakkaan mielestä startti olisi rikki sanoi. Irroitin tänään startin ja rupesin miettimään vasta jälkeen päin miettimään, että voisiko vika olla esim. maadoituksissa. Eikös heikko maadoitus saata aiheuttaa tuota savuamista, eli johtojen kuumenemista?

Onko vinkkejä miten kannattaa jatkaa ennen kuin kiikutan starttia huoltoon. Niin ja minneköhän pääkaupunkiseudulla kannattaisi tuota viedä jos vika löytyy siitä?

terveisin
Antti

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Startti temppuilee

Viesti Kirjoittaja ainur » 19 Syys 2010 17:59

Vaikuttais et helat ois väljät....Eli ottaa ankkuri kenttään kii... Myös hiilet voi olla finaalissa tai yksinkertaisesti se on vaan paskanen sisältä.Nyt kun se on irti, niin purat ja putsaat kunnolla.Voitelet helat jos ovat ok. Heloja saa uusia mittojen mukaan esim. autotarvikeliikkeistä.
Samoin hiilet.
Toi käry taas viittais huonoon liitokseen...Maadoitus on syytä tarkistaa ja muutkin liitokset 8]
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Startti temppuilee

Viesti Kirjoittaja Notreal » 19 Syys 2010 18:47

Kurkkaa samalla että solenoidissa olevat "kontaktipalat" eivät ole kuluneet loppuun...
Jos on, ylimääräinen prikka korottamaan pintaa auttaa seuraavalle 10 v.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05 Loka 2009 13:56
Viesti:

Re: Startti temppuilee

Viesti Kirjoittaja Ana » 19 Syys 2010 18:52

Voisi varmaan myös kokeilla varmuudenvuoksi toisella akulla. Itse nakuttelin startista maalit irti kun kone ei lähtenyt käyntiin ja käyttäytyi aivan samalla tavalla. mittasin akut ja näytti ihan hyvältä. Lopuksi otin autosta akun irti ja sillä moottori lähti heti käyntiin.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

karhu
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Huhti 2004 16:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Startti temppuilee

Viesti Kirjoittaja karhu » 19 Syys 2010 19:49

Startissahan on 4 liitintä. Plussa, maa ja onko ne kaksi muuta sitten solenoidiin liittyviä?
Koitin äsken saamani vinkin perusteella sellaista, että vedin toimivasta akusta kaapelin suoraan näihin plussaan ja miinukseen. Ei tapahtunut mitään. Vinkin perusteella olisi pitänyt tapahtua mutta tiedä sitten vinkin toimivuudesta. Kun laitoin plussan tähän toiseen "solenoidi" liittimeen, startti työnsi rattaan eteenpäin. Eli ratas työntyy mutta ei lähde pyörimään. Olikohan noissa mun testailuissa mitään järkeä?

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Startti temppuilee

Viesti Kirjoittaja Notreal » 19 Syys 2010 20:14

Saisitko kuvaa startista.?

Jos se on yhtään alla olevan kuvan kaltainen, siinä ei todennäköisesti ole maajohdolle liitintä,
vaan maadoitus tapahtuu moottorin kautta jne.

Solenoidi liitin joka työnsi rattaan eteen, on herätysvirta virtalukolta ( startti asento/ pieni johto ) joka aloittaa starttaamisen.
Kun solenoidi on saanut rattaan "perille" kytkeytyy varsinainen starttivirta starttimoottorille,
tämä kytkeytyminen tapahtuu solenoidin päässä, johon akulta tulee se paksu kaapeli.
Paksun kaapelin vieressä on toinen pultti/mutteri josta menee paksu johto startin sisään.
Solenoidi kytkee siis nämä kaksi pultti/mutteria kontaktiin toistensa kanssa jolloin paksun kaapelin
tuoma jännite pääsee starttiin ja alkaa hillitön pyöriminen, tai siis pitäisi alkaa....

Kuva
On tosin starttimoottoreita jotka eivät ole kuvan kaltaisia ja toimintaperiaatteeltaan erilaisia...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Startti temppuilee

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19 Syys 2010 21:25

Jos Sinulla on aikaa ja kärsivällisyyttä, näpräile em. ohjeilla startti kuntoon. Minä taas kun en ole kovin kärsivällinen ;-) :-) , niin vien lähimpään autosähköön (Akku Kuittinen Kouvolassa) ja sanon, pane kuntoon tai huolla se. Ongelmia ei ole ollut, kun muistaa syksyllä sen nostaa pois, viedä huoltoon, hakea ja laittaa keväällä paikoilleen.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Startti temppuilee

Viesti Kirjoittaja ainur » 20 Syys 2010 16:29

Tuolta löytyy ohjeita ja purkukuva. Olikohan startti sivulla 94...
http://www.bluemoment.com/manuals/Perki ... Manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

karhu
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Huhti 2004 16:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Startti temppuilee

Viesti Kirjoittaja karhu » 09 Loka 2010 17:00

Vein startin autosähkö Aditaan helsingissä. Tarkastus 20€, heidän mukaansa kunnossa, kiinni koneeseen ja taas starttaamaan. Ei toiminut. Naksautti, yritti vähän pyöräyttää, aloitti hillittömän kuumenemisen kera sankan savu. Äkkiä pääkatkaisimesta virrat pois ettei koko vene palanut.

Startti irti ja pelkillä kaapeleilla testaamaan. No pyörittihän se mutta voima oli aivan onneton. Papukaijapihdeillä pysty kevyesti estämään rattaa pyörimisen. Startti auki ja toteaminen, että sisuskalut oli kaiken kaikkiaan aika hirveessä kunnossa. Romukoppaan joutava.

Mistäs 4.236:sen startin sais edullisimmin tilattua?

Niin ja mikä vika tuon hillittömän kuumenemisen ja heikon pyörimisvoiman aiheutti? Jollain tavalla se vissiin veti itsensä oikosulkuun?

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Startti temppuilee

Viesti Kirjoittaja bonito » 09 Loka 2010 17:33

Onko startti samanlainen kuin Notikan kuvassa vai onko se tälläinen, http://cgi.ebay.com.my/Perkins-4-236-Ma ... 3cb00b58c5" onclick="window.open(this.href);return false; , Kerron vähän eräästä CAV pötköstä. Kaverilta hajosi tälläinen 4.236:n pötköstartti, osti ent Jugoslavian alueelta kotoisin olleen vaihtostartin, se kesti vähän yli vuoden. Pötköstartti CA 45 F on vähän kinkkinen korjata. Likan appiukon kanssa avattiin se, sieltä sisältä oli seegerirengas paennut, laitettiin se nippuun ilman kuulia (8kpl lukituskuulia), joita se ei kuulemma välttämättä tarvi, eikä tämäkään niitä tarvinnut, kun on kolmatta vuotta toiminut sen jälkeen. Se ei selvinnyt, oliko jugoslaavi laittanut seegerirenkaan huonosti uraansa, vai oliko vaan muuten paennut. Päädyin edelliseen, kun on toiminut. Ebayssa näkyy olevan myynnissa, en tiedä mikä on valmistusmaa. Intiassa on nuo IKH:n Lucasit tehty, materiaalit ovat vähän kuulemma olleet heikkoja.

karhu
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Huhti 2004 16:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Startti temppuilee

Viesti Kirjoittaja karhu » 09 Loka 2010 20:11

Juuri tuollainen pötköstartti, identtinen kuvasi kanssa. Ebay taitaa olla ihan varteenotettava hankintakanava. Kiitos.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Startti temppuilee

Viesti Kirjoittaja bonito » 09 Loka 2010 21:11

Itselläni ei ole PayPal tunnuksia, mutta olen ostanut kerran kaverin tunnuksilla yhden läppärin telakan ja se kauppa toimi hyvin ja nopeasti. Uskon Ebayn toimivan rehellisesti. Halpa startti sieltä olis, maksaa Suomessa liki tonnin? En tiedä IKH:n hintaa.

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Startti temppuilee

Viesti Kirjoittaja ainur » 10 Loka 2010 09:28

bonito kirjoitti:Itselläni ei ole PayPal tunnuksia, mutta olen ostanut kerran kaverin tunnuksilla yhden läppärin telakan ja se kauppa toimi hyvin ja nopeasti. Uskon Ebayn toimivan rehellisesti. Halpa startti sieltä olis, maksaa Suomessa liki tonnin? En tiedä IKH:n hintaa.
Mie oon ostanu tuolta paljonki tavaraa. Hyvin toimii. Jenkeistä tilattaessa pitää huomioida tulli ja verot. Ja kannattaa kirjautua myös PayPaliin.
Ei maksa mitään, mutta on turvallinen maksutapa. Tossa tietoo ko. palvelusta :)
http://koti.welho.com/jmatti10/maksaminen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Startti temppuilee

Viesti Kirjoittaja CC » 10 Loka 2010 14:13

Taitaa startti olla sen verran painavaa rahdattavaa, että usein kauempaa tilatessa rahti ulosmittaa halvemman lähtöhinnan.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Startti temppuilee

Viesti Kirjoittaja matti » 10 Loka 2010 19:41

karhu kirjoitti:
Mistäs 4.236:sen startin sais edullisimmin tilattua?

Niin ja mikä vika tuon hillittömän kuumenemisen ja heikon pyörimisvoiman aiheutti? Jollain tavalla se vissiin veti itsensä oikosulkuun?
Vastaus 1. kysymykseen =IKH tai sen jälleenmyyjä, ko moottori on esim MF-168, -175 traktoreissa ikh:lta saa siihen sopivan startin, hintaa en tiedä, arvaan n. 200€, startti ei ole "pötkylämallia" mut mitä siitä??
Vastaus 2. kysymykseen=startti on "täyteen pa..aa" -liuotinpesu ja kuumalla vedellä huuhtelu, kuivaus, mahd kuluneiden puslien vaihto-jos laakeripusla/t on riittävästi kuluneet, niin ankkuri ottaa kiinni kenttään(hiilenpölyn avittamana)(näkyy jäljet) = voima on pois sekä kuumenee, lisäksi mahdollista, että solenoidin kosketinpinnat palaneet=suuri ylimenovastus=kuumenee.
Jos on joskus korjannut mopoa, niin ei startin purku ja puhdistus ole mitenkään ylivoimainen, niinkuin Bonito jo kertoi niitä lukituskuulia ei tarvi yrittää takaisin-niissä voi "käämi palaa".

Matti

Vastaa Viestiin